Delikat problem med Gigabyte DS3, Q6600 och 4 gig RAM

Permalänk
Medlem

Delikat problem med Gigabyte DS3, Q6600 och 4 gig RAM

Tjena!
Blir inte klok på ett problem jag upplevt det senaste dygnet när jag försökt överklocka min nya burk.
Efter att ha uppgraderat BIOS gav jag mig på att överklocka quaden till 3.0, men när datorn sedan startar om så piper den till och startar om igen, den här gången med manuell inställning för FSB disabled. Detta händer även om jag försöker överklocka den betydligt blygsammare, och samma resultat får jag om jag samtidigt ökar volten.
Alla andra inställningar jag gör kvarstår, men BIOSet vägrar alltså att starta med ökad manuell FSB.

Det intressanta är att det inte är några som helst problem att starta Vista och sedan med Gigabytes mjukvara klocka upp processorn till 3.0, tom mer! Men så fort jag försöker mig på att göra samma sak i BIOSen är det alltså tvärstopp.

Några idéer?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad problemet är. Men jag har exakt samma setup, dvs: DS3, Q6600 och 4GB ram. När jag ändrar FSB i bios och tar save and quit så stängs datorn av helt och sätts på automatiskt efter 5 sekunder, och bootar med de inställningar jag ställt in. Så för mig funkar det, Har provat F5 och F10 bios.

Så när det funkar för mig så kanske det inte är ett "delikat problem" som är förknippat med just denna setup.

Det är inte så att du glömt ändra minnes-dividern? Sätt den på 2.40 för att minnen ska gå i 800mhz vid 333FSB * 9 = 3ghz.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt runt på lite olika forum på nätet och hittat några andra som har samma problem - tydligen är det här något som är inte alldeles ovanligt med DS3 och Q6600. Det förefaller helt enkelt vara ett hårdvaruproblem och det verkar inte bättre än att jag får skicka tillbaka moderkortet och hoppas att ett nytt inte beter sig på samma sätt... =(

Permalänk
Medlem

Nem0, jag har också exakt samma setup. Du tror inte att du kan vara så snäll och ge mig ett screenshot på din överklockningsscreen i BIOS? Hade varit väldigt hyggligt.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Det är en variant av cold boot bug

Jag har råkat ut för den den på mitt p35 ds3 rev 1 om jag använder mitt tagan 480w nätaggs 6 pin strömkabel till mitt ATI 3850 men inte om jag använder en molex med 4 till 6 pin konverter. Mycket konstigt.
Den framträder även om jag försöker klocka en e2140 med fsb över 390.
Detta har även hänt på min kompis ds3 rev 1
Bios inställningarna låser sig och ändras inte vad man än ställer in i menyn. inte ens biosflash hjälper.
Jag tror inte du behöver skicka tillbaka ditt kort dock jag har löst det genom att ta bort batteriet, plocka ramminnen och byta plats på dom och koppla ur strömmen till moderkortet. ibland har det krävts att upprepa procerduren.

Buggen verkar uppstå av massa olika saker bland annat usbminnen och liknande.

edit med det menar jag inte att den drabbar alla eller är vanlig men orsakerna verkar vara många.
edit Om du har 4*1 gb testa att starta med 2*1gb för att sen om det löser problemet stoppa i alla 4 igen.

Permalänk
Medlem

Kör med samma system fast bara 2 gig ram .
Dom problem jag stött på är att volten på minnena (+0,4) kan låsa sig så dom ej går att ändra .
Sedan gav mitt moder kort upp i veckan vilket gav felsymtomen att den startade om sig konstant trots reset av comos och batteri urtagning mm .
Felet var tydligen att nordbryggan vart glödhet enligt felsökning på firman.
Så ett tips kanske kan vara att känna efter tempen på den gula kylfänsen bredvid cpun samt att inte övervolta nordbryggan .

Visa signatur

q6600@3700//p35-ds3//8800gt//XMS2 EPP 6400//Scythe Ninja PLUS Rev B//

Permalänk
Medlem

Hej!

Fick samma problem som du, fick nollställa bioset för att kunna FSB trimma igen. Hjälpte inte att uppgradera eller köra default inställningarba på bioser.

Har ett P35-DQ6 bord.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Hej!
Jag har en lösning på klockningsproblematiken som fungerade för min del.
Jag stängde av "Onboard Lan Boot ROM" i Integrated Peripherals i BIOS. Efter det har det funkat toppen att klocka.
Prova detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag stängde av "Onboard Lan Boot ROM" i Integrated Peripherals i BIOS.

Det är avstängt by default om man väljer "optimized defaults", vilket man alltid skall börja med innan man gör sina egna inställningar. Särskilt efter nyflash.

Månne att en del har struntat i "optimized defaults" innan de börjat klocka?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Aha, då har jag glömt att göra det under den menyn då. Tack squonk för påminnelsen!