Permalänk
Medlem

Medborgarsskap

Funderade på en intressant sak.
Låt säga att en flykting familj skall utvisas, och modern är gradvid och veckor innan de lämnar landet föder hon ett barn.

Per automatik borde barnet få Svensk medborgarskap, de innebär att modern och familjen lär kunna stanna i Sverige?

Vad säger lagen ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Funderade på en intressant sak.
Låt säga att en flykting familj skall utvisas, och modern är gradvid och veckor innan de lämnar landet föder hon ett barn.

Per automatik borde barnet få Svensk medborgarskap, de innebär att modern och familjen lär kunna stanna i Sverige?

Vad säger lagen ?

resten av familjen kan är ju inte födda i sverige!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Sverige använder härstamningsprincipen för att avgöra vilken medborgarskap en visst barn får. Så om en svensk gravid kvinna är på semester och föder för tidigt, så får barnet svensk medborgarskap direkt ändå.
Det trådskaparen pratar om kallas territorialprincipen, vilket de tilllämpar i bl.a. Brasilien och USA.
http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/medborg/medb...

*edit*
Det är inte dumt för en svensk kvinna att föda sitt barn i USA, såvida hon har täcknat en riktig sjukförsäkring.
Då får barnet både svensk och Amerikansk medborgarskap och det är då ingen dålig start i livet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Alltså får barnet Svenskt Medborgarskap ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Alltså får barnet Svenskt Medborgarskap ?

Härstamningsprincipen – barnet får det medborgarskap som föräldrarna har.
Territorialprincipen – barnet får medborgarskap i det land där barnet föds.

Varvid vi brukar den härstamningsprincipen, nu tror jag dock inte att vi i Sverige utvisar nyfödda ungar bara sådär.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vad gäller nu/gällde om ett barn föds i USA, är själv född där av svenska föräldrar och har hört folk säga att man måste välja medborgarskap eller kan man ha båda nu för tiden?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Vad gäller nu/gällde om ett barn föds i USA, är själv född där av svenska föräldrar och har hört folk säga att man måste välja medborgarskap eller kan man ha båda nu för tiden?

Sverige accepterar dubbla medborgarskap nuförtiden.

Permalänk
Medlem

följdfråga på de: kan man ha trippla medborgarskap ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Det är lite av en snårskog det där. Man kan garanterat ha tre medborgarskap under speciella förhållanden om ena föräldern är från ett land, den andra är från ett annat och man föds i ett tredje. Sen finns det något land som kan bevilja medborgarskap på religiösa grunder.

Vissa kan rösta i parlamentsval i mer än ett land. Det urholkar begreppet en röst/en person litegrann.

Somliga mäniskor har inget medborgarskap, eller så har de bara ett halvt medborgarskap någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som har en isländsk pappa, finsk mamma och föddes i USA. Jag tror inte att han har svenskt medborgarskap men han bor här iaf.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade för ca ett år sedan svenskt medborgarskap utöver mitt finska. För nordiska medborgare är villkoren för medborgarskap väldigt simpla. Bara att bo här i några år, så kan man anmäla sig som svensk medborgare. Man behöver alltså inte ens ansöka om medborgarskap och ingen prövning görs.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Min son är finsk amerikansk som är född i sverige , vi bor alltså i sverige.
Vi hade dock sist problem att komma in i Sverige igen efter vår usa semester eftersom vi inte hade ett finskt pass till han så automatiskt svenska blir dom inte.

Alltså fru amerikanska och jag är finsk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag skaffade för ca ett år sedan svenskt medborgarskap utöver mitt finska. För nordiska medborgare är villkoren för medborgarskap väldigt simpla. Bara att bo här i några år, så kan man anmäla sig som svensk medborgare. Man behöver alltså inte ens ansöka om medborgarskap och ingen prövning görs.

Hur tror du annars vi skulle få hit andra nordbor
"Frivilliga för svenskt medborgarskap, ett steg frammåt!" -> Alla med IQ över 70 tar ett steg bakåt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Sverige använder härstamningsprincipen för att avgöra vilken medborgarskap en visst barn får. Så om en svensk gravid kvinna är på semester och föder för tidigt, så får barnet svensk medborgarskap direkt ändå.
Det trådskaparen pratar om kallas territorialprincipen, vilket de tilllämpar i bl.a. Brasilien och USA.
http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/medborg/medb...

*edit*
Det är inte dumt för en svensk kvinna att föda sitt barn i USA, såvida hon har täcknat en riktig sjukförsäkring.
Då får barnet både svensk och Amerikansk medborgarskap och det är då ingen dålig start i livet.

Yes så ahr min bror det. FAn de e nice... jag e lite avis

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag skaffade för ca ett år sedan svenskt medborgarskap utöver mitt finska. För nordiska medborgare är villkoren för medborgarskap väldigt simpla. Bara att bo här i några år, så kan man anmäla sig som svensk medborgare. Man behöver alltså inte ens ansöka om medborgarskap och ingen prövning görs.

Tack för att du berättade detta, blir att fixa svenskt medborgarskap innom en snar framtid! Har tänkt på det tidigare, men inte blivit av, men nu har jag letat fram informationen och blankett! (Jag är norsk medborgare (född i sverige med norsk moder)).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag skaffade för ca ett år sedan svenskt medborgarskap utöver mitt finska. För nordiska medborgare är villkoren för medborgarskap väldigt simpla. Bara att bo här i några år, så kan man anmäla sig som svensk medborgare. Man behöver alltså inte ens ansöka om medborgarskap och ingen prövning görs.

Är i ungefär samma sitts som du var. Tänkte anmäla mig för svenskt medborgarskap, men är lite orolig för att jag förlorar mitt finska. Om jag gör en anmälan och den blir godkänd, får jag då dubbla medborgarskap eller försvinner mitt finska? Måste det förtydligas att jag önskar behålla mitt finska medborgarskap?

Visa signatur

ny signatur kommer snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyman
Är i ungefär samma sitts som du var. Tänkte anmäla mig för svenskt medborgarskap, men är lite orolig för att jag förlorar mitt finska. Om jag gör en anmälan och den blir godkänd, får jag då dubbla medborgarskap eller försvinner mitt finska? Måste det förtydligas att jag önskar behålla mitt finska medborgarskap?

Jag ville inte heller bli av med mitt finska medborgarskap och såvitt jag kunde avgöra så fick man dubbelt medborgarskap. Jag har inte fått något brev om att jag skulle ha förlorat mitt finska medborgarskap, något som min bror fick när han bytte nationalitet för flera år sedan (innan reglerna ändrades). Däremot fick jag ett röstkort för finska presidentvalet, så jag antar att mitt finska medborgarskap är kvar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com