Permalänk

Vattenkylning :o

Tjo, det kliar i fingrarna och jag har glott på reviews om olika kompletta vattenkylningspaket rätt länge men fortfarande inte kunnat bestämma mig : p

Zalman Reserator 1
Corsair Nautilus

De två är de jag sett mest på. Men vad finns det för bra, enkla, prisvärda (under 2000), vattenkylningskit. Vore liksom bra ifall man fick allting på en gång : )

Satsar mest på att clocka min processor så mycket det går (E6750) och har ett Antec Nine Hundred så det finns inte mycket plats i lådan med internt : (

Sen kanske något till mina 8000 GT vore något eftersom de blir rejält varma, men fullblock kostar ju kring 1000 så det är inte värt det. Behöver man bara kylning till gpun för att få bra resultat? Om inte vad kan man använda för att kyla resten? >_>

Förslag? Tankar? Shoot! : D

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inget om vattenkylning men såna där kit är väl sällan nåt att ha om man ska överklocka? Är inte Zalmankitet passivt dessutom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Jag kan inget om vattenkylning men såna där kit är väl sällan nåt att ha om man ska överklocka? Är inte Zalmankitet passivt dessutom?

Mjao, man kan köpa till en fläkt. >_>
Såg den på 3DGameMans review på youtube att den fått bäst resultat i grader (med fläkten) på hans reviews så

Annars vad kan rekomenderas då ifall man inte köper ett kit utan separat? och vad går det på?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Zalman reserator XT ska tydligne vara riktigt bra för att vara en färdig vattenkylning. Visserligen kostar den lite mer än dom du tänkte på.

Men det är nog den ända färdigmonterade vattenkylning som du kan klocka lite med.

MvH Jesper

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAfud
Zalman reserator XT ska tydligne vara riktigt bra för att vara en färdig vattenkylning. Visserligen kostar den lite mer än dom du tänkte på.

Men det är nog den ända färdigmonterade vattenkylning som du kan klocka lite med.

MvH Jesper

Om man inte kör med färdig då? Vad ligger priset på då?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Jag körde med en reserator 1 en gång i tiden med en egentillverkad papp-hatt, då fick man ner tempen ganska bra faktiskt och det skulle jag kunna rekommendera för att få ok kylning för denna ringa penning. Kolla på min profil och se om du hittar inlägget.

Eftersom du inte verkar ha plats i lådan måste du köra någon i stil med reserator eller nautilus, av dessa två skulle jag rekommendera reseratorn utan egen erfarenhet. Dock kan radiatorn monteras utanför lådan och använda 3/8" ID slangar (presterar likvärdigt 1/2" ID!), då blir det ok med plats över. En bra pump tar heller inte mycket plats.

Vill du meka så köper du självklart ett hopplock, men då får du med stor sannolikhet såga och borra lite i din låda också.

EDIT: Hittade inget tidigare inlägg, men så här såg den ut iaf.

Skruvarna får precis plats inom reseratorns omkrets. Materialet jag använde var gamla kopiatorpapperskartonger

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning :o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Tjo, det kliar i fingrarna och jag har glott på reviews om olika kompletta vattenkylningspaket rätt länge men fortfarande inte kunnat bestämma mig : p

Zalman Reserator 1
Corsair Nautilus

De två är de jag sett mest på. Men vad finns det för bra, enkla, prisvärda (under 2000), vattenkylningskit. Vore liksom bra ifall man fick allting på en gång : )

Satsar mest på att clocka min processor så mycket det går (E6750) och har ett Antec Nine Hundred så det finns inte mycket plats i lådan med internt : (

Sen kanske något till mina 8000 GT vore något eftersom de blir rejält varma, men fullblock kostar ju kring 1000 så det är inte värt det. Behöver man bara kylning till gpun för att få bra resultat? Om inte vad kan man använda för att kyla resten? >_>

Förslag? Tankar? Shoot! : D

Nautilus har utgått och tillverkas inte längre enligt Webhallen (fast shg.biz har tydligen kvar några). Reserator 1 är också gammal. Jag köpte nya grejor från vcore.dk och är mycket nöjd (kör q6600 i 4 GHz nu). Det behöver inte bli så dyrt även om man satsar på bra prestanda från början - det blir dyrare att göra misstaget att köpa de dåliga varianterna först och sedan köpa nytt när man ser hur illa de presterar... Titta efter på Datorbutiken.com först (eller Komplett eller shg.biz) och köp resten från vcore.dk eller coolingkit.dk.

Tips för 8800GT: Accelero S1 kostar bara 185:- på Webhallen. Bra passiv kylare som blir ändå bättre med en fläkt eller två (om plats finns).

Om du vill klocka max och bara ska kyla CPUn rekommenderar jag EK Supreme och en Laing DCC-Pro (eller Ultra) pump. Kör T-koppling i st f tank (billigare men lite svårare att få ur luftbubblorna...). Kylare t ex Thermochill PA 120.3 eller HW Labs Black Ice GTS 120.3

Mina grejor ser du i sign nedan.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Re: Re: Vattenkylning :o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Nautilus har utgått och tillverkas inte längre enligt Webhallen (fast shg.biz har tydligen kvar några). Reserator 1 är också gammal. Jag köpte nya grejor från vcore.dk och är mycket nöjd (kör q6600 i 4 GHz nu). Det behöver inte bli så dyrt även om man satsar på bra prestanda från början - det blir dyrare att göra misstaget att köpa de dåliga varianterna först och sedan köpa nytt när man ser hur illa de presterar... Titta efter på Datorbutiken.com först (eller Komplett eller shg.biz) och köp resten från vcore.dk eller coolingkit.dk.

Tips för 8800GT: Accelero S1 kostar bara 185:- på Webhallen. Bra passiv kylare som blir ändå bättre med en fläkt eller två (om plats finns).

Om du vill klocka max och bara ska kyla CPUn rekommenderar jag EK Supreme och en Laing DCC-Pro (eller Ultra) pump. Kör T-koppling i st f tank (billigare men lite svårare att få ur luftbubblorna...). Kylare t ex Thermochill PA 120.3 eller HW Labs Black Ice GTS 120.3

Mina grejor ser du i sign nedan.

Tackar så mycket, och tack för papptratten nu blire och söka efter det perfekta hela helgen då ;>

Är det någon som bara kan snabbt slänga ihop ett vattenkylningspaket som får kosta max 2500 med frakt? Vore otroligt uppskattat : D
Extremt bra också om man får med 2 GPUblock som klarar 8800GT.
Tackar tackar, alltid lika bra att få hjälp här : D

Edit: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=105&pr... Vad tror ni om den då? Och slutligen, hur ska jag montera radiatorn? Skulle nog absolut vilja slippa såga och borra i chassit :b

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vattenkylning :o

Citat:

Edit: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=105&pr... Vad tror ni om den då? Och slutligen, hur ska jag montera radiatorn? Skulle nog absolut vilja slippa såga och borra i chassit :b [/B]

Det paketet är definitivt att rekommendera!
Bästa pumpen, en av de bästa radiatorerna, bra slang, bra block (även om ST Apogee GT rekommenderas nuförtiden), dvs tokbra grejjer. Det enda du skulle kunna tänka på är att köpa 1/2" ID fittings från ekwaterblocks.com och använda slangklämmor eller buntband istället för de svarta clip-ons som jag antar följer med. Gängan kommer jag inte ihåg vad det är, men det står på de produkterna du behöver till.

Prova att plocka ihop ett liknande kit på petrastechsnop.com och se vad totalen blir. Dollarn är ju låg just nu coh frakten är inte speciellt dyr. Det är många som beställt därifrån och killen som har företaget är mycket pålitlig.

All in all, plocka ihop ett liknande kit med enda skillnaden på CPU blocket och fittings.

Hur du ska montera en bra fråga om du inte vill såga i chassit... du får helt enkelt googla runt lite. På xtremesystems.org/forums i vattenkylningsdelen finns en hel del inspiration!

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Okej, men med frakt så blev det kring 2600 kr och då har jag inget för GPUn fortfarande.

Så, jag hade satt ihop något på Vcore.
Radiator: Antingen http://vcore.dk/shop/hw-labs-black-927p.html eller 2 stycken http://vcore.dk/shop/alphacool-nexxxos-pro-811p.html - vad tycker ni? två billiga eller en medium?
Pump: http://vcore.dk/shop/hydor-l30-v2-275p.html
Resorvar: http://vcore.dk/shop/ac-aquabox-3-767p.html
Slang: http://vcore.dk/shop/clearflex-60-premium-287p.html (2 meter)
Sedan 2 fittings till resorvaren - pumpen och radiatorn. (6 stycken)
T-kors och ett Y-stycke
1 Liter färdigblandat vatten (Behövs mer än en liter tro?)
Vattenblocken till gpuerna, cpun och fläktarna beställer jag nog från sverige, blev billigare det.

Eftersom jag har ett Antec nine hundred är det nästan omöjligt att såga upptil för radiatorn (om man inte kör singel) så jag tänkte om det skulle vara något att montera den på sidan? Typ såhär: http://i12.tinypic.com/8e9k41e.jpg (inte min burk på bilden)

Och sedan koppla systemet såhär: http://i14.tinypic.com/6lnlahg.jpg

Snälla säg om jag är ute och cyklar

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Du är halvt ute och cyklar.

Radiator: Tycker du ska ta en PA120.2 och köpa till en fan shroud.
Res: ok antar jag, men fill port är i regel bättre men svårare att fylla systemet med. Tar kanske en halvtimme istället för 10min, men hur ofta byter du vatten egentligen.
Pump: Helt åt helsike... Laing DCC Ultra (18w); liten tyst och bästa krutet.
Slang: Bra att du kör 3/8. Enklare att hantera och påverkar inte prestandan nämnvärt.

Undivik Y kors, använd fillport istället så sparar du lite cash.

Radiatormontering: Antingen sågar du små hål där bak för slangar, tjepar för fläktutblås och monterar radiatorn på långa skruvar. Då får du också kall luft in, kall luft ut. Eller så sågar du upp chassisidan vilket dock är ett precisionsarbete. Du måste kunna skapa ett luftflöde genom radiatorn och det kan du ju inte om du monterar den direkt på chassisidan utan att såga hål.

Setupen i datorn bör vara: pump -> cpu -> gpu -> radiator -> pump och vatten buffert skall vara precis innan pumpen.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Tjenare,

Du är halvt ute och cyklar.

Radiator: Tycker du ska ta en PA120.2 och köpa till en fan shroud.
Res: ok antar jag, men fill port är i regel bättre men svårare att fylla systemet med. Tar kanske en halvtimme istället för 10min, men hur ofta byter du vatten egentligen.
Pump: Helt åt helsike... Laing DCC Ultra (18w); liten tyst och bästa krutet.
Slang: Bra att du kör 3/8. Enklare att hantera och påverkar inte prestandan nämnvärt.

Undivik Y kors, använd fillport istället så sparar du lite cash.

Radiatormontering: Antingen sågar du små hål där bak för slangar, tjepar för fläktutblås och monterar radiatorn på långa skruvar. Då får du också kall luft in, kall luft ut. Eller så sågar du upp chassisidan vilket dock är ett precisionsarbete. Du måste kunna skapa ett luftflöde genom radiatorn och det kan du ju inte om du monterar den direkt på chassisidan utan att såga hål.

Setupen i datorn bör vara: pump -> cpu -> gpu -> radiator -> pump och vatten buffert skall vara precis innan pumpen.

Så en dubbel radiator räcker? För två varma grafikkort och en cpu och kanske nordbryggan? (:

Du menar fylla med ett t-kors? Eller finns det fillports? - Vad finns det för grejs att plugga igen de med sen efter man fyllt då? Och ger de bättre resultat än med resorvar?

Och med monteringen fattade jag inte riktigt. Nine hundred har redan uttag för vattenkylning på baksidan. Men så hur exakt bör jag montera den för att få bästa prestandan? Menar du att jag ska montera den på backsidan vid I/On?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vattenkylning :o

Citat:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=105&pr... Vad tror ni om den då? Och slutligen, hur ska jag montera radiatorn? Skulle nog absolut vilja slippa såga och borra i chassit :b

Ja det är mycket bra grejor. Om jag hade valt att köra med reservoir så hade jag valt just den (Swiftech MCRES-Micro), men man klarar sig utan också. Inget för grafikkortet fanns dock med. Om kostnaden är en stor fråga så skulle jag ändå rekommendera Accelero S1 för 185:- Den är grymt prisvärd, och löser dina problem. Dessutom kan du behålla vattnet för att kyla processorn och maxa överklockningen! Var inte det målsättningen?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

På dessa bilder kan ses hur du med minsta möjliga åverkan på ditt chassi kan montera en radiator som kommer att prestera ypperligt. Änvänd gärna en fanshroud som jag nämnde innan samt motera fläktarna på baksidan så att dom suger för bästa effekt.

Flödesförlag
Dvs, Pump -> CPU -> GPU -> GPU -> (chipset) -> Rad -> t-kors m. fillport/res -> Pump
EDIT: Byt självklart sida på slangen mellan de två GPU blocken, annars får du inget sprutt i det övre.

Radiatormontering alt 2 (min yviga montering)

Baksida
Ser inga hål för vattenkylning på denna låda...

Överlag så har du en ganska bra låda att jobba med. Pumpen kan du montera i främre delen av lådan på botten. Som du ser på bild nummer två så är Laing DCC Ultra med Plexitop mycket liten, endast 80mm per sida. Kör du nu också med 3/8" slangar så kommer det att se väldigt prydligt ut och du kommer ha en hel del space att jobba på.

För övrigt råder jag dig att spara ihop så att du kan köpa ordentliga grejjer från början, dvs lägger du till ca 1-2000kr på din budget så får du det mesta du någonsin kommer att behöva. Satsa på en Laing DCC Ultra pump. Du kommer att ha mycket i loopen så du behöver en stark pump. Beställer du från petrastechshop.com så kan du även köpa den härliga silikon gelen som jag har under min. Det gör att minimalt med vibrationer sprider sig vidare och ljudet från pumpen märks inte av.

Förslag till block
CPU: D-tek Fuzion eller Apogee GTX
GPU: Kör du fullblock från EK så kan du dra slangarna mycket effektivt. Annars är MCW-60 nog att rekommendera. Kolla bara så att ditt grafikkort inte har känsliga PVM moduler som kyls av stock kylaren, då får du problem.
Chipset: Onödiga pengar och onödig flödesminskning. Montera istället en fläkt över på lågvarv.

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Så jag ska tejpa för hela bakre fläkten? Jag är ganska nybörjare när det gäller hårdvara så varför ska man göra det? :b

Sen ska jag sätta fläktarna bakom radiatorn (mot lådan) och låda dem suga in eller pusta ut?

Och jag tar helst inte risken att åka på moms och tullavgift O_O skulle aldrig ha råd till det ;<

Och en gammal fråga: Räcker P120.2 till att kyla? (för överklockning också)

Finns det någon annan bra pump på vcore.dk? Beställer nog helst därifrån för frakten blev inte så mycket, bra priser, och ingen risk för moms+tull.

Tack så mycket, du har varit till stor hjälp : D

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Så jag ska tejpa för hela bakre fläkten? Jag är ganska nybörjare när det gäller hårdvara så varför ska man göra det? :b

Ja, därför att varm luft från lådan inte ska blåsa på radiatorn

Citat:

Sen ska jag sätta fläktarna bakom radiatorn (mot lådan) och låda dem suga in eller pusta ut?

Dom ska suga genom radiatorn från låd-hållet och blåsa bakåt. Du kommer att få meka lite med fläktsladdarna så att du är beredd på det.

Citat:

Och jag tar helst inte risken att åka på moms och tullavgift O_O skulle aldrig ha råd till det ;<

Det gör du väl som du vill...

Citat:

Och en gammal fråga: Räcker P120.2 till att kyla? (för överklockning också)

Ja, en PA120 är nästan dubbelt så tjock som en radiator av andra märken = stor yta att avge värme på. Glöm inte Fan shroud för 129DKK.

Citat:

Finns det någon annan bra pump på vcore.dk? Beställer nog helst därifrån för frakten blev inte så mycket, bra priser, och ingen risk för moms+tull.

Laing DCC Ultra finns där, men under ett annat namn: Laing DDC-1T-PLUS
Dock vill du ha plexitoppen som sitter på Laing DDC-PRO Watercool eller Petras top i delirin. Denna får du väl beställa någon annan stans.

Citat:

Tack så mycket, du har varit till stor hjälp : D [/B]

Varsågod! Nu har du all info du behöver. För monteringsanvisningar, konsultera Xtremesystems eller sök här på forumet. Jag har en känsla av att du kommer att behöva det. Läs speciellt om hur du rengör alla delar före användning, monteringsanvisningar, m.m m.m.

Lycka till och kom ihåg...buy quality, cry once...

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Plexitop?

Okej, massa att läsa till helgen alltså

Edit: En sådan? http://vcore.dk/shop/alphacool-laing-ddc-825p.html Vad gör den exakt? : )
Och vad kan man använda för att plugga igen ett t-kors i plast?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Urvalet av pumpar är större på coolerkit.dk
http://coolerkit.dk/product.asp?product=277&sub=6&page=1
Länk till DDC-Ultra ovan

Visa signatur

Permalänk

Behöver man köpa plexitop till den också då eller? Och vad gör en plexitop? x)

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

En plexitop ökar flödet.

Visa signatur

/Bob