Permalänk
Medlem

8800GT imorgon! Kylaren?

Releasen för nVidias nya kort 8800GT är imorgon (29/10-2007)!
Men, är det värt pengarna?

Av de flesta testerna/forumen, så ska kortet bli väldigt varmt pga att den har en "single-slot cooler", alltså en kylare som tar upp 1 plats, inte två som andra kort gör.

Visserligen gör det att kortet ser coolare ut men det finns inget utblås, luften dras in i kortet, men var kommer den ut?
Därför blir kortet 90 grader varmt @ load.
Det skulle vara bättre om 8800GT skulle haft en dual-slot cooler, men då skulle priset öka, och det vill man väl inte?

Permalänk
Medlem

enda testet på temperaturer är på ett överklockat kort, så orginal klock kmr bli svalare.

Permalänk
Medlem

Det är iaf skönt att höra :)!
Jag skulle inte köpa ett kort som går på 90 grader @ load!
Men skulle helst se ett sånt kort med dual-slot kylare

Permalänk
Medlem

nya GTS som som också bygger på g92 kommer ju ha dual slot kylare, fast priset på d lär bli samma som priset på dagens gts

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju synd... Fast det kommer att bli kraftfullare med

Permalänk

vad kommer detta o kosta?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

När kommer gts släppas då?

Permalänk
Medlem

Först o främst är det väl ingen som VET att GTS kommer ha Dualslot kylning...bara spekulationer (det ryktas att det ska lanseras den 19 november). Sen undrar jag om man inte borde få betydligt bättre kylninng om man plockade bort plastskalet på GT, då det verkar ifnnas så dåligt med utblås vilket borde minska luftflödet. Alternativt modda skalet eftersom man kanske vill ha kvar vissa delar för att radialfläkten ska funka bra.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd

Får väl göra som man gjorde med gx2 kortena sätta fast en fläkt på dom...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnns
enda testet på temperaturer är på ett överklockat kort, så orginal klock kmr bli svalare.

Brukar väl inte bli nån större skillnad i temperatut av en sån lite klockning, eller är den nya GPU'n så kass att den blir det?

Permalänk
Medlem

Finns ju redan flera nadra trådar om 8800GT kortet varför skapa en ny ?

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnns
enda testet på temperaturer är på ett överklockat kort, så orginal klock kmr bli svalare.

Finns även test med oklockat kort, visade på 86 grader.

Permalänk
Medlem

86 grader är ju rätt okej.

Du har ju garranti så varför bry sig.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd

Bara dra på en extra fläkt på kortet...

Permalänk
Medlem

Börjar bli Fragbite det här nu, varför kan inte folk ställa dessa frågor i någon av de 20 trådatr om 8800GT som redan finns?

Hur ska vi veta hur korten presterar eller vad för kylning de kräver när INGEN AV OSS har kortet hemma?

PLIIIIS...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att svara på OP, VF1000 + RHS-88 ramkylning på 8800GT borde funka jättebra.

Alternativt att sätta dit en slotkylare på pcislotten under grafikkortet för att dra in luft utifrån lådan för att förbättra kylnningen.

OT: Kan hålla med om att man ska hålla sig till exisetarande trådar men det är ofta att frågor aldrig blir besvarade utan att de försvinner bland alla andra tusen frågor.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

i d nyaste testet har kortet 66 grader i load, med orginalklock. och gtx har 68. så d är inga farliga temps

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att samla all information om ljud, kylning och temperaurer på GT-korten i samma tråd. Jag har läst igenom över 15 recensioner nu och kommit fram till följande:

* Kortet låter för jävligt om det blir ordentligt varmt.
* Eftersom kortet har en singleslot-skylning så beror temperaturen på kortet väligt mycket på temperaturen i lådan.
* Om man har bra temperatur i lådan med bra luftflöde så undviker man att kortet blir så pass varmt att det drar igång fläkten på det höga läget.
* Korten använder liknande storlek och placering av moteringshålen för kylaren som 7900GT. Alltså fungerar många kylare som passar de korten.
* Kylare som specifikt är gjorda för 8800GTS/GTX verkar inte passa.
* Det verkar vara mycket enkelt att plocka bort original-kylaren.
* Det verkar inte finnas något bra skydd för att skydda GPU'n från att knäckas. Detta i kombination med att GPU'n är mindre gör att man mycket lätt kan knäcka den om man monterar alternativ kylning, så man bör vara försiktig.
* Det kommer komma versioner med bättre och till och med passiv kylning om en månad eller så.

Hoppas nån har nytta av den informationen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepcid
För att svara på OP, VF1000 + RHS-88 ramkylning på 8800GT borde funka jättebra.

Alternativt att sätta dit en slotkylare på pcislotten under grafikkortet för att dra in luft utifrån lådan för att förbättra kylnningen.

OT: Kan hålla med om att man ska hålla sig till exisetarande trådar men det är ofta att frågor aldrig blir besvarade utan att de försvinner bland alla andra tusen frågor.

RHS-88 passar inte på 8800gt men vf1000 gör det.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det har kommit ut fler test. Många klagar på kylaren tyvärr...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Fan, man borde kanske ha väntat på de senare modellerna.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk

Låter detta kortet som tio tornado så hoppar jag över detta köpet tror jag! Visst finns det nackdelar med passiv kylning också va?

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Avstängd

Jag tror att nvidia lyssnade på alla GNÄLLSPIKAR som gnällde över mitt grafikkort tar ju upp 2 slots buhu på en pci plats jag ej använder typ!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnns
enda testet på temperaturer är på ett överklockat kort, så orginal klock kmr bli svalare.

Nej, har sett test med 88 grader fulload i stockhastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
RHS-88 passar inte på 8800gt men vf1000 gör det.

Ah där ser man, då får man kompensera med att köpa lösa kylflänsar till minnet och till chipet som kontrollerar utportarna.

HR-03 & HR-03 Plus ska inte passa med 8800GT, läste det på en av de många recensioner som har släppts. Kommer behövas annorlunda mounting för att få dom att passa.

Lite tråkigt då HR-03:orna presterar bättre än VF1000

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Vi håller gnäll och sånt borta från den här annars mycket intressanta tråden! Jag tror de flesta här är överens om att stockkylaren helt enkelt verkar lite för klen och framförallt väsnig. Jag avbokade just mitt kort just pga det (och för att jag har tenta om två veckor och VERKLIGEN behöver plugga, hehe...), vi håller tummarna för att kortet går ner i pris och framförallt förses med BÄTTRE kylning om en månad eller så! Då har vi dessutom valet att köpa nya ATI-korten, och nya 8800GTS (förhoppningsvis).

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att den här kylningen funkar: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=228307
Mycket billigare än HR-03 och kyler lika bra eller bättre (vet inte om det var jämfört med HR-03+). Det är den kylningen som sitter på passiva x1950pro tror jag.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]