Sälja/skicka utomlands

Permalänk
Medlem

Sälja/skicka utomlands

Håller på sälja en dator. En utländsk kille som vill köpa den åt sin son i Nigeria. Han verkar vara beredd på att betala kontant för datorn och frakt till Nigeria. Men jag har avböjt pga Nigeriabreven och risken att datorn blir förstörd på vägen. Vad skulle ni göra?

Edit: Verkar som jag gjort rätt. Beskrivningen av Nigeriabrev stämmer väldigt bra. Knepig engelska etc. Dessutom färdigskrivet formulär. Risken är 100% att det saknas teckning.

Permalänk
Medlem

Börjar brevet med: "I'm very intrested in your item..."
Så är det ett dussinbrev av den klassiska Nigera-modellen.
Vill han sen skicka pengarna via western union så är det dessutom en skön scam där du troligen blir av med både datorn och extra pengar.

Eller som de gamla grekerna sa: "Verkar det för bra för att vara sant, då är det troligen det"

Om du inte förstod det så hade jag tackat nej till affären. Alternativ skickat glad mail till honom tills han tröttnade på mig.

Permalänk
Medlem

Svarade att han får köpa den här i Umeå. Håller med dig om: "Verkar det för bra för att vara sant, då är det troligen det". Hoppas bara ingen går på försöken, svenska polisen verkar ha gett upp.

Permalänk
Medlem

vem fa**'n köper en dator från sverige om man bor i tex ett annat land . ? när man kan köpa den i sitt land så slipper man den feta fraktkostnaden när jag la ut min gamla dator på blocket så fick jag ca 3 sådanna brev . Ignorera dom !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns skönt att jag anade ugglor i mossen. Bästa julklappen jag kunnat ge mig själv, vilken ångestlättnad.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett tips är att aldrig annonsera på Eniro , Visserligen är det gratis men nästan alla svar man får är utlänska mail. Och alla låter likadant. Alla handlar om hur man ska sälja datorer osv. till överpriser och skicka ner dem till Nigeria, Afrika osv.

Men man kan också Lura dem, vilket jag gjorde efter att samma person försökte lura mig 19 gånger på samma annons med olika namn, bara bokstäver som skilde mellan namnen. Att säga hur är väl inte i enlighet med SweClockers regler?

Brott bekämpas med Brott. Det stämmer faktiskt, se hur Polisen gör Kidnappningar lagligt varje dag, arrestering kallar dem det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Brott bekämpas med Brott. Det stämmer faktiskt, se hur Polisen gör Kidnappningar lagligt varje dag, arrestering kallar dem det.

Nej de kidnappar inte lagligt varje dag. De arresterar, vilket är något HELT annorlunda. Eller menar du att alla som blir arresterade är stackars oskyldiga offer för maktmissbruk eller något sånt?

Brott bekämpas för övrigt inte bäst med brott. Då blir det bara en ond spiral som bara kommer att sluta illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Nej de kidnappar inte lagligt varje dag. De arresterar, vilket är något HELT annorlunda. Eller menar du att alla som blir arresterade är stackars oskyldiga offer för maktmissbruk eller något sånt?

Brott bekämpas för övrigt inte bäst med brott. Då blir det bara en ond spiral som bara kommer att sluta illa.

Tänk efter, rättsväsendet skapar rätt, inte rättvisa. Om din granne krossar ditt fönster, kan du då låsa in han i din källare i 8 dagar som straff? Nej för det är olagligt, frihetsberövande. Men Polisen får låsa in honom i sitt häkte i 8 dagar, frihetsberövande också fast i rättens namn. (inte rättvisans).

Det finns olika sätt att se på saker och ting. Och alla vinklar är rätt. Både du och jag har faktiskt rätt. Brott bekämpas med brott ur min synvinkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tänk efter, rättsväsendet skapar rätt, inte rättvisa. Om din granne krossar ditt fönster, kan du då låsa in han i din källare i 8 dagar som straff? Nej för det är olagligt, frihetsberövande. Men Polisen får låsa in honom i sitt häkte i 8 dagar, frihetsberövande också fast i rättens namn. (inte rättvisans).

Det finns olika sätt att se på saker och ting. Och alla vinklar är rätt. Både du och jag har faktiskt rätt. Brott bekämpas med brott ur min synvinkel.

Väldigt off topic. Sorry...

Nej jag tycker faktiskt inte att alla vinklar är rätt. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan resonera att det rättsväsendet gör här i Svergie är brottsligt, och att det inte spelar någon roll om det är du eller jag som delar ut straffet, eller om det är staten som gör det. Staten utövar rätten just för att det ska finnas någon form av "standard" över det hela. Alla sak behandlas lika, dvs rättvist. Det är därför det kallars rätt och rättvisa. En person ska inte behöva spendera åtta dagar i din källare för att du blev förbannad för att han slog sönder ditt fönster. Hade han sönder mitt fönster så hade han fått betala för det nya, samt reparationskostnaderna, och sedan hade vi fortsatt vara goda grannar.

Om du nu säger att Brott straffas med brott. Borde inte de som straffar då också straffas eftersom att de har begått en brottslig handling?

Permalänk
Medlem

@ Kaptens

En domares favoritreplik är, "vi skapar rätt, inte rättvisa". Rätt och Rättvisa är helt olika saker med dagens icke helt fungerande rättsystem med lagar som brister. Att någon har rätt i en fråga gör inte saken rättvis för offret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
@ Kaptens

En domares favoritreplik är, "vi skapar rätt, inte rättvisa". Rätt och Rättvisa är helt olika saker med dagens icke helt fungerande rättsystem med lagar som brister. Att någon har rätt i en fråga gör inte saken rättvis för offret.

Det beror väl på hur man ser det. Rättvisa skipas i det avseende att offret får den "kompensation" han/hon har rätt till, oberende av vem han/hon är. Det samma gäller gärningsmannen. På det viset behandlas de rättvist. Sen tycker man ju förståss att vissa brott borde ha högre straff, och vissa borde ha lägre straff, men utifrån det rättsystem så behandlas alla rättvist, och inte godtyckligt utifrån vad du eller jag tycker.

Du svarade inte på min fråga... Eftersom att du anser att brott straffas med brott, borde då inte den som straffar också straffas?

Permalänk
Medlem

tyvärr har inte ens tradera lyckats slippa ifrån nigeria bedragarna. jag har fått 2 mail sista året om att dom vill betala mer än man begärt vid "köp nu" pris och alla skall skickas till någon suspekt ler/halm hydda i djupaste nigeria. är så kul att driva med töntarna i ett flertal mail för att till sist kräva förskottsbetalning i guld! i ett fall sa jag att det var ett kul sammanträffande, för jag skulle ju åka till nigeria 2 dagar senare (NOT) på en konferens för att utbilda polisen inom det ökade bedrägeriet på internet. så då kunde jag ju lämna över varan personligen. gissa om mailen snabbt upphörde.

Permalänk
Medlem

Just det, många mejlar och frågar om man kan hjälpa dem att bli medlem på Tradera . Jag försökte hjälpa någon men det gick inte så bra, för den personen existerade inte tydligen. Efter att hon fortsatte att tjata om att jag var Tvungen att hjälpa henne för att hon bara måste köpa möbler åt hennes barn som bor i somalia så skrev jag

I know who you really are, fuck off please and stop trying to fuck the swedes, you know, we are not as fucking stupid as you are.

Have a nice fucking day

Dold text

Många F-ord :/ . Men det var effektivt iaf.

Permalänk
Medlem

För de intresserade kan jag säga att mailet kom då jag lagt ut annons på eniro. Jag blev glad först men sedan upptäckte jag hur mysko och krångligt det blev. Risken om t.ex. Svenska polisen ger upp är att medborgare tar saken i sina egna händer. Personligen tycker jag att frihetsberövning är ofta ett onödigt inslag, de som är ute mycket på krogen kommer förr eller senare bli frihetsberövade då det räcker med att man är på fel plats vid fel tillfälle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
För de intresserade kan jag säga att mailet kom då jag lagt ut annons på eniro. Jag blev glad först men sedan upptäckte jag hur mysko och krångligt det blev. Risken om t.ex. Svenska polisen ger upp är att medborgare tar saken i sina egna händer. Personligen tycker jag att frihetsberövning är ofta ett onödigt inslag, de som är ute mycket på krogen kommer förr eller senare bli frihetsberövade då det räcker med att man är på fel plats vid fel tillfälle.

sry för offtopic. Men som sagt, håll er borta från att annonsera på Eniro. Om ni nu inte gillar såna nigeriamejl dvs :D.