Vapenlicens och sin lagliga förmåga att skydda sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Är ni tjuvar och rånare hela bunten? Eller har ni släktingar som är det? Det är nästan så man börjar undra med tanke på hur ni försvarar brottslingar! Om nån/några knivhotar mig och jag har en pistol är det självklart att jag inte drar mig för att använda den. man måste markera när det går över gränsen. jag skrev klart och tydligt att jag skulle sikta med pistolen som motgrej och biter inte det utana tt jag blir attackerade så är det min fulla rätt att använda den. Den som börjar hota eller råna en person sätter sig själv i sitsen, men man ska inte ta till med mer våld än vad som krävs. Att ni sen är så mesiga och värdesätter rånarnas liv än att man försvarar sina ägodelar är rent ut sagt skrämmande!

Jag vill inte ens tänka på hur samhället skulle se ut om alla tänkte som du.

Jag värdesätter vapenlagen ännu mer nu, efter det att jag har läst dina inlägg. Jag vet inte din ålder, men jag hoppas att du är ung nog för att hinna tänka efter på vad som är viktigt i livet, samt värdet av andra människors liv.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Japp, du minns nog vad som hände med Riccardo när han kutade åt andra hållet.

Ja han skulle uppenbarligen ha stått sin mark, som jänkarna säger, så hade allt gått mycket bättre.. eller hur...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Ja han skulle uppenbarligen ha stått sin mark, som jänkarna säger, så hade allt gått mycket bättre.. eller hur...

Förvisso sant. Men det våldet var fem-sex mot en, med starkt fysiskt våld, så fullt så extremt menade jag inte. Dom borde förvisso kunnat förstå att så många mot en är extremt oproportionellt.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Permalänk

Xarxos: Fast skulle du ha skjutvapen så skulle de också ha det, likaså tar det tid att ta fram vapen och då hinner de angripa innan, även om de nu "bara" hade baseboll trä och kniv.

Så jag tror inte så mycket på vapen på allmän plats däremot i hemmet, därifrån allt från prickskytte, jakt och självförsvar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Visst vore de trevligt ifall det alltid fungerade så. Testa skjut nån i benet och se ifall dom klarar sig med några dagar på sjukhuset eller om dom ens överlever. Testa skjuta någon som kommer springande imot dig utan att sikta på den stora massan som är överkroppen (vapnet tenderar dessutom att stegra sig mao bröst/huvud). Testa träffa någonting överhuvudtaget (eller kanske rentutav nån annan bakom). Hur vet jag detta? Gör lumpen och är således utbildad skyddsvakt samt vi övar mycket instinktivskytte på mitt förband.

Testa dessutom att göra allt detta när du är full. Det går tyvär inte.
Allt detta är fortfarande som hämtat ur en film. Det fungerar inte så på riktigt

Felet här är somsagt inte att du inte kan försvara dig eller din flickvän utan att du kan bli påhoppad av 6 killar mitt i natten. Det är den änden som vi ska jobba på att lösa.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Hahahaha!

Permalänk
Medlem

Xarxos: Tveksamt om ens Chuck Norris hade rett ut det där, men du underhåller onekligen.

Permalänk

Ja, herregud!

Detta är ju helt fel väg att gå. Det faller ju på sin egen orimlighet. Vad är nästa steg, när alla har vapen? Flyganfall?

Och om det inte finns övervakningskameror? Kan man ändå godtyckligt skjuta folk? Hur ska någon kunna avgöra om det var dom och inte du och flickvännen som utgjorde ett hot?

Borde vi inte gå åt andra hållet, minska våldet istället för att trappa upp det. Hur svårt det än kan vara.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Ja att inte ta med sig vapen är ju ett steg i rätt riktning

I exemplet ovan, om vi tar bort Chuck Norris-faktorn, så är Xarxos död, nån oskyldig grabb i bakgrunden likaså eller åtminstone skadad, om nu Xarxos lyckats få upp sin pistol snabbt nog. Gänget drar vidare och dess medlemmar lär väl snart åka in men nu för grövre brott och blir än mer bortskjutna av samhället och kommer bete sig ännu värre nästa gång.

Och Xarxos flickvän får sitta hemma och titta på Lets Dance helt ensam. Sorgligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Visst vore de trevligt ifall det alltid fungerade så. Testa skjut nån i benet och se ifall dom klarar sig med några dagar på sjukhuset eller om dom ens överlever. Testa skjuta någon som kommer springande imot dig utan att sikta på den stora massan som är överkroppen (vapnet tenderar dessutom att stegra sig mao bröst/huvud). Testa träffa någonting överhuvudtaget (eller kanske rentutav nån annan bakom). Hur vet jag detta? Gör lumpen och är således utbildad skyddsvakt samt vi övar mycket instinktivskytte på mitt förband.

Testa dessutom att göra allt detta när du är full. Det går tyvär inte.
Allt detta är fortfarande som hämtat ur en film. Det fungerar inte så på riktigt

Felet här är somsagt inte att du inte kan försvara dig eller din flickvän utan att du kan bli påhoppad av 6 killar mitt i natten. Det är den änden som vi ska jobba på att lösa.

QFT, sysslade också en hel del med instinktivskytte i lumpen och att träffa benen är inte lätt på något avstånd egentligen. Tidspressen som uppstår leder ju till att man helt enkelt får rikta vapnet mot den punkt där det är säkrast på att få någon verkar. Sen att försöka göra det hela efter en redig krogkväll blir bara komiskt, att Xarxos lägger upp sitt scenario som han gör visar bara på att han aldrig har hanterat något skjutvapen.

Allt för många vapenfanatiker har sett för mycket på film. Att avlossa ett vapen med någon högre form av pricksäkerhet är inte lätt, det kräver en hel del träning och dessutom att man är koncentrerad. Detta vågar jag häva ur mig inte bara baserat på mina 10 månader i lumpen utan även på att jag jagat i snart 10år.

Permalänk
Medlem

om människor i detta land har rätt att bära skjutvapen för att skydda sig, säg en liten glock puffra, då kmr rånarna även ha en glock puffra "men dom kanske har en prick i registret så då får dom inte köpa nån" kanske ni tänker nu, synd att deras bror är så snäll o köper en åt dom då, inte lagligt, men han måste ju också skydda sig, så istället för att ni blir rånade med kniv, får ni en 9mm glock upptryckt i ansiktet....

tror ni att ni hinner dra eran glock o skjuta killen innan han skjuter er? eller ger ni han plånboken helt enkelt?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Seriöst... Jag blir så grymt besviken på människor som helhet när jag läser denna tråd, trots de uppenbara ljuspunkterna (tack Ilja).

Brottslingar bryter mot lagen, det är därför de är brottslingar, tadaa!
Så vad skulle hindra en brottsling från att bryta lagen och också skaffa skjutvapen om det nu var lagligt? Ingenting! Det är seriöst svårare med grundskolematte än den ekvationen... Får folk bära vapen så kommer brottslingarna ha det med, punkt slut. Skillnaden då blir att de redan när de hoppar på en har vapnet redo, medan man själv har det nerstoppar i någon ficka/hölster/väska... och vem har fördelen i den situationen? Inte är det gemene man iallafall.

Vill man skydda sig på vägen hem från krogen så gå en omväg genom säkrare områden, sov hos någon polare eller ännu hellre, festa tills morgonen kommer I vilketfall så är det bästa skyddet inte att kunna överträffa våldet man riskerar bli utsatt för, utan att eliminera risken för att bli utsatt för våld...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Grejer är att om bara en av dessa ligister är beväpnad med skjutvapen så är du rökt. Om du inte viftar med en pistol i ett sådant läga blir du i bästa fall rånad, i värsta fall misshandlad, men överlever med högsta sannolikhet. Att peka med skjutvapen framför ett gäng av 6 personer var av en eller flera mycket väl kan tänkas vara beväpade är att öka sina odds att bli skjuten, kanske dödligt så, riktigt ordentligt.

Förövrigt så är hela situationen möjligvis tänkbar i Death Wish 3 men knappast i verkligheten. Risken är nog ofantligt mycket större att du tex. dör i en cykelolycka, så en bra hjälm är garanterat en bättre investering. Med pistol så ökar som sagt bara risken att råka ut för våldsdåd.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Om vi bortser från det overkliga i situationen och förutsätter att detta faktiskt hände.

Då skulle du enbart bli dömd för olaga vapeninnehav. Du skulle givetvis vara med i en utredning angående att du skjutit folk också men där skulle du troligen kunna påstå nödvärn och på så sätt slippa grov misshandel anklagelserna.

Så du har rätt i den extrema situationen du beskriver där bevisning finns bortom allt tvivel så skulle du vara i din fulla rätt. Men om jag hade superkrafter skulle jag anse det omoraliskt att skjuta folk. Jag hade bara gjort en roundkick som knockade tre av dem varpå de andra tre sprang iväg.

Permalänk

Istället att staten ska låta oss go-american så borde man anställa mycket mera vakter som är väldigt beväpnade. Dessa vakter ska patrullera över stora områden och ska ha samma rättigheter som poliser, och både poliser och dessa vakter ska givetvis ha rätt att använda batonger, tårgas, pistoler etc för att go-medeltida tortyr på kräk som inte sköter sig i allmänheten.

Jag kanske överdrev lite, men det skulle iaf vara bättre än att beväpna ALLA.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Varför kalla de vakter?

Patrullerande poliser och ja, vi behöver betydligt fler.

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på att kirra en teleskopbatong eller ev fjäderbatong, smidig att ta med sig å lätt att gömma men frågan är vad är det för straff vid olaga vapeninnehav? Köper man en minivariant så kan man nästan ta den med sig i ett C-vitamin brusrör ^^,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har själv funderat på att kirra en teleskopbatong eller ev fjäderbatong, smidig att ta med sig å lätt att gömma men frågan är vad är det för straff vid olaga vapeninnehav? Köper man en minivariant så kan man nästan ta den med sig i ett C-vitamin brusrör ^^,

brott mot knivlagen kan du åka på då för innehav av batong på allmän plats...

Ordningsvakter har samma rättigheter som polis, men bara på det stället dom är inhyrda att vakta, så om man hyr in dom att vakta på ett torg så är dom som poliser där, bara lite info om detta med vakter:)

Ordningsvakter är INTE samma som väktare;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

bara jag som regarar mest på att folk ska ha skjutvapenet på krogen? så klart man ska ha vapen på sig när man är full, man brukar helt klart göra dom bästa omdömmerna och valen då.

Fesen: känner du dig så hotat så du måste gå runt med ett vapen? du måste bo sjukt dåligt till?
har aldrig i hela mitt liv kännt att jag skulle ha haft ett vapen.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Tror någon sett lite för mycket på amerikanska filmer. I en sådan situation har man knappast något lugn överhuvudtaget kvar i kroppen, så att kunna dra upp ett vapen, sikta rejält för att träfa ben på två personer, finns inte.

Tänk dig detta istället, du och din flickvän är påväg hem, då ni möter bosse som är normal när han är nykter men har haft en extremt dålig dag och snetänt. Han drar fram pistolen och vill hotas lite, skulle kännas roligt va? Det finns på tok för många som kan vara hur normala som helst, även spela normal när det kommer till licenstest, sen vara helt andra personer vanligt, men helst onykter.

Idioti att mer vapen ska få mer rättvisa, man måste ta tag i problemet från andra änden istället, få bort gäng och banka i lite vett i ungdomarna. Såg uppdrag granskning då dom visade nån gängledare för några smågrabbar, han var nästan deras idol. Roligt att 12åringar inte vet vad som är olagligt och lagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har själv funderat på att kirra en teleskopbatong eller ev fjäderbatong, smidig att ta med sig å lätt att gömma men frågan är vad är det för straff vid olaga vapeninnehav? Köper man en minivariant så kan man nästan ta den med sig i ett C-vitamin brusrör ^^,

Gäller att va en jävel på att ta fram och öppna C-vitaminrör i nödsituationer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Har själv funderat på att kirra en teleskopbatong eller ev fjäderbatong, smidig att ta med sig å lätt att gömma men frågan är vad är det för straff vid olaga vapeninnehav? Köper man en minivariant så kan man nästan ta den med sig i ett C-vitamin brusrör ^^,

Annars kan du alltid köpa dig en jättedildo. Jag skojar inte, det finns folk som använder dessa istället för batonger eftersom man då, eventuellt är skyddad mot knivlagen.

Jag lovar att man kan åsamka rejäl skada med en sådan.

EDIT: Jag uppmanar inte till brott. Jag tycker inte ens att fesen ska ha någon form av vapen.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Annars kan du alltid köpa dig en jättedildo. Jag skojar inte, det finns folk som använder dessa istället för batonger eftersom man då, eventuellt är skyddad mot knivlagen.

Jag lovar att man kan åsamka rejäl skada med en sådan.

EDIT: Jag uppmanar inte till brott. Jag tycker inte ens att fesen ska ha någon form av vapen.

"dubbelpipig, direkt importerad från Düsseldorf"

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Här kommer ett exempel på hur det skulle kunna se ut;

Jag och min flickvän går glatt hem från krogen. Eftera tt vi gått några minuter får jag och hon påhälsning av ett par bråkstakar som hänger ihop. De är 6 stycken osh svärmar sig runt oss och inleder såhär;

-Hey mannen, ro hit med din mobil, plånbok och din brud!

-Ursäkta? Vad vill ni? Kan vi få gå hem i lugn och ro

-Håll käften! Hit med dina prylar och din tjej!

-Nu får ni lugna ned er lite. Har inte jag och tjejen rätt att få ha det trevligt efter att arbetat hårt i en vecka?

Jag försökte tala dom till rätta, men förgäves. De kom allt närmre .Samtliga i gänget är beväpnade. De är beväpnade med basebollträ och knivar. Därpå drar jag snabbt upp min pistol och avfyrar ett varningsskott på marken. Dock ger sig inte dessa ligister utan närmar sig allt mer. Desperat som man känner sig ensam med tjejen ser jag ingen annan utväg än att jag siktar mot förövarnas ben och skjuter 2 två av dom. Fyra av de andra backar, men närmar sig. Jag skjuter två till. Det slutar med att de två andra sticker därifrån.

De andra fyra nedskjutna ligger och jämrar sig på marken, men jag kallar på ambulans för att sedan snabbt dra ifrån olycksplatsen. Tack och lov är både jag och tjejen oskadda plus att de fyra andra klarar sig med några dagar på sjukhuset. Vad som händer med de två andra som stack vet varken och eller tjejen, men hoppas att vi slipper se dom igen. Vi fick reda på att det fanns CCTV-kameror som tog upp ljud och bild. Frågan blir nu vilket straff man får för att man gjort allt i sin makt för att skydda sig själv och flickvännen. Jag gav gärningsmännen ett varningsskott, men de lyssnade inte. De fick helt enkelt stå sitt kast och jag och flickvännen kom oskadda hem. Snart väntar tyvärr en jobbig utredning....

Det är ju söndag, så då får man mata trollen.

Vad sägs om följande scenario? Du och din flickvän är på väg hem efter en blöt kväll. Framförallt du har haft väldigt roligt och har fått i dig lite för mycket. Ungefär samtidigt har ett par invandrarkillar från förorten fått punktering på sin bil i närheten. De lyckas inte få av hjulet, då muttrarna har rostat fast och ingen av killarna har någon mobiltelefon med sig. De ser er komma gåendes och går fram till er för att på sin allra finaste förortssvenska be om att få låna en telefon. Berusad som du är missuppfattar du situationen och tror att det rör sig om ett rån. Den ena killen har ett fälgkors i handen och du uppfattar det som ett vapen. Det gäller att agera snabbt i en sådan situation, annars dör man, så du drar din pistol och avfyrar ett varningsskott i marken. Skottet rikoschetterar från marken och träffar den ena killen i ljumsken. Den andra killen blir rädd och kastar reflexmässigt sitt fälgkors mot dig. Detta uppfattar du givetvis som en dödlig attack mot dig och du försöker skjuta den andra killen i benet. Tyvärr är din förmåga att sikta inte den bästa p.g.a. alkoholintaget och du träffar honom i levern, varpå han förblöder snabbt. Därefter springer du i panik från platsen för att undkomma "resten av gänget" som du är övertygad om måste vara i närheten. Du blir arresterad redan senare samma kväll och du döms till livstids fängelse för mord. Killen som blev träffad av rikoschetten överlever och din flickvän gifter sig med honom. Tio år senare blir du frisläppt. Fängelselivet har gjort att du numera ser ut som en riktig gangster. En snorunge skjuter dig till döds för att han tycker att du ser läskig och hotfull ut.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

10 år för mord? Aldrig! Nöj dig om du sitter inne i 2 månader!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Annars kan du alltid köpa dig en jättedildo. Jag skojar inte, det finns folk som använder dessa istället för batonger eftersom man då, eventuellt är skyddad mot knivlagen.

Jag lovar att man kan åsamka rejäl skada med en sådan.

EDIT: Jag uppmanar inte till brott. Jag tycker inte ens att fesen ska ha någon form av vapen.

Haha seriöst så var det där riktigt smart, när du säger det så kommer jag ihåp Harry i Lock stock när han dunkar ner en med dildo.

Jag är inte för vapen å sånt skit men har stött på för mkt skit när jag varit på stan etc så OM någon är dum nog och börjar jiddra så ger jag den jäveln en smäll på benet så han ligger och gråter sen går jag därifrån så får han skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Tänk om alla kunde vara lika underhållande som du, Ilja

Permalänk
Medlem

Xarxos har missat ytterligare en liten detalj.
Vem fan kommer knivråna folk när det är så lätt att fixa en pistol som man får ha med sig överallt?

Jag kan tänka mig scenariot lite mer realistiskt som att du blir hotad, du sträcker dig efter pistolen, rånaren ser och skjuter ihjäl dig. Hurra för eldvapen!

Permalänk
Medlem

Jag orkar knappt beskriva hur jag känner för er som skall föreställa "sveriges framtid" när jag läser hur otroligt fjolliga de flesta av er är. Jag är glad att jag var stark/gammal nog att inte låta mig hjärntvättas av allt rosaskimrande flummande som fullständigt körts ner i halsen på det svenska folket det senaste årtiondet.

Ni kommer att få smaka på konsekvenserna av er egen passivitet, var så säkra.

Nåja, två direkta sakfel måste jag kommentera:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Om du som känner dig hotat drar fram ett vapen och börjar vifta med så har väll dom andra lika stor rätt att slå ihjäl dig i och med att dom känner sig mer hotande av dig?
Svårt att lagstifta om känslor.

Nej! Du kan aldrig använda nödvärn emot en annans nödvärn.
Det vill säga, om person A blir attackerad av person B så "får" A använda det våld som situationen kräver för att freda sig. Person B får inte använda våld mot person A:s nödvärn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Annars kan du alltid köpa dig en jättedildo. Jag skojar inte, det finns folk som använder dessa istället för batonger eftersom man då, eventuellt är skyddad mot knivlagen.

Jag lovar att man kan åsamka rejäl skada med en sådan.

EDIT: Jag uppmanar inte till brott. Jag tycker inte ens att fesen ska ha någon form av vapen.

Fel här med. Rekvisitet är "brott mot liv och hälsa". Bär du jättedildon i syfte att misshandla någon med den så är det lik förbaskat ett brott mot "knivlagen" eller som den egentligen heter: Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Du kan fällas för vad som helst du bär med dig om åklagaren kan bevisa att du tänkte misshandla någon med den.

edit: Ilja: hela din lilla berättelse faller på att han faktiskt inte fälls för något alls i det fallet. Putativt nödvärn kallas det och det ger också ansvarsfrihet.