Permalänk
Medlem

Har ACE-bubblan tillslut spruckit?:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Har ACE-bubblan tillslut spruckit?:P

NÄÄÄ mitt ACE 620W funkar fortfarande fin fint och jag är hel nöjd och det har gått 7-8 månader nu

Permalänk
Medlem

Ace 630 W

Har ett ACE 630W,i mitt Nine Hundred chassi, ihop med 3 diskar, 3 dvd brännare, Hd 2600 xt,grafik kort, kör Asus P5KC med 6850 Dual Core, 2 gig ram. Har 6 fläktar, allt flyter bra, låga temps, Så jag e nöjd....

Permalänk
Medlem

Att nätagget klarar av att driva moderkort, diskar, dvdspelare/brännare, flera fläktar, c2d processorer + ett grafikkort är inget snack om saken.

Frågan som har större betydelse är hur pass stabila volten är på den och hur pass stabil den är vid överklockning.

Att köra flera saker på stock och utan att överklocka så kan nästan vilket nätagg somhelst på 450w+ klara av att köra en C2D + 8800/2900 + några diskar och fläktar göra.

Fram med multimetern och pressa den nu

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig själv

Vad det står på kartongen vet jag inte, då det satt en stor klisterlapp över alla spec. Och att försöka ta bort den utan att det som står kommer till skada går inte Lite deppigt.

Fixat

Jag har nu efter mycket pill och svordomar, med mina naglar och med hjälp av en pennkniv tagit bort klisterlappen som var klantigt placerad över alla spec på kartongen. Och det nämdes faktiskt lite intressanta saker där.

Håll till godo

DC rail l Output Load (peak) l Max of each rail l Total
+3,3V 30A (30A) (99W) 500W continuous (620W peak for 60sec)
+5V 30A (30A) (150W)
+12VDC1 14A (16A) (168W)
+12VDC2 15A (18A) (180W)
-12V 0,8A (1A) 9,6W
-5V 0,5A (0,8A) 2,5W
+5VSB 2,5A (2,5A) 10W

Det stog också "Efficiency >70% to 73% (at full load)"

Här får ni också en bild på "Fan Speed" 30dB vid 100% belastning eller?

Tack för mig, MVH laggarbacken

Edit: fan blev lite rörigt, hoppas ni har överseende med det.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

jag har bytt till ett corsairs 620w, min ace 620 blev för varm, brände mig på skiten nästan. nu är den inte ens hälften så varm, jiihoo corsair, corsair !!

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Fixat

Jag har nu efter mycket pill och svordomar, med mina naglar och med hjälp av en pennkniv tagit bort klisterlappen som var klantigt placerad över alla spec på kartongen. Och det nämdes faktiskt lite intressanta saker där.

Håll till godo

DC rail l Output Load (peak) l Max of each rail l Total
+3,3V 30A (30A) (99W) 500W continuous (620W peak for 60sec)
+5V 30A (30A) (150W)
+12VDC1 14A (16A) (168W)
+12VDC2 15A (18A) (180W)
-12V 0,8A (1A) 9,6W
-5V 0,5A (0,8A) 2,5W
+5VSB 2,5A (2,5A) 10W

Stort tack till dej Laggarbacken eftersom du gärna delar med dig av dina upptäckter!
Hur som helst så tycker jag att ACE-aggen ifråga verkar vara ett helt okay köp för pengarna och på utsidan, hålla kvalité (sleevade kablar, fin karton, grafer och skit på sidan).
Så till en fråga; "30Db vid 100%", jag som trodde att det här agget inte hade någon fläktkontroller och således alltid snurrar i 100%. Detta tyder ju isåfall på en väldigt hög ljudnivå, vilket inte stämmer med alla uttalanden från folk som har agget. Hur snabbt snurrar fläkten vid 100% (borde vara dryga 2000rpm)?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Så till en fråga; "30Db vid 100%", jag som trodde att det här agget inte hade någon fläktkontroller och således alltid snurrar i 100%. Detta tyder ju isåfall på en väldigt hög ljudnivå, vilket inte stämmer med alla uttalanden från folk som har agget. Hur snabbt snurrar fläkten vid 100% (borde vara dryga 2000rpm)?

2600RPM är det tydligen, och nej det kan inte snurra på i 100% hela tiden. För jag hade inte stått ut med 30dB och 2600RPM. Det brummar lite grann och för inget större väsen för sig, det är faktiskt tystare än mitt FSP som har en vana att ha liv för sig.

Och jag har nu hittat "ACE" hemsida: http://colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/620.htm... Och där hittar vi ytterligare specifikationer som varken stämmer med dom som står på mitt nätagg eller på Dustinhome. Vad tusan ska man tro?

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jadu, jag läste nånstans att ett par leveranser av Ace-agg hade fått fel klisterlappar på sig. De felaktiga klisterlapparna angav sämre värden än vad aggregatet egentligen skulle prestera. Ser ju riktigt proffsigt och fint ut på hemsidan iaf. Jag är lite halvt sugen på ett nytt agg, men då blir det ett nx-8040 eller vx450.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Vad är det för UL nummer på era ACEaggregat? Logon ser oftast ut som ett U med ett bakvänt R intill.

Permalänk
Medlem

Tror att jag hittat ursprunget till ACE Rawdeal:
http://www.cnsunpro.com/English/Product/ProductDetail.asp?Pro...
Någon skitar ner sig på vägen genom att byta ut effektuppgifterna, Colorcase??
Skickade ett majl till ACE för att få lite svar på frågor om effekt på agget som sitter i deras chassi.
Svaret tog lång tid...... Skickade det i mitten av augusti...
Vidarebefodrades från fredrik@colorcase.se 24augusti till tobias@colorcase.se och oskar@colorcase.se
Fick svar från tobias@colorcase.se den 27september
I det brevet så hänvisade han till några bilder som det var svårt att läsa ut effekten m.m.
Innan jag fick svar från Tobias så var cassit ändå köpt, trode inte att dom skulle svara.
Konstaterade att deras påstådda 500W inte stämde då total effekt från det (såkallalt) 500W endast var 448.5W (peak/topp) noga räknat på uppgifterna från agget (KY-400ATX).
Skickade då ett nytt mejl till tobias@colorcase.se för att få en förklaring.
Den 16 oktober skickade dan@colorcase.se ett brev där han påstod att mitt sätt att räkna var felaktigt (total effekt).
Samt gav ett exempel på CoolerMaster Igreen 430W (hmm.. inte pecis det som var frågan)
Hans uträkning stannade på 665.6W (peak/topp) för Igreen 430W med exakt samma uträkning som min.
Svarade direkt dan@colorcase.se och tackade för beräkningsexemplet med ett påekande att det var ACE 500W (som sitter deras chassi) som jag frågat om och bad Dan att göra en beräkning på just ACE 500W KY-400ATX.
Till dags datum, inget svar... Räknar inte med det heller!

Allt som allt så är jag SÄKER på att dom vet om ommärkningen, speciellt som dom undviker att ge sig in på beräkning av ACE Rawdeal.
Helt underbart, colorcase startar ett eget varumärke ACE med fifel och båg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så vad ska man tro om Ace Raw Deal? Bara skit eller är det nåt att ha? Mitt val är mellan Ace 620W eller Corsair 450W

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Av vad jag vet idag, Corsair 450W!

Men sen om priset avgör så är det en avvägning, menar den effekt som anges för ACE Rawdeal är ju en direkt lögn.
Men SunPro verkar vara en seriös tillverkare, som ju inte kan ha koll på importörer som exempel Colorcase å vad dom gör med märkningen..
http://www.cnsunpro.com/English/Pro...p?ProductID=193

En del verkar ju vara nöjda med sitt ACE, men det är ju säkert så länge man inte börjar närma sig med last för påstådda fantasi effekter...

Permalänk
Medlem

Varför ta ett 600w "dåligt" nätagg? Ta istället ett 450w eller något ännu mindre.. Du lär inte behöva bättre. Inte för jag vet vad du har för dator men ändå

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hmm.. Det jag menade var att man vill se hårt på priset så ska man inte titta på den effekt som anges för ACE (eller någon annan "ommärkt") utan försöka avgöra ifrån vad som är troligt om man kan finna ursprunget.

Ursprungligen så behöver det ju inte vara ett dåligt nätagregat, det blir ju dåligt först när någon vill ge sken av att det klarar mer än vad det är konstruerat/tillverkat för att klara.
Med det så behöver ju inte alla vara bra från början...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

*Det här är ingen bump tycker tråden behöver väckas till liv igen ^^"

Så är det nån som fått reda på något mer angående Ace Raw Deals nätaggregat? Vart småsugen på ett chassi Ace Spades 500W då det var billigt, men innehåller ju Ace Raw Deal nätaggregat.

Nån som har mer info eller annat angående detta nu?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Allt jag kan säga e att mitt ACE 620W rullar på än utan problem och detta efter lång tids körning mer eller mindre 24/7 i många många månader nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
*Det här är ingen bump tycker tråden behöver väckas till liv igen ^^"

Så är det nån som fått reda på något mer angående Ace Raw Deals nätaggregat? Vart småsugen på ett chassi Ace Spades 500W då det var billigt, men innehåller ju Ace Raw Deal nätaggregat.

Nån som har mer info eller annat angående detta nu?

Det fungerar bra om man inte kör med något som kräver.
Ett AMD system med:
X2 4000+
4x 1Gb Corsair
1650 Pro
320Gb HD

Driver aggregatet utan större problem, någon gång så har det rapporterats att 3.3v varit nere på 0v med Asus övervaknings programvara.
Kan ju vara något med Asus programvara, för datorn har fortfarande varit fungerande.

Men ett AMD system med:
X2 4000+
4x 1Gb Corsair
HD3870
320Gb HD

Här dyker 12v under 11v = Hägning.
Det betyder att det påstådda överlastskyddet är icke fungerande, eller att det bara inte finns i aggregatet.

Med en underklockning av HD3870 till 665MHz så blir det stabilt med en spänning av 11.9v på 12v linan under last.

Frågan är hur länge aggregatet håller, det är ju egentligen bara på 300W enligt ursprunglig tillverkare

Man kan glömma allt vad HD3870/HD3850/GF8800GT heter med det aggregatet, eller andra kort med liknande effekt om man inte underklockar dom.

Men så länge man bara lastar det med en bråkdel av vad det påstås klara så är det ok, som med dom flesta övriga skräp aggregat om man vill ha skrytwatt!

EDIT
ACE 620W är av vad jag förstått ett 400W så det kan kanske klara ETT HD3870/HD3850/GF8800GT men troligen inte i CF/SLI.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok Ace Raw Deal verkar ju vara ett skämt enligt din post Skott... Skulle knappt våga köpa det åt nån annan än mig själv, så får bli ett nätaggregat jag vet fungerar istället fast kostar lite mer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chassit är OK!
Sido plåtarna sitter på en typ. gångjärns konstruktion som fungerar mycket bra, visst är plåten lite tunn, men helt OK då chassit är rätt stabilt.
Följer med en 80mm fläkt som jag flyttade till tunlen (för CPU) i sidoplåten.
Och vill du bara ha chassit så hör med 128bit...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Ett AMD system med:
X2 4000+
4x 1Gb Corsair
1650 Pro
320Gb HD

Driver aggregatet utan större problem, någon gång så har det rapporterats att 3.3v varit nere på 0v med Asus övervaknings programvara.
Kan ju vara något med Asus programvara, för datorn har fortfarande varit fungerande.

Men ett AMD system med:
X2 4000+
4x 1Gb Corsair
HD3870
320Gb HD

Det betyder att det påstådda överlastskyddet är icke fungerande, eller att det bara inte finns i aggregatet.

Med en underklockning av HD3870 till 665MHz så blir det stabilt med en spänning av 11.9v på 12v linan under last.

Frågan är hur länge aggregatet håller, det är ju egentligen bara på 300W enligt ursprunglig tillverkare

Man kan glömma allt vad HD3870/HD3850/GF8800GT heter med det aggregatet, eller andra kort med liknande effekt om man inte underklockar dom.

Men så länge man bara lastar det med en bråkdel av vad det påstås klara så är det ok, som med dom flesta övriga skräp aggregat om man vill ha skrytwatt!

EDIT
ACE 620W är av vad jag förstått ett 400W så det kan kanske klara ETT HD3870/HD3850/GF8800GT men troligen inte i CF/SLI.

Jag driver detta med mitt agg:
AMD Athlon 64 X2 5200 (lite uppskruvad

Permalänk
Citat:

Ett AMD system med:
X2 4000+
4x 1Gb Corsair
1650 Pro
320Gb HD

Men ett AMD system med:
X2 4000+
4x 1Gb Corsair
HD3870
320Gb HD

EDIT

AMD Athlon 64 X2 5200 (lite uppskruvad) + GeForce 8600GTS OC + DDR2 PC6400 2048MB + Samsung 500GB + Samsung 250GB + Creative SB Audigy SE + brännare + en hel hög med fläktar mm osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloseRage
AMD Athlon 64 X2 5200 (lite uppskruvad) + GeForce 8600GTS OC + DDR2 PC6400 2048MB + Samsung 500GB + Samsung 250GB + Creative SB Audigy SE + brännare + en hel hög med fläktar mm osv.

JA!

Är nog vad jag förväntar mig av 620W aggregatet.
Vad ligger spänningarna på under last?

Vad drar GF8600GTS?
Kollade snabbt ~70W
HD3870/GF8800GT +100W

HD3870 nerklockad till 665 bör ligga runt 90W~95W

Så deras 500W aggregat skulle precis klara ditt....

Permalänk
Citat:

EDIT

Hmm... jag har då kört ett 8800GTS under en längre stund på Ace 620W. Och med tanke på att ett GTS (det äldre) drar mer än de grafikkort du räknar upp, så jag tror inte att världen går under ifall man skulle koppla in Ace agget. Annars håller jag med dig, skrytwatt och falsk marknadsföring är inte acceptabelt.

CloseRage du ska klara dig bra med tanke på vad jag har kört på nätaggregatet

MVH laggarbacken

Visa signatur

Albert Camus

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska inte överspänningsskyddet vara väldigt osäkert/icke existerande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ska inte överspänningsskyddet vara väldigt osäkert/icke existerande?

Misstänker att du tänker på överlast skyddet, på 500W så stänger den inte ner även om det drar så mycket att 12V linan går under 11V.

Överspänningsskyddet vet jag inget om, men normalt så ligger överspänningsskyddet på runt 14V. Av vad jag sett hos andra agg...

På 500W agget så ligger 12V runt 12.4~12.45V med tidigare nämnda system med 1650 Pro, är samma spänning med HD3870 @300MHz.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Menade överlast skyddet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt klart att man skall avhålla sig från Ace då specifikationer inte anges korrekt.

Jag har nu köpt ett corsair vx450 till min reservdator, anledningen är att jag inte litar på agget .
Ett högt rippel från nätaggregat skadar på sikt komponenterna i datorn.
Om nu ripplet är högt på ace raw vet jag inte då jag inte kan testa detta men ace agget är ju inte testat någonstans och inte lär dom vilja det heller tycks det.
(trodde från början att fsp tillverkade agget och att spec var korrekta)

Kvalitets aggregat lönar sig säkerligen i längden.
Om man har köpt bra produkter i övrigt , varför då snåla på agget?
Men till ett absolut budget bygge fyller kanske ace en funktion.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Har ett ACE 480W (märkt MAX 500W) som följde med chassit "Ace clubs" för 500:-

Kör X2 4000+ @ 2,4
2x Corsair DDR2 1024 CL4 800Mhz
8800Gt @700/2000
2x Hd, Sata + Ide
1 DVD/RW
+ en chassifläkt på detta agget utan några som helst problem...
Alla spänningar ligger inom toleranserna vid "full load"...

Kanske bättre quality på dom aggen som dom sätter i kompletta chassin..?
R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fernux
Ett högt rippel från nätaggregat skadar på sikt komponenterna i datorn.
Om nu ripplet är högt på ace raw vet jag inte då jag inte kan testa detta men ace agget är ju inte testat någonstans och inte lär dom vilja det heller tycks det.

Gränsvärdena för rippel enligt ATX specifikationen är;

på +12V och -12V; 120 mV
på +3.3V, -5V, +5V och +5vsb; 50mV

Enligt Ace hemsida har samtliga agg följande rippel;
+12V; 150mV
-12V; 150mV
+5V; 150mV
-5V; 150mV
+3.3V; 80mV
+5vsb; 60mV

http://www.ace-case.com/

Dvs om specen stämmer så klarar INTE aggregaten gränsvärdena för rippel enligt ATX specifikationen på någon lina. På +5V och -5V så är aggregatens rippel tre gånger så högt som det tillåtna gränsvärdet

Är man rädd om sina komponenter i datorn skall man INTE köpa Ace Raw Deal nätaggregat.