Dålig temperatur eller bra? oklockad q6600, thermalright 120

Permalänk
Medlem

Dålig temperatur eller bra? oklockad q6600, thermalright 120

Har nyss byggt ihop mina nya burk se signaturen.

har en oklockad Q6600 @ 2,4 ghz då..och en Nexuz 120 mm fläkt mot min thermalright 120 ultra extreme kylare på processorn. Den idlar runt 38 grader och neråt just nu.
Är detta normalt?

om inte..
Har jag monterat kylaren fel eller möjligtvis haft för dåligt/för mkt med kylpasta?
några råd?

Tackar för den hjälp jag kan få och de svar jag kan få Mvh

Permalänk

Re: Dålig temperatur eller bra? oklockad q6600, thermalright 120

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Har nyss byggt ihop mina nya burk se signaturen.

har en oklockad Q6600 @ 2,4 ghz då..och en Nexuz 120 mm fläkt mot min thermalright 120 ultra extreme kylare på processorn. Den idlar runt 38 grader och neråt just nu.
Är detta normalt?

om inte..
Har jag monterat kylaren fel eller möjligtvis haft för dåligt/för mkt med kylpasta?
några råd?

Tackar för den hjälp jag kan få och de svar jag kan få Mvh

Helt ok Idle temperaturer enligt mig ... standard om man säger så. Vad ligger din Vcore på? Temps i Load?
Om jag vore du skulle jag ju lappa TRUE:n, ska själv göra det alldeles strax.

Mvh
/Martin

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Verkar rätt normalt. Min Q6600 brukar lufsa runt kring 40 grader plus minus 2 ungefär med fläktarna ställda på minimum. Processorn tål mycket högre temperaturer

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Det lär vara helt ok temp men det går att få ner den några grader till. Min varmaste kärna idlar på 36C medans cpu'n är klockad till 3217.5MHz. Kylaren är lappad och jag har hyfsat bra ventilation i lådan.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Min ligger just nu på 30-34-30-30 med div. apps igång så som utorrent, msn, firefox, winamp, etc. vCoren står just nu på manual, kan kanske få ner den någon grad om jag försöker dra ner vCoren så lågt som möjligt. Olappad och oklockad. Kommer att klocka upp den till 3,6 snart igen och kommer att skriva den idle tempen då med

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Här är en q6600 som varit uppe och vänt på 100 grader utan att ta skada
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Jag ligger runt 50 grader på min Q6600 lappad och en lappad TRUE. Då går fläkten på ca 900 RPM, får ner den runt 44 om jag drar på fläktarna mer. Kylpastan är heller inte äldre än drygt 24 timmar, borde sjunka lite mer när den fått koka lite

Min TRUE var löjligt ojämn, tror det tog närmare 2 timmar att få den helt nedslipad. Ändå gjorde det knappt någon skillnad alls när jag lappade. märkligt.

Permalänk
Medlem

Jag smygkör min quad på 2,7ghz@ 1.20vcore med stockkylare i ca 36-38grader i idle och dina temps avviker ju inte speciellt mycket egentligen så det är inga problem

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

ligger iaf på 25grader idle me original fläkt på min q6600

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

33 grader idle (i varmaste kärnorna) på 3300 MHz, ~1.35v här med lappad q6600 och lappad tuniq tower. Hade 24 grader idle i 2400 MHz.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

31-35-31-31 @ 3200 MHz. vCore 1.325v (samma som på 2,4 GHz). Både processorn och kylaren är olappad *drool* undrar vad jag kan åstadkomma för temps om jag lappar både prollen och kylaren samt sänker vCoren. *drool*

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

min E6550 idlar i 37grader med TRUE och nexus 120mm fläkt:D kör den i 3600mhz med 1.5v vcore borde nog gå att få ner tempsen mer om jag lappar

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma system med skillnad på kylare/grafikkort/nätagg. Tuniq Tower på 32.33.27.32@idle och 45.45.40.44@load med CoreTemp/wPrime.

Då din kylare ska prestera bättre än TuniqTower och jag tycker min ligger lite högt så kanske det finns något å tjäna på ommontering.

Permalänk
Medlem

Får jag nog göra..
1. Har lagt märke till att den är lite sné. Kan detta vara ett problem?

2. Sen undrar jag om man ska skruva ner Thermalright kylaren med skruvarna ända ner i moderkortet? Den sitter ju redan som sten men dom sitter inte exakt hela vägen ner... men ändå jäkligt mycket. Ska dom hela vägen ner??

Kärnorna har följande grader 44 44 40 38 med fläktarna i P182 på lägsta. kanske 1-2 graders skillnad om jag ökar fläkten till medel (vilket jag gör när jag spelar endast).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Får jag nog göra..
1. Har lagt märke till att den är lite sné. Kan detta vara ett problem?

2. Sen undrar jag om man ska skruva ner Thermalright kylaren med skruvarna ända ner i moderkortet? Den sitter ju redan som sten men dom sitter inte exakt hela vägen ner... men ändå jäkligt mycket. Ska dom hela vägen ner??

Kärnorna har följande grader 44 44 40 38 med fläktarna i P182 på lägsta. kanske 1-2 graders skillnad om jag ökar fläkten till medel (vilket jag gör när jag spelar endast).

Skruva så hårt det går, och det skadar inte heller att sätta ett mynt emellan så trycket blir hårdare

idle oklockat; 25,19,19,19 och load @ 3ghz: 42,38,36,36

mynt+lappning av både cpu och hs

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Ertan, ständigt min besvarare inom det mesta, so it seems. ^^

Ett mynt? Kan du visa hur du menar? Men blir det inte ett glapp emellan om du sätter det som jag tänker..?

Vågar nog inte lappa min cpu riktigt, sånt går ju dessvärre på garantin osv om något skulle klabba på nåt sätt senare..
Däremot kylaren kan jag tänka mig testa att lappa..hur går jag till väga och vad bör jag köpa?
_______________________________________

Edit:

startade upp min pc nu när jag kom hem och såhär såg det ut i Everest programmet.

http://pici.se/pictures/HHyORLwdw.jpg

som ni ser så är kärna 3 ovanligt mkt lägre än övriga kärnor (pendlar 27-30)..kan man typ säga ungefär vart på processorn kärna 3 ligger? typ i vilken kant eller liknande, eller låter detta helt galet?

_________________________________________

Permalänk
Medlem

inte mitt foto, men så ser det ut. Ta en dansk krona där det är hål, och töj ut det lite med något. Kanske en skruvmejsel som du ska slänga eller något

lappa kylaren? Köp våtslippapper. Storlekar kan du bestämma, men jag körde 600k och 1000k. Det går nog snabbare om du börjar med något ännu mindre, tex 200-300 kornigt, sen flyttar upp... Finns o köpa på närmsta färghandel, biltema clas osv...

visa loadtemps, rätt svårt o bedöma idle temperaturer

varför vi lappar

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

tack för råden och svaren Ertan uppskattas

Orkar inte ta screens på load men det ligger på ca 55-59 i Load vilket är på tok för mkt. ska testa det där med myntet också tror jag..bara skruvarna inte fjångar iväg ^^

Permalänk
Medlem

mynten gör inte mirakel.. håller mest kylaren stabil och som högt 2-3 graders sänknings, om ens det... 55-59 är mycket ja, runt 50 borde du ligga iallfall, beroende på chassi etc.. Att lappa kylaren och om du vågar, CPUn så vore det bäst

edit; bara glad att jag kan hjälpa

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
mynten gör inte mirakel.. håller mest kylaren stabil och som högt 2-3 graders sänknings, om ens det... 55-59 är mycket ja, runt 50 borde du ligga iallfall, beroende på chassi etc.. Att lappa kylaren och om du vågar, CPUn så vore det bäst

edit; bara glad att jag kan hjälpa

nog vågar jag men min fråga är, kan den gå sönder på nåt vis? Är det ens möjligt att få "sämre" kylning med en slags fel-lappning än om den är olappad överhuvudtaget? ^_^

Permalänk
Medlem

ja om du lappar fel så kan det bli sämre, men då måste du göra fel rätt grovt.. Jag började att lappa min CPU... det är mycket lättare att lappa den än en stor fet TRUE fast det är många som vill "lära sig" och få känslan och därför testar de med kylarn först.. Kan skriva lite mer detaljerat hur du ska göra (riktigt enkelt, ha bara nån timme fritid så..)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte hur du får till dina temps så bra Ertan. Jag har mixtrat fram och tillbaka och i 3,6 ghz 1.38125 Vcore (1.312 Vcore i CPUID) får jag som lägst 44/44/43/43 i idle. I stabilitetstest runt 60 grader.

Jag kör ju ett liknande system som du kör, när jag klockar ner processorn gör det ingen direkt avsevärd skillnad. Har även testat att lägga en bricka för att spänna åt min TRUE extra och lagt till en extra fläkt för "pull-effekt".

Fläktarna går på: Nexus i hårddiskburen 1000 RPM, Nexus bak 1000 RPM, Nexus i taket 700 RPM, Noctua NF-P12 TRUE (push) 700-1200 på auto, Scythe (pull) på TRUE 1000 RPM.

CPU och TRUE är lappade med 200-1200 korningt våtslippapper. Jag lade ner väldigt lång tid på lappningen för att få bra resultat. Tycker själv att jag fått ett mycket bra resultat. Använder ett riskorns mängd AS5 (bara på processorn). Använder en bricka för att öka trycket på TRUE'n också.

Så vad kan vara fel? Trots alla möjliga olika knep och knåp har jag ändå rätt orimliga tempraturer tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om du loadar 60 vid 3.6 ghz kan du skratta dig lycklig! Jag har iofs inte testat 3.6ghz nu med mynt, och alla småjusteringar, men innan hade jag 71 grader, 1.360vcore(du har ett bättre exemplar än mig)

jag använde lite mindre än ett halvt riskorn Ceramique, la en klick i mitten på cpun

testa köra i 3ghz och 1.136vcore enligt cpu-z så kan du jämföra.. har 20*c rumstemp också... du har ju en jävla kraftfull fläkt till kylaren också

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Hmmm, så jag kanske kan vara nöjd ändå då. Jag ligger på runt 24 grader i rumstemp, tjejen är frusen av sig :-/

Jag får ta och testa 3 ghz imorrn.

Jag gick in i bios och ändrade till default, men kom ändå inte i näreheten av 30. Låg väl runt 35-38 grader.

Permalänk
Medlem

Öppna sidodörren? Vid mina idletemps, aka "suicidle" var sidodörren öppen. men om jag kommer ihåg rätt så pendlade ändå kärna 3 o 4 runt 19-21 grader.. Jag fångade när tempsen var som bäst, de sprang upp till 21 grader också men då hade det inte varit så coolt och därför heter det också "suicidle"

vad har du för VID? (kolla i CoreTemp) har 1.225, desto lägre desto bättre

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
tack för råden och svaren Ertan uppskattas

Orkar inte ta screens på load men det ligger på ca 55-59 i Load vilket är på tok för mkt. ska testa det där med myntet också tror jag..bara skruvarna inte fjångar iväg ^^

I vilken värld är 55-59*C i LOAD "på tok för mycket"?

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

50-50-39-39 med 1.275 i volt =/ jag har kämpat med mina temps men det vill inte =/. nästa gång ska jag testa att smeta ut pastan med ett rakblad...

temps är i halv load, typ datorn på hela dan och spelat css osv, så -3 i idl kanske

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim M0rrison
I vilken värld är 55-59*C i LOAD "på tok för mycket"?

för o vara oklockat, och för att ha världens bästa luftkylare så är det mycket, antagligen mer än stockfläkten.. cpun tåler helt klart mycket mer, men han menar inte så

testa att vicka på kylaren etc, sänkte mina temperaturer med 3*c :s fråga inte hur eller varför

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

ca 40 grader i idle är normalt oklockat med orginalkylare. Under 25 C i idle är felavläsningar och omöjligt med luftkylningar i normala rumstemperaturer.

Bra guide:
http://www.tomshardware.com/forum/221745-29-core-quad-tempera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
ca 40 grader i idle är normalt oklockat med orginalkylare. Under 25 C i idle är felavläsningar och omöjligt med luftkylningar i normala rumstemperaturer.

Bra guide:
http://www.tomshardware.com/forum/221745-29-core-quad-tempera...

Väldigt bra guide det där och det mesta lär väl överlag stämma för alla.
Skillnaden mellan CPU och core avläsningar är 10c +/- 3, så 25c idle borde innebära att du har en rumstemp på runt 17,5grader. burr ? Har 20graders rumstemp nu och håller på att frysa ihjäl. haha

[Edit] Missade en parameter i den guiden "(G) Tjunction Idle hottest Core is typically not less than 5c higher than Ambient."
Så enligt den borde det ju vara fullt möjligt att närma sig rumstemperatur/CPU med en kärna vid extreme kylning.