Permalänk
Medlem

hjälp att förklara fel på dator..

* Har flashat BIOSet nu startar den som den ska
* Ställt in volt för Minnena i BIOSet
* Har satt ny kyllpasta på cpu
* testat memtest , 3dmark , hårddiskarna , grafikkort OK

Men förstår inte vad felet är.. skulle någon kunna förklara för mig vad som gick sönder å vad dom gjort exakt för att laga det ?

kanske jag som är dum som inte fattar.. men skulle vara skönt å förstå vad som var fel.

Permalänk

Har datorbutiken flashat BIOS:et på ditt helt nya moderkort?

Detta är en avancerad grej som man egentligen aldrig ska behöva göra alls. Skälet till detta kan vara att få; tex bättre stabilitet för minneskretsar eller nya hårddiskar. Antagligen var det lilla BIOS-chippet helt dött och krävde omprogrammering för att datorn överhuvudtaget ska starta.

De hade satt på ny kylpasta på CPU:n?

Datorbutiken tog bort processorn under EPROM-bränningen av chippet för att inte riskera skada den.

Alla de övriga inställningarna som datorbutiken har gjort får du se som en god bonus som inte har att göra med om datorn ska fungera eller inte.

Sammanfattningsvis borde inte någon installation av externa enheter kunna skada datorn. Eventuellt kan du ha glömt att jorda dig noggrannt mot texs ett element innan du började att skruva.

Permalänk
Medlem

Men ok.. tack för en väldigt bra förklaring...

Du säger att man aldrig egentligen ska behöva flasha BIOset, men kan det vara farligt å göra det ?.. kan detta ha slitigt på moderkortet eller nåt annat som man bör akta sig för i framtiden?

Permalänk
Medlem

Det låter som en mysko "reparation" i mina öron.

Ungfär som att, "Jag pillar lite här o där så hoppsan, nu startade datorn.."

Hade jag varit dig så hade jag ringt/mailat och frågat vad felet var, inte vilka åtgärder som gjorts. Försök gärna få prata med reparatören.

Permalänk
Medlem

jo jag mailade och frågade lite närmare.. väntar väl på svar.. sen får jag ju datorn imorn så det kommer ju visa sig lite närmare hur den funkar i framtiden...

har ju garanti/försäkring så

Permalänk

Nja; jag menade vilken datorbutik som helst istället för att bara säga "firman".

Jag är ingen expert alls, men jag läser mycket på både svenska som utländska forum. Har själv tvingats returnera två likadana moderkort till tillverkaren pga ett felaktigt nätagg har kortslutit kretsarna.

Att flasha BIOS är inte farligt bara man är noggrann och följer anvisningarna... De flesta moderkortstillverkarna har uppdateringar på sina hemsidor. Dessa laddar man ned och kör under ca 1 minut i Windows för att sedan boota om datorn. Det är bäst att efteråt lyfta och trycka ned minnesmodulerna för att nollställa konfigurationen.

Att däremot bränna ett nytt BIOS till ett dött chip är svårare och kan liknas vid att försöka starta upp en död bilmotor med startkablar...
Jag har inte gjort detta eftersom garantin gäller 1 år på moderkortet och dessutom krävs ett brännarchipp.

Ett annat fel som kan inträffa på moderkort som har varit igång ett tag är att kondensatorer har svällt upp eller oxiderat - något som ska synas.

Permalänk
Medlem

No_Chills..

Du säger att du har haft liknande problem och skickat in moderkorten då... har dom flashat det eller har du fått nytt ?.. om dom har flashat så har det fungerat bra efter då?.. samma fråga om du fått nytt moderkort, allt anant har fungerat ?

Permalänk

Firman har inte resurser för att kunna bränna ett nytt BIOS så jag kommer snart att få ett nytt moderkort. Jag kommer att få besked i veckan vad det gäller de övriga komponenterna.
Just det, nästa ggn väljer jag nog "Datorbutiken" som håller en sådan hög servicenivå!

Permalänk
Medlem

ok.. men tack igen. ja kanske bara bör sluta nojja mig.. säger butiken att den e fixad så den ska fungera så är det ju bara å tro det.. å är det nåt som knasar så få rman skicka tillbaka

nu är ja mest löjlig bara