Permalänk

Hur gör jag för att få ett nytt ip?

Jag testade ipconfig /release och sedan ipconfig /renew utan farmgång fick samma ip igen...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

du måste stoppa DHCP klienten för att kunna få ett nytt ip

skriv så här

ipconfig /release
net stop dhcp
sen vänta tills dhcp är stoppad

skriv sen

net start dhcp
och direkt efter
ipconfig /renew

Då ska du få ett nytt IP.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Beror på ISP också. Jag har inte fått nytt IP av telia på flera år, även när datorn varit helt avstängd i flera dagar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag testa det ovan , har också telia å får inget nytt ip inte så kul då man man laddar ner filer från rapidshare

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

byt modemets mac adress, funkar alltid

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Om jag bara visste hur man gjorde det så

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det finns metoder, men knöliga. Enklast är att byta modem!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

aa det var enkelt^^ synd att jag bara har ett modem

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Hur har du det kopplat? Har du router eller modem -> dator? Har du router borde du kunna ändra routerns MAC-adress. Har du modem -> dator så kan du ändra datorns MAC-adress. Det finns ett flertal trådar på SweC som tar upp det, sök.

Permalänk

k ska kolla jag kör modem-->dator

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

eller låt modemet vara strömlöst i 30 min

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hur kan du tro att modemet ändrar MACadress bara för att det varit strömlöst. ??

Haha!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Hur kan du tro att modemet ändrar MACadress bara för att det varit strömlöst. ??

Haha!

Han siktar snarare på att DHCP-servern ger en ny IP-adress eftersom den gamla möjligtvis är utlånad p.g.a. stor ruljans på adresserna. Hos mindre ISPer eller ISPer med väldigt många adresser så fungerar inte detta jättebra eftersom de gamla säkert är ledig ändå

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Exakt. I en normal DHCP lösning får du samma Ip som du hadde sist om den fortfarande är ledig. Detta ovberoende av strömbrytare, stop och start av dhcp tjänst (bara onödigt bök, dessutom onödigt att göra en renew efter att ha startat dhcp tjänsten. Den gör en renew automatiskt) eller release/renew

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415