Den stora Vista SP1 tråden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag är nyfiken på hur du kan säga att risken inte är så stor om man tankar SP1 från en fulsajt?

Varför tror du hälften av trådarna i det här forumet handlar om "jag har fått virus - hur får jag bort det"? Jo, för att folk laddar ner och kör saker från alla möjliga ställen på internet utan att tänka sig för.

Ta _ALDRIG_ uppdateringar till windows från någon annan sajt än Microsoft.com.

Jag tror inte att någon lyckats paketera in ett virus i servicepaketet ännu. Det var så jag tänkte...

Jao, de flesta som får virus laddar ju ner saker utan att tänka sig för ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Trist bara att det inte går att integrera SP1 med vLite, samt att det inte funkar att installera på en strippad version av Vista

Det kommer att gå... borde iallafall. vLite kommer att uppgraderas med den funktionen ifall det är möjligt sen när SP1 har släppts officiellt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ja då ja, men jag menar nu. Att man ska vänta eftersom uppdateringarna man kanske behöver inte finns tillgängliga idag. Nu är det väl en minoritet som verkligen behöver dem innan man installerar SP1. Men iallafall.

Installerar man SP1 idag så ska man vara beredd på det.

En av grundpelarna i Microsofts strategi är bakåtkompabilitet. De kommer inte att släppa en uppdatering som krävs innan man installerar SP1, varken RC-/RTM-versioner eller slutprodukten.

Om det trots allt skulle vara så på grund av en RC eller RTM de inte har tänkt igenom, kommer uppdateringarna att kunna appliceras i efterhand. Vista har ett ganska stort versionshanteringssystem av sina systemfiler.

EDIT:
Ska lägga till att naturligtvis har du rätt, men det är inte på något sätt troligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag är nyfiken på hur du kan säga att risken inte är så stor om man tankar SP1 från en fulsajt?

Varför tror du hälften av trådarna i det här forumet handlar om "jag har fått virus - hur får jag bort det"? Jo, för att folk laddar ner och kör saker från alla möjliga ställen på internet utan att tänka sig för.

Ta _ALDRIG_ uppdateringar till windows från någon annan sajt än Microsoft.com.

det finns ju förvisso andra alternativ än microsoft eller en fulsajt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag är nyfiken på hur du kan säga att risken inte är så stor om man tankar SP1 från en fulsajt?

Varför tror du hälften av trådarna i det här forumet handlar om "jag har fått virus - hur får jag bort det"? Jo, för att folk laddar ner och kör saker från alla möjliga ställen på internet utan att tänka sig för.

Ta _ALDRIG_ uppdateringar till windows från någon annan sajt än Microsoft.com.

Jag tror det beror på andra saker... okunskap är ju givet och ligger i grunden till de flesta problem. Det är därför man vänder sig till kunskap på t.ex. ett forum. Men dåligt antivirusskydd, kanske ett olagligt som inte uppdateras, är nog den största påtagliga anledningen tror jag.

Jag tror dock att ingen laddar ner SP1 från en sida med svart bakgrund och porrbanners. De versioner som släpps släpps i första hand och hinner aldrig nå mellanvägar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Jag är nyfiken på hur du kan säga att risken inte är så stor om man tankar SP1 från en fulsajt?

Varför tror du hälften av trådarna i det här forumet handlar om "jag har fått virus - hur får jag bort det"? Jo, för att folk laddar ner och kör saker från alla möjliga ställen på internet utan att tänka sig för.

Ta _ALDRIG_ uppdateringar till windows från någon annan sajt än Microsoft.com.

Well, nu är releasen från en känd scenegrupp med ärliga människor så chansen är liten, men visst finns den.

Jag har scannat min dator med alla kända onlinescanners och det verkar lugnt, men som sagt, man vet aldrig.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Well, nu är releasen från en känd scenegrupp med ärliga människor så chansen är liten, men visst finns den.

Jag har scannat min dator med alla kända onlinescanners och det verkar lugnt, men som sagt, man vet aldrig.

Hur vet du att det är ärliga människor? Känner du alla i gruppen personligen? Hur vet du att gruppen fick tag på en shysst kopia innan dom släppte den? Hur vet du att sajten du ladda ner den från inte har lagt till något? Har du kollat certifikatet på filen innan du installerade SP1?

Jag vill inte låta som en trasig skiva - men om man vill vara _SÄKER_ på att man inte får virus eller trojaner i sitt system så bör man aldrig ner ett servicepack eller en uppdatering från någon annan sajt än Microsoft. Det är helt enkelt inte värt risken.

Varför inte vänta tills SP1 dyker upp på Windows update?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Varför inte vänta tills SP1 dyker upp på Windows update? [/B]

För att Vista faktiskt suger jämfört med XP, jag gav SP1 en chans och de verkar funka bra. Om de blir knas pga av virus får jag väl installera xp...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Hur vet du att det är ärliga människor? Känner du alla i gruppen personligen? Hur vet du att gruppen fick tag på en shysst kopia innan dom släppte den? Hur vet du att sajten du ladda ner den från inte har lagt till något? Har du kollat certifikatet på filen innan du installerade SP1?

Jag vill inte låta som en trasig skiva - men om man vill vara _SÄKER_ på att man inte får virus eller trojaner i sitt system så bör man aldrig ner ett servicepack eller en uppdatering från någon annan sajt än Microsoft. Det är helt enkelt inte värt risken.

Varför inte vänta tills SP1 dyker upp på Windows update?

Det är lite som att aldrig hoppa Bungy Jump innan man är säker på att dödsantalet blivit noll per år i världen. Du får vänta väldigt länge, om inte för alltid, och missar nånting jävligt roligt

Permalänk

http://blogs.zdnet.com/microsoft/?p=1165

Citat:

Surprise! If you were among the 15,000 chosen testers who got the Vista Service Pack (SP) 1 Release Candidate (RC) 1 Refresh 2 test build in late January, you already have the final SP1 bits.

Microsoft changed the version number on the code, but the bits are exactly the same, company officials acknowledged on February 7.

I asked Microsoft last week whether the Refresh 2 build was the release to manufacturing (RTM) build and company officials said, point-blank, it was not. So why admit it now?

“We couldn’t say anything prior because before the RC is approved for RTM (Monday morning, February 4), there is always the possibility the code will get changed,” a company spokeswoman said.

The new statement, as of today:

RC Refresh 2 code is the same as RTM. In final stages of a product Microsoft likes to get as much validation as possible before releasing. The release candidate ended up being a high enough quality to be approved to release to manufacturing.”

Since Microsoft announced on February 4 that, as a result of driver issues, it wouldn’t release the final Vista SP1 bits to customers until March, at the earliest, there has been a lot of unrest — especially among technically savvy users who felt they could circumvent the driver-installation problems that cropped up with SP1 during testing.

If you are not among the 15,000 who got SP1 RC Refresh 2, Microsoft says you are still going to have to wait until some time in March, at the earliest, to get the code, whether you are interested in getting it via Microsoft Download site, MSDN/TechNet or Windows Update. If you are waiting to get Vista SP1 preloaded on new systems from Microsoft’s PC partners, you’ll have to wait until April, according to Microsoft.

Just for the record, I asked Microsoft yesterday whether a story claiming that the company was planning to deliver the final Vista SP1 bits to some in mid-February, rather than March, was correct. (To me, this seems more like Microsoft telling its own product-support teams to be ready for SP1 questions by February 18, rather than an actual February 18 rollout.)

Microsoft officials said the company’s previous statements on availability were all that they’d say on the matter of SP1 availability. Make of that what you will….

Då undrar jag vart DirectX 10.1 tog vägen... Eftersom man fortfarande får se "DirectX 10" när man kör dxdiag efter att ha installerat SP1.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.