7200GS, världens sämsta grafikkort?

Permalänk

7200GS, världens sämsta grafikkort?

Köpte mig en ny dator för inte så längesen, 6000+ processor, 2gb ram osv och som så många andra väntar jag fortfarande på min 8800GT.
Hursomhelst skickade datorbutiken mitt paket med ett 7200GS i väntan på att 8800 skulle dimpa ner.

Men, hur mycket kan ett grafikkort flaskhalsa egentligen? Wow överstiger aldrig 30fps och ser förjävligt ut. Vad har de skickat för kalle anka kort?
Kan också nämna att min hårddisk har några år på nacken, men snurrar lika snabbt som de flesta nya av vad jag förståt.

Jag har rätt dålig koll och skulle behöva ett utlåtande eller två, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kortet kostar cirka 290 kronor. Vad hade du förväntat dig av kortet i spel som WoW?

Permalänk
Medlem

det är till för dom som inte spelar:P

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Min gamla dator hade iofs en 2 GHz AMD-processor, med ett Ti6400 GPU... och den gav bättre resultat än Stereomikes... så det borde gå bättre med 7200GS, tycker jag spontant...

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Inaktiv

Va taskigt klart att datorbutiken skulle skickat ett 8800gtx ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01sh
Min gamla dator hade iofs en 2 GHz AMD-processor, med ett Ti6400 GPU... och den gav bättre resultat än Stereomikes... så det borde gå bättre med 7200GS, tycker jag spontant...

Nej. Ditt kort är ett gamer kort, även om det är gammalt.

Tänk så här: spöar en gammal Porsche 911 en ny VW Polo? Svar: JA.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle göra den jämförelsen

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Avstängd

7200GS är för kontors/hemma datorer utan krav på spel prestanda i första hand så de är inte så konstigt att de kortet presterar dåligt i spel.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01sh
Vet inte om jag skulle göra den jämförelsen

Äääh, den funkar väl?

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=516&card2=135

OMFG ett 7200gs har 32 bitars buss! @_@
Snacka om flaskhals!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Äääh, den funkar väl?

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=516&card2=135

OMFG ett 7200gs har 32 bitars buss! @_@
Snacka om flaskhals!

Jag håller med.

Porche / VW -jämförelsen är mycket bra

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Inaktiv

7300SE är väl ännu sämre? Det är ju till o med sämre än 7100GS.

Permalänk
Medlem

De skickade ett kalle anka-kort för att du överhuvudtaget skulle kunna köra igång datorn och surfa och lite annat i väntan på ditt riktiga grafikkort...de skickar ju det billigaste de har under tiden.

Som svar så kan ett 300kronors grafikkort flaskhalsa ganska så mycket.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vad trodde du de skulle skicka 8800ultra??

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man får behålla kortet sen? Klart dom skickar den billigaste skiten då

Permalänk

Det funkar fint att surfa? Lyssna på musik?
Även DVD-filmer fungerar bra?

Tycker inte du har nåt att klaga på överhuvudtaget.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tjena, tack för alla inlägg!

Förväntade mig inte att de skulle skicka nåt prestandakort direkt, men blev förvånad över hur dåligt spel osv flöt på. Därav frågan: hur mycket kan ett grafikkort flaskhalsa egentligen?

Tack igen för svaren, nu är jag lite klokare och trygg i min vetskap att datorn kommer snurra fint när det bättre kortet väl kommer

Permalänk
Hjälpsam

Lär bli ett visst lyft.
Du får ge oss 3Dmark06 med det bägge korten sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kan flaska hur mycket somhelst. jag har stora problem med ett 7300LE/SE, ca tio fps i cod4 på 800x600 @ allt low och i fönster!!!.

hur ligger tempen till på din gpu temp?

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 6200 fungerade fint i WoW, och kom nu inte och säg att det var ett gamerkort!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

haha wow i 30fps jag kör oftast på 60fps med mitt integrerade på skollaptopen den är kass

Permalänk

Själv sitter jag på en MacBook med integrerat Intel Grafikkort, den har jag spelat wow på i c:a 1 år och det har funkat... så jag tycker du ska KNIPA!!!!!!

(ny burk på ingång, macbook säljes)

Permalänk

Sånna där budget kort brukar å andra sidan gå att trimma mycket så sätt igång och klocka skiten ur det! Vad har du att förlora? 200kr?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Efter förfrågan körde jag 3Dmark06 med nuvarande grafikkort. Programmet kunde inte ge nån exakt uppskattning eftersom det inte kände igen grafikkortet, men kunde iaf konstatera att det var under det rekommendabla:)

Till er andra, wow funkar helt klart, men det ligger mer eller mindre på 30 fps oavsett om jag står mitt i en folkmassa eller stirrar in i en vägg:)

Permalänk
Medlem

Måste vara drivrutinsfel eller nåt om 3dmark inte kan identifiera kortet.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Ska man ha ett budgetkort verkar 8400GS prestera ganska ok. 400 kr för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Nej. Ditt kort är ett gamer kort, även om det är gammalt.

Tänk så här: spöar en gammal Porsche 911 en ny VW Polo? Svar: JA.

Sämsta o ch roligaste jämförelsen jag läst på länge:D

BTW tcntad det kräver mer av grafikkortet när du kör det i fönster:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vaddå sämsta?

På sin tid var TI korten bra köp

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Mitt gamla 7300GS 512 mb, funkade fint i wow. Förutom när man gick gamla molten core med mycket folk. Men 30-40 fps va okies.

Fast nu med lite bättre prylar så e den uppe på 100 fps i snitt.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Förstår inte att man kan gnälla över en sån sak när datorbutiken.se ställer upp med ett gratis grafikkort i väntat på 8800GT. Vad förväntar sig folk egentligen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stereomike
Efter förfrågan körde jag 3Dmark06 med nuvarande grafikkort. Programmet kunde inte ge nån exakt uppskattning eftersom det inte kände igen grafikkortet, men kunde iaf konstatera att det var under det rekommendabla:)

Till er andra, wow funkar helt klart, men det ligger mer eller mindre på 30 fps oavsett om jag står mitt i en folkmassa eller stirrar in i en vägg:)

Tack för försöket i alla fall, hoppas att du får ditt nya kort innan Jul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |