Vad händer på spelfronten?

Permalänk
Medlem

Vad händer på spelfronten?

Äntligen börjar singelplayerspel ta fart. Har varit torka dom senaste åren med bra spel. Hösten har redan levererat starka titlar och Spelcommunitys och Tidningar har nog inte haft ett så högt snittbetyg på länge. första halvan av 2008 pekar också på starka titlar.

Varför just nu? Skulle tippa på konsollkriget som har tagit sin början. Det gynnar ju självklart PC-Spelaren. Som tur är

RPG-element börjar trilla in i vanliga spel samt att RPG spelen i sig börjar komma tillbaka. FPS har ju varit den stora flugan under 2000-talet. Vi som gillar äventyr har fått vara nostalgiska och spelat gamla godingar från 90-talet. Har ju trillat in lite spel då och då som varit väldigt bra.
Men om man ser till kvantiteten så är det ju inte många spel.

Nu har ju då MMORPG eran etablerat sig, och precis som med alla andra kategorier kommer det en uppsjö med skit. Överhype är bara förnamnet. Även här har vi börjat se massvis med FPS inslag, vilket jag inte tror drar till sig någon större spelarskala.
Fantasy MMOn har blivit uttjatat, samma som med alla Baldur's Gate och Diablo kloner.
Sci-Fi spel är på väg, Fallen Earth, Fallout Online, Star Trek, StarGate, Huxley, Jumpgate m.m.
Men hur många av dessa kommer bli bra?

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Fallout Online? Det är inget sånt spel påväg. Dock kommer Fallout 3 nästa år.

Jag tror att spelmarknaden håller på att mogna. Man vill nog komma bort lite från de typiska FPS-, plattform- och sport-spelen. Därför tar man in nya element som är lånade från bland annat RPG-spel. Bioshock och Stalker är ju praktexempel på detta. Sen börjar RPG:n ta in action detaljer också, som t.ex. The Witchers combo-system, Mass Effects strider och Oblivions realtids-strider (även om de fanns på precis samma sätt i de tidigare spelen).

Jag tror inte att det har mycket med "konsollkriget" att göra. De spel som faktiskt utvecklar industrin är till stor del PC-spel, även om några råkar vara portade till konsoller. Det enda spelet som var genre-brytande och på konsoll senaste tiden är Mass Effect. Och det är väl undantaget som bekräftar regeln.

Men jag tror att 2008 kommer att bli ett sjuhelvetes spelår! Alla genrer har riktiga storspel på kommande, och speciellt utvecklingen inom MMO-genren ska bli intressant att se med spel som Huxley, WAR och AoC påväg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fallout MMORPG är på G, men dröjer dock.
Jag tror då att dom nya konsollerna gynnar PC marknaden, har inga bevis på det men det var samma sak när X-box och PS2 kom.

A SEC Filing by developer Interplay gives firm indications of plans for a Fallout MMORPG. To quote:

“The Fallout MMOG will be developed in the highly recognized Fallout post Nuclear Apocalyptic world giving consumers an ongoing virtual experience of today’s life as if the cold war, which lasted for the best part of the second half of last century, had led to a nuclear disaster.”

The document describes a project with a $75 million dollar budget due in 2010, with projecting that it would enough revenue to be profitable by year two. Bluesnews mentions they thought Interplay was dead, not surprising with no new releases in three years, but the document says production starts in January 2007.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::