Vad hände sen? (De svenskar som blev misstänkta för fildelning)

Permalänk
Medlem

Vad hände sen? (De svenskar som blev misstänkta för fildelning)

Ja, det var ju ett par år sedan den första i sverige blev misstänkt för fildelning, men man hörde ju ingenting om det blev en dom eller inte. Filmen som han hade delat med sig var "Hip hip hora", om inte minnet sviker.

Sedan så var det ju en till snubbe som blev misstänkt.

Jag har inte hört att dom har gått fria, eller om dom har fått någor straff.

Någon som vet?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Avstängd

Han som delat med sig av filmen Hip hip hora, fick väl böta typ 16 000:- ? Om inte minnet sviker hel, den andra personen.. ve tjag ingenting om.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk

De samlar in data för att stämma halva sverige för sånt här just nu ^^ dock så tycker jag hela jakten är ett skämt. han som delade ut hipp hipp hora filmen fick väl 16k i böter om jag inte minns fel. har även hört en polares kompis syrra hennes kille blev tagen för nått men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
De samlar in data för att stämma halva sverige för sånt här just nu ^^ dock så tycker jag hela jakten är ett skämt. han som delade ut hipp hipp hora filmen fick väl 16k i böter om jag inte minns fel. har även hört en polares kompis syrra hennes kille blev tagen för nått men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Men det var bevismaterial taget på olagligt vis!

Beviset var taget genom att tanka hela filmen, så den som "satte dit han" ska också få böter för just fildelning. "Att tanka en film är som att sno en från en Videobutik"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men det var bevismaterial taget på olagligt vis!

Beviset var taget genom att tanka hela filmen, så den som "satte dit han" ska också få böter för just fildelning. "Att tanka en film är som att sno en från en Videobutik"

Jo jag vet det. Problemet ligger ju i att man tar inte filmen ifrån butiken. man tar inte häller den och 'lånar' den så man gör en kopia. Utan man kan mer säga som så att man skickar ett pussel till afärren och sedan lägger de klart 1/4 och skickar tillbakadag ett och fortsätter i samma takt tills du har fått hela pusslet ihopsat gratis. ingen som har lagt ner någon tid eller förlorat på det. möjligen videoaffären som minskar sin försäljning och uthyrning och att filmbolaget får in mindre pengar..

Dock är det fortfarande inte stöld. För isf måste man bli av med något och det blir du ju inte.

Vi kan debatera en 200sidor lång tråd om det är rätt o fel eller stöld eller inte men iaf. så larvigt. annars kan vi gå tillbaka till 2mbit igen ingen behöver mer om man inte 'får' ladda hem det man vill för att det finns att tillgå gratis. Det är lite som att gå runt i cdafärrerna coh plocka på sing demosinglar som brukar finnas gratis att hämta. bara det att man inte går tillbutiken längre;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men det var bevismaterial taget på olagligt vis!

Beviset var taget genom att tanka hela filmen, så den som "satte dit han" ska också få böter för just fildelning. "Att tanka en film är som att sno en från en Videobutik"

Dom som sätter dit folk har tillstånd av filmskaparen/utgivaren att ladda ner filmen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Dom som sätter dit folk har tillstånd av filmskaparen/utgivaren att ladda ner filmen.

Men likförbannat är det mot svensk lag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men likförbannat är det mot svensk lag!

Nej, har dom tillstånd att dela ut det så är det ju inget brott.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Då ska jag bli en av "Dom som sätter dit folk", få tillstånd att ladda hem några filmer och sedan länsa de närmaste videouthyrarna på dessa filmer. Antipiratbyrån har ju sagt till mig att det är samma sak som att ladda hem dem så det bör väl inte bryta mot lagen?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men det var bevismaterial taget på olagligt vis!

Det här är inte USA, vi har fri bevisprövning i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt skit som skrivs om fildelning är fjantigt, tycker dom ska vara tacksamma speciellt musikbranchen.

Det är väll bara om man lyckas tanka svenska grejor man kan åka fast igentligen och vid användande av DC? Torrents delar man inte ut en fil direkt utan små delar så det räknas väll inte som fildelning? Finns säker kryphål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jag tycker allt skit som skrivs om fildelning är fjantigt, tycker dom ska vara tacksamma speciellt musikbranchen.

Det är väll bara om man lyckas tanka svenska grejor man kan åka fast igentligen och vid användande av DC? Torrents delar man inte ut en fil direkt utan små delar så det räknas väll inte som fildelning? Finns säker kryphål.

Torrents räknas som fildelning lika väl som att ladda hem via DC++.

Däremot har väl bara de som åkt fast varit användare av just DC++? Inget fall än så länge har väl gällt användare av torrenttekniken?

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk
Avstängd

Om någon laddar ner en film, valfri metod och filmen inte är copyright skyddad (ripparen har tagit bort det) är det fortfarande olagligt? Den är ju inte copyrightskyddad.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Om någon laddar ner en film, valfri metod och filmen inte är copyright skyddad (ripparen har tagit bort det) är det fortfarande olagligt? Den är ju inte copyrightskyddad.

Upphovsrättsskydd gäller i första hand inte kopieringsskydd om sådana finns utan själva filmen/programmet/musiken.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Då ska jag bli en av "Dom som sätter dit folk", få tillstånd att ladda hem några filmer och sedan länsa de närmaste videouthyrarna på dessa filmer. Antipiratbyrån har ju sagt till mig att det är samma sak som att ladda hem dem så det bör väl inte bryta mot lagen?

Visst, har du tillstånd så är det ju inga problem men lycka till att få det, det är ju bara antipiratbyrån och liknande som får det. Sen får dom inget universiellt tillstånd som gäller för alla filmer i hela världen, en utgivare kan ge dom tillåtelse att ladda ner en viss film för att hitta folk som delar den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Det här är inte USA, vi har fri bevisprövning i Sverige.

Men hur fungerar det?

I Sverige får inte Polisen maskera sig för o fånga tjuvs. Jag ser inte skillnaden när x-antal sitter med rättigheter att dela ut på ett nätverk där det förekommer backup-delning åt varandra.

Blir lite, "tillfället gör tjuven"-scenario.