räkna ut hur många KW/h min dator drar som max??

Permalänk
Medlem

räkna ut hur många KW/h min dator drar som max??

Hej har letat lite efter att vad jag kommer ihåg har sätt för kanske ett år sen här en hemsida där man kunde räkna ut hur många KW/h ens dator drar eller hur många Watt den behöver eller något sånt där men det jag undrar är om det finns någon sån sida kvar ? har googlat och letat här men har inte hittat något så snälla hjälp mig

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

W har ett tidsbegrepp inbyggt. Det betyder Nm/s eller J/s. (energi per sekund).
Du kan inte säga W/h.

Det finns flera sidor på nätet där du kan klicka i det din dator består av och den räknar ut ungefär vad som krävs. Annars finns effektmätare att köpa på typ clas ohlsson.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hmm jaa men asså går det inte att bara räkna ut antalet kw/h ? för jag vill bara räkna ut hur mycket ström min dator skulle dra under ett år om den skulle va på 24/7 och gjorde det förut en gång som stämde gandska bra men va ett tag sen och min matte är inte lika bra som förr längre

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Din dators effekt(i Watt)*antalet sekunder på ett år(31 536 000s)=Elektrisk energi i Ws (även Joule).

Dividera sedan detta med 1 000 så har du kWs. Dividerar du sedan detta med 3600 så har du i kWh.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
Hmm jaa men asså går det inte att bara räkna ut antalet kw/h ? för jag vill bara räkna ut hur mycket ström min dator skulle dra under ett år om den skulle va på 24/7 och gjorde det förut en gång som stämde gandska bra men va ett tag sen och min matte är inte lika bra som förr längre

Köp en sånhär elmätare.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181003

Låt en gå ett dygn med en normal belastning... sen är det bara gångra med ett år.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Alltså, Norrby89, för att klargöra, eller möjligen göra det ännu mer tillkrånglat...döm själv:

W=Watt är ett effektmått och anger hur mkt energi som går åt per tidsenhet. D v s med SI-enheter blir det Joule per sekund, J/s. kW eller kiloWatt anger fortfarande samma sak fast i tusental Joule per sekund. Exempel: En glödlampa märkt 60W kommer belasta elnätet med energimängden 60 Joule varje sekund den är påslagen.

Begreppet "kilowattimme" (ofta felaktigt bara uttryckt som "kilowatt") är ett energimått och inte ett effektmått. Det betyder alltså uttryckt i ord "Joule per sekund gånger sekund". Med matematiska ordalag har vi alltså Joule och sekund i täljaren och sekund i nämnaren. Forkorta både täljare och nämnare med "sekund", och hepp - kvar finns bara Joule. Alltså ett energimått.

En kWh är, som jag tror nån skrev, = 3.6 MegaJoule.

Ang någons kommentar att man inte kan säga W/h så... tja, det kan säkert vara användbart i något fysikaliskt sammanhang. Men för datorbyggande är det garanterat överkurs. Ex: Bara för att hastighet uttrycks i meter per sekund (m/s) betyder ju inte att hastighet per sekund = acceleration, mätt i m/s^2 är ett ointressant mått, eller att man inte "kan säga det".

Har lite svårt att förstå exakt vad du (trådskaparen) menar, men mätinstrument för att kolla dina egna elektriska grejer finns som nån skrev på Clas Ohlson. Jag har för mig att PC for alla haft en test av såväl sådana verktyg/mätare som av diverse datorrelaterade (i elförbukningshänseende) produkter det senaste året. Kanske finns något på deras hemsida.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Ang någons kommentar att man inte kan säga W/h så... tja, det kan säkert vara användbart i något fysikaliskt sammanhang. Men för datorbyggande är det garanterat överkurs. Ex: Bara för att hastighet uttrycks i meter per sekund (m/s) betyder ju inte att hastighet per sekund = acceleration, mätt i m/s^2 är ett ointressant mått, eller att man inte "kan säga det".

Man kan inte prata om Watt/sekund när man pratar energiåtgång.

Om man alls använder effektderivat någon gång är är jag tveksam till. Har aldrig själv dykt på det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det torde framgå med all önskvärd tydlighet att jag inte menar att energiåtgång mäts i W / s. Jag skrev "något fysikaliskt sammanhang". Svårt att förstå hur jag kan missförstås i detta avseende.

Ang effektderivat: Varför inte? Om en funktion P(t)=U x I anger effektuttaget i ett visst sammanhang så ser jag inga problem med att det kan finnas situationer då det är precis lika intressant att derivera som att integrera funktionen över t. En integrering ger arbetet eller energin om du hellre vill. Och en derivering till P'(t) = dP(t)/dt ger förändringstakten i effektuttaget m.a.p. tiden. Kan säkert vara ett intressant mått vid alltifrån materialval vid kretskortstillverkning till säkerhetsmässiga beräkningar i kärnkraftsindustrin. Relevant i datorsammanhang för en lekman? Självklart inte. Men det har jag heller inte påstått.

Jag har inte öppnat fysikböckerna från universitetet på många år, så om jag skrev något i förra inlägget som kunde missförstås så hoppas jag att det klarnat en smula nu. Jag gissar att en fortsatt diskussion om vad som händer om man deriverar eller integrerar det ena och det andra i si eller så många led är fullständigt ointressant för trådskaparen. Själv har jag däremot inget emot att fortsätta. Matematik och fysik är gott för själen. Hör gärna av dig på PM eller skapa en ny tråd om du vill fortsätta tankeutbytet på annat håll.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Varför krångla till allt så himla mycket för någon som behöver räkna ut hur mycket en dator drar.

1. Skaffa elmätare!

Visar elmätaren t.ex 200 W så innebär det att det kommer ta dig 5 h innan du förbrukat 1 kWh.

En dator som drar 200W och är på 24/7kommer på ett år ha förbrukat 1752 kWh.
0.2x24x365=1752 kWh

(Exempel: 1000 W förbruking i en timma är samma mängd som 1 kWh )

Permalänk
Medlem

Japp. Det förklarades tidigt i tråden av bl.a. Rolex, som du ser.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Måste man ha en elmätare för att se hur mycket en dator drar i watt? Mitt nätagg är på 750w och dånar på så in i helvete när jag spelar med mina 8800gtx i SLI. Går det att se hur mycket allt drar under load i spel? eller måste man ha en elmätare och krångla till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Måste man ha en elmätare för att se hur mycket en dator drar i watt? Mitt nätagg är på 750w och dånar på så in i helvete när jag spelar med mina 8800gtx i SLI. Går det att se hur mycket allt drar under load i spel? eller måste man ha en elmätare och krångla till det?

Hur många watt ditt nätagg är på säger inget om förbrukningen. Du måste ha en elmätare, eller en multimeter för att kunna mäta förbrukningen.

Utan en elmätare måste du själv veta spänningen och hur många ampere datorn drar ur uttaget. Kan du det så vet du också förbrukningen. Fast det är komplicerat att göra. Elmätare=billig och enkel!

Permalänk
Avstängd

Hur kopplar jag in och använder en elmätare till datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Hur kopplar jag in och använder en elmätare till datorn?

Det är hur enkelt som helst. Koppla elsladden från datorn till elmätaren och koppla sedan in elmätaren i ett eluttag. Avläs direkt effektförbrukningen på elmätaren. Det finns billiga elmätare på t ex Clas Ohlson som någon sa tidigare i den här tråden.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Det är hur enkelt som helst. Koppla elsladden från datorn till elmätaren och koppla sedan in elmätaren i ett eluttag. Avläs direkt effektförbrukningen på elmätaren. Det finns billiga elmätare på t ex Clas Ohlson som någon sa tidigare i den här tråden.

Om man är intresserad av hur mycket effekt som datorn drar från elnätet under ett år, så är en elmätare det bästa valet.

Om man är intresserad av att veta ungefär hur mycket ens komponenter i datorn drar, så får man ta hänsyn till nätaggregatets effektivitet (som brukar ligga mellan 75% och 85% beroende på belastning för moderna nätaggregat, man kan räkna på 80% för enkelhets skull). M.a.o. så multiplicerar du elmätarens avlästa värde med 0,8.

För en mer teoretiskt uppskattad effekt, så finns diverse effektuträknare. Den bästa jag hittat hittills är denna:
http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php

Dock får du i effektuträknarfallet ett värstavärde, så om man är ute efter vad datorn drar i normalfallet (som ju ofta är idle-fallet), så får man dra av rätt mycket effekt. Effektuträknare är mest tänkta för att ge en rekommendation för vilka nätaggregat som kan tänkas dra runt en burk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Förlåt om jag tar upp en extremt gammal tråd men hur sätter man in energimätaren att mäta hur mycket en dator drar på ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förlåt om jag tar upp en extremt gammal tråd men hur sätter man in energimätaren att mäta hur mycket en dator drar på ett år?

Exempelvis med en sådan
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...
Om den kommer visa 100% är inte säkert, men du får en bra uppskattning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du ställer in den på att visa momentan förbrukningen i watt och multiplicerar sedan denna summa med 365 * 24 eller 8760 för att få hur många kWh den kommer förbruka på ett år om den står på dygnet om.

Ett räkneexempel kan vara en bärbar dator som förbrukar 22 watt. Då kommer den om den står på 10 timmar per dygn på ett år förbruka 22 watt * 10 timmar * 365 dagar eller 80 300 Wh eller då 80,3 kWh. Eftersom en kWh kostar runt 1,5 kronor skulle det alltså kosta cirka 120 kronor i el per år.

Jag brukar för ett snabbt överslag säga att en pryl som står på 24 timmar per dygn kostar tiodubbla sin förbrukning i kronor. Så datorn i vårt första exempel som drar 22 watt skulle alltså om den stod på 24/7 kosta ungefär 220 kronor/år. Inte så långt från faktiska kostnaden på 290 kronor om elen kostar 1,50 kr/kWh.

Skrivet av glemmy:

Exempelvis med en sådan

En wattmeter är ett fantastiskt mångsidigt verktyg som alla borde ha hemma. Använder min mest hela tiden för småsysslor, både mäta total förbrukad effekt, se momentan belastning men även för enkel felsökning av prylar.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Exempelvis med en sådan

Har en sådan men jag förstår inte hur man ställer in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har en sådan men jag förstår inte hur man ställer in den.

Tryck på funktion till dess att skärmen visar W och en siffra som borde hoppa lite fram och tillbaka hela tiden. Beroende på om det är en stationär dator så borde den ligga på 60-70 watt eller mer, en bärbara ska inte förbruka så mycket mer än 10-15 watt. Detta vid låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stillman_:

Japp, allt annat är gissning eftersom du inte exakt vet hur mycket du lastar på CPU och GPU under spel och integrerar det över tid om det varierar stort i ms till många sekunders intervall.

Och så krångligt är det inte - en stickpropps-energimätare det är bara ett mellanstycke till din stickpropp när du ansluter till vägguttaget

clas ohlsons energimätare 36-2897 för 150:- har rätt mätarchip i sig som mäter rätt på ful datornätaggregasström till skillnad från många av de dyrare liknande produkter som kan visa grovt fel på strömförbrukning till switchade nätaggregat, LED-lampor, lysrör med elektroniska ballaster etc.

Energimätare värt sitt namn måste någon stans ha i menyerna som kan visa 'PF' (Power factor) - anslutna enheten effektfaktor då det visar att det är en högre klass av mätarchip i dessa elmätare då de som inte kan visa 'PF' lägen har enklare mätarchip och luras enklare av laster som inte drar strömmen i ren sinusform och visar oftast för mycket men kan också visa för lite.

ovan nämnda energimätare 36-2897 har PF som en av sina menyval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade varit bättre om du gjorde en helt ny tråd än drog upp en 13 år gammal tråd.

Nu finns det en risk att folk slösar tid på att skriva inlägg som inte kommer läsas, som t.ex. @xxargs ovan som skrev ett svar till en person som varit avstängd från forumet i över 11 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Tryck på funktion till dess att skärmen visar W och en siffra som borde hoppa lite fram och tillbaka hela tiden. Beroende på om det är en stationär dator så borde den ligga på 60-70 watt eller mer, en bärbara ska inte förbruka så mycket mer än 10-15 watt. Detta vid låg belastning.

Tack jag hittade den men den fluktuerar hej vilt. Ena sekunden visar den 75W andra nästan 100W.

Skrivet av xxargs:

Japp, allt annat är gissning eftersom du inte exakt vet hur mycket du lastar på CPU och GPU under spel och integrerar det över tid om det varierar stort i ms till många sekunders intervall.

Och så krångligt är det inte - en stickpropps-energimätare det är bara ett mellanstycke till din stickpropp när du ansluter till vägguttaget

clas ohlsons energimätare 36-2897 för 150:- har rätt mätarchip i sig som mäter rätt på ful datornätaggregasström till skillnad från många av de dyrare liknande produkter som kan visa grovt fel på strömförbrukning till switchade nätaggregat, LED-lampor, lysrör med elektroniska ballaster etc.

Energimätare värt sitt namn måste någon stans ha i menyerna som kan visa 'PF' (Power factor) - anslutna enheten effektfaktor då det visar att det är en högre klass av mätarchip i dessa elmätare då de som inte kan visa 'PF' lägen har enklare mätarchip och luras enklare av laster som inte drar strömmen i ren sinusform och visar oftast för mycket men kan också visa för lite.

ovan nämnda energimätare 36-2897 har PF som en av sina menyval.

Så det är den från classe man ska köpa om man ska kunna mäta dator och kyl/frys?

Skrivet av MinscS2:

Hade varit bättre om du gjorde en helt ny tråd än drog upp en 13 år gammal tråd.

Nu finns det en risk att folk slösar tid på att skriva inlägg som inte kommer läsas, som t.ex. @xxargs ovan som skrev ett svar till en person som varit avstängd från forumet i över 11 år.

Du har rätt ska tänka på det nästa gång.

Permalänk
Medlem

Inte första gången man råkar på inläggsdatum-fällan och lär inte bli den sista heller.

Det finns betydligt fler stickpropps-elmätare som kan kan mäta 'rätt' på kylskåp och motorer och lysrör med drosselballaster än stickproppselmätare som kan mäta rätt på switchade nätaggregat i elektronik, lysrör med elektroniska ballaster, vita LED-lampor, väggvårtor och energispar-lampor.

Nämnda mätare 36-2897 från clas ohlson med rätt ful utseende och inte helt lättolkad display har det medans många av de mer påkostade designmässigt med tydliga displayer, fjärrövervakning etc har det inte och mäter sämre till att rent ljuga när de är kopplade till switchade nätaggregar och andra elektroniska strömförsörjningar.

Och som sagt - det som skiljer agnarna från vetet är om man i någon meny kan få ut värdet för 'PF' - - kan det visa 'PF', så är den OK då de har en mer avancerad elmätarkrets i sig, de som inte kan visa 'PF' i någon av menyerna har enklare elmätarkrets som är enklare att lura.

Rata alla energimätare som inte kan visa 'PF' någon av dessa menyer genom att inte köpa dem och supporta inte dessa undermåliga produkter genom att köpa dem även om de se snygga ut i design och massor av funktioner, trådlös överföring[1] etc... som man boostar med för att dölja deras undermånliga mätchip.

[1] undantaget för trådlösa enheter som räknar blink på riktiga elmätare - de är OK)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Inte första gången man råkar på inläggsdatum-fällan och lär inte bli den sista heller.

Det finns betydligt fler stickpropps-elmätare som kan kan mäta 'rätt' på kylskåp och motorer och lysrör med drosselballaster än stickproppselmätare som kan mäta rätt på switchade nätaggregat i elektronik, lysrör med elektroniska ballaster, vita LED-lampor, väggvårtor och energispar-lampor.

Nämnda mätare 36-2897 från clas ohlson med rätt ful utseende och inte helt lättolkad display har det medans många av de mer påkostade designmässigt med tydliga displayer, fjärrövervakning etc har det inte och mäter sämre till att rent ljuga när de är kopplade till switchade nätaggregar och andra elektroniska strömförsörjningar.

Och som sagt - det som skiljer agnarna från vetet är om man i någon meny kan få ut värdet för 'PF' - - kan det visa 'PF', så är den OK då de har en mer avancerad elmätarkrets i sig, de som inte kan visa 'PF' i någon av menyerna har enklare elmätarkrets som är enklare att lura.

Rata alla energimätare som inte kan visa 'PF' någon av dessa menyer genom att inte köpa dem och supporta inte dessa undermåliga produkter genom att köpa dem även om de se snygga ut i design och massor av funktioner, trådlös överföring[1] etc... som man boostar med för att dölja deras undermånliga mätchip.

[1] undantaget för trådlösa enheter som räknar blink på riktiga elmätare - de är OK)

Jag köpte denna, funkar den som den ska tro eller är den helt åt h-e?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Jag har en Edimax på diskmaskinen och en på min speldator.

Datorn står nog på 12timmar om dagen och diskmaskinen körs 2ggr per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack jag hittade den men den fluktuerar hej vilt. Ena sekunden visar den 75W andra nästan 100W.

Inte speciellt förvånande, så mycket hoppar normalt förbrukningen. Vill du får ett bättre mätvärde bör du mäta förbrukningen över tid. Den bör ha ett läge där den visar kWh. Låt den sitta inpluggad med datorn under säg en vecka där du använder datorn som vanligt. Kontrollera hur många kWh som gått åt och multiplicera med 52. Nackdelen är givetvis att hur mycket datorn används kan pendla väldigt mycket vecka till vecka, månad till månad och kanske mer än så årstid till årstid. För att få ett korrekt värde måste du givetvis mäta under ett helt år, men förstår om du inte är vidare intresserad av detta.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Inte speciellt förvånande, så mycket hoppar normalt förbrukningen. Vill du får ett bättre mätvärde bör du mäta förbrukningen över tid. Den bör ha ett läge där den visar kWh. Låt den sitta inpluggad med datorn under säg en vecka där du använder datorn som vanligt. Kontrollera hur många kWh som gått åt och multiplicera med 52. Nackdelen är givetvis att hur mycket datorn används kan pendla väldigt mycket vecka till vecka, månad till månad och kanske mer än så årstid till årstid. För att få ett korrekt värde måste du givetvis mäta under ett helt år, men förstår om du inte är vidare intresserad av detta.

Varför antar du att jag inte är intresserad av det? Jag skulle kunna tänka mig det.

Skrivet av 3D-Blaster:

Jag har en Edimax på diskmaskinen och en på min speldator.
https://i.imgur.com/DuwAhdB.png
Datorn står nog på 12timmar om dagen och diskmaskinen körs 2ggr per dag.

Hur mycket kostar en sådan? Funkar de på kyl och frys också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför antar du att jag inte är intresserad av det? Jag skulle kunna tänka mig det.

Därför att det skulle ta ett år att få ett korrekt värde. Och det finns ingenting som säger att det värdet kommer stämma även för nästkommande år. Säg att din dator drar ungefär 200 watt i medel och står på 4 timmar per dag. Det skulle kosta runt 400 kronor i el. Säg nu att en veckas mätning gett dig en uppskattad årskostnad på 300 kronor. Vad ska du göra med denna nya kunskap? Skulle du agera annorlunda om du visste att datorn kostade sig 400 kronor/år gentemot 300 kronor/år?

Permalänk

Den heter Edimax SP-2101W och stöder EEBUS vilket gör att den talar med min solcellsanläggning och styras av den.
Vilket är lite överkurs och extra dyrt tror jag betalade runt 750 SEK/st.