Val av följande grafikkort? Vilken?!

Permalänk

Val av följande grafikkort? Vilken?!

Hej

Jag står i valet av lite grafikkort och undrar om ni kan ge mig lite hjälp.
Klicka på länken för att se alternativen.

Jag ser att de som är dyrast måste ju vara bäst men vissa är bara på 256mb men är dyrare än 512mb, vad ska jag ta? Gillar att spela.

http://www.zoonen.com/res/user/14592/galleri/1764118/grafikko...

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Vad är din budget?

Permalänk
Medlem

Inget av de där alternativen är nåt att hurra för, men om du måste välja nån av dem så ta 8600GTS 256mb eller 2600XT. Det är onödigt med 512mb minne på dessa grafikkort, så 256mb versioner är mycket mer prisvärda.

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk

jag har ingen budget men känns som att lägga på 1500kr för ett grafikkort från de som redan ingår känns dumt om de presterar likvärdigt?

En fråga till, datorn jag tittar på har både AMD och intel celeron processor där celeron kostar nåra hundra mer, va är att föredra?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk

AMD kan jag inte yttra mig om, men det beror väl på vilken sorts AMD det är? Intel Celeron däremot tycker jag är ren skit. Aldrig haft så seg dator.

Angående grafikkort så hade jag valt ett 8600gts 256MB i den listan. För ungefär samma pris kan du dock få ett ATI HD3850 256MB som presterar mycket bättre.

Du skriver också att du gillar att spela. Då du nämnde Celeronprocessor och en billigare AMD så tycker jag att du kanske bör fundera på att lägga lite mer pengar för att få en mycket bättre dator. Kan vara dumt att lägga pengar på en dator som knappt fyller dina behov äns när den är nyinköpt.
Mitt tips är att du gör en tråd i "Köpråd", skriver vad du ska ha datorn till och en budjet. Då tror jag du kommer få bra med tips så att du får en bra dator till ett bra pris.

Lycka till!

- Kyckling

Permalänk
Medlem

Vart bygger du datorn? Valmöjligheterna ser inte speciellt prisvärda ut.

Processorer har jag ingen aning om, men om du nu måste bygga din dator med just de alternativen så skulle jag säga 8600gts 256 MB.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk

http://www.computercare.se/

har jag kollat på

en annan fråga, en AMD är på 4200 medan den andra är på 5000, kostnaden däremellan är 860:-, är de värt de pengarna eller ska jag lägga dem på större hårddisk lr bättre grafikkort istället?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Satsa på en 4200+ som en start, borde funka. Brorsan har en 4400+ som fungerar på väldigt trevligt sätt. Om du får lite extra pengar senare är det ju bara att köra en ny kylare för dryga 400kr och klocka upp den en bit och få lite extra prestanda därifrån.

Stor hårddisk är inte *så* viktig för prestandan, men kika efter 16MB Cache och SATA2 (av estetiska skäl, tror inte det säljs några IDE-maskiner längre) så vet du att hårddisken klarar sig ett tag till.

Kör på Sapphire HD3850 256MB http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342813 - det finns inget kort som ger i närheten den prestandan för priset, sådan skall den arbeta tyst och skall funka att överklocka och koppla in i kompatibel TV via HDMI.

Försök undvika små återförsäljare - de kryper upp, och dör, ganska raskt. Så om du vill att garantier och annat håller skall du undvika döende verksamheter såsom Microstore eller ComputerCare som du länkade, som såg ypperligt oproffsigt och stressat ut.

Permalänk

Jag har idag ett grafikkort som heter Geforce 7600GS 512mb. Det jag undrar är hur pass bra de är jämfört med de grafikkort som länken visar. OBS priserna som visas är de tilläg man får göra för respektive grafikkort från baskortet:
http://www.zoonen.com/res/user/14592/galleri/1764118/grafikko...

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!