Microsoft tvingas böta rekordbelopp

Permalänk
Medlem

Det dom stämdes för 1994 var ju helt rätt.
Om jag förstod det rätt så undanhöll microsoft information om deras operativsystem för att andra inte skulle kunna pogram för det.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

vikken skit snack, fri företagsamhet i europa, tydligen inte.

Vore kul om politkerna kunde börja rensa up i sina egna led och utöma böter till sig själva innan dom attakerar företagen´..

Men som en vis man sa - italienska maffian är inget jämfört med politker/banker/försäkrings män.

___

Visst kan man snacka om att microsft har gjort det svårare för konkurenter att få fram sina betal producter på deras system. Men det är DERAS system, Det är microsoft som har utvecklat, betalat och sedant sålt till kund. Om dom vill försvåra / förbjuda producter i sitt oprativsystem så har dom väll för fan all rätt i världen till det. Det är DERAS system. Hur eu kan dömma så här är ett rent hån mot företagsamhet.

Kul o see om dom ska stämma google med nu för att dom kan gå in o ta bort sidor osv från deras sök motor.. För är ju faktiskt samma sak - Google.com har all rätt i världen att sjävla bestäma vad som ska visas när vi som kunder söker på deras hemsida. Om dom tar bort ett företags hemsida så det inte syns när man söker på det är det ju inget fel med det. Man kan vrida och vända på kund vård men det är ju google själva som bestämmer över.

Men ska eu stämma dom nu då med när dom tar bort en hemsida från sin sök motor.....??????

_

Hadde jag vart Bill Gates så hadde jag krigat med detta tills jag dog.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara såhär, vem i helvetet är särpolitikerna som sitter i EU domstolen för några som kan ta och bestämma hur ett operativsystem ska se ut när dem inte har ett jävla skit i hjärnan? Det är tack vare folk som Bill Gates och andra som datorvärlden ser ut som den gör, jävla pengarhungriga EU.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag tyckte MS förtjänade detta. Jag vet att deras strategi är att tjäna pengar liksom alla andra företag men de har försökt att trycka ute alla möjliga företag eller HM, tänker jag på Intel nu? Nej, MS är likadana.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

DirectX10

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som sitter på djupa kunskaper om konkurrenslagstiftning och är djupt insatta i detta fallet här på swec.

Permalänk

MS förtjänar detta. Dom visar gång på gång att dom inte kan följa lagar och måste använda fulmetoder, självklart ska dom betala. Hela MS bygger ju på att använda riktigt fula metoder så det är ju inte så konstigt.

Jag fattar inte hur ni kan försvara MS? Dom sabbar ju för just er. Och att klaga på EU? Det är väl för sjutton alldeles utmärkt att någon försöker förbättra läget på OS-marknaden. Och USA har också bråkat med MS, det är inte för att tjäna pengar eller för att jävlas med MS, det är för att MS bryter mot konkurenslagstiftning.

Permalänk
Medlem

Till dom som tror att EU tjänar något på detta:

Till dom som tror att EU tjänar något på detta:

EU's årsbudget år 2008: 129.1 Miljarder Euro.

Vad Eu får av microsoft, troligtvis under en period av 10 år: 0.5 Miljarder Euro

Microsoft lägger 4.8 Miljarder Euro på enbart forskning varje år.

Spekulation:
Hur mycket har microsoft tjänat genom att hålla andra operativsystemstillverkare borta ifrån marknaden sen 1994? Inte tror jag att det ligger på futtiga ensiffriga miljarder Euro, utan tvåsiffriga.

Slut på speculation:
sluta gnäll och inse att EU inte tjänar ett piss av att ge microsoft böter, däretmot borde bötern kanske till och med vara högre. Microsoft har tillräckligt med pengar att snyta 0.5 miljarder ur näsan utan att blinka. Microsoft har brutit mot lagen, en lag som finns för att economi ska kunna fungera. Det kanske inte var världens största övertramp, men när en lag bryts måste någon straffas, ty om inte så kommer det hända igen. Hur skulle vi kunna straffa företag om ett av världens största it företag får fria tyglar att göra vad de vill?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara europeiska lagar Microsoft bryter emot.
Deras egna kära hemland och tex. Syd Korea och piskat dom också..

Med tanke på att de misslyckades med att följa första domen, antyder enbart att dom inte straffades tillräckligt hårt.

Permalänk
Medlem

Skönt att någon gör nåt t microsoft fulspel.

Ni som tycker att eu gjort fel borde läsa på konkurrenslagstiftningen så förstår ni varför.
Ett litet företag går inte under samma lagar som ett företag med monopol och det vet ms men ignorerade det därför får dem böta.

Sen ni som gnäller på osx borde läsa på lite med. I osx kan du ta bort itunes, safari tom finder om du vill utan minsta problem eller krångler. Windows kan du inte ens uppdatera utan IE.

Permalänk
Avstängd

Visst förstår jag konkurrenslagen osv men inte finns det några att konkurrera med, oavsett monopol eller ej. Skulle Sun kunna leverera ett operativsystem till en sån stor massa som Microsoft lyckats med? Knappast, om du frågar mig. Skulle någon annan? Inte det heller skulle jag tro. Som jag ser det det finns det ingen som -vill- ta sig an Microsoft.

Permalänk

Verar som om dom flesta hakar upp sig på mediaplayer, nätverksdelen var annars huvudproblemet.

Mediaplayer och explorer nog varit ok om dom varit installationsfiler. Dessa kunde lätt ha följt med windows. Hade Microsoft kunnat peka på bra anledningar till varför de skulle vara djupt integrerade hade det nog också gått bättre. Men nu är de integrearade just för integreringens skull, dvs bara för att stänga ute andra. Men gränsen för detta är luddig.

När datorer tvunget måste vara Windows för att skapa ett bra nätverk då är det åt helvette fel. Detta på grund av att Microsoft utifrån sin dominerande ställning inte tillåter andra att skapa kompatibla nätverk.

Tänk er om Volvo i Sverige skulle ha 85% av marknaden. De utvecklar en specialbensin som inte har några fördelar förutom att andra bilar ej kan bruka den.

De betalar hela sveriges mackar för att bara använda denna bensin. Endast de vet vad den innehåller så andra bilar är bara att glömma. Det kanske finns kvar några små specialmackar för vanlig bensin, men den blir då svindyr.

Skulle ni kalla detta för frihet, om så varför?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst förstår jag konkurrenslagen osv men inte finns det några att konkurrera med, oavsett monopol eller ej. Skulle Sun kunna leverera ett operativsystem till en sån stor massa som Microsoft lyckats med? Knappast, om du frågar mig. Skulle någon annan? Inte det heller skulle jag tro. Som jag ser det det finns det ingen som -vill- ta sig an Microsoft.

Det kommer men förmodligen inte inom loppet av 5 år som blir konkurrans kraftigt. Men dessa bolag som du räknade upp HADE kunnat konkurrera kraftigare om de velat och inte kört något fulspel som MS faktiskt är duktiga på (var?).

Men och andra sidan, hur skall man lära ett barn att inte stoppa fingrar i maten när ingen gör något åt saken?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst förstår jag konkurrenslagen osv men inte finns det några att konkurrera med, oavsett monopol eller ej. Skulle Sun kunna leverera ett operativsystem till en sån stor massa som Microsoft lyckats med? Knappast, om du frågar mig. Skulle någon annan? Inte det heller skulle jag tro. Som jag ser det det finns det ingen som -vill- ta sig an Microsoft.

servermarknaden????

btw lite kul info:
EU parlamentet debaterar just nu om de ska byta till windows vista. Om de går igenom med det så kommer de betala microsoft en hel del pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
MS förtjänar detta. Dom visar gång på gång att dom inte kan följa lagar och måste använda fulmetoder, självklart ska dom betala. Hela MS bygger ju på att använda riktigt fula metoder så det är ju inte så konstigt.

Jag fattar inte hur ni kan försvara MS? Dom sabbar ju för just er. Och att klaga på EU? Det är väl för sjutton alldeles utmärkt att någon försöker förbättra läget på OS-marknaden. Och USA har också bråkat med MS, det är inte för att tjäna pengar eller för att jävlas med MS, det är för att MS bryter mot konkurenslagstiftning.

Håller med dig till 100%. Det är på grund av Microsofts fulspel som vi har den här snedvridna OS marknaden idag. Helt otroligt att det finns dom som gillar microsofts enorma monopol.

Den enda som vinner på microsofts monopol är microsoft själva, ingen annan vinner på det. Så sluta ni som konsumenter att försvara detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Är du kommunist?
Lägga ner mängder av forskning på ny teknik och sen ska dom tvinga dela med sig av denna till alla andra?

Hade jag bestämt över microsoft skulle jag hotat med att dra in alla licenser i europa för företag om inte eu drog tillbaka sina böter. Så kunde företagen köra konkurrenternas op system som är så mkt bättre.

Tycker att tillverkaren ska bestämma helt och hållet vad som ska vara i deras egna operativsystem. Gillar man inte microsofts op system så får man helt enkelt byta, det är ju ingen som tvingar en att köpa deras op-system. Sen tycker jag att alla tillverkare skulle vara tvingade att erbjuda datorer utan opsystem så man fick välja själv om man ville ha förinstallerat eller installera eget (man kanske redan har en windows licens liggandes hemma oanvänd). Men att lagstifta om att alla datorer ska kunna erbjudas utan op-system tror jag är mer rätt väg att gå än att fulspela tillbaka mot microsoft.

Det faktum att "alla" använder Windows, att många specialprogram enbart finns till Windows, att alla arbetsplatser använder Windows, att alla skolor använder Windows och att alla datorer säljs med Windows tvingar folk att köra Windows.

Permalänk
Avstängd

Vänder man på det så kan man också säga att som anställd så kan man redan väldigt mycket på en ny arbetsplats om mjukvaran är densamma. Datorer är fortfarande något som skrämmer många. Ska också tilläggas att Windows inte alls är dåligt, snarare tvärtom. Det ser likadant ut vart i världen du än kommer, vart du än arbetar eller i hemmet. Sätt en oerfaren människa i Linux eller OS X och risken är hög att de inte kommer klara ut det för de är rädda att göra fel.

Permalänk
Medlem

Gnome och ubunto e precis lika lätta att använda som windows

osx må suga i min uppfattning, men det e lätt att använda och det är inget egentligt fel med operativsystemet.

kommunisterna e de som tycker att EU borde se genom fingrarna på ett företag bara för att det må vara ett viktigt företag.

Dessutom, EU är sjukt viktigt för microsoft, microsoft tjänar mer pengar på EU per vecka än vad EU låter dem böta.

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men gick inte microsoft ut med att dem skulle börja öppna upp sina system mer.. detta för bara några veckor sedan?

Permalänk
Avstängd

Jag vill se ett OS... helst Windows... där ALLT nödvändigt ingår från scratch. Speciellt ett kompetent antivirusskydd.

Tycker det är fruktansvärt dåligt att det inte kan ingå ett riktigt bra virusskydd från början. Eftersom man inte klarar sig länge utan det ifall man är ansluten till nätet. Och det är ju endast en minoritet av användarna idag som saknar internetanslutning.

EDIT: Övriga OS lätta att använda? Jao ifall man inte är van vid Windows så... för mig skulle det nog ta några månader för att sätta mig in i hur de fungerar...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det faktum att "alla" använder Windows, att många specialprogram enbart finns till Windows, att alla arbetsplatser använder Windows, att alla skolor använder Windows och att alla datorer säljs med Windows tvingar folk att köra Windows.

Okej. O vad skulle du ha kört annars då? Gör inte Apple istort sätt samma sak? Deras datorer är ju special tillverkade för deras mjukvara. Men det är en annan sak för att de är mindre lr?
Tycker Windows har all rätt att göra vad fan de vill med sin programvara. Sen är det upp till konsumenten att köpa det eller inte.

Visa signatur

Intel Core 2 E4400, Leadtek 8800GTS 640, 2x 1GB Corsair 5300, Aerocool ExtremEngine 3T, MSI P6N SLI Platinum, Western Digital 250GB S-ATA, Chieftec CFT 560 W

Permalänk
Avstängd

Meh, drabbar ju ingen fatting och M$ är ju duktiga på att mjölka oss Så det är ju bra att EU mjölkar dom så pengarna kommer tillbaka på nått sätt istället för rakt ner i mr bills ficka.

Våga hata M$ ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Är inte windows defender ett antivirusprogram?

Det är ganska intressant att se hur många är så insatta i microsoft metoder där ute på arbetsmarknaden. Vore nästan som de flesta arbetar vid bordet brevid Billan han själv.

Finns en anledning varför windows är så populärt, finns också anledningar varför man väljer en penna med bläcken i istället för den som är tömd och oanvändbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag vill se ett OS... helst Windows... där ALLT nödvändigt ingår från scratch. Speciellt ett kompetent antivirusskydd.

Tycker det är fruktansvärt dåligt att det inte kan ingå ett riktigt bra virusskydd från början. Eftersom man inte klarar sig länge utan det ifall man är ansluten till nätet. Och det är ju endast en minoritet av användarna idag som saknar internetanslutning.

Har använt antivirusprog en hel del, har dock alldrig fått något, kanske för att jag håller mig borta ifrån att klicka på alla porr bilder.

Dessutom finns det ju gratisversioner som i många fall funkar bättre än de man betalar för

Permalänk

Det finns väldigt mycket ordbajsning här.

Microsoft följer inte konkurrenslagstiftningen, och därför får de böter.
Det handlar inte om att EU vill tjäna pengar, eller att de personligen ogillar Windows eller Office.

Det handlar om att man som slutanvändare inte kan ta bort ex. Internet Explorer och Media Player från operativsystemet, och det strider mot nuvarande konkurrenslagar.

Utöver detta verkar det saknas dokumentation för andra att använda angående hur man i samarbete med Microsoft kan utveckla saker till andra OS som kommunicerar med Windows.
Detta är ett problem, och inte bara för tredjepartstillverkare, utan också för Microsoft själva, då de gör sig okompatibla med andra.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian87
Okej. O vad skulle du ha kört annars då? Gör inte Apple istort sätt samma sak? Deras datorer är ju special tillverkade för deras mjukvara. Men det är en annan sak för att de är mindre lr?
Tycker Windows har all rätt att göra vad fan de vill med sin programvara. Sen är det upp till konsumenten att köpa det eller inte.

Eh, ja det är annorlunda. Dom tvingar inga datortillverkare att sälja deras OS och dom integrerar inte massa skräp i sitt OS.

Nu när Windows är så stort att det är en viktig del i samhället och MS gång på gång bryter mot lagen och använder fulmetoder har dom förlorat rätten att bestämma själv.

GaMeR2K5: Prova OS X, vädligt mycket bättre än Windows och eftersom det inte är byggt som ett såll behöver man inget antivirus.

Permalänk
Medlem

Har endast läst igenom första sidan, men angående WMP och IE, kan inte Windows bara göra det möjligt att avinstallera dem, och så är det problemet löst?

Frågan är ju då hur kunderna reagerar när de just har avinstallerat Internet Explorer, och märker att de inte slipper ut på internet för att ladda ner en ny browser.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnagath
Gnome och ubunto e precis lika lätta att använda som windows

osx må suga i min uppfattning, men det e lätt att använda och det är inget egentligt fel med operativsystemet.

kommunisterna e de som tycker att EU borde se genom fingrarna på ett företag bara för att det må vara ett viktigt företag.

Dessutom, EU är sjukt viktigt för microsoft, microsoft tjänar mer pengar på EU per vecka än vad EU låter dem böta.

Ehm? För att klaragöra för de som inte vet vad vi pratar om så"är Gnome en skrivbordsmiljö och Ubuntu är en distribution. Däremot så behövs det stora förändringar, finns några äckliga buggar man ville leva utan.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jag säger bara såhär, vem i helvetet är särpolitikerna som sitter i EU domstolen för några som kan ta och bestämma hur ett operativsystem ska se ut när dem inte har ett jävla skit i hjärnan? Det är tack vare folk som Bill Gates och andra som datorvärlden ser ut som den gör, jävla pengarhungriga EU.

Du borde tagga ner och tänka igenom vad du igentligen säger, för du har inte rätt på en punkt...

Nu framstår du som en idiot iallafall för mig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

varför ens behöva betala för ett os? vad är det för fel på gratisos? Synd bara att vissa hårdvarutillverkare inte är så pigga på att fixa fram drivrutiner till dessa.

Jag har tre stationära datorer och en laptop..på två kör jag debian och på servern/routern FreeBSD och den sista XP (just pga brist på drivrutiner etc).

Jag tycker att det är sjukt bra med os som man kan installera direkt från internet och konfa dem precis hur man vill ha dem, mycket stabilt och pålitligt och framför allt..helt gratis!

Jag hoppas att folk får upp ögonen..jag tror att linux/unix är mycket okänt för många.

Finns det nåt mer kraftfullt verktyg än en rootterminal?