Recension - 8800GT VS Low-Mid-High End

Permalänk

Recension - 8800GT VS Low-Mid-High End

Tja!

Här har vi ett relativt nytt och fräscht prestandatest från Anandtech där allt står till 8800GT's fördel.

8800GT möter low-end segmentet från Nvidia, Mid och High end segmentet från Nvidia samt High end segmentet från AMD(ATi).

Värt att tänka på är strömkonsuptionen. Det är mycket prat om strönkonsuption här i forumet om vilket grafikkort man ska ha för bästa prestanda men inte dra allt för mycket ström och vise versa. 8800GT är verkligen ett toppen kort och det går nästan två stycken 8800GT på ett HD2900XT vad gäller ström.

Strömkonsuptionen är med hela systemet och inte bara grafikkort:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=1

Klockrent köp om man ska handla ett grafikkort idag. Har man en budget om ca 2000kr så tittar man inte på något annat kort än just 8800GT, varken från Nvidia eller AMD. Det ända AMD har som fördel med sig med sitt HD2900XT är HDMI, thats all and thats it.

Enjoy!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Grymt =D! Jag vill se ATIs nya kort snart!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleetz
Grymt =D! Jag vill se ATIs nya kort snart!

Jo, det ska bli riktigt intressant faktiskt!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tänkte sätta i ett sånthär kort i htpc/spelburken i sign, men kommer mitt fsp 350w palla med det? Drar ju inte mycket mer än mitt 8600gt men det är kanske precis på gränsen?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Tänkte sätta i ett sånthär kort i htpc/spelburken i sign, men kommer mitt fsp 350w palla med det? Drar ju inte mycket mer än mitt 8600gt men det är kanske precis på gränsen?

Det borde inte vara några som helst problem. Som du ser på bilderna så drar Anandtech's dator 209W i load, och det är med mer krävande komponenter än du har i din HTPC.

Permalänk
Medlem

oj vad lite det drog isåfall! Jag tänkte överklocka cpun till ca 3ghz också, men då vet jag att jag klarar mig iaf, kanske skulle avbeställa corsair 520w och ta 1st 450w till spelburken istället.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Tänkte sätta i ett sånthär kort i htpc/spelburken i sign, men kommer mitt fsp 350w palla med det? Drar ju inte mycket mer än mitt 8600gt men det är kanske precis på gränsen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
oj vad lite det drog isåfall! Jag tänkte överklocka cpun till ca 3ghz också, men då vet jag att jag klarar mig iaf, kanske skulle avbeställa corsair 520w och ta 1st 450w till spelburken istället.

Tänk då på att beställa något kvalitéts agg. Inget Hiper, Q-tec med flera.
Samtidigt känner jag att ska du ha ett kvalitéts agg om 450w så får du slänga upp en nästan 800kr. Då tycker jag att du lika gärna i så fall kan lägga 1000kr på ett Corsair agg på 520w fast och andra sidan, behöver du inte det så behöver du inte.

Här har du be quite:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BQSP450W

Mycket bra nätagg!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nej nej! Har beställt ett Corsair 520w för 830 kr på inet. Det är kvalitet och billigt tycker jag! Men det kommer inte förräns dom får in 8800gt på lager, så jag tänkte ta ett corsair 450w istället.. Och sen kanske byta mitt fsp 350w i htpc/spelburken också. Så har jag ett bra nätagg i den burken med, tyst, och slipper alla kablar som inte behövs.

Edit: Corsair 450w kostar ca 600kr om jag inte mins fel på inet.se, prisjakt funkar inte för mig just nu så jag kan inte kolla.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tänk då på att beställa något kvalitéts agg. Inget Hiper, Q-tec med flera.
Samtidigt känner jag att ska du ha ett kvalitéts agg om 450w så får du slänga upp en nästan 800kr. Då tycker jag att du lika gärna i så fall kan lägga 1000kr på ett Corsair agg på 520w fast och andra sidan, behöver du inte det så behöver du inte.

Här har du be quite:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BQSP450W

Mycket bra nätagg!

Usch, hur kan du jämföra Qrap-tec och Hiper med varandra?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Nej nej! Har beställt ett Corsair 520w för 830 kr på inet. Det är kvalitet och billigt tycker jag! Men det kommer inte förräns dom får in 8800gt på lager, så jag tänkte ta ett corsair 450w istället.. Och sen kanske byta mitt fsp 350w i htpc/spelburken också. Så har jag ett bra nätagg i den burken med, tyst, och slipper alla kablar som inte behövs.

Edit: Corsair 450w kostar ca 600kr om jag inte mins fel på inet.se, prisjakt funkar inte för mig just nu så jag kan inte kolla.

Om du redan har ett FPS på 350w hade jag nog behållt det. FPS är ett bra märke på nätagg.

Corsair är bra nätagg men håller inte lika bra kvalité som be quite dock. Men du gör som du vill. Det är din vänsterficka.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jo.. Men tror du det pallar en E6600 @ 3 ghz, 1hdd o ett 8800gt ? + lite annat skit ;D

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Vad är strömkonsuption för något?