Bästa PRESTANDAN för ca 1 800kr?

Permalänk
Medlem

Bästa PRESTANDAN för ca 1 800kr?

Vad kan jag få som presterar bäst för 1 800kr (inkl frakt)? Ska jag satsa på två 36GB Raptors i Raid0 eller köpa EN 74GB och köpa en till senare? Jag kan inte bestämma mig, för jag har svårt att tro att OS+spel och liknande kan fylla 74GB... men däremot presterar 36GB sämre än 74GB. Vad ska jag satsa på?

Jag använder XP Pro och spelar, surfar och kollar på filmer på datorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Hm.... presterar en sån bättre än två 74GB Raptors i Raid0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Hm.... presterar en sån bättre än två 74GB Raptors i Raid0?

Ja,har ingen enorm koll på hårddiskar men någon mod(vem det nu var) sa att det motverkade prestandan om man kör raid med en raptor.

Om det är lika många plattor så har den högre densitet,alltså snabbare.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Du menar kanska motsvarade? Alltså att en sån motsvarade prestandan hos två Raptors i Raid? Kan det verkligen stämma? Länka gärna mig...

EDIT: Oj, jag tror det var jag som missförstod. Men man kan väl knappast köra en disk i Raid? Eller menade du att Raptors inte fullt utnyttjar Raid, och det är bättre att satsa på EN snabb, hellre än två Raptors i Raid?

Permalänk
Medlem

Hittar inte det nu,kollade lite tester och jag antar att jag missförstod vad han sade.

Men tycker inte det är lönt att raida.

http://www.overclockers.com/articles1297/

Här skriver testaren om det.
Hittade andra tester som nämner samma sak,att det inte är lönt att köra raid 0 med raptorer.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Hittar inte det nu,kollade lite tester och jag antar att jag missförstod vad han sade.

Men tycker inte det är lönt att raida.

http://www.overclockers.com/articles1297/

Här skriver testaren om det.
Hittade andra tester som nämner samma sak,att det inte är lönt att köra raid 0 med raptorer.

Enligt det jag lästa (i Part II) så får man mer prestanda, men det är bara till för de som måste ha absolut maximalprestanda ur sitt system. Tack för länken, förresten.

Permalänk
Medlem

raptor i raid är rätt meningslöst, raptorn lever på att den har en jävligt låg accestid och denna dubblas ju då du kör raid0

köp en raptor 150gb server, du kanske kommer köra vista en dag och då är en 36gb alldeles för litet och 74gb ligger på gränsen, du rymmer då inte många spel

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men jag förstår inte riktigt... i testet på den där sidan går nästan allt snabbare med Raptor 74 GB i Raid0. Och det rekommenderas som sagt där om man vill ha bäst prestanda, men ni säget att jag inte borde göra det?

Med andra ord säger ni att en 150 GB Raptor är bättre än 2st i Raid0, oavsett pris?

EDIT: Jag tror jag har bestämt mig. Eftar att ha kollat runt verkar det som att Raptor är bra, och behöver inte Raid0. I en del fall är den långsammare, i de flesta nästan exakt lika snabb. Den verkar mest vara en placebo-effekt, och har nästan ingen prestandavinst i det verkliga livet (utanför benchmarks och liknande). Alltså ska jag skaffa EN Raptor och inte köra den i Raid.
Tack för hjälpen, alla.

Permalänk
Medlem

Raid 0 med Raptor diskar är meningslöst, högre överföringshastighet men samtidigt ökad accesstid vilket inte är önskvärt på en systemdisk. Om man ska "raida" med Rapordiskar så borde det vara RAID 1 som gäller om man ska få så bra prestanda som möjligt. Dock så blir det minst sagt oekonomiskt med två Raptor diskar i RAID 1

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
meningslöst, raptorn lever på att den har en jävligt låg accestid och denna dubblas ju då du kör raid0

Var det jag syftade på,men inte hittade.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Vilket är det mest prisvärda prestandaaternativet då? Med eller utan RAID. Oavsett pris, då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Vilket är det mest prisvärda prestandaaternativet då? Med eller utan RAID. Oavsett pris, då.

...Borde vara den Maxtor Atlas II-SCSIdisken 15Krpm 147GB U320 68-pins jag fick tag på för 900:- ;)..

Men annars så är det nog 150GB-raptorn ett säkert kort.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Är inte SCSI för något annat än vanligt användande eller så? Jag har aldrig hört talas om disken. Vad är ett vanligt pris för den?

Raptor 150GB låter bättre och bättre... men kommer det en ny Raptor för innan 2008? Om inte, vilken Raptor 150GB ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Raptor 150 kör på den dvs 147GB versionen.
Streaming data speed -/- random data speed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
...Borde vara den Maxtor Atlas II-SCSIdisken 15Krpm 147GB U320 68-pins jag fick tag på för 900:- ;)..

Sweet.

90% rabatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Är inte SCSI för något annat än vanligt användande eller så? Jag har aldrig hört talas om disken. Vad är ett vanligt pris för den?

Raptor 150GB låter bättre och bättre... men kommer det en ny Raptor för innan 2008? Om inte, vilken Raptor 150GB ska jag välja?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s11288632&o=produkt_pri...

Välj raptor server.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Är inte SCSI för något annat än vanligt användande eller så? Jag har aldrig hört talas om disken. Vad är ett vanligt pris för den?

Raptor 150GB låter bättre och bättre... men kommer det en ny Raptor för innan 2008? Om inte, vilken Raptor 150GB ska jag välja?

för information så är 36 GB:aren lika snabb som 74 GB:aren, du har nog läst ett gammalt test då det kommit i nya versioner. Alla nuvarande heter ADFD förutom det fula barnet Raptor X AHFD som har sämre egenskaper och kostar mer (sök i forumet).
1 raptor räcker. En systemdisk vill man ha låg accesstid vilket ökar (men dubbla är väl att ta i). Överföringshastighet är en annan sak. Är man bara ute efter det så kan man köpa några 7200 varvare billigare och köra RAID 0 (än att köra raid 0 på raptor).

Välja själv vad som passar din plånbok, WD740ADFD eller WD1500ADFD. Nuvarande WD360ADFD är för högt prissatt för sitt utrymme som även tryter på så den är inte mycket att fundera över. Mest prisvärd är ju 1500ADFD, de där få hundralapparna det handlar om tjänar du igen när du har dubbelt med utrymme.

edit: Visstja det var 1800 kr, såklart 1500ADFD och inget annat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Proffsiga och snabba svar. Tackar och bockar.