Permalänk
Medlem

Bootproblem efter chassi-byte

Hej.

Bytte igårkväll chassi på min burk, till det efterlängtade Antec P182..
Passade även på att sätta in en ny hårddisk, en beg. 200GB PATA-disk som jag kommit över. Hade sen tiddigare en 120GB SATA.

Efter ett antal timmar av kabeldragning så skulle jag då starta upp datorn.
Då fastnar bootningen när windows-loggan kommer upp, samt att det hörs ett oroväckande skrapande ljud från hårddiskburen.

Jag provade då att stänga ner, koppla ur den "nya" PATA-disken, samt starta upp igen. Får då valet att välja felsäkert läge eller starta som vanligt, jag väljer "starta som vanligt".
Samma fenomen, bootar inte upp samt skrapljud från hårddisk.

"Hårddiskkrach!" är det första man tänker då, men jag provar iallafall att starta om datorn och välja "felsäkert läge"
Då startar burken, utan nåt missljud från hårddisken...!

Körde ett "quick scan test" i HDTune, men det visade inga fel.
Normala temperaturer på hårddisk, MB samt CPU, enligt SpeedFan.

Jag var tyvärr tvungen att avbryta felsökningen då klockan blivit alltför mycket, skall fortsätta i kväll. Nån som har några ideer om vad som kan tänkas vara fel...?

Tack på förhand!

Ps:
Specar på burken:
Antec P182
Asus P5GD1
Intel Prescott P4 3.0GHz med Zalman ALCU7700
4 x 256 PC3200
120G Barracuda SATA HD
Radeon x1550 GK
O/S: XP sp2

Permalänk
Medlem

Eftesom felet inte verkar vara hårdvarubaserat borde en formatering och ominstallation av windows göra susen:) Hjälper mot det mesta:D

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Jo det skulle kanske hjälpa, men jag tycker det är så märkligt iom att prylarna funkade felfritt i det gamla chassit...?

Permalänk
Medlem

Du kan ju också ha dragit kablarna lite för snävt så att tröm lr datakabeln till sata disken glappar lite, dom sitter ju inte fast så jättehårt trots allt.

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Har provat att känna lite på dom, de verkar sitta...
Ifall det hade varit en kabel som vart lös så borde väl inte datorn hoppat igång ens i felsäkert läge.
Det jag är mest orolig för är väl missljudet som kom från hdd, lät som en annalkande diskkrasch... Men, återigen, varför hoppar den igång i felsäkert läge om nu disken kraschat?

Blir inte klok på detta...

Tackar för visat intresse iaf.