Permalänk
Medlem

SATA diskar syns inte i BIOS

Jag har precis slängt ihop en ny dator:

Operativsystem: - (inte kommit så långt än)
Processor: Intel E8400 klockad till 3,8 GHz
Processorkylare: standard
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.1
BIOS: F9 (levererades med den)
Minne: DIMM DDR2 4GB PC2-6400 800MHZ KIT (2X2GB), KVR (KVR800D2N5K2/4G)
Grafikkort: Asus GeForce 8800GT 512MB GDDR3, 600MHz, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP (EN8800GT/G/HTDP/512M)
Hårddisk 1: SAMSUNG SPINPOINT 250GB SATA/300 7200RPM 16MB (HD252KJ)
Hårddisk 2: SAMSUNG SPINPOINT 250GB SATA/300 7200RPM 16MB (HD252KJ)
Nätagg: Zalman ZM600-HP med 24 + 12V
Övrig kylning: 1x120mm utblås och 1x80mm insug i lådan
Övriga komponenter: NEC ND3540 DVD-brännare och D-LINK DWA-556 WIRELESS N W-LAN PCI-EXPRESS KORT

Inga av mina två diskar syns i BIOS, har provat att ha SATA-diskarna kopplade mot SATA-portarna kopplade till ICH9R-chippet, samt till Gigabytes egen SATA-kontroller.

Har provat SATA-läget för ICH9R som Disabled (ej RAID eller AHCI), som AHCI eller som RAID, inget har gjort någon skillnad (diskarna har inte synts i BIOS under CMOS).

Har även provat de få inställningar som finns för Gigabytes egen kontroller (Disabled/Enabled eller IDE, RAID/IDE eller AHCI.

Någon som har några idéer?

Jag kommer att flasha om BIOS till F12 nu (senaste versionen), men skeptisk till att det kommer göra någon skillnad.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Hedersmedlem

Har du allting enable:at när det gäller Sata? Onboard sata/ide device, och Sata-port 0-3 Native mode tex?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.

Ja, allt angående SATA är Enabled i nuläget.

Edit:

Inställningar i BIOS:

Integrated peripherals
SATA RAID/AHCI Mode: Disabled (Disabled/RAID/AHCI)
SATA Port0-3 Native Mode: Enabled (Disabled/Enabled)
Onboard SATA/IDE Device: Enabled (Disabled/Enabled)
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode: IDE (IDE/AHCI/"RAID/IDE")

Jag har även provat:

Integrated peripherals
SATA RAID/AHCI Mode: AHCI (Disabled/RAID/AHCI)
SATA Port0-3 Native Mode: Enabled (Disabled/Enabled)
Onboard SATA/IDE Device: Enabled (Disabled/Enabled)
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode: AHCI (IDE/AHCI/"RAID/IDE")

Samt:

Integrated peripherals
SATA RAID/AHCI Mode: RAID (Disabled/RAID/AHCI)
SATA Port0-3 Native Mode: Enabled (Disabled/Enabled)
Onboard SATA/IDE Device: Enabled (Disabled/Enabled)
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode: RAID/IDE (IDE/AHCI/"RAID/IDE")

Men ingen variant gör någon skillnad.

Kan det vara så att diskarna inte kommer att synas i BIOS alls?

Edit 2:

Jag lade handen på hårddiskarna när datorn har bootat (passerat POST), men de spinner inte upp alls - inget händer.

Jag misstänker att något av följande har något fel:

* Nätagg
* SATA-strömkablarna (har dock provat med 2 olika par)
* SATA-kablarna (har dock provat med 2 olika)
* Hårddiskarna (lite orimligt, då båda uppvisar samma beteende)

Jag ska se om jag får tag på en multimeter i morgon så ska jag se om det kommer någon ström via SATA-strömkablarna.

Jag har även uppdaterat BIOS till F12, gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju en viss fördel om de spinner loss annars kan du ju inte se röken av dem, hur mycket du än försöker, och så som du ställde enligt det första stycket, skulle jag tippa att det skulle funka bra, när du väl får igång dem

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du har så rätt Jalle64, har dock just testat strömmen från nätagget med en nätaggstestare från Kjell & Co. Strömmen är det inget fel på, +12V, +3,3V samt +5V visade fina värden. Så:

* Inget fel på SATA-strömkablarna
* Inget fel på nätagget

Har även provat med andra SATA-kablar (heavy duty gjorda för SATA 3GB från Deltaco), gjorde ingen skillnad. Så:

* Fel på hårddiskarna
* Fel på moderkortet
* Inget fel alls, de ska bara inte synas i BIOS utan endast i operativsystemet efter installation av drivare

Det sista tror jag dock inte på...

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Hedersmedlem

Varvar de inte upp kan du ju utesluta allt efter bootning, hehe

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Inget som ligger och kortsluter någonstans? Du kan testa att köra moderkortet utanför lådan och med bara en hårddisk (ingen DVD-spelare)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så här ligger landet nu:

* Har provat med IDE-ström (5,25") > SATA-ström y-kabel - ingen skillnad (är nu övertygad att problemet inte sitter i strömförsörjningen till diskarna)

- Så nu vet jag att problemet antingen sitter i hårddisken eller i mobot, synd jag inte har en known-good SATA-disk, då hade jag bara kunnat prova den, och synd att jag inte har en till dator med SATA-kontakter, då hade jag kunnat prova mot den.
- Köper jag ett externt chassi för SATA-diskar så är jag inte säker på att jag blir klokare

- Jag har även provat boota till Ubuntu för att se om diskarna syns där, men får inte Ubuntu att boota ordentligt till Gnome så att jag kan luska vidare där, surt. Får se hur det slutar, jag antar att jag gjort tillräckligt mycket felsökning som privatperson för att kunna returnera det som inte funkar - problemet är bara, vilket som inte funkar? Mobo eller HDD?

Citat:

Inget som ligger och kortsluter någonstans? Du kan testa att köra moderkortet utanför lådan och med bara en hårddisk (ingen DVD-spelare)

Tror inte något kortsluter, då hade väl inte datorn bootat ordentligt? För allt verkar funkar klockrent utom just SATA-diskarna. Kan det vara så att SATA-kontrollern är kortsluten bara den?

* Har även provat att bygla ned till SATA1 (1,5 GB) på diskarna med hjälp av den här bilden - gjorde ingen skillnad
* Har provat se om det finns någon strömsparfunktion i BIOS som inte meddelar diskarna att de ska spinna upp - hittar ingen sådan
* Har hittat information om vad som krävs för att den ska spinna upp, kring 2,3 - 2,4 A (hittade inte exakt information för den här modellen, men för närliggande Samsungmodeller) - har inte testat hur många Ampere som går till disken, men Volten ser ju bra ut, hoppas jag inte ska behöva testa Amperen också

Suck, börjar bli lite uppgiven - ska testa med en PATA > SATA adapter för att se om en known-good PATA-disk jag har syns i BIOS under CMOS... Får se...

EDIT:

Fallet är löst!

BÅDA diskarna är trasiga...

Jag har nu provat med en High-Point RocketHead 100 IDE to SATA adapter för att testa en known good PATA disk till mina SATA-portar. Disken dyker inte upp på ICH9-portarna (men är ett känt fel med RocketHeadadaptern), men väl på Gigabytes egen kontroller... Provade med två olika diskar och olika SATA-kablar, samma resultat varje gång - de funkar. Så det måste vara fel på de två diskarna jag köpte, vilken ofantlig otur.

Suck, men nu vet jag i alla fall vad som är fel.

Jag returnerar diskarna snarast till Dustin, och byter nog till Seagatediskar istället.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad