Permalänk

kylning till graffe

Jag funderar på att köpa detta grafikkortet...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

Jag har dock erfarenhet av att orginalkylningen ALDRIG är bra...så jag funderar på vilken kylning man kan köpa till som passar. finns det någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Att orginalkylningen _aldrig_ är bra, det är lite överdrivet. Finns många som har bra kylning från början.

Dock undrar jag varför du vill byta kylning? Överklockning? Få ner ljudet? Bara för att? Blir lättare att ge dig tips på en vettig kylare som passar ditt ändamål då.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

huvudsaken är att sänka ljudet då dem små ettriga fläktarna är ljudliga...sen är väl som sagt kylningen bättre.

detta kortet har jag osso funderat på...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

vilket av dessa två isf och eventuell kylning

Permalänk
Medlem

Du har länkat till samma grafikkort två gånger..

Permalänk

Re: kylning till graffe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenocideX
Jag funderar på att köpa detta grafikkortet...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

Jag har dock erfarenhet av att orginalkylningen ALDRIG är bra...så jag funderar på vilken kylning man kan köpa till som passar. finns det någon som kan hjälpa mig?

Hej.

Originalkylningen på ett 3870 är väldigt bra och behöver inte bytas så länge du inte skall spänningsmodda eller något sådant.

går ca 88 C under load men det är därför att fläkten bara går på 30% och gör det oavsett hur varmt det blir.

Gör såhär, Köp kortet ladda hem rivatuner och ändra fläkthastigheten under 3D till ca 60% eller 50% eller vilken ljudnivå du nu vill ha.

På 60% så gick kortet ca 60 C om jag inte minns fel, det stod att det inte blev så mkt högre ljudnivå vid 60%

Rätta mig om jag har fel, men har läst detta på ett test.

Det du även troligtvis kan göra är att ta bort plastskyddet och lämna flänsar kvar och sätta dit en fläkt t.ex zalman eller det som passar bäst och bara montera detta på flänsarna med buntband eller skruv som jag gjorde på mitt 6800 för längesedan, tog 2 fina skruvar och var försiktig på flänsar och en klick lim på skruven, sitter fortfarande och sänkte kortet med 10 c under load samt idle samt att jag kunde dra ner originalfläkten till det lägsta= jag hörde inte grafikkortet mer.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

tackar för info Röd Tjur!

Meningen var att jag skulle länka till detta #Hallå#

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD29P

som sagt vilken har bäst prestanda och låter minst i kylningsväg?

Permalänk

Det är bättre prestande i 3870 och drar dubbelt så lite ström.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

Tackar för all info=)

Men jag såg på en tråd att det var någon som fått ett Thermaltake DuOrb att passa på ett 3870...men på deras sida står dte inte med på listan...kan nån bekräfta att det funkar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenocideX
Tackar för all info=)

Men jag såg på en tråd att det var någon som fått ett Thermaltake DuOrb att passa på ett 3870...men på deras sida står dte inte med på listan...kan nån bekräfta att det funkar?

Ja ett duo orb passar, såg också detta under något test, fast du behöver inte byta ut kylaren på hd3870 bara ställa upp fläkten lite. Dock så har jag läst ca 5 tester så vet ej vilket test det var. Det var väldigt tight men han lyckades behålla original kylflänsarna för minnena. blev väldigt bra resultat.

Hittade länken till när de passar in duo orb:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

fan helt underbart! snacka om att jag ska köpa ett hd3870 när det kommer ut! och sen märkte jag att på deras test så regerade duo orben kraftigt...den sänkten load tempen med 30 grader typ. blir ju bara till att köpa det med.

ps: sjysst att man kan hitta ett så bra kort för så lite pengar + att det går att klocka utav bara fan med befintliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

någon som vet en bra kylare som även funkar i Cross fire till ett 3870 ? eller om man kan moda fläkten på något vis så att man kan ha fläkt styrning, går nämligen inte att styra fläkt 2 i riva tuner! och vart man kan köpa längre crissfire kablar om dom inte når med den nya kylningen

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.