Värmeprobmel, q6600, 680i, thermalright 120 EX

Permalänk

Värmeprobmel, q6600, 680i, thermalright 120 EX

Hej :), har haft min dator ett tag nu men har aldrig gillat tempen så mkt =/ jag har sakerna i sign, jag får följande temps på cpu

jag tycker det är lite för mkt =/ fast jag kanske är petig har monterat den 2 gånger nu, denna gång har jag en wellpapp bit som jag skurit till för att öka trycket lite har arctic ceramique. tvättade båda med isopropanol + kaffefilter sen smetade jag in lite pasta på kylaren och torkade bort så det bara finns i skårorna osv sen en sträng över cpun som det står. jag har inte klockat typ, (2,6ghz) bara testat lite tills datorn är färdig....

har ni några tips? sj har jag tänkt att det kanske är värmen från 2 gt kort som stiger upp genom kylaren, borde jag byta kylare på dem lr?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Verkar som om kylaren alternativt CPUn inte är helt plan när du får så stor värmeskillnad mellan kärnorna. Eller så sitter kylaren inge bra.

Kolla med t.ex. ett rakblad att dom är plana.

Permalänk

:/ jag tyckte det såg bra ut... men ungefär vilka temps kan jag förvänta mig då?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det ena paret av kärnorna har helt okej temp, dom med 47 ligger lite högt.
Viktigare är hur varma dom blir i full load. (30min prime95 t.ex.)

*edit*

Läste lite nogrannere vad du skrev. Du ska inte torka bort pastan..
Här finns en guide.

http://www.arcticsilver.com/ceramique_instructions.htm

Permalänk

min nått ligger nått liknande på 46,45,40,40

Permalänk

efter 3dmark 06 har jag kärnor: 54 54 42 42 och cpu 41

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Testa med nåt annat program då 3dmark inte stressar cpu'n så mkt hela tiden.

Du har ett stabilitetsprogram inbyggt i everest som belastar cpu'n till max, det finns under Verktyg--->Stabilitets test av systemet.

Kör igång den och låt det vara på så i typ 15-20 min och så kollar du tempen, fast stäng inte av programmet innan du kollar tempen för så fort du stänger av programmet så kommer tempen sjunka med typ 10-15c inom loppet av en sekund.

Permalänk

cpu: 52 Kärnor 1-4: 65 65 51 51 efter 100% i 13 min i everest

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
cpu: 52 Kärnor 1-4: 65 65 51 51 efter 100% i 13 min i everest

Ja drygt 10c högre än med 3dmark, dessa temperaturer är ju inte direkt dåliga men ska ju vara bättre, speciellt i ett så välventilerat chassi som antec p182, har du kollat upp om inte ytan på din kylaren är konkav/konvex dvs att den buktar in eller ut?

Permalänk
Medlem

kan man inte lämna in kylaren om dess botten är ojämn?

såg du matchen?? Kingsen vann som vanligt

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

asså jag tyckte inte den var så ojämn =/ jag tror det handlar om att värmen kommer fån 2 gt kort =/ kör dem med orginal kylaren

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
kan man inte lämna in kylaren om dess botten är ojämn?

såg du matchen?? Kingsen vann som vanligt

Nej tror faktiskt inte att det går.

Haha ja trofan jag såg matchen :D, Jag var riktigt orolig där ett tag men det löste sig, kan ju inte direkt säga att real vann rättvist men så är det i fotboll.

Thank god för att vi har kungen Casillas i mål!

Hala Madrid

Permalänk

skulle kunna fråga vad MCP står för? i Everest alltså... sydbryggan ?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
cpu: 52 Kärnor 1-4: 65 65 51 51 efter 100% i 13 min i everest

Stinker snedpress/konvex här.
Tempsen är det ingen fara med, just nu, bara den skulle kyla jämnare.
Låt datorn vara på, öppna sidan på chassiet och tryck på vänster, höger, övre, och undre sidan av kylarn för att se om tempsen sjunker/stiger, en sida i taget ska du trycka på, så klart.
Kör inget stressprogram utan du gör detta vid idle.

Om exempel tempen på kärna 3 och 4 skulle öka 3-4 grader samt sjunka 3-4 grader på kärna 1 och 2 så skulle jag se det som en fördel då det blir jämnare temperatur skillnader och då vet du att kylarn inte sitter platt mot cpu'n som den gör nu :).
Så som det ser ut nu skulle Jag inte kunna ha det.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

testade det nu, skulle säga att det inte gör någon speciell skillnad =/ men när jag får min fläkt kontroll borde jag nog ta ut moderkortet och då kan jag ju fixa med det, men jag är ganska säker på att den var platt och inga repor, jag tror det beror på värmen från det 60gradiga gt kortet under som värms av kortet under ^^ men jag kan ju ha fel =/ mina temps sjunker minst 5 grader när jag tar bort sidan...

vilka temps borde jag försöka nå då? någon som har koll? jag vet att 680i är varm så =/ men jag ska nog fixa lite bättre kylning till Gpu

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Hmm.. nån skillnad ska det göra.
Har själv på min e4300 1 grad skillnad mellan kärnorna och pressar jag på en del på nån utav sidorna så får jag andra temperaturer. En går upp den andra står stilla.

Nu vill jag inte att du ska knäcka ditt moderkort men det ska göra en skillnad när du trycker på sidan på kylaren pga dina konstiga temps.
Du pillade inte bara på kylaren väl utan vågade pressa lite, eller?

Att tempen sjönk när du öppnade sidan tyder på att du har dåligt luftflöde i chassiet.

Tempsen du borde försöka nå är de lägsta du har, mao 34-36c som på kärna 3 och 4.
Montera om kylaren och kolla hur stor del av kontaktytan på din kylare som är täckt utav kylpasta.
Kan vara så att du har en liten glugg.

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

mm ska göra det snart, men jag fixa det igår med en modd så den skulle sitta bättre =/ men jag ska kolla det om kanske en vecka lr nått, ska jag testa att smeta ut pastan med typ ett kreditkort lr?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Njaa.. i princip alla håller med om att det går att lägga på en liten klick i mitten av cpun som sedan pressad ut utav trycket från kylaren när du spänner fast den.

Men i ditt fall skulle jag smetat ut pastan över hela cpun, lagt på kylaren och sedan lyfta upp den och kolla under kylaren bara för att se hur kontaktytan ser ut.
Med andra ord, det ska vara ett avtryck på kylarn från din cpu, precis där du haft pasta utsmetat.

Om det är som jag misstänker så kommer det inte vara ett *perfekt* avtryck, därav dina temperaturer.
Det kan även vara cpun som är ojämn.
Ja jag vet att det kan se plant och fint ut men en liten in/utbuktning på cpun eller kylaren ger dig konstiga temperaturer, även om det är en minimal sådan som ögonmåttet inte kan se. Thats it.

Lappning skulle jag kört på

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

okey men om jag ska lappa den så vill jag veta exakt hur jag bäst gör det, så jag inte behöver vänta på att köpa nått osv när jag har datorn i delar... =/ så det ser ut som att du kan det ganska bra med tanke på din egna klock lär mig

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Provat att montera om min Noctua NH-U12F tre gånger nu, men för hela tiden högre temps på core 0 och 1.
Idle ligger de på runt 37 grader för core 2 och 3 men 45 för core 0 och 1, och under load går de upp mot 70 sträcket
Verkar som det får bli en lapping då jag tvivlar på att jag lyckats montera lika fel alla tre gånger.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem

Ok, vill börja med att säga att jag inte är proffs på lappning men jag vet hur man gör och vad som behövs.
Vilka kornstorlekar man använder på slippappret kan skilja sig från person till person också, ha det i åtanke.

En spegel: ca 20x40 eller 30x50 inte så noga så länge du har en yta som du kan röra dig lite fritt över, det som känns bra för dig.
Våtslippapper: kornstorlek 400, 800, 1000, 1500 desta lägre siffra desto grövre papper.

Läst till mig att en spegel är bäst som underlag så då kör vi på det.
Sen ska du ha våtslippapper.
Finns bl.a hos Mekonomen, kostar i princip inget.
Jag körde med storlekarna 400, 600 och 800 så med andra ord så jag har inte en spegelblank yta men grit 800 är ok, lent och fint.

Spänn fast spegeln på nått sätt (logiskt tänkande) lägg slippappret på spegeln med slipytan uppåt såklart :P.
Pappret vet jag inte exakt hur man ska få fast, kom på nått du. (Logiskt tänkande)

Du börjar med det grövsta tills du fått fram rent koppar på hela cpu'n.
Blöt ner pappret men dränk inte den, fuktig ska den vara.
Jag skvätte vatten med fingrarna, klockrent.

Ta ett stadigt grepp på cpuns kanter och sen med jämnt tryck på båda kanterna så drar du cpun åt det håll som känns bäst för dig.
Gör om detta moment ett par gånger och kolla hur det ser ut sen.

När det bara är koppar som syns på processorn så arbetar du dig neråt till mindre kornstorlekar.

Till exempel efter 400 tar du 600 och slipar tills hela ytan känns lika len överallt.
Sedan 800 och slipar tills hela ytan är lika len överallt på cpu'ns IHS.
Om du vill ha en riktigt fin yta fortsätter du bara med 1000, 1200, 1500, 2500.
Du skulle kunna hoppa över ett par `steg` om du så vill och gå direkt till en finare kornstorlek, men allt beror på hur noga du vill vara och hur länge du orkar slipa.

Lycka till, säg till om det är nått som känns dimmigt.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Offtopic: men hur mycket mer varme producerar en Q6600 vs. E6600?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

min Q6600 @ 3.4ghz 1.35V ligger på:

1: 38c 2: 37c 3: 42c 4: 44c

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

men nu har ju du ett helt annat moderkort och "bara" ett gt kort, jag vill veta mer vad jag ska förvänta mig med den värme 2 gt och 680i ger, men visst jag fattar, det är för varmt...

Tack för tipsen om lappandet, men hur långt ner kan man slipa? trist om man sabbat den =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

/.S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
jag tror det beror på värmen från det 60gradiga gt kortet under som värms av kortet under........... mina temps sjunker minst 5 grader när jag tar bort sidan...
jag vet att 680i är varm så =/ men jag ska nog fixa lite bättre kylning till Gpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs

men nu har ju du ett helt annat moderkort och "bara" ett gt kort, jag vill veta mer vad jag ska förvänta mig med den värme 2 gt och 680i ger, men visst jag fattar, det är för varmt...

Tack för tipsen om lappandet, men hur långt ner kan man slipa? trist om man sabbat den =/

Du slipar med den grövsta (400) tills hela cpu ytan är kopparfärgad, alternativt när det är extremt lite nickel/ aluminium kvar.
Känn på ytan du slipat så du vet hur det känns.
Fortsätt med 600 eller 800 och slipa tills det känns lika jämn över hela IHS'en osv osv se andra inlägget om hur man kan fortsätta härifrån
Du kommer även se att det blir finare och finare slipyta.

Som jag sa tidigare, du verkar inte ha optimalt flöde i ditt chassiet.
2 nya 120mm chassiefläktar skulle göra susen.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

Lånar den här tråden lite...
Jag har en ultima-90 på min Q6600 och jag tycker(tror) också att den blir lite varm. Skulle uppskatta svar på http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7991482...

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

hur kan jag få bättre flöde då jag har bytt ut alla fläktar till noctua 1200rpm bara fläkten framför nättagget som är orginal, byter den snart dock, blåser nexus mer? isf kan jag köpa några sånna...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Du bör definitivt skaffa bättre in / ut blås på datorn så du tjänar tillbaka dina 5°C..

Vad dina fläktar förflyttar för luft mängd vet jag inte, borde stå någonstans (på förpackningarna dem kom med t e x) hur många CFM de förflyttar.. Cubicfot / min (mer är bättre, fast ju mer luft som förflyttas ju mer kommer det att låta..)

Sedan borde du fundera på att kanske lappa kylaren, det är inte svårt men det tar tid (har ingen egen erfarenhet) Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
hur kan jag få bättre flöde då jag har bytt ut alla fläktar till noctua 1200rpm bara fläkten framför nättagget som är orginal, byter den snart dock, blåser nexus mer? isf kan jag köpa några sånna...

Jag kan inte veta att du har noctua fläktar i ditt chassi för du har inte skrivit det någonstans, kan ju ha missat att läsa det däremot.

Okej du har bytt ut fläktarna till noctua 1200rpm men åt vilket håll blåser dessa?<---- Vill veta.

Noctua är de fläktarna som blåser mest med tanke på ljudnivå.
Nexus blåser mer CFM luft vad jag vet men på bekostnad av ljudnivån.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

antagligen har jag missat att säga det :/ jag har som sagt original i botten, sen har jag ett in blås där övre hdd buren satt, baksidan och toppen blåser ut, på cpun ligger noctuan över kylaren och blåser uppåt, den satt under förut, men jag insåg att mina gummiband gick av hela tiden och tempen ökade inte av att den sög upp luften i stället, dock ska jag fixa det.

jag ska troligen beställa lite mer saker (2x s1 kylare till gt korten och en eller 2 nexus) då åker en noctua ner till botten och troligen sitter nexusen i fronten. jag har oxå funderat på ljuddämpning oxå i det köpet då jag vill ha den ganska tyst (iaf när jag sover) kommer det öka tempsen då?

så jag ska montera om kylaren då jag får antingen sakerna jag skrev ovan eller fläkt kontrollen, då har jag bättre kabel dragning (denna är dock ej dålig ur luft synpunkt tror jag)

btw gick till en glasmästare och fick en passande bit glas (lika platt som en spegel) jag vet fortfarande inte hur det blir med cpun men kylaren ska iaf plattas till

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06