Bahnhof köper snabbt fibernät

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof köper snabbt fibernät

Internetleverantören Bahnhof har idag tillkännagivit att de köpt upp leverantören Utfors fiberring i södra Sverige. Hela sträckan är 2300 kilometer lång och och täcker cirka 40 städer i södra Sverige.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sweet hoppas dom höjer till 1gbit

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Fyfan va nice, äntligen börjar fiber komma någonvart

Permalänk
Inaktiv

Varför skulle man inte vilja ha fiber?

Det är iaf inte mitt område de drar fiber, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

JAG BOR PÅ GOTLAND!!! JAG KOMMER ALLDRIG NÅGONSIN ATT FÅ FIBERANSLUTNING!!!AAAAAAHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

jag har!! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Visa signatur

Athlon 64 X2 4800+ , Club 3D 8600GT Ultra , 2 GB 667 MHz , Asus M2N-X ,Zalman Cpu Cooler,Glacial Power 550W,WD 320GB

Permalänk

Jag har tomma rör inlagda i huset. dock har knappt en jävle i stan fiber anslutet men ca 80% har det indraget!!!

Tänd skiten för fan... ner med telias adsl monopol!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den första sträckan som tänds är Stockholm-Örebro där fiberkabeln har en bandbredd på en terabit per sekund (1000 gigabit per sekund).... har som snabbast en bandbredd på 1600 gigabit per sekund, eller 1,6 terabit per sekund.

Bahnhof planerar dessutom att bygga ut nätet så att fibernätet täcker flera städer än de ursprungliga 40. Nätet kan dessutom byggas ut för att klara det tjugodubbla vilket blir cirka 320 gigabit per sekund.

Öh?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jo själv bor man i en liten håla så jag kan nog bara drömma om fiber-anslutning...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Splinter Snake säger: Slå alla som är dumma nog att rösta nej!

Permalänk
Medlem

Har redan BBB 100/10Mbit, men jag skulle gärna vilja ha 100/100 eller 1Gbit upp och ner;)

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

Ihh, hoppas det kommer till mig, jag bor nära en motorväg!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Öh?

Korrigerat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ihh, hoppas det kommer till mig, jag bor nära en motorväg!

Finns redan fiber i vår kära stad, tyvärr dröjer det nog x antal år innan vi utanför promenaderna kan få fiber =/
Således du inte väljer att lägga egen fiber för ca 200K.
Vet dock om att det dras fiber precis hela tiden här i stan, tyvärr är det företag som drar dessa vilket innebär att vi inte får ta del av dem. Men men hoppas kan vi ju!

Permalänk
Medlem

10/10 från bahnhof här
skulle dock inte sitta helt fel med 100/100

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Jag gillar fiber både i väggen o i magen.

Permalänk
Medlem

Vilka hastigheter de pratar om!

Sitter själv på 10/10 fiber men av någon konstig anledning kan jag inte få så mkt bättre än så, max 25/10. Hade jag fått möjlighet till 100/100 hade jag tagit det men inte gigabit. Blir hellre mer nöjd om de bygger ut åt alla andra än att bara jag sitter på en gigabit + vad ska man med det till som privatperson?

Enligt nyheten ska det alltså ligga flera kilometer fiberkablar redan neddragna som ingen använder och nu när dom har blivit uppköpta har man kommit på iden och använda det om jag har förståt det hela rätt? Tycker det låter konstigt så förklara gärna någon.

Permalänk
Medlem

Gött att det börjar komma igång:) Hoppas bara det kommer hit till Falkenberg snart börjar bli lite trött på ADSL...

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
JAG BOR PÅ GOTLAND!!! JAG KOMMER ALLDRIG NÅGONSIN ATT FÅ FIBERANSLUTNING!!!AAAAAAHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!

Skaffa en kompis på fastlandet och en väldigt väldigt lång tp-kabel
Klart Gotland kommer få fiber.. Men jag tycker det är skam på torra land hur usel internetuppkopplingen i allmänhet är i Sverige, vad hände med vårt försprång vi hade 1999-2001?? Det är ju samma hastigheter idag, nästan 10 år senare! Skäms på er socialdemokrater och Göran Persson! (oj får man ha politiska åsikter här?)

Permalänk
Hedersmedlem

Fiber till folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
JAG BOR PÅ GOTLAND!!! JAG KOMMER ALLDRIG NÅGONSIN ATT FÅ FIBERANSLUTNING!!!AAAAAAHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!

Tänker precis samma sak, kommer aldrig hända nåt på den här sketna ön...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Tänker precis samma sak, kommer aldrig hända nåt på den här sketna ön...

Får väl skapa ett eget parti med IT inriktning tillsammans med en slogan som lyder: Mer fiber åt folket!
Jag tänker i varje fall rösta på det ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Finns redan fiber i vår kära stad, tyvärr dröjer det nog x antal år innan vi utanför promenaderna kan få fiber =/
Således du inte väljer att lägga egen fiber för ca 200K.
Vet dock om att det dras fiber precis hela tiden här i stan, tyvärr är det företag som drar dessa vilket innebär att vi inte får ta del av dem. Men men hoppas kan vi ju!

Vart i denna industristad bor du då?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Själv har man ju redan fiber från bahnhof

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag trodde Telenor hade köpt Utfors för längesedan :S

Permalänk

När får Jönköping!!??
Det är ju ändå en stor stad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Korrigerat.

Fortfarande inte korrigerat. Det ska vara 320 Terabit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jebus
Fortfarande inte korrigerat. Det ska vara 320 Terabit.

1,6 Tbit x 20 = 32 Tbit

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof 100/10 här. Men kommer att kunna få 100/100, när vet dom inte men det är planerat.

Permalänk

2 sköna snubbar som röstade nej. Gillar de kanske "musiken" till 56k modemet?

Tycker det är dåligt att 1 mil utanför Kungälv åt alla riktningar så har de fiber men inte i själva city. Skamligt!
Dom har helt enkel gjort en rund ring runt Kungälv med fiber.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst