Hundra megabit per sekund via toaletten

Permalänk
Melding Plague

Hundra megabit per sekund via toaletten

Att dra fiberkabel är en dyr historia, men det är inte kablarna i sig som är den största utgiften. Istället är det grävandet i marken och installationerna som kostar allra mest. Vad kan då passa bättre än att utnyttja de passager som redan når till de allra flesta hushåll, nämligen avloppen?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SKITBRA! Haha...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Uttrycket "Skit internet!" fick plötsligt en helt annan innebörd..

Men det låter onekligen smart bara man kommer på lösningen kring problemet med kemikalierna och råttor...

Permalänk

Detta började jag fundera på för sådär 8 år sen och diskuterade med folk. De flesta tyckte dock det var en vansinning idé. Vad kul att någon annan med lite andra resurser faktiskt genomför idén :).

Edit: Och sen hade jag nog hellre dragit ut kablarna från köks avloppet då där är mindre fukt o skit.

Permalänk

Kul, ser fram emot detta

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Google har redan fått samma idé: http://www.google.com/tisp/install.html

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Google har redan fått samma idé: http://www.google.com/tisp/install.html

Men vafan, om man vill stänga locket då? (och det vill jag )

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Hur i själva fan ska det här gå till?

Det är inget annat än ren igenjörskonst att få kabeln att klara alla dessa påfrästningar.

Sen.. skulle det här fungera så skulle vi säkerligen få höra om fler stop i avloppen.

Hur som helst så är det en skitbra idé om det nu skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på idén, hur i hela fridens namn ska de skydda kablarna? Det är ju en synnerligen ogästvänlig miljö så att säga, även om de lyckas skydda kablarna mot sådant som normalt går i avloppet så finns det ju alltid idioter som häller sådant som inte ska vara i avloppet där. Vilket nog ISP:n kommer att märka snabbt...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

faktum är att detta redan finns...

som pilotprojekt har det testats i en stad och det fungerar utmärkt - kostnaderna blir en bråkdel...

http://www.hultsfred.se/templates/Page____2312.aspx

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tvivlar på idén, hur i hela fridens namn ska de skydda kablarna? Det är ju en synnerligen ogästvänlig miljö så att säga, även om de lyckas skydda kablarna mot sådant som normalt går i avloppet så finns det ju alltid idioter som häller sådant som inte ska vara i avloppet där. Vilket nog ISP:n kommer att märka snabbt...

Vad är ni oroliga för? Vi har en väl utveklad kemikalie- och kabelindustri (Ericsson). Vi har säkert redan kablar i avloppen.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av massaker
Vad är ni oroliga för? Vi har en väl utveklad kemikalie- och kabelindustri (Ericsson). Vi har säkert redan kablar i avloppen.

I större kloaker ligger det redan kablar ja, det intressanta är den sista biten in i husen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cenzar
Uttrycket "Skit internet!" fick plötsligt en helt annan innebörd..

Även uttrycket "Bredband" fick en ny innebörd

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Oväntat att det skulle vara ett engelskt företag som kom på den här iden, det är ju folket som drar avloppen på utsidan av husen för att det är enklare att laga dom när dom tex fryser sönder...

Kan ju även nämnas att ett engelsk företag som byggde marindieslar tyckte det var en bra lösning att dra returkylvattenledningar genom oljetråget för att kyla oljan, klurigt tänkt frånsett den lilla detaljen att vibrationerna från motorn fick rören att gå sönder och vad vatten i olja gör när du skall ha den till smörjning vet vilken gymnasist som helst på fordonteknisk linje så det är ju ingen raketvetenskap direkt.

När det gället kablar i större kloaker så är ju dom kablarna dragna så att dom går ovan svartvattennivå så det är inte riktigt jämförbart.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Ett starkt och vattentätt aliminium hölje kanske skulle nog funka runt kabeln:)

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem

**för det är inte många konsumenter som skulle acceptera utstickande kablar i toalettstolen.**

jag skulle lätt ha en kabel upssstickandes ur toan om jag skulle få fiber , bor jhu på landet eller 2mil från staden då =P

Visa signatur
Permalänk

hehe men de kan ju dra den på andra sätt. just genom toaletten är kanske lite att ta i... bättre genom köket eller så eller genom en brunn i huset/lägenheten.

Och i lägenheter så kan kabeln gå in i källaren och sen kan det sitta en "Switch" som delar ut sändningen.

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt så finns det redan. Läste något om det för många år sen, har för mig det var i tyskland där de använde en robot som åkte i rören och fäste kabeln "i taket" på röret. Men som påpekades så kanske det bara gäller större avlopp, kan ju vara svårt att lägga kabeln bra i ett avlopp i ett hus (ska det vara en klättrande robot?). Låter väl mer som man bara trycker ner kabeln där istället.

Sen så storkeen, det här är nog ingen lösning för folk på landet (i Sverige). Många (de flesta?) har egen brunn. Vitsen med idéen försvinner nog då, liksom att stoppa ner kabeln i avloppet de sista 10-20 metrarna känns inte så nödvändigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
faktum är att detta redan finns...

som pilotprojekt har det testats i en stad och det fungerar utmärkt - kostnaderna blir en bråkdel...

http://www.hultsfred.se/templates/Page____2312.aspx

Verkar ju vara en vettig idé de hade redan då. Jag menar vem skulle inte gräva typ 10 meter från huset till närmsta dagvattenrör för att få 100Mbit i huset? Det är typ max en veckas jobb för en person under sommaren så har man fiber i huset utan uppstickande kablar ur toan

Varför har inga operatörer fortsatt på det spåret? Det här var ju 8 år sen...

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Ja nu vet man ju var uttrycket: "dra en kabel" kommer i från!

Permalänk
Medlem

När vi skulle bygga fiber i min brf föreslog jag detta, dom bara skrattade åt mej.

Permalänk
Medlem

Med tanke på tekniken vi har tillgång till och den vi faktiskt använder idag så är det dags att dom gör något. Om det så betyder att dra kablarna via dasset.
Börjar bli extremt trött på att man måste ha tur för att få tag på fiber idag.
Det är synnerligen efterblivet att teknologi utvecklas och inte används förän 10-20år senare.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Om man nu måste ha en fiberkabel in i sitt hus kan man ju ta den via köksavloppet och inte toaletten. Det är ju inte speciellt svårt att fatta?

Jag bor i ett radhuskvarter och en fiberkabel in till ett gemensamt utrymme skulle vara utmärkt. Från det ut till respektive hushåll kan man använda en enkel nätkabel. Det borde väl gå att få 100/100 vilket räcker för de flesta.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Shysst idé tåkigt att det bara ska ta så lång tid innan saker och ting sker i vårat land

Visa signatur

Keep up the good work

Permalänk
Avstängd

Lägga en kabel i toan är inget nytt, sen om man äter mycket fibrer så blir det fiberkabel...

Bredband blir Brunband.

Men fan vad lätt att installera det, in med en rulle kable i toan och spola ner det

Men mindre roligt att felsöka också.. "Kotte inlindat i shiessepapyren hänger i kabeln"

Att det finns (icke organska) kablar i avlopp fick min bror erfara när han jobba för ett rörfirma, han fick uppgiften att flytta en avlopp någon meter innan Telias installatörer skulle koppla in fiberkabeln.. alltså innan.
Men någon tvättäkta Telia anställd missade att medela att inkopplingen var framflyttat så dom koppla in den i fel ställe och det blev en dyr historia när röret kapades... rörfirman fick pröjsa fast Telia gjorde felet, fast Telia gör ju aldrig fel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog så lär de inte gå snabbare att få det här för de.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när Google hade detta som April skämt

Permalänk
Medlem

.

Permalänk

bara bredbandet blir snabbare så javisst

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Google har redan fått samma idé: http://www.google.com/tisp/install.html

When irony becomes reality...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC