En kärna nästan helt upptagen trots 99% i Win vänteprocess?

Permalänk
Medlem

En kärna nästan helt upptagen trots 99% i Win vänteprocess?

Hur kan det var så här? Ena kärnan jobbar nästan fullt trots att Windows vänteprocess står på 99%?

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Idle ska ligga på ~99% när datorn inte arbetar, visar egentligen att 99% av cpu-tiden är ledig. Varför ena grafen går i taket kan jag inte svara på dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Ser rätt underligt ut, ladda ner process explorer och kolla med istället
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ser rätt underligt ut, ladda ner process explorer och kolla med istället
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Tack för bra tips!

Det ser ut att vara "Hardware interupts"

Vad det nu är och vad det innebär?

Vad gör man åt det?

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Som du ser så ligger den under 3system idle process, lite osäker på vad detta är ? nått med USB flash disk ?? som du har anslutit och buggar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Höga värden på hardware interrupts kan vara ett tecken på defekt hårdvara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Bryter in lite OT, men ang att Process Explorer nämndes. På senare tid så har företaget fått in ett högre antal datorer för "reparation" eller "rensning" för att de har börjat gå långsamt alternativt varmt. I många av dessa fall har det berott på USB enheter som på något sätt har flippat. Det manifesterar sig med att SYSTEM processen (inte idle alltså) går på 100%, och mha PE så ser man att det är usbport.sys, usbsys.dll eller usbmon.dll som tar all ledig tid. Genom att koppla loss sladdarna till ev kortläsare, externa diskar, övrig hårdvara och till och med frontpanelsuttag från de interna USB plintarna så löses oftast problemet.

Varför detta har ökat på senare tid vet jag inte. Jag vet också att just detta kanske inte är fallet för SM4RNA, utan var mer en generell OT.

Edit: För att få fram om det är drivrutiner eller liknande så får man i PE välja:
View -> Lower Pane View -> DLL's
View -> Select Columns -> DLL -> Mapped Size
Och sedan genom att klicka på System och sortera på Size kolumnen kan man se om/vad som ev läcker minne.

Eller genom att ta egenskaper på System och sedan Threads fliken se mer exakt på äter klockcykler.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Låter som din disk går i PIO läge.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Låter som din disk går i PIO läge.

På IDE så går primära i Ultra DMA 5 och sekundära i Ultra DMA 2.
På satakontrollern kan jag inte se vad den går i.

Mer förslag tack!

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att temporärt rycka bort dina extra ljudkort (om nu det gäller datorn i sign) och se om det påverkar. Kan du även kontrollera om det är samma fenomen i felsäkert läge.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Har du möjlighet att temporärt rycka bort dina extra ljudkort (om nu det gäller datorn i sign) och se om det påverkar. Kan du även kontrollera om det är samma fenomen i felsäkert läge.

Tack för att du ledde mig i rätt spår. Jag har konstaterat att det är när det sitter ett kort i nedersta PCI-platsen som detta problem uppkommer.

Hårdvarufel på moderkortet?

Jag har även noterat att en av de fyra USB-portarna på baksidan inte fungerar. Nåt samband?

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Om du nu måste ha 2 extra ljudkort så kanske du får labba med PCI latency i bios. Förmodligen öka på det till 64 eller 128.

Har en gammal burk hemma med ett SB Live kort. Kör man default PCI latency på 32 tror jag det är, så mikrofryser allt som är kopplat till USB titt som tätt. Dvs mus, webbkamera osv. Även en extern hårddisk får riktigt kassa hastigheter. Ökar man till 64 så löser sig allt. Så visst, kan vara ett samband i ditt fall också.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Om du nu måste ha 2 extra ljudkort så kanske du får labba med PCI latency i bios. Förmodligen öka på det till 64 eller 128.

Har en gammal burk hemma med ett SB Live kort. Kör man default PCI latency på 32 tror jag det är, så mikrofryser allt som är kopplat till USB titt som tätt. Dvs mus, webbkamera osv. Även en extern hårddisk får riktigt kassa hastigheter. Ökar man till 64 så löser sig allt. Så visst, kan vara ett samband i ditt fall också.

Ett förtydligande. Jag behöver inte längre två ljudkort så de tester jag gjort nu är med ett kort. Jag har testat med båda korten, ett och ett i nedre respektive näst nedre PCI plats och det är bara när det sitter ett kort i på nedre plats som problemet uppkommer.

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}