Permalänk
Medlem

Kanske pröva Linux men...?...

Sitter och funderar på köpa en av jobbets gamla 1.7ghz datorer med 256mb minne (tänkte satt i några fler gamla stickor) för 200kr.

Hur som haver så är ju detta inget att hurra över för den kräsne, dock fick jag lite flashbacks från att jag såg screenshots från folks bakgrundsbilder å så, och någon visade rätt snyggt linux...

(för mig kallas alla varrianter för linux)

Min fördom är dock att man måste vara gott übernördig för klara av att hantera detta, man behöver kunna programmera och kunna miljarder nya verbala-data-uttryck...

Men ändå, så känns det lite lockande att pröva. Kanske bara som webbside server/surf/snygg bling bling skrivbord iconbröte...

1. Så, vilken "modell" av "linux" är det jag söker?
2. Måste man vara übernördig för klara av det?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Du borde börja med Ubuntu 7.10 tycker jag. Ganska enkelt för nybörjare då det inns GUIn till de flesta programmen.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php

Där finns grymt många bra guider och hjälp-trådar om du får några problem, även det här forumet på swec är underbart om du behöver hjälp med något.

Du kan ju alltid tanka ubuntu, bränna ut det och köra det från live-CDn, då kan du testa det utan att behöva installera något.

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte vara någon super nörd, lite nörd behöver man såklart vara. Men vem är inte det på swec? Däremot så får du inte vara rädd för att arbeta i en terminal miljö.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Ubuntu är en bra distribution att börja med. Snorenkelt att installera och använda. Går att få det ganska snyggt också utseendemässigt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Linux Mint är kanonbra med!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ubuntu tror jag skulle passa dig. Om 80-åriga gamla gubbar kan installera utan någon hjälp och köra det utan problem så tror jag du kan anta utmaningen

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jo det såg ut att vara värt att testa iaf.

Fick dock lite beslutsångest om jag skulle pröva desktop eller server med tanke på att mitt mål eventuell skulle inriktas på webbserver, fast så var det det där om att kunna surfa/blingblinga... Aja får se, känns klokast att öva på desktop versionen...

Sen fick jag lite sug att pröva den liknande utgåvan av ett amiga-os som ligger på cdskiva och kan köras direkt i en pc "utan emuleras" men hittade ingen vettig sida samt är nog klokast att lära sig "linux"...

Tack för tipsen

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Du skall välja Ubuntu Desktop. Desktop är samma sak som Server, men med allt grafiskt tillagt. Det går alltså utmärkt att installera servermjukvara på desktop-versionen, men för de som kör sina burkar som rena servrar finns egentligen ingen anledning att ha ett grafiskt gränssnitt (förutsatt att applikationen inte kräver det).

Du skall också börja med att hämta hem och bränna (långsamt) desktop-iso:n och inte alternate-iso:n. Desktop-iso:n är nämligen en LiveCD, som gör att du kan testa Ubuntu utan att installera det. Om du ar möjlighet kan du se om du kan ta med en skiva och testa på jobbet, så vet du innan du köper den hur det kommer att fungera!

Tänk dock på att om LiveCDn inte fungerar, så betyder detta inte per automatik att en installation av Ubuntu inte kommer att fungera...

Permalänk
Medlem

Amiga (OS4) kan inte köras på en x86-dator utan emulering.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Amiga (OS4) kan inte köras på en x86-dator utan emulering.

Sas det om Mac OS X också tills Apple berättade att dom kört det på x86 i flera år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Amiga (OS4) kan inte köras på en x86-dator utan emulering.

Tror han pratar om AROS...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det finns allt flera olika alternativ av Amiga OS för x86 så AROS kände jag inte till. Försökte snabbsöka ifall jag kunde hitta de sidorna jag kollade på igår för referera men lyckades icke...

Vilketsom så får vi se om jag vågar mig på Ubuntu Desktop sen istället

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Sas det om Mac OS X också tills Apple berättade att dom kört det på x86 i flera år.

så de höll på så länge med det och lyckades hålla tätt ändå alltså?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Tror han pratar om AROS...

hmm.. är det inte 68xxxx så är det inte äkta ju.

nädå, men det verkade lite intressant egentligen oavsett vad man kallar det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kör med Ubuntu! =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Det finns allt flera olika alternativ av Amiga OS för x86 så AROS kände jag inte till. Försöka snabbsöka ifall jag kunde hitta de sidorna jag kollade på igår för referera men lyckades icke...

Vilketsom så får vi se om jag vågar mig på Ubuntu Desktop sen istället

Om du inte vill leka geek så ska du helt klart välja Ubuntu, du behöver inte lära dig så mycket nytt när det gäller komandon och så utan de mesta går att fixa med logiska grafiska menyer.. Själv började jag med Ubuntu, (eller igentligen SLAX men var ju ingen rikigt installarion...) men bytte sedan till Slackware... =D För att lära mig mer om linux och för att lära mig att hantera dator med mindre grafiska hjälpmedel...

Men som sagt.. Ubuntu är nog den dist du ska köra på!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ögongodis i Linux så kan det vara intressant att veta vad det sitter för grafikkort i datorn.

Ati-kort kan fortfarande vara besvärliga. Men mycket händer just nu med deras drivrutiner, så det som inte funkar idag kanske funkar imorgon.

Permalänk
Medlem

Mandriva 2008 är busenkelt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ubuntu Ultimate är ett bra alternativ om du inte kan så mycket om Linux, det är baserat på Ubuntu, men det är mer komplett. Nästan ingen extra konfiguration krävs efter installation, bara installera grafik drivisar men envy följer med så det är lätt.

Nästan allt en normal person behöver finns redan direkt i Ubuntu Ultimate, och det är väldigt snyggt tycker jag iallafall, det beror på om man gillar mörka teman, men det är lätt att ändra bara några musklick.

http://ultimateedition.info/Ubuntu_Ultimate_1.6/

Om du vill kan du oxå regga dig på forumet och tanka X-mas edition det är mer uppdaterat och det följer med mer fönster hanterare som Enlightenment och XFCE desktop om man skulle vilja testa dem, eftersom du har lite ram minne är nog XFCE ett bättre alternativ.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Som sagt testa Ubuntu som de flesta här säger. Kan rekomendera det.
Jag är själv en fd Slackware användare (ett av de lite mer avancerade dissarna av linux) men har gått över till ubuntu då detta,enligt mig, är ett mycket smidigt och lättanvänt os.

Även min far som är 50+ och inte alls är så kunnig inom datorvärlden sitter och kör ubuntu på en liten äldre dator. Och detta klarar han galant.

Så prova det så ska du få se att du också ändrar din uppfattning ang linux

Permalänk
Medlem

Tja tänkte försöka lära mig lite om programmering o så o vill gärna använda mig av Ubunto till att börja med.. Kan man dela upp sin hårdisk i två partioner och ha både xp och ubunto på en o samma gång?

Ursäkta att jag lånar tråden lite:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!