Permalänk
Medlem

Köphjälp, 50" 1080p tv.

Tjo polaren frågade mig om råd, har dock ingen koll längre på vad man skall köpa:) Så vad är bästa alternativet? prisklass runt 20k.

kollat på denna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=199567

Plasma/lcd spelar det nån roll längre?

fred.

Visa signatur

dator yay

Permalänk
Medlem

LCD om du ska ha den kopplad till datorn och se på film på den då samt surfa. Plasma om du har en blu-ray eller dvd spelare och vill se sd-tv.

tipstips www.minhembio.com tipstips

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Killen skall förmodligen köpa ps3 med samt ha den till film kopplad till datorn.. Hmm. Nån annan som har koll?

fred

Visa signatur

dator yay

Permalänk

Panasonic PZ700 är en ruggigt bra TV till klart humant pris. Åk och titta på den bums, de flesta stora aktörer bör ha den inne.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=174492

Visa signatur

"?"

Permalänk
Inaktiv

köp inte plasma då de har en skitliten chans att få inbränningar.

Permalänk
Avstängd

påminn honom om att oavsett vad han köper så är 50" otroligt stort och kommer dominera ett mindre vardagsrum. Det är, dessvärre, ingen vacker syn alls

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
köp inte plasma då de har en skitliten chans att få inbränningar.

Köp inte lcd, det finns en ännu mindre chans att få en inbränning där...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
påminn honom om att oavsett vad han köper så är 50" otroligt stort och kommer dominera ett mindre vardagsrum. Det är, dessvärre, ingen vacker syn alls

Ne, inte alls. 50" är skönt på 2.5-3 meters avstånd

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara nått, skall finnas en version med inbyggd HD också.
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=905910

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
LCD om du ska ha den kopplad till datorn och se på film på den då samt surfa. Plasma om du har en blu-ray eller dvd spelare och vill se sd-tv.

tipstips www.minhembio.com tipstips

Varför skulle lcd vara bättre på film från just datorn? Plasma för all sorts film och tv imo. LCD om det ska surfas.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, inte alls. 50" är skönt på 2.5-3 meters avstånd

Tycker att en 28" är lagom för det avståndet....

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

jag sitter 3m från min Toshiba 42" ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Visst är det skönt, men knappast estetiskt tilltalande, om man tänker att man har ett vardagsrum på mindre än 25-30kvm. Jag har 32" plus 92" från proj och jag har ungefär samma avstånd. Den stora skillnaden är att duken försvinner när den inte används, en tv hänger alltid där och ser tråkig ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Tycker att en 28" är lagom för det avståndet....

Usch nej, just nu kör jag 32" på 3 meters vilket är för litet, men jag skall snart ta in den till sovrummet och ha den på 1.5-2 meters avstånd. Blir en projektor i vardagsrummet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Visst är det skönt, men knappast estetiskt tilltalande, om man tänker att man har ett vardagsrum på mindre än 25-30kvm. Jag har 32" plus 92" från proj och jag har ungefär samma avstånd. Den stora skillnaden är att duken försvinner när den inte används, en tv hänger alltid där och ser tråkig ut.

Farsan kör sin 46" i sitt rum på kanske 20-25 kvm, en större skulle inte vara ett problem, allt handlar om hur bra man inreder resten

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Eller brist på att inte kunna se när det blir fel (se, jag kan också göra dryga svar:)).

Men visst, smak och tycke som vanligt, men jag gillar proportioner och en 50" tv dominerar otroligt mycket i ett så pass litet rum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Denna kanske kan vara nått, skall finnas en version med inbyggd HD också.
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=905910

/Homer_S1

Det är inte en 1080p TV dock.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Eller brist på att inte kunna se när det blir fel (se, jag kan också göra dryga svar:)).

Men visst, smak och tycke som vanligt, men jag gillar proportioner och en 50" tv dominerar otroligt mycket i ett så pass litet rum.

Ja, och då är det klart man får designa resten av rummet med att ha TVn i centrum. Har du en pianolackad TV får man väl tapetsera med tapeter som passar, köra svarta/glasmöbler, lägga nått fyrkantigare golv osv osv Du kan inreda riktigt najjs med TVn i centrum även i små rum.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Det är inte en 1080p TV dock.

"Den stödjer den höga upplösningen 1080p"

Från expert's produktbeskrivning. Så antagligen så är det en 1080p TV

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
"Den stödjer den höga upplösningen 1080p"

Från expert's produktbeskrivning. Så antagligen så är det en 1080p TV

Står ju på sidan att den inte är det.

Upplösning :
1366x768

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

nej, det är ingen Full-HD skärm, men den kan ta emot 1080p bild, men skalar ner den till 720 skulle jag gissa på.

Däremot tror jag inte man ser sån skillnad på 1080p och 720p.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
köp inte plasma då de har en skitliten chans att få inbränningar.

Det är en stor chans man får inbränningar med plasma, det är just därför man absolut inte ska ha en plasma till en källa som visar samma färg på ett ställe under en längre period.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Det är en stor chans man får inbränningar med plasma, det är just därför man absolut inte ska ha en plasma till en källa som visar samma färg på ett ställe under en längre period.

Helt rätt! Så var det för 5 år sedan. Numera så är problemen med inbränningar minimiala. Panasonic tog till och med bort sina anti inbränningsfunktioner då de inte behövs längre.
Numera så är inbränningar extremt sällsynta.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Det är en stor chans man får inbränningar med plasma, det är just därför man absolut inte ska ha en plasma till en källa som visar samma färg på ett ställe under en längre period.

Världens minsta stora chans. Jag har fortfarande aldrig sett en riktig inbränning med egna ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apocalyptic
nej, det är ingen Full-HD skärm, men den kan ta emot 1080p bild, men skalar ner den till 720 skulle jag gissa på.

Däremot tror jag inte man ser sån skillnad på 1080p och 720p.

Kan jag påstå att man gör i skärmstorlekar upp emot 50". Vid lägre storlekar kan vi börja diskutera

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

För en gångs skull håller jag helt med Derox. Men som vanligt gäller det för vad man tittar på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
För en gångs skull håller jag helt med Derox. Men som vanligt gäller det för vad man tittar på

Precis, det glömde jag nämna, tittar man på VHS gör det till eller från Jag förutsatte att man matade med antingen HD-DVD, Blue-Ray eller hade TVn kopplad till datorn för spelande eller uppspelning av material därifrån i 1080p (lagligt material då ).

Morsan har för övrigt en 42" med Full-HD stöd, här kan diskuteras hur viktigt det är. Min subjektiva uppfattning är att det ser något snyggare ut vid bra källor, men det är inte alls lika uppenbart som på en 50". Vid 42" spelar nästan annat in lika mycket, som färgåtergivning och sådant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag ser det så här, om du skall se på SDTV, HDTV, film, sport så skall du ha en PLASMA, skall du använda tvn som en dataskärm så skall du ha en lcd för att det blir lite suddigt på en plasma. har själv suttit på en Panasonic plasma i lite drygt 2 år och jag ångrar inte att det blev en plasma en enda gång.

Svärtan är milsvida bättre på en plasma och ljusstyrkan är behagligare. Allt får ett lugn och ett fint flyt på en plasma.

Jag har en polare som hade en helt ok LCD men han bytte efter ett tag till just en panasonic 50" FULL-HD, en sådan kostar ca 20-25.000:- en hd ready ligger på 15.000 medan 42" hd ready kostar någon stans 11.000:-.

Han fattar inte i nuläget att han orkat titta på en LCD tidigare, vanlig tv är en katastrof om man gämför de båda

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
påminn honom om att oavsett vad han köper så är 50" otroligt stort och kommer dominera ett mindre vardagsrum. Det är, dessvärre, ingen vacker syn alls

Faktum är snarare att om han köper en 42" kommer han att ångra sig efter ett par veckor då stort förnöjer. Man kan i princip inte ha en för stor skärm, och upplevelsen skalar med storleken på skärmen.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk

Haha avståd snackas det om, jag satt en halvmeter från en 42" Snacka om att vara blind...

Permalänk
Medlem

För bästa möjliga bild: Pioneer plasma alt. Panasonic plasma för lite humanare priser

För bästa möjliga bild med LCD: Samsungs LED skärmar.

______________________________________________________________________
Fördelar plasma:

*Bäst bild till allt förutom statiska bilder, dvs tex bildspel mm.

*Överlägsen om det inte är 720p/1080p/1080i som källa. Om du tex ser på tv/dvd är det som dag och natt mot LCD.

Nackdelar plasma:

Tjockare och därav mer svårmöblerad.

Varmare och kan därför inte hängas precis hur som helst, den ska ha luftspalt över och på sidorna.
_______________________________________________________________________

___________________________
Fördelar LCD (LED)

Nästan bäst bild.

Extremt tunn

Estetiskt tilltalande (personligt)

Nackdelar LCD (LED)

Inga stora mer än priset
___________________________

Fördelar LCD

Priset

Nackdelar

Denna ses oftast som "standard" därav står allt som är bättre/sämre som för/nackdelar hos de andra.
______________________________________________________________________

Slutsats:

För mig finns det bara två alternativ om man skall ha en +50" tv, och det är Panasonic plasma eller Samsung LED (valfri serie)

SKALL man absolut ha en LCD så bör man köpa en LED variant. Har man inga speciella krav bör man just nu köpa plasma.

Största nackdelen med LCD LED är just priset. Jag anser personligen att tjockleken oftast är ointressant på tvn, då du ändå kommer ha 50cm djup reciver på en hylla under tvn. Där faller det största köpargumentet till att köpa en LCD LED.

Att den du sedan får flaggskeppsmodellen av Panasonics Plasma i 50 tum för samma pengar som du får lägga på en 46" LED och då inte av senaste modellen, utan man får jämföra med föregående modellen hela tiden då den ligger i samma pris.

Kan väl nämna att jag själv har en Panasonic g10 50" och det är av den anledningen att det tittas ganska mycket på "vanliga" kanaler som inte sänder i HD. Att det sedan är det bästa som finns för HD källor är mer som en bonus.