Geforce 9800 GX2 mot Radeon HD 3870 X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

9800GX2 kostar 4600kr. Man säger att de som köpte 8800GTX för ett år sedan förmodligen har gjort tidernas bästa köp och 8800GTX kostade över 5000kr i butikerna. 9800GX2 presterar cirka 80% bättre än ett 8800GTX för 4600kr.

Vad kostade ditt 8800GTS när du köpte det?

Och hur ser det ut om ett år igen då? Samma visa fast med nya kort.
Köp 9800GX2 nu så har du ju gjort det bästa köpet ever!!
Om ett år kan du göra samma köp igen med nya prestandamonstret (vilket det nu blir).

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Sedan ska man ha en processor som klarar av kortet, en hårddisk som kan leverera osv... det är inte billigt att vara datorspelare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
2 st HD3870X2 i crossfire vs ett 9800GX2? Inte långt ifrån samma prislapp

Det skiljer nästan 2000kr. Den lilla prestanda skillnaden är tyvärr inte värt pengarna för någon tror jag då ATi har lite problem med den lösningen än så länge. Men det är möjligt att det presterar mycket bättre vid ett senare tillfälle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Och hur ser det ut om ett år igen då? Samma visa fast med nya kort.
Köp 9800GX2 nu så har du ju gjort det bästa köpet ever!!
Om ett år kan du göra samma köp igen med nya prestandamonstret (vilket det nu blir).

Ingen aning, förmodligen blir nog aldrig 9800GX2 kortet vi kommer iåg som det mest prisvärda på grund av kräsenhet. Hade 9800GX2 lanserats för ett år sedan hade det blivit ett sådant där "diplom" kort tror jag.

Men så här är det oftast att året efter kommer något som är betydligt mycket bättre.

Det är alldeles för många som skriver om pris/prestanda. Pris/prestanda faktorn är ganska ointressant för gamers eftersom man vill ha ett flyt när man spelar (beror lite på känslighet, kräsen man är och hur snyggt man vill spela) och då spelar det egentligen ingen roll om 9600GT är det mest prisvärda kortet under 1400kr. Kortet kan ju ändå inte leverera den prestandan Jag i alla fall är ute efter. Skall jag köpa två likadana 9600GT och sedan ett bra SLI moderkort som dessutom klockar bra på det kommer jag hamna på över 4600kr vilket gör det hela oprisvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Sedan ska man ha en processor som klarar av kortet, en hårddisk som kan leverera osv... det är inte billigt att vara datorspelare...

Helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Köper hellre 2 st 3870x2 från Asus än 1st 9800x2 från Nvidia..
Nvidia är f*n mästare på ta betalt för sina prylar, kommer ihåg då 8800GTX/Ultra kom, snordyra grejjer!
ATI korten diggar jag då dem har mer Bang For Buck!

Både Intel o Nvidia har storhetsvansinnen att ta betalt för sina toppmodeller, tråkigt, men men.. Man kan inte alltid få det man vill..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Köper hellre 2 st 3870x2 från Asus än 1st 9800x2 från Nvidia..

Åtminstånde en 9800GX2 kommer funkar i spel och inte bara i 3DMark.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Funkar 9800x2 med dubbla skärmar? Blev att fundera på den där SLI biten.. //Blairus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Köper hellre 2 st 3870x2 från Asus än 1st 9800x2 från Nvidia..
Nvidia är f*n mästare på ta betalt för sina prylar, kommer ihåg då 8800GTX/Ultra kom, snordyra grejjer!
ATI korten diggar jag då dem har mer Bang For Buck!

Både Intel o Nvidia har storhetsvansinnen att ta betalt för sina toppmodeller, tråkigt, men men.. Man kan inte alltid få det man vill..

Tycker du att ett 9800GX2 ska kosta lika lite som ett 3780x2 fastän det presterar mycket bättre? Förstår inte hur du tänker.

Förtydligande:

Bra kort: X antal kronor.
Bättre kort: Dyrare.

Så svårt var det.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Köper hellre 2 st 3870x2 från Asus än 1st 9800x2 från Nvidia..
Nvidia är f*n mästare på ta betalt för sina prylar, kommer ihåg då 8800GTX/Ultra kom, snordyra grejjer!
ATI korten diggar jag då dem har mer Bang For Buck!

Både Intel o Nvidia har storhetsvansinnen att ta betalt för sina toppmodeller, tråkigt, men men.. Man kan inte alltid få det man vill..

8800 må vara dyrt när det kom fast det var ju bättre än HD2900, som inte fungerade som man hade hoppats och kom allt för sent.

Snordyra för dig små pengar för andra.
Du får vad du betalar för.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

9800GX2 presterar helt klart bra men o andra sidan så är det ca 40% dyrare än 3870 X2. Det har alltid kostat att ligga på topp så priset är inte alls omotiverat högt men visst får man mer prestanda för pengarna i de lägre prisklasserna. Med andra ord är både 9800GX2 och 3870 X2 bra köp beroende på hur mycket pengar man vill lägga. Mitt Geforce3 kostade över 5000 nytt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden nu men jag kan inte hitta någon info om tankar kring om man redan har en schysst uppsättning av CPU och MB utan SLI/Crossfire-möjligheter. Om inte möjlighet till det finns så känns ju ett snabbt "singelkort" som bästa lösningen. Annars får man ju räkna in ett nytt moderkort också i kostnaden och inte bara jämföra kort mot kort.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Köper hellre 2 st 3870x2 från Asus än 1st 9800x2 från Nvidia..
Nvidia är f*n mästare på ta betalt för sina prylar, kommer ihåg då 8800GTX/Ultra kom, snordyra grejjer!
ATI korten diggar jag då dem har mer Bang For Buck!

Både Intel o Nvidia har storhetsvansinnen att ta betalt för sina toppmodeller, tråkigt, men men.. Man kan inte alltid få det man vill..

Ah men snälla, lägg ned om att ta betalt. High end har _alltid_ kostat mycket mer än mid och low segment och det kommer alltid att förbli så. HD3870X2 kan ju anses som high end som har problem att ta sig förbi ett 8800GTS 512 för 2400kr många gånger så kalla det vad du vill, men att köpa två HD3870X2 vore bara idioti när du nästan får likadan prestanda för 2000kr mindre.

Vad är det mer er folk som gnäller om priser hela tiden, tänker inte på just dig nu utan rent generellt. Antingen så skaffar man sig ett ordentligt jobb eller så lever man med ett grafikkort för 2000kr i tre år.

Mitt 8800GTX för ett år sedan kostade hos datorbutiken.com 5200kr och idag kostar ett 9800GX2 4600kr som utpresterar mitt 8800GTX. Whats the problem liksom?

Delerium: Jo fast det presterar ju oftast mer än 40% bättre också, +-0.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag menar bara att dem tar för mycke betalt o höjer priserna på allt..
Bättre och ta lite lägre betalt o göra det mer attraktivt för alla, inte bara dem som har feta löner (vad nu en fet lön räknas som) visst, allt är en prioriteringsfråga oxå, vad man har för intressen osv..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Jag menar bara att dem tar för mycke betalt o höjer priserna på allt..
Bättre och ta lite lägre betalt o göra det mer attraktivt för alla, inte bara dem som har feta löner (vad nu en fet lön räknas som) visst, allt är en prioriteringsfråga oxå, vad man har för intressen osv..

Men då köper man ett 9800GTX. Herregud jag förstår mig inte på dig. Sedan när har det överlägset bästa grafikkortet på marknaden varit attraktivt för alla?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Jag menar bara att dem tar för mycke betalt o höjer priserna på allt..

Så du vill ha en ferrari för samma pris som för en micra. Hur tänker du igentligen?

Låter mer som du vill bara flamma nV och Intel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Lite besviken på 3870x2 som inte direkt är synligt bättre än 8800GTS 512 trots två gpu's.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Om man skulle diskutera som många som gnäller på nVidias priser gör, då skulle ju ni också tycka att AMD tar ut tokdyra pengar för sitt HD3870 X2. Om man jämför med ett 8800GTS (G92) som kostar 2400kr och presterar nästan lika bra och ibland bättre?!

Hur kommenterar ni det, ni som förmodligen tycker att ett HD3870 X2 är mer värt att köpa än ett 8800GTS (G92) fast det knappt är bättre.

Jag hittar ingen logisk förklaring hur ni då diskuterar.

Det enda som jag kommer fram till är att ni bara måste hata nVidia. Argumenten som ni kommer med håller ju inte för fem öre.

Är ett 9800GX2 för dyrt så är det ju betydligt mer prisvärt att köpa ett 8800GTS (G92) än ett HD3870 X2, eller hur?

Samma gamla fanboy-argumentation som gör att ni hamnar i en vinkelvolt av konstiga argument som inte håller. Själv köper jag det kort som för tillfället ger mig det jag vill ha i prestandaväg.

nVidia har idag det bäst presterande kortet på marknaden och även det mest prisvärda om man är lagd så. Punkt slut!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så du vill ha en ferrari för samma pris som för en micra. Hur tänker du igentligen?

Låter mer som du vill bara flamma nV och Intel.

En Ferrari för samma pris som en Micra, vore schysst!

Tycker inte att 4600 spänn är så farligt, om man ser på prestandan...

Men som någon kommenterade, efter att man köpt värsting grafikkortet så måste man ha värsting processorn osv...

Då flyger pengarna iväg!

3870X2 skulle räcka för mig, alternativt ett HD3870. Är inte ute efter superprestanda, jag vill bara kunna lira alla spel i 100 flås...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa nytt idag skulle det klart bli ett 3870 men mitt 8800gts 640mb hänger med ett tag till tror jag. Dagarna då jag spenderade 5000+ kr på ett grafikkor är ett minne blott, nu får man ju grym prestande för en bråkdel av pengarna.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
nVidia har idag det bäst presterande kortet på marknaden och även det mest prisvärda om man är lagd så. Punkt slut!

Beror inte det på vilken typ av spel man spelar och vilken typ av skärm man har?
Är man miljömedveten så drar även ATI korten mindre ström när de inte jobbar vilket brukar vara den övervägande tiden av datoranvändande.

Det enda kortet som kan tävla i prisvärdhet med ATI är vad jag känner till är 9600GT.
Under vissa omständigheter, exempelvis om man har stor skärm (2560x1600) eller har som krav att spela Crysis med det mesta påslaget. Då kan det krävas att man måste köpa det värsta. I annat fall så tror jag ingen märker om deras kort kan rendera 296 bilder i sekunden även om skärmen bara klarar 60 och ögat börjar få svårt och hänga med efter 30

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

1. Företag tillverkar saker för att tjäna pengar och gå med vinst. Det är inga välgörenheter som "gör så alla kan få del av...".
Är det för dyrt - köp det inte! Vill du ha det bästa - betala!

2. Man kan ALDRIG jämföra en produkt med en annan om de inte har samma prestanda och/eller pris.

A. De har antingen samma prestanda
B. eller samma pris.

Då kan man jämföra.

Ex.
En Micra kostar 100kkr och går i 150km/h. En Ferrari kostar 1000kkr, den går ju dock inte i 1500km/h - och folk skriker "EJ PRISVÄRD"...
Självklart helt felaktig jämförelse.

Man kan inte resonera så - antingen jämför man produkter med SAMMA PRIS... eller produkter som har SAMMA PRESTANDA.

Pris-Prestanda kommer aldrig vara en linjär funktion.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Hmmmm

Ursäkta en kanske dum fråga, men det är så man lär sig. Fungerar 9800X2 som ett kort eller är det en SLI lösning på ett kort? Eller med andra ord, drar man nytta av processor 2 även i spel utan SLI stöd?

/Sefu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
Hmmmm

Ursäkta en kanske dum fråga, men det är så man lär sig. Fungerar 9800X2 som ett kort eller är det en SLI lösning på ett kort? Eller med andra ord, drar man nytta av processor 2 även i spel utan SLI stöd?

/Sefu

Kortet funkar som ett kort, alltså behöver inte moderkortet ha SLI-stöd.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Som Nusse ovan skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
2 st HD3870X2 i crossfire vs ett 9800GX2? Inte långt ifrån samma prislapp

Med komplett som referens är det 2000:- skillnad

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Det är inte alla ett dyrt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Om man skulle diskutera som många som gnäller på nVidias priser gör, då skulle ju ni också tycka att AMD tar ut tokdyra pengar för sitt HD3870 X2. Om man jämför med ett 8800GTS (G92) som kostar 2400kr och presterar nästan lika bra och ibland bättre?!

Hur kommenterar ni det, ni som förmodligen tycker att ett HD3870 X2 är mer värt att köpa än ett 8800GTS (G92) fast det knappt är bättre.

Jag hittar ingen logisk förklaring hur ni då diskuterar.

Det enda som jag kommer fram till är att ni bara måste hata nVidia. Argumenten som ni kommer med håller ju inte för fem öre.

Är ett 9800GX2 för dyrt så är det ju betydligt mer prisvärt att köpa ett 8800GTS (G92) än ett HD3870 X2, eller hur?

Samma gamla fanboy-argumentation som gör att ni hamnar i en vinkelvolt av konstiga argument som inte håller. Själv köper jag det kort som för tillfället ger mig det jag vill ha i prestandaväg.

nVidia har idag det bäst presterande kortet på marknaden och även det mest prisvärda om man är lagd så. Punkt slut!

HD3870X2 är starkare än 8800GTS 512MB under alla Crossfire-applikationer. Punkt slut!

Permalänk

jag blir så less på radeons ojämna prestanda. tål inte tanken att man kan få bättre prestanda me ett billigare 8800gts 512 i vissa inställningar

9800GX2 har hög jämn prestanda hade köpt om man haft pengar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
HD3870X2 är starkare än 8800GTS 512MB under alla Crossfire-applikationer. Punkt slut!

Kostar mer också

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
"...deras kort är mkt prisvärt" Vilket kort menar du? Menar du AMD eller nVidia?
Hela meningen "Tyckte att deras kort är mkt prisvärt" gör det svårt att förstå vad du egentligen menar, hela inlägget är ganska svårt att förstå. Någon annan som förstår?

nVidia har ett mycket bra kort och de tar bra betalt för det, med rätt tycker jag.
AMD har inte ett lika bra kort som mer ligger och tampas med 8800GTX/GTS(G92)/Ultra och inte mot 9800 GX2. GX2 ligger i en egen liga tycker jag. Det är klart att de tar betalt för ett sånt kort då.

Menar ATIs kort, Om Ati/amd hade samma budget som Nvidia/intel så tror jag att ATi/amd hade legat på 1:a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
HD3870X2 är starkare än 8800GTS 512MB under alla Crossfire-applikationer. Punkt slut!

Jo men nu var det inte det jag menade. Skillnaden i prestanda mellan Geforce 9800 GX2 mot Radeon HD 3870 X2 är betydligt större än skillnaden mellan Radeon HD 3870 X2 och 8800GTS (G92). Så hur kan så många klaga på att Geforce 9800 GX2 inte är värt sitt pris.

Skillnaden är att Geforce 9800 GX2 totalt äger Radeon HD 3870 X2, därav det högre priset på Geforce 9800 GX2.

Geforce 8800GTS (G92) är inte alls så långt ifrån Radeon HD 3870 X2 som prisskillnaden visar. Därför är det konstigt att så många tycker att ett Radeon HD 3870 X2 är ett så mycket bättre val än ett 8800GTS (G92) om man nu går efter pris/prestanda. Hur kommer det sig Mr. Borka? Ren fanboyism gissar jag på. Vad tror du? Räkna på det själv så ser du att 8800GTS är merprisvärt jämfört mot HD3870 X2 än vad ett HD3870 X2 är mot ett 9800 GX2. Är HD3870 X2 fortfarande ett bättre val då? Jag får inte ihop det. Förklara gärna.

Om vi räknar snällt till HD3870 X2 fördel på prisfronten rent procentuellt så får jag ändå inte ihop varför man ska köpa ett HD3870 X2 före ett 8800GTS (G92) eller ett 9800 GX2 rent pris/prestandamässigt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.