Permalänk
Medlem

formatera i ubuntu?

Hej

jag hade först windows vista, men kände att jag ville prova ubuntu,
så nu har jag ubuntu på min dator men vill ha tillbaka vista.
men när jag sätter i vista skivan och ska installera det så står det att de inte går för att NTFS inte är installerat eller nåt på hårddisken.
så måste jag konvertera hårddisken till NTFS eller hur ska jag göra? :S fattar inte hur man konverterar, formaterar i ubuntu.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 4400+ 2.3Ghz @ 2,9Ghz , 2x512KB | 2gb PC5300 Samsung DDR2, 667Mhz |
| Sapphire Radeon HD 3850 256MB GDDR3 | 450W Corsair CMPSU-450VXEU | 500GB Western Digital Caviar SE SATA II 16MB 3 Gb/s, 16MB Cache, 7200 RPM |
| Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560 AM2 | :D

Permalänk

Du borde kunna fixa det i Windows installationsprogram. Du kan inte skapa ett NTFS-filsystem i ubuntu.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

#6848595

svar under "övrigt"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

har nu 2 st hårddiskar i datorn, maxtor 80 gb, western digital caviar 500gb, jag kör xp på maxtorn, men jag kan inte hitta caviarn :S så jag kan inte formatera om den på xp heller. så vet nån hur man får bort ubuntu från caviarn så att jag kan installera vista på den ?

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 4400+ 2.3Ghz @ 2,9Ghz , 2x512KB | 2gb PC5300 Samsung DDR2, 667Mhz |
| Sapphire Radeon HD 3850 256MB GDDR3 | 450W Corsair CMPSU-450VXEU | 500GB Western Digital Caviar SE SATA II 16MB 3 Gb/s, 16MB Cache, 7200 RPM |
| Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560 AM2 | :D

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa en bootbar skiva som du kan formatera med, Tex Hirens boot cd, Otroligt bra skiva Googla på det så hittar du en länk för nerladdning

Med den kan du sen använda partition magic och partitionera om hårddisken med NTFS,

jag hade själv samma problem när jag testade ubuntu och skulle lägga in XP istället.

Permalänk
Medlem

ok ska testa Hirens boot cd nu, får väll se om de funkar

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 4400+ 2.3Ghz @ 2,9Ghz , 2x512KB | 2gb PC5300 Samsung DDR2, 667Mhz |
| Sapphire Radeon HD 3850 256MB GDDR3 | 450W Corsair CMPSU-450VXEU | 500GB Western Digital Caviar SE SATA II 16MB 3 Gb/s, 16MB Cache, 7200 RPM |
| Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560 AM2 | :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Du borde kunna fixa det i Windows installationsprogram. Du kan inte skapa ett NTFS-filsystem i ubuntu.

Det går visst. Jag kopplade in en disk som en polare skulle ha. Formaterade till NTFS (han ville ha det så!) med cfdisk och kopierade över ~100GB saker, inklusive någon fil på 7-8GB (så det var verkligen NTFS).

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Det går visst. Jag kopplade in en disk som en polare skulle ha. Formaterade till NTFS (han ville ha det så!) med cfdisk och kopierade över ~100GB saker, inklusive någon fil på 7-8GB (så det var verkligen NTFS).

Har svårt att tro att du formaterade med cfdisk eftersom det är ett partitioneringsverktyg.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"