Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vila i frid mannen, du kommer saknas.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Reklam för onoff-kortet

Så löjlig reklam att jag inte orkar kommentera allt.
Kan nämna några nackdelar med att ta det skitkortet.
Allmänna villkor
Kontokort första stycket - Kortet är RB egendom och är skyldig att på begäran återlämna kortet. Om det medför kostnader skall kunden själv stå för det.
Ränta och avgifter stycket - Ange en ok ränta vid första köpet, sedan låt det löpa med statslåneräntan +16procentenheter, kunden tror man konstant får samma ränta som vid första köpet.
Adm avgift 29kr/gång

En annan rolig del är detta
"Tänk på att det kan ta upp till fem dagar för banksystemet innan din inbetalning når mottagaren Resurs Bank. Därför är det alltid bra att betala räkningen i god tid innan förfallodagen"
Hrm vad är det för piss system de kör, låter lite kul med tanke på att många betalar räkningar på förfallodagar och att Resurs Banks system ibland då kanske registrerar det några dagar försent varpå kunden påförs dröjsmålsavgifter och dröjsmålsränta. Alla orkar ju inte ringa och klaga, gratis pengar.

Kul att du säger att du skriver reklamen och sedan säger att du inte har något egenintresse. Som halvsmart passar du på att om du betalar direkt så slipper man uppläggningsavgiftt, administrationsavgift och fakturaavgift. Vilket är ganska självklart. Om du inte delbetalar så är det som att du köpt det direkt, att påföra avgifter då lockar ingen.
Sedan i samma "icke-egenintresse" som innan så nämner du att du kan delbetala i 12månader utan ränta, men såklart råkar du lämna ut infon att det bara råkar tillkomma en uppläggningsavgift på 295kr samt 29kr i admavgift/månad. Vilket medför en extrakostnad på 643kr, fast det är ju räntefritt så.

Sedan villkoren för Onoff-mastercard köp/uttag är så kassa att jag inte tänker kommentera de.

Sedan angående krönikan så verkar det som de flest som vanligt missar en poäng med den.

Permalänk

Tillhör nog Alfa ganska starkt

Hade säkert velat lära känna honom.

Underbart skrivet må ja säga, en hel del skratt blev de ju och mer hade de säkert kunnat bli =(.

R.I.P Bijan

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

RIP, alltid tragiskt när en ung person går bort.

Skiter i att kommentera på texten. Den var perfekt! Det spelar verkligen ingen roll.
Peace och håll utkick på oss därupfrån.

Permalänk
Medlem

Du kommer bli saknad käre arbetskamrat!

/asusmannen

Visa signatur

/ M ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
då är jag favorit kunden då, tar alltid reda på om grejjen jag skall köpa är bra eller dålig, om man kan finna varunret på produkten så tar jag med det för att göra det enklare för försäljaren och om möjligt rätt mängd pengar. brukar ibland få bekräftelse av säljaren att dom gillar att det går så smidigt för om jag tex ska ha 37kr tillbaka så kan jag få en 50 lapp. antar att dom inte gör så med alla kunder?

Det uppskattas stor, speciellt där jag jobbar där vi oftast måste hantera "problem" som kan ta tid. Folk förstår inte att vi jobbar så fort vi kan, det kommer alltid någon som ska poängtera att vi är "slöa" och att vi inte gör allt för att hjälpa kunden. Dom kunder som behöver säljarens tid för att lösa sitt "problem" uppskattar hjälpen men måste gnälla på att han fick köa. Känns lite som att det kvittar vad vi gör så måste folk gnälla på något.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Hedersmedlem

Saknar dig Bijan.

Vila i frid.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat blir jag lite skrämd av en del som kallar sig säljare här, vad exakt ska ni göra om alla kan allting?
Det kanske borde vara ett krav att läsa och förstå socialpsykologi innan man tar ett säljarjobb. Samt säga upp sig om man tycker kunder är jobbiga och bara frågar en massa. IMHO

Permalänk
Medlem

En artikel som gav funderingar.

- Instämmer med:
"vila i frid och kondoleanser till anhöriga och vänner."

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Även om jag inte håller med om allt i krönikan, så känner jag ändå igen mig i mångt och mycket. Fast det mest frustrerande är ju ni som tror att en person som jobbar i butik är ute efter att blåsa er, bara för att de jobbar i en butik. Jag jobbar i en butik för att ha en inkomst, inte för att lura folk så att jag tjänar mer pengar. Det här är bara en tanke, men om jag medvetet lurar någon och de kommer på mig med det - tror ni att jag har tjänat något på det då? Det absolut värsta som finns - något som gör att de flesta säljare har en stresströskel som får en ninja att verka manisk - är att när folk väl blir förbannade, då överdriver de så enormt. Jag har personligen blivit mordhotad två gånger och i båda fallen hade vi agerat enormt kundvänligt. Jag har också blivit telefontrakasserad på fritiden av en man som inte fattade varför hans telefon inte kunde bytas ut direkt när han hade tappat den i toan. Tack för det, konsumenter!

Jag jobbar i en elektronikkedja och det skulle aldrig falla mig in att sälja något så in i helvete dumt som en försäkring om inte kunden efterfrågar det eller själva säger att de är extremt klantiga. Om du vill prata TV med mig i trettio minuter utan att köpa något kan du göra det, jag tycker att det är kul. Vill du snacka datorer utan att köpa något, absolut. Om du lärt dig något på kuppen är det bara bra och givetvis är det kul om du kommer tillbaka. Och om någon kommer in och säger att de vill ha den billigaste stereon vi har och inget annat, då får de den billigaste stereon vi har, med en enda kommentar: "Den låter inte ens i närheten av en mellanmodell och den är ljusår bakom en toppmodell. Kan du leva med det, så ska du köpa den." Om de säger ja, då är det inte mitt problem.

Sorgligt att höra att Bijan gått bort, handlade flera gånger av honom på Webbis. Vad var det som hände?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Jag får för mig att om man jobbar som säljare så får man lön för att sälja, och därmed så har man högst sannolikt inte kundens bästa i åtanke, utan vill tjäna en extra hacka.

Wow, det här är ju helt revolutionerande. Du menar alltså att en person som är anställd för att sälja gör det för att tjäna pengar? Vilken chock, jag undrar hur det går till i andra yrken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Är rätt mycket stamkund på Webhallen. Eller var, inte köpt datordelar på ett år nu. Undrar om jag träffat honom nån gång...
Har alltid med mig artikelnumret när jag ska handla där. Går så mycket snabbare och inga missförstånd kan ske.

Håller med att man som försäljare inte ska idiotförklara folk som inte kan nåt om datorer osv, men texten var ändå väldigt rolig.

Permalänk
Medlem

Kan helt klart relatera till artikeln som ägare/säljare i en egen datorbutik (no names - no smygreklam, vill jag göra reklam betalar jag för den). Klockrent skrivet! Verkar ha varit en hyvens kille. R.I.P

Verkar som man kan dela in Swec's användare i ett par grupper med... Men det ska vi nog inte gå in på av respekt till såväl Bijan som känsliga Swec-medlemmar

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Hedersmedlem

Vila i frid Bijan. Hoppas du har gott om pistagenötter där du är nu

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Vila i frid Bijan. Hoppas du har gott om pistagenötter där du är nu

Permalänk
Medlem

Väldigt rolig och bra skriven artikel!
Känner absolut igen kategorierna...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja man känner igen situationer som han beskrev. Jag själva har aldrig jobbat i en datorbutik men kan en hel del om det och vet hur vissa frågor kan vara jobbiga.
Jag har jobbat i Cykelbranschen i många år innan jag bytte till hårdvaruutveckling. Och i cykelbutiken är det samma situation man hamnar i med vissa kunder. Dom vill eller kan inte förstår att en cykel runt 2000 kr inte är en cykel som klarar av hårda rides genom skogen eller dylikt. Då säger kunden bara: "men den ser ju ut som en MTB, varför klarar man inga trails med den??"
Jag svarar då bara att en sådan cykel inte håller materialkvaliteten som fordras för en sån belastning och att såna cyklar kostar minst 13.000 kr.
Sen är det många kunder som bara köper billiga däck när dom kommer till oss för att laga punka eller byta däcken. Fast dom inte har punkteringsskydd samt är i nylon och dom spricker efter max ett år. Men gnället sen att dom är hos oss för lagning i minst fem gånger per år pga punka slipper man inte, fast man uppmärksammat dom om att det faktiskt finns rediga däck som inte spricker och som inte släpper igenom spikar och glasbitar.
Sånt kallar jag dumsnålhet och inget annat.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem

Vi saknar dig alla Bijan. Vila i frid min vän.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Håller med dej på alla punkter förutom den sista. Kanske är en dum grej att diskutera men tänkte att det är bättre att ha all fakta på bordet.

Som sagt jobbar jag på OnOff. Vi har något som heter OnOff-kort som baserar sig på kredit hos vår egna bank Resurs.
På sitt konto, som är helt gratis, kan man ha X:- kredit beroende på hur mycket man jobbat/tjänat. En vanlig UC (kreditupplysning) kontroll helt enkelt.
Med detta konto kan man handla på, utan extra kostnader.
Skulle man köpa en TV för 15.000:- och ha tillräckligt med kredit, betalar man ingenting när man får TV:n utan man får en faktura, UTAN extra kostnader, nästkommande månaden. Betalar man hela summan direkt, tillkommer inga som helst avi-, eller faktura-avgifter. Då kan man även börja delbetala, upp till 12 månader räntefritt. Köper man dessutom en försäkring till TV:n med sitt OnOff-kort, får man hälften av försäkringsvärdet på ett rabattsaldo som man kan använda vid nästa köp. Så då är min fråga, varför är detta dåligt?

Garantin finns alltid i 1 år som OnOff håller, sedan finns en reklamationsrätt i två år, och garantin täcker BARA produktionsfel. En hemförsäkring har oftast en självrisk på 1500:-, har man drulle är den på runt 800-900:-. Dessutom sänker de värdet på grejerna till 50%-70%. Vår självrisk är endast 195:- och vi har ingen värdeminskning. Vad är dåligt med detta?

Ska nog säga förlåt i förebyggande syfte om folk tycker att jag försöker sälja min butik, men jag förstår inte vad som är så dåligt med detta.

EDIT: måste tillägga att jag tycker det är så jävla synd att unga människor som Bijan ska försvinna sådär plötsligt.. Fy fan. R.I.P. ännu en gång.

Jag har personligen inte granskat avtalen men om det nu är så bra o aviftsfritt, hur sjutton kan de tjäna så mycket pengar på dem då? Det kanske helt enkelt beror på hur de vrider o vänder på siffrorna, ifall jag har draigt en felaktig slutsats så ursäktar jag mig.

Permalänk
Medlem

Tror jag tillhör äldre-herre-gruppen blandat med counterstrike-tonåringen för jag spelar delvis cs1.6 och jag är villig att dela kunskap med säljaren, fast ofta är jag alpha. letar länge på internet och får erfarenhet om produkterna så att jag vet vad jag kan vänta mig. Med undantag för P5N32-E SLI som jag inte visste hade problem med vissa minnen. Men det ska jag inte bemöda db med :).

Gissar på att Bijan jobbade på webhallen vilket gör chansen att jag sett honom irl till ganska stor.

- Rest in peace.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Allt för många "Alfa-alfa" och "Beta" kunder tycks ha hittat hit till sweclockers. Den saken är klar.

Hehe, tänkte med på det.
----------------------------------------------------------
Bra läsning och stämmer för det mesta väldigt bra faktiskt.

Jag kände inte Bijan personligen men alltid tråkigt när någon går bort. R.I.P. Du är på en bättre plats i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vila i frid.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kul artickel

Rest in peace

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vila i frid mannen! Hoppas att du fick en bra plats i himla lanet.

Tack för en bra artikel. Känner igen mig från den tiden jag själv jobbade på en stormarknad för elektronink.

För att citera August Strindberg.

-Det är synd om människorna.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Permalänk
Medlem

R.I.P. Bijan, jag kommer sakna stunderna då vi snackade skit medans vi sorterade i spelhyllorna!

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, det här var ju djupt tragiskt. Bijan var en skön kille, vila i frid.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Garvade så jag grät när jag läste detta. Förstår precis hur det är. Sysslar med lite support själv och det är samma visa där.

Själv tror jag att jag tillhör gruppen pre-alfa. Jag vet vad jag ska ha och beställer hem det så jag ska slippa gå till butiken.

Permalänk
Medlem

Rest in peace man! miss u
Bra skrivet! och så jäkla roligt! älskar hur du skrev citat! så kul!

Rip Skölden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nydelaw
Jag har personligen inte granskat avtalen men om det nu är så bra o aviftsfritt, hur sjutton kan de tjäna så mycket pengar på dem då? Det kanske helt enkelt beror på hur de vrider o vänder på siffrorna, ifall jag har draigt en felaktig slutsats så ursäktar jag mig.

Det till kommer alltid en liten via-avgift på 15 kr eller nåt. Det vill säga inte så mycket för kunden, men för Onoff = många bäckar små...
Det är 2008 nu. Sluta tro att alla butiker lurar er, och sluta tro på allt som skrivs i Aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag aldrig sökt ett support- eller säljjobb.