Hög upplösning 1900 x 1200, tips för att kunna läsa på skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag tycker 1440x900 är alldeles lagom på en 17" .. Men det är jag det! .. har ju 1280x1024 på min stationära så.. Förstår inte varför ni vill ha så mkt plats? är det för att kunna ha uppe 4 pokerbord at once? ^^

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

har själv en 17" wuxga, tycker ibland när man skriver att det blir lite väl smått, men i spel blir det sjukt detaljerat. välj annars en 1440 x 900 om du vill ha lite "normalare" storlek på text & dylikt. (den är dessutom mindre krävande för grafikkortet i spel)

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk
Medlem

Om du kor linux sa kan du ju alltid installera compiz-fusion som lagger in massa snygga 3D-effekter, bland annat ett verktyg som gor att du kan halla inne en knapp pa tangentbordet och scrolla med musen. Da kan du zooma sa nara du vill

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Eftersom UIt är hårdvaruaccelererat i Vista med (väl?) borde man ju kunna zooma hela skärmen utan problem. Eller har dom missat den detaljen?

Permalänk

Jag har 1440*900 på 15,4 och jag skulle absolut vilja ha högre.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Finns det någon funktion som OSX ctrl-zoom (gäller överallt i hela operativsystemet) för windows så skall det nog gå fint. Tror största problemet med en så hög upplösning är när det kommer lite onormalt små grejer, men då slänger man bara på zoomen så är ju det biff.

1440 på en 13" laptop blir ju ungefär samma upplösning per tum som 1920 på en 17". Har inte hört många gnälla på 1440x900

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gz
Om bara texten blir större och inte kringliggande objekt som ramar, textytor, bakgrundsbilder osv, ser det inte konstigt ut då och blir oönskade effekter? Finns det inget sätt att förstora en hel sida lite grann?

När du är ute på internet och surfar är det lätt att förstora texten. Det är bara att hålla ned ctrl knappen och scrolla fram/tillbaka med musen för att få texten läsbar. Om den nu är i minsta laget. När du gör på detta viset får ju trots allt inte allt som var med på hemsidan från början plats utan då får man använda sig utav rulllisterna/alt scrolla för att läsa det som inte får plats. Hoppas du förstår vad jag menar och enligt mig funkar detta sätt bra om texten är liten och svårläslig en det är jobbigt att hålla på så i längden.

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

Opera stödjer också inzoomning av hela sidor, istället för endast textstorleken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Opera stödjer också inzoomning av hela sidor, istället för endast textstorleken.

Detta fungerar även i betaversionerna av firefox3.

Permalänk

I ie7 förstoras allt, till o med flash animationer när man Ctrl scrollar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
I ie7 förstoras allt, till o med flash animationer när man Ctrl scrollar

I firefox också. Förmodligen även i opera.