Permalänk
Medlem

Fläktkontroll. 8800gts

Mitt Asus 8800 GTS blir lite väl hett. 70° idle och "kokpunkt" vid spel.

nTune rör jag inte!

Asus speedfan fungerar, men är buggigt + att det kräver andra installationer från Asus.

Rivatuner 2.08 har jag installerat, men får inte fläktstyrningen att fungera som jag vill. (Har ni ett Asus 8800gts, och får rivatuner att funka fint, berätta gärna)

Så, nu till frågan...

Finns det fler program där ute*? Tips..

*som inte är tillverkarspecefika.
inte är ett nvidia bloat
äter inte mer än 10mb minne.

--
Burken (ingen OC alls. tja förutom minnestimings):
Asus P5N-T
Intel C2D E6750
Asus EN8800 GTS 512 HTDP
Corsair XMS2-6400 2x1GB 4-4-4-12
Antec Truepower Trio 650W
Samsung HD501LJ 500GB
Samsung SP2504C 250GB
Samsung SH-S203B SATA DVD
Chieftec Aegis
2xnoctua 120mm

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Jag kör 8800GTS och rivatuner, här har du en guide: http://www.vaguesoft.com/index.php?pageid=rt207
Den beskriver specifikt hur du ska göra, väldigt lätt för nybörjare. Lycka till.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Har prövat lowlevel och direct control. De fungerar, ibland.

direct control har en tendens att skita i att starta fläkten oavsett hur varm gpun är, om inget program är igång som kör 3D.
(Kan ha fel, men det är så det ter sig.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Du kan ju ställa den på ett fast läge med rivatuner om du vill. Ja körde på 55% innan vatten kylningen, skapligt tyst och kortet höll sig svalt med hög överklockning.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ok.

Tänkte ta och skapa fanprofiles i Rivatuner 2.08
Vilket är bäst ' Direct control' som Vaguesoft förespråkar.
Eller 'Low level system tweaks' som guru3d förespråkar.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Orört så körs fläkten alltid i 36%, tills den når 80 grader. Det har den dock bara gjort en varm kväll med mycket very high på crysis, och bara en gång... Om jag spelar crysis maxat nu så varvar den inte upp. Stannar vid ~78 grader... Tycker 50% låter för mycket dock.

Annars är det bara att ladda ner SENASTE Rivatuner...

Permalänk
Medlem

Default fan cycle är dock 29% på mitt =/

Har Rivatuner 2.08

Varje gång datorn startar, får jag göra om alla 'Fan profiles', då inga sparas, och
'Launchers' -då inga sparas. Och för att göra det lite intressant så sparas heller inga 'Schedules'

Börjar bli lite enformigt.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

När du skrev "Asus speedfan" menar du asus smartcontrol då?

Det tycker iaf jag funkar riktigt bra med mitt gts, enkelt att ställa in och körs i bakgrunden utan att man märker av det. Tror det var 4 temperatur lägen man kunde ställa in när fläktan ska varva upp.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Ah.. Smart Doctor hette det.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta och prova Expertool från gainward.com, kör med ett leadtek 8800 gts och funkar fint att köra med det programet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena, jag har ett ASUS 8800GTS 640MB och testade senast igår klocka och ändra till fast fan 75% och det fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

grynnan

Vilket operativsystem använder du?

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
grynnan

Vilket operativsystem använder du?

XP Pro SP3

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Tja.. Ja har ett Asus EN8800 GTS 512 HTDP oxå, och använder Rivatuner.. Det funkar perfekt, förutom att jag inte tycker om rivatuner så mkt Gillar AtiTool mera

Men jag har XP SP2

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Byt bios i kortet. Har själv ett GT och genom att byta bios fungerade den automatiska fläktkontrollen som den skulle dvs. fläkten varvar upp av sig själv när kortet blir varmt. En polare hade ett GTS med samma problem och det funkade för han med.
Antar att ditt problem är att fläkten står fast vid ett läge och ändras aldrig iom att tempen ökar, eller missförstod jag?

Edit: När du byter bios måste du givetvis skriva in i det nya bioset hur du vill att fläkten ska varvas upp beroende på temperatur.