Permalänk

Yey 8mb upload i mitt område såg det idag Hjällbo göteborg

Permalänk

Verkar som om det bara är Örebro kvar av de större städerna där de inte ens påbörjat 8 upp. Har haft 64 QAM sen i sommras men någon 8 upp kommer inte. Tillråga på allt så bor man 1300 m från tele stationen så något turbo vdsl kan jag inte heller få.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk

i telefonen idag rabbla han upp minst 40 orter som var i belastnings stadiet. Jag krävde att få veta. Och hur lite förvånad var det när han bara rabbla upp F.D UPC områden. Och mitt område fanns med där. Nu har jag i alla fall fått det bekreftat av Comhems sida vilket tagit några år för dem att säga.

Bara vänta o Se har min kontakt som jag får info av.

//RAzz

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
i telefonen idag rabbla han upp minst 40 orter som var i belastnings stadiet. Jag krävde att få veta. Och hur lite förvånad var det när han bara rabbla upp F.D UPC områden. Och mitt område fanns med där. Nu har jag i alla fall fått det bekreftat av Comhems sida vilket tagit några år för dem att säga.

Bara vänta o Se har min kontakt som jag får info av.

//RAzz

Observera att det inte är hela orter som är belastade som kundtjänsten läser upp i sin lista. Det beror helt på vilket macdomän man ligger under. Men visst, det är främst f.d. upc områden som är belastade. Dock inte enbart.

Med tanke på vilken prioritet belastningsproblemen fått sedan årsskiftet lär det som sagt senast vara löst under kvartal 3 i år.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Undra vad som händer med den här tråden nu? Nu är det väl bara jag och Jamie kvar.. hehe..

Jag hänger nog kvar ett tag till också. Har haft 64 QAM ett bra tag nu men inget händer med 8 mbit upp. Bor i Skogås söder om Stockholm som är och alltid varit ett stort Comhem område. Inget gammalt UPC här alltså.

Permalänk

man använder den här tråden till att fråga om allt inte bara klaga utan kanske kan vara en fråga om comhem m.m

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

då frågar jag..

varför är comhem så jävla korkade ? och varför får de finnas överhuvudtaget ?..

f.ö har inte mkt att klaga på

Permalänk

ja du det vill smita undan med pengar för saker som inte funkar:) konstigt är bara att inte fler reagerat. Priserna är 100 % högre en tillex banhof 100/100 70 kr/månad.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jo fiber Vs kabel/adsl...

värdelöst tycker jag..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
då frågar jag..

varför är comhem så jävla korkade ? och varför får de finnas överhuvudtaget ?..

f.ö har inte mkt att klaga på

Korkade? Jag tycker att de är ganska smarta med tanke på hur många kunder de har trots att de är svindyra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Korkade? Jag tycker att de är ganska smarta med tanke på hur många kunder de har trots att de är svindyra.

Precis! De är väll ett vinstdrivande företag? Och de växer hela tiden, så varför sänka priserna?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Fråga till modemkunniga: Är 64QAM krav för 8mbit upload? När jag kontrollerar status på mitt modem (via ip 192.168.100.1) har jag 256QAM under Downstream Channel men 16QAM under Upstream Channel. Betyder det att min station inte är uppgraderad för 8/8mbit? :/

Permalänk
Medlem

stämmer bra jsundberg.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Ni som är kvar utan /8 i Göteborg, har ni ens fått 64QAM än? Jag har inte kollat iom. att det är lite strul innan man kommer in i Webster-modemet för att kolla. Jag är bara nyfiken om någon annan kollat det.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

blir kul o se när Comhem tappar ägandet av kabeln om cirka 4 år. Då kommer säkert fler konkurenter att ta över ledningarna ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

till Jamie_84: Bor mellan masthgget / majorna i Göteborg och har ännu inte fått 64QAM. (kollade för 4 dagar sedan).

Permalänk
Medlem

konstigt att masthugget/majorna inte har det än...
måste vara rejält belastat där i så fall...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

ja du det vill smita undan med pengar för saker som inte funkar:) konstigt är bara att inte fler reagerat. Priserna är 100 % högre en tillex banhof 100/100 70 kr/månad.

Inte överallt man kan få fiber.. Är som att klaga att uppringt internet på en glesbygdstelestation ute i obygden både är dyrare och långsammare än ovan sagda dito.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Fråga till modemkunniga: Är 64QAM krav för 8mbit upload? När jag kontrollerar status på mitt modem (via ip 192.168.100.1) har jag 256QAM under Downstream Channel men 16QAM under Upstream Channel. Betyder det att min station inte är uppgraderad för 8/8mbit? :/

Jag hade 64 innan. Men så klantade sig comhem och jag kunde uppgradera till 24/8 fast företagsabonemang. Givetvis fungerade ingenting efter den uppgraderingen och jag blev sänkt till 16QAM igen..

Permalänk

Jag har som sagt inte fått 8 Mbit upload heller, bor söder om Stockholm i Gubbängen.

Permalänk

Nu har jag beställt 8mb upload grabbar och har som sagt 24mb ner och 9mb upload nice nice

Permalänk

Ibis : finns fiber överallt i sverige. Bara ringa leverantören och pröjsa några 25000 för att du ska bli inkopplad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ibis : finns fiber överallt i sverige. Bara ringa leverantören och pröjsa några 25000 för att du ska bli inkopplad.

Det är knappast så enkelt! Ringde gotnet i göteborg och frågade om det gick att dra in i min lägenhet. Inga problem, men det skulle kosta 30000-40000. Tyvärr fanns det dock ingen möjlighet att få privatabonemang utan man var tvungen att teckna företagsabonemang vilket hade resulterat i en månadskostnad på typ 10000 för en 10MBit uppkoppling.

Detta var iofs för ett par år sedan men belyser ändå problematiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Ni som är kvar utan /8 i Göteborg, har ni ens fått 64QAM än? Jag har inte kollat iom. att det är lite strul innan man kommer in i Webster-modemet för att kolla. Jag är bara nyfiken om någon annan kollat det.

Jag bor i Kungsladugård och ligger fortfarande på 16QAM.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Snart dags att klaga på det, eller vad säger ni? Kabelkillen, frost.. m.m.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Har tidigare ringt och frågat. Killen jag prata med blev förvånad, han trodde alla i GBG kunde få 8 Mbit/s upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Icke. Finns fortfarande telestationer de kör radiolänk till för nätuppkopplingen, så går inte att få fiber överallt. Men det var inte riktigt min poäng

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Jag bor i Kungsladugård och ligger fortfarande på 16QAM.

Samma här!

Permalänk

raiolänk serigöst. i stockholm finns i alla fall det till 80 % fiber överallt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Klaga på att vi bara har 64QAM? Uppskattar att det är 90% chans att h*n jag pratar med aldrig hört talas om QAM..