Permalänk

Vid vilken temp börjar det bli farligt?

Tja. ja frågan lyder samma som rubriken när börjar det bli för hög temp alltså farligt för mina komponenter?

Permalänk
Hedersmedlem

Prollen bör du hålla under 70 och graffet under 90-100.

Permalänk

Processorn bör inte bli mer än 60 grader. Den klarar mer, men 60 grader är det jag går efter (möjligtvis drygt 60 grader).

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en Q6600 så är det Tjunction som begränsar CPUn, dvs 100 grader. Du kan nog köra upp till ca 85 grader utan problem, men livslängden på processorn påverkas av den höga temperaturen så försök kyla den så mycket som möjligt. Jag kör en Q6600 G0 på ca 73 grader vid max load med en Scythe Ninja Plus rev B kylare - CPU-frekvensen är då 3.4 GHz och FSB 425 MHz

Intel's spec av Q6600 G0 (SLACR) :
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLACR
Här står temp specad (Thermal Specification) till 71 grader C, men detta är inte en maxtempspec utan en rekommendation som gäller kylarlösningar (Thermal Design) och temperaturen ska mätas i mitten av kylarens topp.

Den temperatur du mäter med Core Temp 0.95 är inne i CPUn och inte samma sak som den i specen ovan.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Eftersom du har en Q6600 så är det Tjunction som begränsar CPUn, dvs 100 grader. Du kan nog köra upp till ca 85 grader utan problem, men livslängden på processorn påverkas av den höga temperaturen så försök kyla den så mycket som möjligt. Jag kör en Q6600 G0 på ca 73 grader vid max load med en Scythe Ninja Plus rev B kylare - CPU-frekvensen är då 3.4 GHz och FSB 425 MHz

Intel's spec av Q6600 G0 (SLACR) :
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLACR
Här står temp specad (Thermal Specification) till 71 grader C, men detta är inte en maxtempspec utan en rekommendation som gäller kylarlösningar (Thermal Design) och temperaturen ska mätas i mitten av kylarens topp.

Den temperatur du mäter med Core Temp 0.95 är inne i CPUn och inte samma sak som den i specen ovan.

Ok tack !! Men hur kan jag kolla tempen mitt i kylaren? med vilket program? Jag har vista 64-bit...

Permalänk
Avstängd

Via, Olika program, Everrest Home/ultimate det finns Speedfan det finns CoreTemp alla möjliga:D

Visa signatur

AMD 4400+ X2 1MB 2.3ghz @3.1ghz, 3GB RAM DDR2 667mhz, Asus 2600Pro 512MB (Welcome to tray)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacel93
Via, Olika program, Everrest Home/ultimate det finns Speedfan det finns CoreTemp alla möjliga:D

Ok jag har Everest ultimate edition men vilket värde där är mitt i kylaren då?
Och coretemp funkar inte ens...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Prollen bör du hålla under 70 och graffet under 90-100.

Stämmer bra! Fast 100c på graffet ska man hålla sig undan ifrån, max 90c.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte90-Antec
Ok jag har Everest ultimate edition men vilket värde där är mitt i kylaren då?
Och coretemp funkar inte ens...

Måste bara berätta att jag har fått igång CoreTemp nu