Vinner jag nåt på RAID?

Permalänk

Vinner jag nåt på RAID?

Tjena,

Har beställt mig en ny dator, med en Raptor 150gb och 2st 500gb Seagate.
Funderar på att köra 2x500 i RAID 0 för ökad prestanda. Tänkte lägga in Windows + program på en 50gb partition på Raptorn, sen partitionera RAIDen i tre delar, en för spel, en för swap och en för lagring. Typ så här:

Raptor

  • 50gb - Windows

  • 100gb - Lagring

Seagate (2x500gb - RAID 0)

  • 895gb - Lagring

  • 100gb - Spel

  • 5gb - Swap

Är det den ultimata partitioneringen? Eller borde jag skippa RAID, vinner jag nån prestanda? Eller borde spelen ligga på Raptorn eller går det fortare om de ligger på separata diskar (OS + Spel)?

Mvh

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra lösning.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Windows och installerade spel/program på raptordisken, sen om du vill kan du köra raid 0 på 500gigarna,.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Windows och installerade spel/program på raptordisken, sen om du vill kan du köra raid 0 på 500gigarna,.

Jag vinner ingen prestanda på att lägga spelen på en annan fysisk disk då?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Raptor är väl ändå snabbare... sen att du har lagring på de där 500gb diskarna borde ju i längden slöa ner dina spel/program som ligger där, plus att om en disk pajjar så skiter sig ALLT.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Hade inte partionerat upp raptor disken.
Spel kan du låta ligga på de raidade diskarna. Vissa spel går bättre i raid andra inte. Så det kvittar.
Swap filen hade jag låtit ligga på den disk med lägst acces tid, dvs raptor disken och inte raid diskarna.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog använda raptorn till enbart os och program/spel, som tidigare nämts vinner du på den lägre accesstiden. Och iom att raptron har ett lite väl högt pris/lagringsutrymme för att användas för lagring. Och iom det så tror jag att du vinner mest på att antingen köra 500gb diskarna i JBOD, eller enskilt om du behöver mycket lagringsutrymme, eller sen raid1 om du vill värna om att säkra datan lite bättre.

Jag kör själv raid0 med 2 st 500gb diskar, men det är pga att valet var antingen 2 st 500gb eller sen en 150gb raptor. Allt föll på pris/lagringsutrymme.

Permalänk

Får nog bli såhär:

Raptor

  • 50gb - Windows

  • 100gb - Spel/Temp

Seagate (2x500gb - RAID 0)

  • 995gb - Lagring

  • 5gb - Swap

Låter väl inte helt dumt?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Vila i frid

Om du lägger Windows 50GB som första partition på 2x500 raid0 blir det förmodligen snabbare än Raptorn då hastigheten hamnar runt 140 GB/sek mot 75 GB/sek trots att Raptorn har lägre söktider. Skaffa en till Raptor och raid0'a den med en 50GB systempartition och en 250Gb data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om du lägger Windows 50GB som första partition på 2x500 raid0 blir det förmodligen snabbare än Raptorn då hastigheten hamnar runt 140 GB/sek mot 75 GB/sek trots att Raptorn har lägre söktider. Skaffa en till Raptor och raid0'a den med en 50GB systempartition och en 250Gb data.

Pengar växer inte på träd, har ingen lust att lägga ut 2000:- till på ännu en Raptor...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om du lägger Windows 50GB som första partition på 2x500 raid0 blir det förmodligen snabbare än Raptorn då hastigheten hamnar runt 140 GB/sek mot 75 GB/sek trots att Raptorn har lägre söktider. Skaffa en till Raptor och raid0'a den med en 50GB systempartition och en 250Gb data.

Man kör Raptorn för dess access-tid och inte överföringshastighet. Raidar du två raptor får du dubbel access-tid och då försvinner hela grejen med ett snabb söktid. Raida inte 2 raptors om du hade tänkt ha operativsystemet på den! Den fungerar bäst själv.

Jag hade däremot inte raidat 2x500Gb. Du vinner nästan inget på det förutom överföringshastigheten. Sen är ju risken att ena disken kraschar och allt går förlorat. Kör dom varförsig.

mvh

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om du lägger Windows 50GB som första partition på 2x500 raid0 blir det förmodligen snabbare än Raptorn då hastigheten hamnar runt 140 GB/sek mot 75 GB/sek trots att Raptorn har lägre söktider. Skaffa en till Raptor och raid0'a den med en 50GB systempartition och en 250Gb data.

Tycker du bör skaffa större kunskap innan du vräker ur dig fler dumma förslag. Du har uppenbarligen mycket dålig kunskap kring det här ämnet.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det där med 5gb swap ger jag inte mycket för... har du gott om minne i burken så används swapfilen inte i nån praktisk mening. Har provat att lägga swapfilen i mitt system på en 4gb ramdisk och den är ju sjukt snabb jämfört med en vanlig hd.
Märker ingen som hellst skillnad i nån prestanda alls i vista64 oavsett om det gäller spel eller nåt annat.

Skippa helt enkelt det och låt win ta hand om ditt swappande,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vänta nu, swapfil i ramdisk? Låter väl SÅDÄR :>

Mitt tips är att minska ner swapfilen till ~1GB eller så, den används i regel inte till så mycket ändå om du har mycket ram. Sätt den iaf till fast storlek så den inte fragmenteras.

Använd en liten partition till windows(typ 25gb för xp eller 35gb för vista). Det första området på disken är ofta mycket snabbare än det i mitten och slutet.

Sen undrar jag om inte raptor är väldigt lite prestanda för pengarna.. det är inte så stor skillnad i hastighet, vaken överföring eller accesstid mellan en raptor och en "vanlig" disk. Jag ska köpa ett par Mtron SSD och raida tänkte jag :> Då går det iaf snabbt!

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

En basicfråga relaterad till ämnet i tråden. Är lite dåligt påläst tyvärr. Har just nu bara en 500 gigs hårdisk på datorn. När jag köper en ny. Är det då idé att flytta spelen till den nya disken? Eller är det bäst att ha både windows och spel på samma och all lagring på andra hårddiskar? Är nog lite för feg för raid men är irriterad över vilken flaskhals hårddiskarna är. Btw. Vinner man verkligen något på partionering av disken? Att tex ha windows i en partition och spel i en och lagring i en?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
En basicfråga relaterad till ämnet i tråden. Är lite dåligt påläst tyvärr. Har just nu bara en 500 gigs hårdisk på datorn. När jag köper en ny. Är det då idé att flytta spelen till den nya disken? Eller är det bäst att ha både windows och spel på samma och all lagring på andra hårddiskar? Är nog lite för feg för raid men är irriterad över vilken flaskhals hårddiskarna är. Btw. Vinner man verkligen något på partionering av disken? Att tex ha windows i en partition och spel i en och lagring i en?

Du vinner inget på att partionera samma fysiska hårddisk, det ger dig bara mer ordning och reda.

Jag skulle lägga Windows och alla spel på olika diskar för att öka hastigheten, tror inte skillnaden blir så stor men om man har lust så varför inte testa.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.