livslängd usb-minne

Permalänk
Medlem

livslängd usb-minne

är det någon som vet någon ungefärlig livslängd för ett usb-minne? sökte på google men kunde inte hitta något bra.

jag inser att livslängden försämras ju fler omskrivningar jag gör på det men om jag gör några skrivningar på det och sen låter det ligga i ett bankfack, hur länge kan det tänkas fungera? längre än en människas livstid?

tänkte man kunde göra viktig oersättlig backup såsom bilder osv och spara i bankfack..

Permalänk
Medlem

Finns ingen som vet säkert. Slit och släng är det som gäller.

Fysiska bilder är säkrare helt klart. Men tidens tand raderar allt, förr eller senare

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att det ska finnas möjlighet att läsa av den standard eller teknik du använt också. Jag hade nog haft både papperskopior, CD/DVD av bästa sort (Taiyo Yuden) som kopieras om vart 5:e år samt, varför inte, ett USB-minne. Jag skulle dock rekommendera dig att läsa på om de olika teknikerna gällande flashminnen (mirrorbit osv) för att försöka välja det som håller längst utan omskrivning.

Det finns säkert fler/bättre ideér från fler håll, men förlita dig aldrig endast på en källa om det är ovärdeliga data.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro