Ram-minnen har aldrig varit billigare

Permalänk
Melding Plague

Ram-minnen har aldrig varit billigare

Ram-minnen har varit väldigt billiga nu en tid. Trenden pekar dock fortfarande neråt för ddr2-minnen som denna vecka har slagit nya bottenrekord.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och så sitter man på en gammal burk med DDR. :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

kingston value ram inget för extreme överklockaren iaf. dock var det billigt jag hittade billiga 1Gb stickor med på DB Kingmax 1024MB DDR2 PC2-8500 1066MH länk http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDR2K... lite bättre än budget minnen iaf.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Och så sitter man på en gammal burk med DDR. :-/

Samma här.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd

uppgradering är billigt dock.
ram 2gb 400kr + cpu 580kr + moderkort runt 800kr.
1780kr för ett system med dualcore är helt enkelt oslagbart.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Har lust att köpa två stickor med 512mb minne nu så man kan köra dom i dual channel.

Permalänk

Även jag sitter med 2 GB DDR på 400 MHz, och skulle vilja skaffa mig 2 GB till (för att kunna utnyttja 64-bitars operativsystem bättre), fast att skaffa sig två likadana moduler till skulle kosta nästan lika mycket som ett uppgraderingspaket. Synd att s939 inte har stöd för DDR2 alltså, hade varit skönt att bara kunna skaffa nya minnen.

Tycker dock min "datorrigg" hänger med rätt hyffsat idag ändå. Skaffade mig en X2 i februari-mars (2007) någongång, så nu känns det som om bara grafikkortet behöver bytas ut för att klara spelen (6800 GT nu). Hur mycket minnesbandbredd behöver man egentligen och vilken "latency" har dagens DDR2-minnen? Mina DDR-minnen ligger på 400 MHz (2.5-3-3-8 1T) nu, och får en "latency" på 55 ns ungefär, och i Everest får jag 6136 MB/s, 6219 MB/s, respektive 5500 MB/s i "Read", "Write" och "Copy". Hur mycket minnesbandbredd behövs egentligen idag? Känns som om det räcker för min del.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

köpte nyss 2GB Corsair XMS2 PC5400 minnen, för 444:- SEK Inkl. moms.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...

Permalänk
Medlem

Efter jul hade jag planerat att införskaffa en ny dator, kommer priserna ligga kvar på samma nivå eller öka markant ? Vad tror ni ? Blev ju nervös nu :S

Btw, när de höjs, blir det med väldigt mycket då ?

Permalänk
Medlem

Köpte mina GeIL Ultra Plus (DDR2-800-3-3-3-9) för ett par månader sen, var väl typ nån gång innan semestern, för ca 3600kr och sen kom prisraset och då kunde man köpa samma minnen för 1600kr :S

Så jag var ju en av dom som inte direkt blev överlyckliga när priserna rasade men men, sånt e livet.

Får väl iaf hoppas på att priserna ligger lågt när jag har pengar till att köpa phenom iaf så jag kan få mig ett par billiga "Black Dragon" istället för dom jag har nu

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Sötast

La just en order på komplett ^^

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321781
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312367

Tänkte göra det igår men fick kalla fötter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Efter jul hade jag planerat att införskaffa en ny dator, kommer priserna ligga kvar på samma nivå eller öka markant ? Vad tror ni ? Blev ju nervös nu :S

Btw, när de höjs, blir det med väldigt mycket då ?

Ingen som vet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-KakaN
Efter jul hade jag planerat att införskaffa en ny dator, kommer priserna ligga kvar på samma nivå eller öka markant ? Vad tror ni ? Blev ju nervös nu :S

Btw, när de höjs, blir det med väldigt mycket då ?

När det höjs så hugger det till snabbt med mycket, ja.
Ingen vet om det är efter jul. Sitter du på pengar nu så kan du ju inom den närmaste framtiden köpa minnet först.
Så gjorde jag med minna minnen, det var i somras när det talades om att priserna skulle gå upp i höst

Ganska rätt hårt mot tillverkarna eftersom de haft priskarteller förr.

Jag har 4 GiB nu, det lär ju ta tid innan man uppgraderar och vid den tiden lär DDR3 gälla. Man kanske skulle ta och maxa moderkortet och köpa 4 GiB till När prishöjningen väl kommer så blir det ju aldrig mer billigt. Om något år så kommer DDR3 ha fått fart och situationen närmar sig som det är med DDR1 och DDR2 idag, det nyare är billigare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
köpte nyss 2GB Corsair XMS2 PC5400 minnen, för 444:- SEK Inkl. moms.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...

Det gjorde jag med. Bara för du bifogade länken....

Mitt moderkort är definierat:
4 x 240-pin DIMM sockets support max. 4GB DDR2 711/533 non-ECC memory
så jag får se om de passar. Annars kan man nog hitta på något annat med dem.

Dessutom hittade jag en fläkt på fyndet för 90:-

inpulsköp IF!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

3582 MB ram får jag ut med 4stickor i 32bittars versionen..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Får man se ifall man kan avvara ca 2000kr i månadsskiftet för en AMD BE2350, 2GB PC6400 och ett moderkort.... skulle inte förvåna mig om att chansen till att uppgradera så här billigt försvinner inom kort.... japp paranoid

Permalänk

Nu blev det lite jobbit ska uppgradera snart så. Jaja men får väll se va som händer.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Eller ska man strunta i att uppgradera nu och vänta några månader på att ddr3 minnena ska sjunka/ligga på samma prisnivå som ddr2 minnena kommer öka till?

Eller är det inte värt det ?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa 4x1GB inför kommande uppgradering. Det som hindrar mig är att jag inte har en susning om utvecklingen av större moduler. Särskilt priset på 2GB-stickor. Tror ni priset på dessa kommer att sjunka? För man sitter ju mycket hellre på 2x2 än 4x1.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Funderar på att köpa 4x1GB inför kommande uppgradering. Det som hindrar mig är att jag inte har en susning om utvecklingen av större moduler. Särskilt priset på 2GB-stickor. Tror ni priset på dessa kommer att sjunka? För man sitter ju mycket hellre på 2x2 än 4x1.

Det beror på vad du ska ha den till.

Det är snabbare att adressera en 1Gb sticka än en 2Gb. (har med CAS å RAS å göra). Så rent tekniskt är det snabbare med 4x1 än 2x2.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det beror på vad du ska ha den till.

Det är snabbare att adressera en 1Gb sticka än en 2Gb. (har med CAS å RAS å göra). Så rent tekniskt är det snabbare med 4x1 än 2x2.

Jaha, det visste jag inte, tack. Då blir jag ännu mer sugen.

Jag tänkte mest att man med 2x2 får två bankar lediga inför framtida mindre uppgraderingar. Men å andra sidan, kommer denna (775/Phenom) rigg hänga med så länge att man behöver mer än 4GB?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det beror på vad du ska ha den till.

Det är snabbare att adressera en 1Gb sticka än en 2Gb. (har med CAS å RAS å göra). Så rent tekniskt är det snabbare med 4x1 än 2x2.

Så om man ska ha 4 gig är det bäst att köpa 4x1 minnen då ?:/

Permalänk
Avstängd

undrar om det är dollar priset+ för stora lager som gör dom så billiga! synd att bensinen är hög än! plus att oljan är rekord dyr hur nu det går ihop sig! efter som dollarn är låg....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Funderar på en sak, eftersom att windows 32bitar bara stödjer ~3gig funkar det att bara stoppa i 3 stycken 1gigs stickor eller måste man ha de parvis ändå? Om man förlorar i prestanda och så tänkte jag på då. Och hur mycket man nu skulle förlora om så är fallet?

Permalänk
Medlem

Undrar om deesa minnen är bra då jag funderar på att köpa två av dessa

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335238

Vad tycks?

eller var kan jag hitta moderkort med 8 minnesplatser...bara en tanke;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Undrar om deesa minnen är bra då jag funderar på att köpa två av dessa

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335238

Vad tycks?

eller var kan jag hitta moderkort med 8 minnesplatser...bara en tanke;D

Köp dessa istället : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028

Permalänk

Gött med lägra priser.. någon som kan rekomendera några 1GB stickor för en billig peng?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gött med lägra priser.. någon som kan rekomendera några 1GB stickor för en billig peng?

Dessa kanske ? dock 2 GB ^^

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...

Permalänk
Medlem

Tack för rådet

Vad är det för skillnad dock ?

EDIT Ville bara säga att planerar att fixa ett nytt system med 8800GT och X38 så smärtgränsen för ramminnen ligger på 3000, inte mer.

Funderade på dessa ett tag också
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKD2M80...

Permalänk
Medlem

Gött med billiga minnen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Tack för rådet

Vad är det för skillnad dock ?

EDIT Ville bara säga att planerar att fixa ett nytt system med 8800GT och X38 så smärtgränsen för ramminnen ligger på 3000, inte mer.

Funderade på dessa ett tag också
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKD2M80...

Skulle aldrig betala så mycket för minnen.

4*1 ger mer prestanda.
Skulle/kommer kört/köra på 4gb:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD2...
istället.
Halva priset och >prestanda.

Ska du nödvändigt ha 2x2gb så är väl:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBTWXD2...
ett bättre pris/prestanda val.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

om priset sjunker mer, hur långt då i så fall? typ 50kr. förut kostade 2Gb 533Mhz nästan 800kr på komplett.

Det är bra med sånna här "tips" om pris ökningar/ras. Mer sånt här tack!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10