Permalänk
Medlem

Homeplug

Hej! Håller på att byta ISP från Gloclanet till ComHem av olika anledningar. Nu är problemet att uttaget för CH ligger på sämsta möjliga ställe i lägenheten i förhållande till var jag har datorn. Kabel är ju en teoretisk möjlighet men tjejen var riktigt osugen på det, det rör sig om ca 30m om man ska dra den "snyggt". Trådlöst slipper jag gärna om det går.

Kom då att tänka på Homeplug lösningar och undrar om nån har erfarenhet av det? Hittade nån gammal tråd som verkade ha självdött så jag startade en ny. Jag har bara en PC och en PS3 inkopplat så några mängder av data kommer inte att skickas runt i nätverket annat än att jag streamar lite film och musik från PC till PS3. Har ganska bra koll på hur det fungerar (eller ska fungera iaf), tänkte bara stämma av lite hur det har funkat för andra swecare och med vilken utrustning (D-Link, Netgear etc.)

Har hört att det bör vara samma fas, men jag har ingen aning om huruvida vi har trefas eller bara en fas i lägenheten (60-tal). Kan man kolla det på ett bra sätt (läs för en som inte har en susning )

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Vi säljer D-Links Homeplug på jobbet, och dom funkar väll bra.
En sak bara, de bär eller brister på elnätet. har du kvar samma elnät i huset från 60 talet så ser de nog ganska mörkt ut.

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid testa ett par på öppet köp, funkar det inte får det väl bli kabel trots allt. hade varit grymt att slippa det bara. Nån annan som har testat i lägenhet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet är att det fungerar bra i vissa fall, och dålig i vissa. Mycket verkar bero på hur pass ny elinstallationen är samt hur själva faserna ser ut. Men man brukar kunna köpa på öppet köp och testa. Räkna aldrig med 200 megabit eller vad de lovar föresten

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Bor själv i ett parhus som byggdes 1991. Kör med Netgear-varianten. En koppling på nedanvåningen, sedan 2 st på ovanvåningen. Har funkat felfritt under de åren jag haft dem inkopplade.

Permalänk
Medlem

Låter lovande. Kommer att använda en 24 Mbit uppkoppling och så länge jag inte tappar hastighet på den är jag nöjd. Streamandet funkar ju fint i den hastigheten med. Räcker ju då att jag får ut ca 12% av de 200 Mbit som utlovas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv 24 mbit. Du har ju en stor rörelsefrihet med en sådan lösning. Om du har en laptop och inte kör trådlöst tex. så är det bara att slå sig ner i soffan och koppla in homeplug:en in i första lediga kontaktdon och du är igång. Real nice!

Permalänk
Medlem

Verkar som om Homeplug har fått onödigt mycket skit, eller är det bara jag? Jag är som sagt nöjd om jag får mina 24 Mbit och kan streama film och musik. Sen om det bara är 12% av "utlovad" spelar ingen roll egentligen..

Blir att testa ett par på öppet köp när Comhem grunkorna kommer på posten

EDIT*

Har nu riggat en lösning med Netgear HDX101 Powerline. Verkar fungera ganska bra, åtminstone för mina behov. Får en hastighet mellan enheterna på mellan 50 Mbit och 70 Mbit enligt Netgears mjukvara. Klart godkänt för mina behov!

Visa signatur

Permalänk

Funkar det att koppla router->homeplug->ELNÄT->homeplug->switch->massor av datorer? Alltså funkar det att koppla till en switch eller måste man koppla direkt till en dator.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Davidrone: Den är bara en brygga, så mig veterligen ska det fungera.

I vårt hus har vi tre '85mpbs' , två Soligor och en nåt annat (men exakt samma sak ändå). De fungerar felfritt, även om det tog en liten stund att med verktyget få dom att se den tredje. Hastigheten är ungefär som ett trådlöst G som kör nära maxhastighet, men de strular aldrig någonsin.

Innan det körde jag två av dom i ett hus från slutet av 1800talet (det hade visserligen säkert blivit renoverat runt 1920talets början), det strulade aldrig heller. Provade iofs inte nåt bandbreddskrävande, men kan knappast varit sämre än det trådlösa vi också hade.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hmmm ok, jag har frugan som bråkar på mig att det är sladdar överallt. FAttar inte riktigt denna teknik (har inte kollat runt så mycket, hoppas än en gång på sweclocker)

Jag bor i lägenhet byggd på 90-talet, har BBB 100mbs (gör inget om hastigheten skulle gå ner). Skall ha en dator i vardagsrummet samt en i sovrummet, ev även en xbox 360 i sonens rum. Om jag skaffat typ en NETGEAR Homeplug. Hur funkar det sen? Trycker jag in homepluggen i väggutaget samt kopplar bredbandslinan till den? Efter det är det bara ta vilket väggutag direkt med en speciell sladd till de enheter som vill ha internet?

Hoppas min fråga inte var allt för "dumbo". Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tengo77:
Om vi förutsätter att du vill ha 2 datorer samt xbox behöver du 4 st enheter. en som kopplas in i routern, och en till varje enhet. Det den gör är som tidigare skrivit skapar en "brygga" via de befintliga elkablarna utan att du behöver dra långa nätverkskablar från routern till varje enhet.

Enheterna ser ut (iaf mina zyxel) små routrar ca 12x12 cm med uttag för en nätverkskabel samt en elkabel. så man kopplar bara in dem samt trycker på några knappar på dem så hittar de varandra samt krypterar trafiken sen är det klart. Så funkar mina homeplug enheter från Zyxel som vi haft i 3 månader nu, använder dem till Telias tv tjänst via adsl och det har fungerat smärtfritt sen de installerades.

Hoppas jag kunde förklara lite iaf.