Snabbare Phenom på väg

Permalänk
Melding Plague

Snabbare Phenom på väg

Processorarkitekturen bakom Phenom har länge varit under utveckling, men än så länge har bara fyrkärniga processorer hittat ut på marknaden. De nuvarande modellerna tillverkas med 65 nm-teknik har en kärna som kallas för Agena, men 45 nanometer-kärnor är på väg. De stora nyheterna dröjer dock till hösten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir kul och se om dessa kan mäta sig med intels. Hoppas på litet mer konkurrans.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom åtminstonde kan mäta sig i prestanda per pris.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dessa. Vill gärna ploppa i en Phenom i nuvarande maskin. Om de ska konkurera med intel är det Pris/prestanda ration som helt klart kommer att avgöra.

Permalänk

B3-steppingen som fick ett nytt namn..... men sägs ha fått behålla buggarna...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

När skillnaden mellan modellerna ligger på 100MHz så förstår man vilka problem AMD har...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

"och 45 nanometer kommer redan om några månader."

Sitter ni och hittar på?

Dessutom var svarsalternativen konstiga. Liksom klart att AMD kommer kan tävla om de blir snabba nog, och klart de kan tävla om priset blir lågt nog. Reservationen gör ju att båda alltid gäller.

Permalänk
Medlem

Håller med Boris om ovan synpunkter på tråden. Övrigt tycker jag det är onödigt att lägga så mycket krut på Agena kärnan som förlorat all värdighet redan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

De nyare Phenom-prollarna sägs prestera upp till 20% bättre på mångt och mycket, mycket viktigt som SweC aldrig skriver.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

När kommer definitiva lanseringsdatum? Någon som vågar gissa vad de kommer att kosta när de kommer ut? Jag planerar nämligen att köpa ett Phenom-system. Kommer det någon Black Edition?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att dom presterar mycket bättre:/.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Wow vilka galna TDP-värden på de värsta modellerna det bådar inte bra alls det.
Tycker redan att q6600an går varmt och dessa kommer väl vara oklockbara om man inte har vattenkylning då...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

skogsvilden: hur stor andel av de som köper dator tror du klockar den?

Tycker du q6600 är varm? Har inte provat en Quad cpu men klocka en core2 2,66ghz till 3,2ghz med orginalkylning o fläkten går fortfarande tyst! Det anser jag då är makalöst kyligt av en processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
skogsvilden: hur stor andel av de som köper dator tror du klockar den?

Tycker du q6600 är varm? Har inte provat en Quad cpu men klocka en core2 2,66ghz till 3,2ghz med orginalkylning o fläkten går fortfarande tyst! Det anser jag då är makalöst kyligt av en processor.

Q6600 går drar betydligt mer än alla core2duo så det går inte att jämföra, de går helt enkelt varmare. Sen kan vi utgå från att de nya amd kommer kosta ungefär samma som q6600, dvs över 2000 kr och det betalar inte en medelsvensson för en processor så de som kommer köpa den ifall den blir bra är främst entusiaster, varav de flesta vill klocka lite med tanke på hur enkelt och relativt riskfritt det är idag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Min processor värmer upp rummet om jag får uttrycka mig milt, men åter OnThread: hoppas verkligen att dessa processorer presterar bra och går kallt så att intel får en känga.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

känns som att amd har stressat o pillat så mkt med agenda så dem har glömt kuma och tri-core... efter den inledande floppen så är det ju dem man väntar på =(

Permalänk

I nyheten står det: "Phenom är en processorarkitektur som länge varit under utveckling, men än så länge har bara fyrkärniga processorer hittat ut på marknaden."

Vilket antyder att processorer med fler än fyra kärnor är på gång. Men något sådant skrivs det inte om. Så den inledande meningen känns lite vilseledande.

För övrigt får man väl bara hoppas att de nya Phenom säljer bra, så AMD får in lite kulor till R & D.

Permalänk
Medlem

Shit alltså!
Ni som har en negativ syn på AMD därför att dom har legat sämre till än intel under ett bra tag nu, jag förstår det. Vad jag inte förstår är att ni blir upprörda när det kommer något positivt om dom!? Tex:
"När skillnaden mellan modellerna ligger på 100MHz så förstår man vilka problem AMD har..."
Samma sak var det när ATi's 3*** serie skulle komma ut, då fick man hela tiden höra: "Stackars ATi, dom försöker konkurrera med Nvidias 8*** serie, fniss".
Dra inga förhastade slutsatser, man vet ju aldrig hur det blir i slutändan, även om oddsen känns låga mot att denna processorn kommer vara bra.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Shit alltså!
Ni som har en negativ syn på AMD därför att dom har legat sämre till än intel under ett bra tag nu, jag förstår det. Vad jag inte förstår är att ni blir upprörda när det kommer något positivt om dom!? Tex:
"När skillnaden mellan modellerna ligger på 100MHz så förstår man vilka problem AMD har..."
Samma sak var det när ATi's 3*** serie skulle komma ut, då fick man hela tiden höra: "Stackars ATi, dom försöker konkurrera med Nvidias 8*** serie, fniss".
Dra inga förhastade slutsatser, man vet ju aldrig hur det blir i slutändan, även om oddsen känns låga mot att denna processorn kommer vara bra.

Håller med dig om att det är dumt att skratta åt AMD's oförmåga att ta över toppen igen, men man kan ju verkligen inte förvänta sig något under av dessa nya 9*50 phenoms. De kommer prestera som Phenom idag (med buggfixen är avaktiverad), och något under av 100/200 MHz extra kan man ju verkligen inte förvänta sig, så förstår inte vad du menar när du säger att man inte ska dra förhastade slutsatser. Om du menar 45nm phenoms som ska komma ut så är det en annan sak, för där kan det bli lite hur som helst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Varför kostar FX processorerna så himla mycket? En upplåst multipel bör väl inte vara så dyr? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
skogsvilden: hur stor andel av de som köper dator tror du klockar den?

Tycker du q6600 är varm? Har inte provat en Quad cpu men klocka en core2 2,66ghz till 3,2ghz med orginalkylning o fläkten går fortfarande tyst! Det anser jag då är makalöst kyligt av en processor.

min blir inte alls varm...3.6ghz och runt 30grader idle....typ max 55 load

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Wow vilka galna TDP-värden på de värsta modellerna det bådar inte bra alls det.
Tycker redan att q6600an går varmt och dessa kommer väl vara oklockbara om man inte har vattenkylning då...

Läste du inte testet av Skulltrail från häromdagen? På sidan 8 hade de med effektförbrukningen;
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6032&page=8
AMD Phenom 9600 @2.60GHz (=överklockad 300MHz) 164W idle, 281W load
Intel Q6600 @2.4GHz (=inte överklockad) 216W idle, 325W load

Vet inte varför det diffar så mycket trots att Q6600 ligger ungefär lika i TDP, men en teori är att TDP-värdena fortfarande är listade med AMDs gamla system (som visar max-max-max-värde), och inte det nya mer Intel-liknande systemet. Det skulle isf. stämma med att du tycker det är galet höga TDPn...

En annan teori, är att det är styrkretsarna som står för skillnaden. (Tror AMD/ATI skulle kunna göra bra med pengar om de återupptog chipsettillverkning för socket 775. Deras chipset är iskalla även vid överklockning.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Håller med dig om att det är dumt att skratta åt AMD's oförmåga att ta över toppen igen, men man kan ju verkligen inte förvänta sig något under av dessa nya 9*50 phenoms. De kommer prestera som Phenom idag (med buggfixen är avaktiverad), och något under av 100/200 MHz extra kan man ju verkligen inte förvänta sig, så förstår inte vad du menar när du säger att man inte ska dra förhastade slutsatser. Om du menar 45nm phenoms som ska komma ut så är det en annan sak, för där kan det bli lite hur som helst.

Det jag mena var att MaLo och många andra tänker: "Shit dom slälpper 9*50 Phenoms med bara 200 Mhz ändring från dom gammla, dom måste vara desperata!" Vilket är ganska dumt, då AMD ligger bra till och att dom säkerligen kommer komma med värstingprocessorer som kan konkurera med intels.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Det jag mena var att MaLo och många andra tänker: "Shit dom slälpper 9*50 Phenoms med bara 200 Mhz ändring från dom gammla, dom måste vara desperata!" Vilket är ganska dumt, då AMD ligger bra till och att dom säkerligen kommer komma med värstingprocessorer som kan konkurera med intels.

Inte mycket tyder på att det ska komma ut några processorer som kan konkurrera med Intels värstingar under det närmaste året. Om nu 45nm Phenom lyckas klå Penryn (i stock, med OC behövs det en mirakel) så kommer Intels Nehalem ut ungefär samtidigt och flyttar nog upp ribban ytterligare.

Däremot är det mycket troligt att AMD kan komma med konkurrenskraftiga processorer inom mainstream (vid ej övecklock) då det är mer eller mindre tvungna att prissätta ganska aggresivt för att vinna lita marknadsandelar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Läste du inte testet av Skulltrail från häromdagen? På sidan 8 hade de med effektförbrukningen;
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6032&page=8
AMD Phenom 9600 @2.60GHz (=överklockad 300MHz) 164W idle, 281W load
Intel Q6600 @2.4GHz (=inte överklockad) 216W idle, 325W load

Vet inte varför det diffar så mycket trots att Q6600 ligger ungefär lika i TDP, men en teori är att TDP-värdena fortfarande är listade med AMDs gamla system (som visar max-max-max-värde), och inte det nya mer Intel-liknande systemet. Det skulle isf. stämma med att du tycker det är galet höga TDPn...

En annan teori, är att det är styrkretsarna som står för skillnaden. (Tror AMD/ATI skulle kunna göra bra med pengar om de återupptog chipsettillverkning för socket 775. Deras chipset är iskalla även vid överklockning.)

Tänkte aldrig på det när jag läste det förut, men du har rätt. Det skänker nytt ljus för Phenom iaf. Den kanske är svalare ändå än motsvarande c2q (bortsett från de nya 45nm-prollarna). Vi får hoppas B3-steppingen blir ännu bättre också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

140W TDP låter mycket men jag tror inte TDP har så mycket med effekt att göra utan snarare speglar hur mycket värme den inbyggda heatspreadern tycker om att avleda. 10% högre hastighet kan inte betyda 50% högre effekt om inte spänningen ökas rejält och jag vill därför gissa att cpun med 140W TDP går svalare än den med 95W, vid samma inställningar. Jag tror även den går bättre att överklocka, just för att den är svalare och tål högre spänning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
140W TDP låter mycket men jag tror inte TDP har så mycket med effekt att göra utan snarare speglar hur mycket värme den inbyggda heatspreadern tycker om att avleda. 10% högre hastighet kan inte betyda 50% högre effekt om inte spänningen ökas rejält och jag vill därför gissa att cpun med 140W TDP går svalare än den med 95W, vid samma inställningar. Jag tror även den går bättre att överklocka, just för att den är svalare och tål högre spänning.

Nja, TDP ska stå för processorn maximala effektutveckling, men jag tror heller inte på dessa 140W. Låter skumt att bara 200MHz kan göra ett hopp på 45W. Antagligen ligger det runt 100W egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

TDP sätts inte för varje enskild modell, utan i klasser med några modeller.
9950 kvalade inte in i 95W klassen, och AMD valde då att låta nästa klass gå upp till 140W. Vi kommer säkert få se betydligt snabbare modeller som alla får 140W TDP.

Moderkortstillverkarna har nu 140W som referens när de designar strömförsörjningen till processorn, och kan då vara säkra på att kommande prestandaprocessorer fungerar utan att överbelasta strömförsörjningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det ska blir kul när AMD lanserar sin 45nm.
Det kommer nog lösa många utav deras problem.

Jag hoppas de nya 45nm blir betydligt svalare och billigare, men framför allt snabbare

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]