Feedback på min första Reason-"låt"

Permalänk
Medlem

Feedback på min första Reason-"låt"

Tjenare,

Hörde en låt på radio igår så fick för mig att det kunde vara kul att sampla den.

(Ni lär ju tycka att jag förstört något vackert, men iaf )

Jag har rätt mycket kompressor på den (för mycket?), spydiga kommentarer undanbedes.

I vilket fall, detta är det första försök jag har gjort till något som är åt det "seriösa" hållet. Annars leker jag bara med beats osv.

Låten är verkligen inte färdig (riktigt enformig), men tips vore trevligt!

Själv tycker jag att det saknas diskant, finns nästan bara bas & mellanregister, vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta.

Upptäckte inte riktigt denna brist när jag satt med hörlurarna men med mina riktiga högtalare lät det jäkligt, burkigt?

Grötigt kanske rent ut sagt?

Vad ska läggas till/tas bort?

Rösten hörs lite dåligt ibland men den är urklippt och EQ:ad ur själva originallåten så det är därför, tyvärr.

Jag har försökt få låten att låta "hög" (loud på engelska) men vet inte om det har lett till distortion istället. Tycker alltid att låtar får för låg volym annars.

Brukar inte sätta en kompressor rakt över hela mixen vilket jag i detta fall gjorde, inställningarna på den är säkerligen helt värdelösa - men har ni kommentarer, berätta!

Satt precis och ändrade lite så har inte riktigt hunnit kolla igenom, men ändå

Tack för er tid!

Länk:
http://www.lennefalk.com/Song_21_41_(Revision_7).mp3

MVH

Johan

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker ändå ge dig en känga för det lite omotiverade "Daft Pump"-soundet Att bygga en vettig sidechain kräver omsorg. I ditt fall är det tveksamt om det behövs överhuvudtaget, men det är en produktionsfråga.

I ditt fall skulle jag börja med att stänga av rösten helt, och bygga ett bra sound som står på egna ben. Hitta en vettig kick, jobba upp ett ordentligt hihatgroove och eventuellt nån backbeatmarkering i form av en något fördröjd clap / snare / whatever.

Det din låt främst saknar är komp -- bara för att låten är "färdigpaketerad" kan du inte slippa undan med bara en kick. Lyssna på originallåten och se om du kan rekonstruera bakgrunden med bättre ljud. Basen är extra viktig här, så att du får tydliga "lager" i bakgrunden.

Nu vet jag inte hur Reason gör sidechaining, men i princip skapar du en buss dit du routar allt du vill ducka, och routar kicken till "sidechain input" på en kompressor som stödjer det. Sätt en medelhög threshold, inte alltför hög ratio och lek med releasen tills du hittar ett pump som känns rytmiskt relevant. Var inte rädd för att skapa flera olika bussar med olika inställningar -- slagverk ska helst inte duckas lika hårt som pads och liknande. Var också extra försiktig med att ducka perkussiva ljud -- alla svängningar i volymen blir bara jobbigt och låter som att det är fel på "bandspelaren."

Du tänkte helt rätt i att isolera sången, men du borde helt klart göra något grövre än att bara EQ:a. Tydligheten fick sig en rejäl smäll -- antagligen också eftersom du mixar i lurar. Ett drastiskt och tidsödande sätt är att dra in låten i en spektraleditor (Adobe Audition och Steinberg Wavelab är två exempel) och islolera sången så mycket du bara kan.

Jag satt faktiskt så sent som i går och testade en plugin med massa församplade retro-trummaskiner, och jag duckade en del av slagverket, virveln och basen för att få fram det där typiska 80-talssoundet. Fruktansvärt kul

http://teetow.webhop.net/music/house_vs_dosk.mp3

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och för att du tog dig tid att svara och lyssna

Har inte hunnit göra något mer men tror, precis som du säger, att jag ska satsa på en ljudbild först helt utan röst. Sen tar jag originallåten och börjar om från scratch med den.

Det jag undrar lite över är dessa spektraleditorer. Använder mig av Adobe Audition som jag gillar men oavsett hur man gör handlar det väl om att skära bort vissa frekvenser och behålla andra?

Enligt Wiki får man lite info om var i frekvensspektrumet rösten ligger http://en.wikipedia.org/wiki/Voice_frequency
men eftersom det ligger musik i bakgunden är det såklart omöjligt att få bort alla bakgrundsljud. Har du själv testat detta tidigare och lyckats bra, dvs. med att "skära ut" rösten ur en befintlig låt och applicera på en ny?

När det sker professionellt antar jag att man helt enkelt köper originalinspelningarna av rösten (för covers osv.)

Har även funderingar på att använda ReWire för att skapa musiken helt i Cubase med Reason som ljud-input. Lyckades dock inte med detta när jag testade själv eftersom Cubase hängde sig hela tiden.

Har en vän som arbetar mkt med Cubase och vill gärna visa honom Reason så det kunde vara både bra och lärorikt.

I vilket fall, just tydligheten är nog något jag får fokusera på.

Din låt med retro-struk var riktigt kul att höra!

Keep up the good work!

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

Dom går faktiskt ett steg längre; det finns studios som enbart inriktar sig på att planka låtar och sound. http://www.replayheaven.com är ett exempel.

Vitsen med spektralediting är att du får kontroll över tid och frekvens på en gång; du kan med lite träning se skillnad på röst, komp, trummor osv. Jag har bara en superkort klipp av en låt jag satt och lekte med (Bobby Flynns auditionversion av "The Boy Had Trouble"):

http://teetow.webhop.net/music/bobby.wav

Vitsen är alltså inte att få en helt "ren" version, det räcker att trycka ner de oönskade instrumenten så långt att de inte längre stör när du lägger dem i mixen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
När det sker professionellt antar jag att man helt enkelt köper originalinspelningarna av rösten (för covers osv.)

Kolla efter singlarna till låtarna, särskillt om de är riktade mot DJ:s, där finns ofta både acapella(bara sång) och instrumental(bara musik) på låten.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Satt och testade en hel del med Auditions spektrumfunktion men kom väl egentligen inte någonvart. Då testade jag "Vocal Remove". Inverterade detta och la sedan över originallåten. Blev faktiskt riktigt bra (med de mått jag har).

Visst, vissa ekon kring rösten osv. strök med men "lead-sången" blev helt klart tydligare.

För övrigt, din låt Bobby, det var riktigt bra extraherat!

Man "ser" ju när rösten dyker upp i spekralet, och därmed ungefär frekvesomfånget, men hur "klipper" du ut rösten sådär snyggt? Jag menar, markerar man området och lyssnar på det blir det ju väldigt rakt av. Frekvenser ovanför mjukas ju inte direkt ner utan de försvinner bara?

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller transienter -- i det här fallet när han knäpper på strängarna -- kan man köra Spot Healing Brush för att mjuka ner det lite. När det gäller ihållande toner brukar jag rita en vanlig fyrkantig selection och sänka volymen med 12-18 dB. Långa partier av oönskat material samma sak.

Tricket är att göra allt i flera steg och inte vara så drastisk. En gitarr kan ha 20-30 distinkta övertoner, och dom måste man ta en och en.

Vad heter originallåten, förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
När det gäller transienter -- i det här fallet när han knäpper på strängarna -- kan man köra Spot Healing Brush för att mjuka ner det lite. När det gäller ihållande toner brukar jag rita en vanlig fyrkantig selection och sänka volymen med 12-18 dB. Långa partier av oönskat material samma sak.

Tricket är att göra allt i flera steg och inte vara så drastisk. En gitarr kan ha 20-30 distinkta övertoner, och dom måste man ta en och en.

Vad heter originallåten, förresten?

Pat Benatar - Love Is A Battlefield

En bra 80-tals låt, så jag "förstör" den väl egentligen. Men det är roligare så och man lär sig mer med bra urspungsmaterial tycker jag.

Får ta mig en närmare titt på Audition igen när jag får tid.

Tack för tipsen!

MVH

EDIT: Här är min senaste "revision". Jag upptäckte att anledningen till att detta låter väldigt "kompressigt" är för att jag har en snare med tillhörande eko i bakgrunden som "pumpar". Originallåten är det knappt någon kompressor på.

http://www.lennefalk.com/rev9.mp3

Tycker iofs att rösten är betydligt tydligare men helhetsbilden är fortfarande inte bra.

Vad har du/ni för åsikter, för mycket "pump"? Dra ner volymen på snaren samt dess eko? Annat?

Tack för er tagna tid

MVH och trevlig helg!

Johan

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.