Är Lian Li PC-V2100 PLUS II Tystare Än P182

Permalänk
Medlem

Är Lian Li PC-V2100 PLUS II Tystare Än P182

Hej!
Jag hittar inga bra lösningar nu när mitt p182 är fullt av diskar, sneglade då på Lian Li PC-V2100 PLUS II som erbjuder 12 diskplattser med det dyra priset 2800:- med frakt.
Är det värt att sattsa på det istället för en backplane, vad tror ni mitt Antec P182 isåfall är värt?
Jag måste ha en så tyst dator som möjligt, det är problemet då jag sover 3 meter från datorn

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn? Har du många diskar lär du aldrig bli av med oljudet helt i alla fall. Sitter du på en rätt tam dator så köp TYST kylning till grafikkort och prolle bara. Typ Noctua NH-U12F till processorn, så sätter du fläkten på 800rpm, då hör du inte processorn överhuvudtaget i princip.

Har du tur är ditt grafikkort passivt kylt, då låter det ju inget i vart fall. I annat fall köper du nån bra kylfläns och sätter en riktigt tyst fläkt på den alternativt kör utan fläkt.

Om nätaggregatet låter mycket så kan du köpa ett Corsair Power Supply istället, det agget är tydligen RIKTIGT tyst.

Plocka bort alla chassifläktar, egentligen onödiga men du kommer ju få lite högre temperaturer och du borde inte klocka något heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vad har du för komponenter i datorn? Har du många diskar lär du aldrig bli av med oljudet helt i alla fall. Sitter du på en rätt tam dator så köp TYST kylning till grafikkort och prolle bara. Typ Noctua NH-U12F till processorn, så sätter du fläkten på 800rpm, då hör du inte processorn överhuvudtaget i princip.

Har du tur är ditt grafikkort passivt kylt, då låter det ju inget i vart fall. I annat fall köper du nån bra kylfläns och sätter en riktigt tyst fläkt på den alternativt kör utan fläkt.

Om nätaggregatet låter mycket så kan du köpa ett Corsair Power Supply istället, det agget är tydligen RIKTIGT tyst.

Plocka bort alla chassifläktar, egentligen onödiga men du kommer ju få lite högre temperaturer och du borde inte klocka något heller.

Sitter på en 4200+ am2 prolle, 65w modellen och en arctic freezer 64 på 5v
Grafikkortet är passivt kylt.
Har 3 120mm fläktar på 5v som inte låter mycket.
Har 6 sata2 diskar.
Jag irriterar mig på vibrationerna hårddiskarna skapar även fast dom är gummiupphängda standard i p182.

Vad skulle du gjort om du behövde per platts till disk i min situation?

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Jag har det Lian-Li chassi du pratar om.
För det första är det ett enormt fint chassi som har det man kan önska och lite till, jag har bara gott att säga om dess utformning och finesser. [Gränsar till hårdvaru-porr...] Vad det gäller ljuddämpning är det dock alltid så att aluminium av naturen är lite känsligare för vibrationer än många andra metaller. Upphängningen av hårddiskar är redan från början till viss del vibrationsdämpad [finns säkert ngn bild på nätet där du kan se hur det ser ut] men om jag var du skulle jag nog ge mig på att hänga upp dem i resårband eller liknande istället. Det är bara att dra lite sådant fram och tillbaka i diskhyllorna, skall inte vara så svårt och det lär få bort det mesta av alla vibrationer från håddiskarna iaf...
Själv använder jag inte någon utav diskplatserna alls då jag har mina diskar uppe i 5,25"-platserna så jag vet faktiskt inte hur väl standardupphängningen fungerar.

I övrigt så har chassit en ljuddämpande matta både i taket och på sidorna. Den lucka som sitter på i framkant har gummilister runt sig för att dämpa ljudet.

Sammanfattningsvis, aluminium är trevligt att titta på och lätt att bära, ett varningens finger dock för att det är lätt att få vibrationer i det. Som vanligt gäller att det lättaste sättet att få en tyst dator är att använda tysta komponenter i den. Testa att hänga upp en hårddisk i resårband eller liknande i den dator du har nu och se vilken skillnad det ger. Dämpmattorna i chassit hjälper nämligen, men har ingen magisk funktion, så vänta dig inga jätteeffekter av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetSam
Jag har det Lian-Li chassi du pratar om.
För det första är det ett enormt fint chassi som har det man kan önska och lite till, jag har bara gott att säga om dess utformning och finesser. [Gränsar till hårdvaru-porr...] Vad det gäller ljuddämpning är det dock alltid så att aluminium av naturen är lite känsligare för vibrationer än många andra metaller. Upphängningen av hårddiskar är redan från början till viss del vibrationsdämpad [finns säkert ngn bild på nätet där du kan se hur det ser ut] men om jag var du skulle jag nog ge mig på att hänga upp dem i resårband eller liknande istället. Det är bara att dra lite sådant fram och tillbaka i diskhyllorna, skall inte vara så svårt och det lär få bort det mesta av alla vibrationer från håddiskarna iaf...
Själv använder jag inte någon utav diskplatserna alls då jag har mina diskar uppe i 5,25"-platserna så jag vet faktiskt inte hur väl standardupphängningen fungerar.

I övrigt så har chassit en ljuddämpande matta både i taket och på sidorna. Den lucka som sitter på i framkant har gummilister runt sig för att dämpa ljudet.

Sammanfattningsvis, aluminium är trevligt att titta på och lätt att bära, ett varningens finger dock för att det är lätt att få vibrationer i det. Som vanligt gäller att det lättaste sättet att få en tyst dator är att använda tysta komponenter i den. Testa att hänga upp en hårddisk i resårband eller liknande i den dator du har nu och se vilken skillnad det ger. Dämpmattorna i chassit hjälper nämligen, men har ingen magisk funktion, så vänta dig inga jätteeffekter av det.

Får man kanske be om bilder, både utvändgt och invändigt

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Re: Är Lian Li PC-V2100 PLUS II Tystare Än P182

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Hej!
Jag hittar inga bra lösningar nu när mitt p182 är fullt av diskar, sneglade då på Lian Li PC-V2100 PLUS II som erbjuder 12 diskplattser med det dyra priset 2800:- med frakt.
Är det värt att sattsa på det istället för en backplane, vad tror ni mitt Antec P182 isåfall är värt?
Jag måste ha en så tyst dator som möjligt, det är problemet då jag sover 3 meter från datorn

MVH radimax

Aah, PC-V2100. Ett mycket intressant chassi, ett av de första med separat kammare för hårddisk + nätagg, i stil med P18x. Tyvärr fallerar det på två punkter:
* Lian-Li verkar alltid(?) ha för lite fläktar som blåser på hårddiskarna. När man fyller hårddiskracken så räcker inte kylningen till. Jag hade det problemet med ett PC-6070A en gång i världen, och det är likadant här - en 120mm fläkt räcker helt enkelt inte till för 12 diskar.
* I den här lådan blir problemet än större eftersom det mellan hårdiskdelen och nätaggsdelen sitter en stor plåt som knappt är perforerad alls, vilket stoppar luftflödet ganska effektivt.

En kompis kör med många diskar i sitt V2100, men efter sex var han tvungen att börja montera dem i övre delen av lådan, och då går ändå de sex väldigt varma.
Synd på en så bra idé.

Själv kör jag tio diskar i ett P182 med en Lian-Li(!) hårddiskvagga i 3 st 5 1/4" platser, och det går bra. Men tyst är det ju inte... Något tystare skulle det vara med en Scythe Kama Bay i toppen + tre gummibandsupphängningar till diskarna i stället för min hårddiskvagga.

Enligt min åsikt kommer du tyvärr aldrig att kunna få en dator med så många hårddiskar att bli tyst nog att sova bredvid, inte utan att bygga ett specialchassi i alla fall.

Spontant så är mitt P182 med tio diskar tystare än kompisens V2100 med nio, men jag har aldrig hört dem i samma miljö. Jag skulle inte vilja sova i samma rum som någon av dem heller, men jag är lite känslig också. Fundera på din rumsakustik också. Ett skrivbord eller ännu hellre en mjuk soffa eller ett draperi mellan sängen och datorn gör mer nytta än man tror!

/ Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Får man kanske be om bilder, både utvändgt och invändigt

Jag har faktiskt inte tagit några bilder på detta chassi alls, är du desperat så skicka ett pm med en mailadress så skickar jag över ett par bilder. Annars kan jag rekommendera Lian-li:s hemsida och google bildsök.
http://www.lian-li.com/product/product06.php?pr_index=29&cl_i...
http://images.google.se/images?hl=sv&q=pc-v2100&btnG=S%C3%B6k...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Aah, PC-V2100. Ett mycket intressant chassi, ett av de första med separat kammare för hårddisk + nätagg, i stil med P18x. Tyvärr fallerar det på två punkter:
* Lian-Li verkar alltid(?) ha för lite fläktar som blåser på hårddiskarna. När man fyller hårddiskracken så räcker inte kylningen till. Jag hade det problemet med ett PC-6070A en gång i världen, och det är likadant här - en 120mm fläkt räcker helt enkelt inte till för 12 diskar.
* I den här lådan blir problemet än större eftersom det mellan hårdiskdelen och nätaggsdelen sitter en stor plåt som knappt är perforerad alls, vilket stoppar luftflödet ganska effektivt.

En kompis kör med många diskar i sitt V2100, men efter sex var han tvungen att börja montera dem i övre delen av lådan, och då går ändå de sex väldigt varma.
Synd på en så bra idé.

Själv kör jag tio diskar i ett P182 med en Lian-Li(!) hårddiskvagga i 3 st 5 1/4" platser, och det går bra. Men tyst är det ju inte... Något tystare skulle det vara med en Scythe Kama Bay i toppen + tre gummibandsupphängningar till diskarna i stället för min hårddiskvagga.

Enligt min åsikt kommer du tyvärr aldrig att kunna få en dator med så många hårddiskar att bli tyst nog att sova bredvid, inte utan att bygga ett specialchassi i alla fall.

Spontant så är mitt P182 med tio diskar tystare än kompisens V2100 med nio, men jag har aldrig hört dem i samma miljö. Jag skulle inte vilja sova i samma rum som någon av dem heller, men jag är lite känslig också. Fundera på din rumsakustik också. Ett skrivbord eller ännu hellre en mjuk soffa eller ett draperi mellan sängen och datorn gör mer nytta än man tror!

/ Peter

En liten kommentar här är att det inte alls är svårt att ta bort den nämnda plåten, sex skruvar och du har den i handen. Vill man lyxa till det är det ju sedan "bara" att ta ett hål eller två i den för fläktar och skruva tillbaka den. Dessutom finns det plats i originalutförande för två st 80mm-fläktar ovanför nätaggregatet.

Ang värmen så använder jag ju själv inte de tolv platserna alls, men å andra sidan kör jag med två stycken 5i3 backplanes...dessa har bara en liten fjantfläkt i bakkant och har trots detta fungerat bra länge. Nu vet jag inte hur din kompis kom fram till att han inte kunde ha fler än sex diskar på grund av värmen, men för mig är det iaf ingen självklarhet att han har rätt.

Däremot måste jag hålla med dig ang att det nog aldrig är direkt trevligt att sova 3m ifrån en dator med tolv diskar i. Själv skulle jag nog byggt ett eget chassi isf.

Bild på 5i3 backplane:
http://www.raidsonic.de/en/pages/products/backplanes.php?we_o...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetSam
En liten kommentar här är att det inte alls är svårt att ta bort den nämnda plåten, sex skruvar och du har den i handen. Vill man lyxa till det är det ju sedan "bara" att ta ett hål eller två i den för fläktar och skruva tillbaka den. Dessutom finns det plats i originalutförande för två st 80mm-fläktar ovanför nätaggregatet.

Ang värmen så använder jag ju själv inte de tolv platserna alls, men å andra sidan kör jag med två stycken 5i3 backplanes...dessa har bara en liten fjantfläkt i bakkant och har trots detta fungerat bra länge. Nu vet jag inte hur din kompis kom fram till att han inte kunde ha fler än sex diskar på grund av värmen, men för mig är det iaf ingen självklarhet att han har rätt.

Däremot måste jag hålla med dig ang att det nog aldrig är direkt trevligt att sova 3m ifrån en dator med tolv diskar i. Själv skulle jag nog byggt ett eget chassi isf.

Bild på 5i3 backplane:
http://www.raidsonic.de/en/pages/products/backplanes.php?we_o...

Tack för tipset om att modda plåten - jag skall säga till kompisen. Kan man köra utan den alltså? Hans kriterium för att sluta stoppa diskar i kammaren vid sex var att tempen på en av dem gick upp över 50 grader. Lite konservativt kanske, men jag skulle inte heller våga köra över 50.

Hårddiskchassit du länkar till ser väldigt praktiskt ut, men är inte fläkten väldigt högljudd? Kan du rekommendera nånstans att köpa dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Hårddiskchassit du länkar till ser väldigt praktiskt ut, men är inte fläkten väldigt högljudd? Kan du rekommendera nånstans att köpa dem?

www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MB-455SPF har racket i sitt sortiment för ca. 1500:-
Dock så har mullet ett mycket bättre med en 90mm fläkt samt en enkel 3pin fläktanslutning så det är enkelt att byta ut fläkten: http://www.mullet.se/?product_id=78394
Jag har funderat på en sådan.

Vad tror ni annars om detta chassie då? Det väger ju nästan 20kg så det borde väl inte bli irriterande vibrationer från diskarna?
Det är väl det som är det andra problemet just nu att det vibrerar från racken i p182:an.
Och jag kan få tag på det chassiet jag visar här för 1100:- med frakt och då kan jag även sälja det medföljande 400w agget för 300 så då kommer jag över det chassiet för 800:- och kan med marginal sälja mitt p182 för minst 800:-

Vad tror ni?

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Jag löste problemet med HDD-kylningen och upphängningen på följande vis, PC-201, dock samma layout innuti som V2100. Ursäkta för storleken.

Totalt 5st 120mm-fläktar på nedre våningen, 2st ovanpå varandra framför och efter HDD-rackarna och 1st längst bak ovanför PSUn. Kör med Scythe S-FLEX 1200 rpm-fläktar kopplade till en Zalman 12V/5V/off-kontroller. Kör de bägge fläktarna längst fram på 12V och de tre bakre fläktarna på 5V. Det här lösningen blev en avsevärd förbättring jämnfört med orginal. Diskarna går 10-15 grader svalare (vilket säger en hel del om hur heta dom gick tidigare) och dessutom är hela paketet tystare. Kör jag alla fem fläktar på 12V blir luftflödet för högljutt för min smak men det hjälper temperaturen ännu mera, förstås. Just nu ligger diskarna mellan 37 och 44 grader (varav jag inte får läst temperaturen av 3st men dom borde befinna sig i samma intervall). Med orginallösningen låg diskarna mellan 40 och 55 grader.

Finns fler bilder att beskåda här, om det intresserar.

Edit:
Har 7st Samsungar (6st T133 och 1st T166) och 2st Raptors (36G och 74GB), Raptorna hörs bara när dom jobbar... intensivt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag löste problemet med HDD-kylningen och upphängningen på följande vis, PC-201, dock samma layout innuti som V2100. Ursäkta för storleken.

Totalt 5st 120mm-fläktar på nedre våningen, 2st ovanpå varandra framför och efter HDD-rackarna och 1st längst bak ovanför PSUn. Kör med Scythe S-FLEX 1200 rpm-fläktar kopplade till en Zalman 12V/5V/off-kontroller. Kör de bägge fläktarna längst fram på 12V och de tre bakre fläktarna på 5V. Det här lösningen blev en avsevärd förbättring jämnfört med orginal. Diskarna går 10-15 grader svalare (vilket säger en hel del om hur heta dom gick tidigare) och dessutom är hela paketet tystare. Kör jag alla fem fläktar på 12V blir luftflödet för högljutt för min smak men det hjälper temperaturen ännu mera, förstås. Just nu ligger diskarna mellan 37 och 44 grader (varav jag inte får läst temperaturen av 3st men dom borde befinna sig i samma intervall). Med orginallösningen låg diskarna mellan 40 och 55 grader.

Finns fler bilder att beskåda här, om det intresserar.

Edit:
Har 7st Samsungar (6st T133 och 1st T166) och 2st Raptors (36G och 74GB), Raptorna hörs bara när dom jobbar... intensivt.

Är datorn tyst då?
Är det ett Lian Li PC-V2100 som jag tänkte på i första hand?
Vad är det för ljuddämpning du använder etc.

Stämmer mina teorier om att det blir mindre vibrationer i det där Cheiftec chassiet som väger 19kg?

Det kan nog bli välldigt trångt med en backplane i ett p182 chassie.

Vad tycker ni jag ska göra för att lösa detta?

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Är datorn tyst då?
Är det ett Lian Li PC-V2100 som jag tänkte på i första hand?
Vad är det för ljuddämpning du använder etc.

Stämmer mina teorier om att det blir mindre vibrationer i det där Cheiftec chassiet som väger 19kg?

Det kan nog bli välldigt trångt med en backplane i ett p182 chassie.

Vad tycker ni jag ska göra för att lösa detta?

MVH radimax

Tjaa, tystnad är som alltid en personlig åsikt. Den är avsevärt tystare nu efter småmoddandet än tidigare iaf. Det räcker för mig, har den i sovrummet, den står igång 24/7 och jag klarar utan problem att sova med den på. Det kunde jag iofs före moddandet också men det säger väl mer om mig och min hörsel än nåt annat.

Har beQuiet's dämpningsmattor i lådan och dom fick bort väggvibrationerna väldigt bra. Frågan är dock om det var värt tiden och pengarna på att få burken tyst... Designen och utrymmet älskar jag så kanske det var det.

Dina teorier kan mycket väl stämma. Jag har ingen erfarenhet av Chieftecen's HDD-upphängning men jag misstänker det kan bli lite likadana problem som i Lian Li's större lådor. Om inte annat så verkar det ännu lättare att laga resårbandsupphängning i Chieftecen än i Lian Li't. P182an uttalar jag mig inte heller om då jag inte har första hands erfarenhet av lådan.

Personligen tycker jag du ska välja lite. Designen? Tystnaden? Vilken är viktigaste för dig? Jagar du tystnaden så skulle jag tagit Chieftecen. Avsevärt bättre grundjobb i tysthet i den pga. vikten men som alltid kan man väl räkna med lite småmoddande för att få det som man vill.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Tjaa, tystnad är som alltid en personlig åsikt. Den är avsevärt tystare nu efter småmoddandet än tidigare iaf. Det räcker för mig, har den i sovrummet, den står igång 24/7 och jag klarar utan problem att sova med den på. Det kunde jag iofs före moddandet också men det säger väl mer om mig och min hörsel än nåt annat.

Har beQuiet's dämpningsmattor i lådan och dom fick bort väggvibrationerna väldigt bra. Frågan är dock om det var värt tiden och pengarna på att få burken tyst... Designen och utrymmet älskar jag så kanske det var det.

Dina teorier kan mycket väl stämma. Jag har ingen erfarenhet av Chieftecen's HDD-upphängning men jag misstänker det kan bli lite likadana problem som i Lian Li's större lådor. Om inte annat så verkar det ännu lättare att laga resårbandsupphängning i Chieftecen än i Lian Li't. P182an uttalar jag mig inte heller om då jag inte har första hands erfarenhet av lådan.

Personligen tycker jag du ska välja lite. Designen? Tystnaden? Vilken är viktigaste för dig? Jagar du tystnaden så skulle jag tagit Chieftecen. Avsevärt bättre grundjobb i tysthet i den pga. vikten men som alltid kan man väl räkna med lite småmoddande för att få det som man vill.

Du verkar vara hajj på detta
Du har inga mer tipps på hur jag kan göra? Hittade en coolermaster 4-in-3 device jag tänkte testa med att köra in dom 4 diskarna i den nedre kammaren i.

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Du verkar vara hajj på detta
Du har inga mer tipps på hur jag kan göra? Hittade en coolermaster 4-in-3 device jag tänkte testa med att köra in dom 4 diskarna i den nedre kammaren i.

MVH radimax

Dessa 4i3 fungerar bra, jag har två st.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Stämmer mina teorier om att det blir mindre vibrationer i det där Cheiftec chassiet som väger 19kg?

[...]Det kan nog bli välldigt trångt med en backplane i ett p182 chassie.

[...]www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MB-455SPF har racket i sitt sortiment för ca. 1500:-
Dock så har mullet ett mycket bättre med en 90mm fläkt samt en enkel 3pin fläktanslutning så det är enkelt att byta ut fläkten: http://www.mullet.se/?product_id=78394

[...]Hittade en coolermaster 4-in-3 device jag tänkte testa med att köra in dom 4 diskarna i den nedre kammaren i.

Att det blir mindre vibrationer i ett chassi som väger sina modiga 19 kilo kan nog stämma. Men är du säker på att vikten stämmer? Tittar man på chassit så verkar det inte väga så mycket. Kan 19 kg vara bruttovikten, dvs inklsive förpackning?

Sedan så verkar ju diskarna vara upphängda utan gummidämpning, vilket kommer att ge mer vibrationer. Och även om chassit i sig skulle vara stumt så är sidoplåtarna väldigt stora, om de inte är dämpade och uppstagade på något sätt så löper du risken att de vibrerar.

Och som kronan på verket så verkar det vara fläktöppningar i bägge sidoplåtarna för fläkt/luftgenomströmning till hårddiskarna? Det kommer att släppa ut fläktljud och hårdiskljud rakt ut, även om det verkar ge bra kylning.

Min gissning är att det vore ett bra chassi för ett serverrum (gott om plats, bra kylning), men med långt ifrån låg ljudnivå.

Ett backplane i en P182 är inte speciellt trångt alls, inte om du a) har SATA-diskar och b) koll på kabeldragningen. I min server är det fortfarande luftigt och gott om plats med hårddiskhållaren på plats och full med diskar.

Fläktarna i de bägge hårddiskrackenser ut att vara lika stora, och även Icy Docks skall ha utbytbar fläkt. Supermicro har jag tittat på förut, men det har kritiserats i tester för att vara högljutt, vilket var orsaken till att jag frågade just om ljudnivån på Icy Dock. Har du hört bägge och kan jämföra?

Coolermaster 4-in-3 är bra (på sitt sätt).
+ Inget lull-lull i vägen för fläkten = bra kylning.
- Inget luftfilter, och ser rätt så brutalt ut med fläkten fullt synlig i lådans utsida.
+ Ganska lätt att montera i olika chassin.

Lian-Li har en motsvarande produkt i sitt sortiment som är den totala motsatsen på dessa tre punkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag löste problemet med HDD-kylningen och upphängningen på följande vis, PC-201, dock samma layout innuti som V2100. Ursäkta för storleken.

Snyggt löst med fläktarna, och även i övrigt snyggt jobbat med chassit!

Ett par frågor:
1. SATA Power kablarna och de "strumpade" SATA-kablarna, var har du hittat dem? Urläckra!
2. Var det mycket meck för att få dit det nya fläktarrangemanget? De ser ut att vara fasttejpade(?).

/ Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Snyggt löst med fläktarna, och även i övrigt snyggt jobbat med chassit!

Ett par frågor:
1. SATA Power kablarna och de "strumpade" SATA-kablarna, var har du hittat dem? Urläckra!
2. Var det mycket meck för att få dit det nya fläktarrangemanget? De ser ut att vara fasttejpade(?).

/ Peter

Tackar och bockar.

Ett par svar:
1. SATA Power-kablaget tillverkade jag själv med hjälp av dessa och nån meter svart 1mm^2 som jag helt enkelt kopplade till Corsair-aggets SATA Power-kablage.

De strumpade SATA-kablarna ligger det några timmar svett, tårar och ångest bakom faktiskt.
Köpte kabelstrumpa i storleken 5-10mm för att piffa upp sladdarna med. Tyvärr mätte jag ju inte hur stora SATA-kontakterna var... Dom visade sig naturligtvis vara 11mm breda och 3-4mm tjocka. Så till att börja med fick jag modda SATA-kontakterna på 12st kablar, skära av lite i gången och försökta träda strumpan över. Slutade med att bara "hårdplasten" av kontakten återstod (just den delen som skall in i honan på moderkort/HDD), resten blev bortkapat. Ändå var det faktiskt en tidskrävande process och jag funderade allvarligt flera gånger per kabel på att strunta i att strumpa dom kablarna. Men jag gav mig fan på det och tyckte dom till slut fick ett läckert utseende. Döm om min förvåning när jag konstaterade att de 1m kablar som just och just räckte till moderkortet förrän moddandet ett-tu-tre var 50cm för långa...

2. De två bakre fläktarna är ihoptejpade för att lättare kunna manövrera paret. Använde bara fönstertätningslist i nedre delen och kilade fast fläktarna mot taket. Inte särskilt optimalt ur vibrationssynvinkeln men jag hade inte så mycket att arbeta med faktiskt. De främre fläktarna är inte ens ihoptejpade för där tar hjulens fastsättning i så det blev lite av ett pussel att få in dom ordentligt.
Summa summarum: Fläktarna är helt enkelt bara fastkilade mellan golv och tak. Utrymmet är ca 245mm högt så man har inte direkt många alternativ. Dessutom började jag bli så pass led på moddandet efter kabelstrumpandet att jag tog lättaste lösningen när jag väl kom så långt att jag gick sätta in fläktarna.

Peuh, det blev ju långt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
1. SATA Power-kablaget tillverkade jag själv med hjälp av dessa och nån meter svart 1mm^2 som jag helt enkelt kopplade till Corsair-aggets SATA Power-kablage.

Jag har också letat efter ett bra sätt att göra så, alltså att få många vinklade satapower kontakter efter varandra i exakt det måttet man behagar.

Kommer eventuellt att byta ut mitt Zalman 460w mot ett Corsair 620w. Tobbe: är dom tysta? Och vet du om dom är tystare än Zalman 460w, mitt nätagg hör jag inte ens, dock endast om jag lägger örat mot det.

Jag tog mig tid idag och testade ett Coolermaster 4-in-3 device och blev förvånad, jag fick bort alla vibrationer som jag hade problem med i den nedre kammaren.
Och kronan på verket blev väl att om jag fixar till det i nedre kammaren så får jag platts med 4 diskar till = P182:an blev inte för liten i sitt fall Och jag slipper köpa nytt chassie vilket var mycket bra.

Nu är det bara inköp av ett 4 eller 8 portars kontrollerkort kvar, någon av er diskmästare (Tobbe ) som vill rekomendera ett bra kort runt 1000-lappen.

Slänger även upp temp's på mina diskar, i normal anvädnings miljö.
Fläktarna körs på 5v och det är 2st Antec Tricool, 1st Nexus 120mm samt en Arctic Freezer 64 som kanske byts ut mot en Thermal Right passiv (kör med en 4200+ 65w am2)

Moderkort 34 °C (93 °F)
-----------------------------------------
SAMSUNG HD080HJ 36 °C (97 °F) Systemdisk, kommer bytas ut mot en tystare 320GB Samsung.
WDC WD3200JD-00KLB0 32 °C (90 °F)
Dessa 2 diskar sitter i den övre kammaren
-----------------------------------------
SAMSUNG HD501LJ 27 °C (81 °F)
SAMSUNG HD501LJ 28 °C (82 °F)
SAMSUNG HD501LJ 28 °C (82 °F)
SAMSUNG HD321KJ 26 °C (79 °F)
Dessa 4 diskar sitter i 4-in-3 devicen
------------------------------------------

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
[...]en Arctic Freezer 64 som kanske byts ut mot en Thermal Right passiv

Det finns en fin lite gummitunnel (orginaltillbehör, följer med HR-01 ibland och måste köpas till ibland) som du sätter mellan Thermalright passiv (HR-01) och fläkten i bakplåten eller toppen på lådan så får du ut varmluften bättre utan att behöva ha fler fläktar.