Permalänk
Medlem

vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Tillbaks i tråden med senaste update:

Kontaktpersonen som är "tilldelad" mitt "ärende" lovade mig att dom _senast_ under April månad skulle ha genomfört uppgraderingar i mitt område.

Samt att han kontinueriligt skulle hålla mig underrättad.

Senaste gången han kontaktade mig var den 26/2. Dvs 2 månader sedan.

Senast igår hade jag 6 st (!!) disconnects mellan 18-23.00 (att vänta hjälper inte alls, ipconfig /renew går inte heller, enda lösningen är att starta om modemet)
Hastigheten ner låg runt 4 mbit och up runt 1,5 mbit (har 8/8)
Ping mot ping.sunet.se snittade ~150 ms.

Då frågar jag mig, varför i helvete gå ut och annonsera om ökningar till 10/10 när dom inte ens i närheten kan leverera en stabil 8/8-lina?

Pratade även med supporten i torsdags, då jag bad dom be den här "kontaktpersonen" ta kontakt med mig, eftersom jag inte hört av han på 2 månader. Har fortfarande efter 2 arbetsdagar inte hört nått från honom.

Börjar bli så jävla less på detta skitbolaget men problemet är att mitt enda alternativ är 24/1 adsl, för ungefär samma pengar, eftersom jag inte har någon fast telefon, och då har man ju även strulet med avstånd till telestation/gamla ledningar, så knappast säkert att det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Phunky, mina störningar börja direkt jag kom hem... låter givande, har varit full stabilt sen 24/8 upgraderingen nu braka allt lös igen.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Avstängd

Beställda ändringar & uppdateringar
Large 24/10 Mbit/s 2008-04-29

Skall bli spännande och se om det börjar funka snart

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
hehe, jo men binda sig 12 månader till... nej tack Comhem. Totalt skulle jag då binda mig 24 månader för deras fulspel. Icke en chans.

Dom staplar knappast bindningarna på varandra, mao har du perfekt läge, din bindning förlängs med den tiden det har gått sen du band dig.

F.ö tror jag inte det stämmer, för jag fick ingen som helst sådan information, killen knappade in att jag skulle ha 24/10 och så var saken ur världen, skulle börja fungera "imorrn" tolkar det som 00:01 29:e.

Nu är den iofs 00:20 och har fortfarande 24/8.

Permalänk

så om jag förstår saken rätt så måste jag som har 24/8 ringa till dem och stå i kö och ha mig för att få mina 10 upp? låter det inte mer logiskt att dem bara höjer skiten? någon som kan bringa klarhet i det här? jag har föresten just gjort några tptest här. har 79mbits nedströms och 8mbits uppströms. verkar vara grejer på gång här.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Jag ringde tidigare idag och kollade.
Har 24/8 och ingen bindningstid.

Fick uppgraderingen, ingen prisskillnad och fortfarande ingen bindningstid.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

BasseBaba : håller med basse totalt. Inte fan kommer det här göra nätet bättre. en liten ökning på UL och hela nätet står i kaos.

Snart ger dom väll ut 24/20 helt gratis också. Aja vi får väll se hur det här kommer gå.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

24/10 är igång och verkar fungera fint (hbg)

är nästan i chock här... 2 upload uppdateringar på 10 dagar... var ska detta sluta?!?!

Permalänk

För min del 24/1 verkar det som,... hehe

Permalänk
Medlem

Ni som fått 10Mbit aktiverat, vad får ni för fart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
så om jag förstår saken rätt så måste jag som har 24/8 ringa till dem och stå i kö och ha mig för att få mina 10 upp? låter det inte mer logiskt att dem bara höjer skiten? någon som kan bringa klarhet i det här? jag har föresten just gjort några tptest här. har 79mbits nedströms och 8mbits uppströms. verkar vara grejer på gång här.

Om de skulle upgradera för alla samtidigt skulle det bli för belastat. Detta gör förhoppningsvis att loaden ökar efterhand så det är synligt i förväg. Det är förövrigt inte vanligt att ustreamarna i områdena är belastade så en 2mbit ökning där bör förhopningsvis inte vara SÅ farligt. Är väl kanske 10 områden i Sverige som har problem med det. Det är nog inte så många med 8mbit som uppgraderar tll 10 nedströms. Vill man ha mer speed finns redan 24mbit. Detta är nog mest för att störa adsl kokurrenterna.

Där det är belastat blir det dock inte bättre med denna lansering såklart men som jag informerat om så bör de flesta belastningarna vara väck i Q2-Q3.

Som jag sagt tidigare anta jag så har det inte med fastighetsägaren att göra om man kan få 8mbit i upload. Detär beroende på belastningen i vissa fall och på nätkvliteen i de flesta fall. Riskeras det att mer än en viss procent av alla modem går ned vid 64QAM uppgradering så görs den inte förrän nätet gåtts igenom vilket i vissa fall tar månader. Enda fallet det kan ha med fastighetsägaren att göra är om kvaliteen på nätet är förkass och alla modem skulle få problem med aktivering och de ej vll betala för genomgång av nätet. Det är inte ett så vanligt senario.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt! Jag ringde igen idag, den här gången gick det hur lätt som helst att få 24/10 utan krav.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Blev jätteglad när jag såg nyheten på ComHems hemsida igår eftersom de i kampanjen framställer det som att denna tjänst numer är tillgänglig alla! Tyvärr insåg jag snabbt att det var mer en fin formulering än sanning, då jag fortfarande sitter kvar med 16QAM och inte kan få varesig 8 eller 10mbit i upload (centrala göteborg).

Nåja. Jag håller tummarna på att de levererar i Maj som sagt.

Permalänk
Medlem

Beställde 10/10 uppgradering i går. I morse fungerade det inte och inte nu på förmiddagen heller. Polare som bor på södermalm har samma problem. Någon annan ?

Zinken

Permalänk
Medlem

ni som uppgraderat till 10/10, hur gör ni det?
Enda uppgraderingen jag ser när jag loggar in är 24/1...
Kanske beror på att mitt område är flaggat överbelastat och dom är smarta nog att inte ge folk upgrades?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Blev jätteglad när jag såg nyheten på ComHems hemsida igår eftersom de i kampanjen framställer det som att denna tjänst numer är tillgänglig alla! Tyvärr insåg jag snabbt att det var mer en fin formulering än sanning, då jag fortfarande sitter kvar med 16QAM och inte kan få varesig 8 eller 10mbit i upload (centrala göteborg).

Nåja. Jag håller tummarna på att de levererar i Maj som sagt.

Jag har säkert frågat dig 5 gånger innan, men var bor du? Själv bor jag i Gamlestaden (som Gamlastan stockholm fast i Göteborg ) och har också 16 i QAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Kanske beror på att mitt område är flaggat överbelastat och dom är smarta nog att inte ge folk upgrades?

Ja, du ser om du kan beställa det... jag kan tex bara inte hunnit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zinken
Beställde 10/10 uppgradering i går. I morse fungerade det inte och inte nu på förmiddagen heller. Polare som bor på södermalm har samma problem. Någon annan ?

Zinken

Har du 10/10 enligt "mina tjänster" på deras hemsida så de inte uppgraderade till månadsskiftet eller någt?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Ja, du ser om du kan beställa det... jag kan tex bara inte hunnit...

jo, men eftersom jag inte ser det, så. . .
Då skiter dom i mig dubbelt?
Först funkar linan kasst, och nu kan man som befintlig kund inte ens få uppgradera till 10/10 som kostar lika mkt som jag nu sitter och betalar för 8/8...

Detta skojjarföretaget blir bara bättre och bättre...

(men som sagt, får ju ut ~4/1 kvällstid så antar att en höjning till 10/10 inte skulle resultera i så mycket ändå )

Permalänk
Medlem

De kommer nog till dig med... jag fick mitt för nån vecka sen då allt bara blev helt plötsligt bra... men nu börjar de bli värre.

Visa signatur

Permalänk

frostfield: Tror inte du frågat innan, och nu kommer svaret! Bor i Landala. Vet att gatan nedanför mig erbjuds 8 i upload vilket känns extra märkligt. Har ingen som helst aning om hur uppgradering från 16 till 64QAM går till. Är det fråga om att uppgradera hårdvara eller är de tbara inställningar i mjukvaran? Jaja. Det är väl bara att snällt vänta. Iövrigt fungerar min anslutning mycket bra och jag kan alltid maxxa mina 8-9mbit ner.

Permalänk
Medlem

24/10

Hej alla glada!

Jag uppgraderade till 24/8 i förra veckan och igår till 24/10. Maxar 27.60mbit/s (3450kb/s)ner & upp 11.36mbit/s (1420kb/s.. Är skitnöjd!!

Bor i Rönninge söder om stockholm...

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
frostfield: Tror inte du frågat innan, och nu kommer svaret! Bor i Landala. Vet att gatan nedanför mig erbjuds 8 i upload vilket känns extra märkligt. Har ingen som helst aning om hur uppgradering från 16 till 64QAM går till. Är det fråga om att uppgradera hårdvara eller är de tbara inställningar i mjukvaran? Jaja. Det är väl bara att snällt vänta. Iövrigt fungerar min anslutning mycket bra och jag kan alltid maxxa mina 8-9mbit ner.

Jag har en kompis i Gamlestaden (200-300m bort) som kan få högre ull.

Vad gäller uppgraderingen till 64Qam så sker det automatiskt. Hade det innan men blev nedgraderad igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Zinken

japp samma här 24/8 fortfarande.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Jag har en kompis i Gamlestaden (200-300m bort) som kan få högre ull.

Vad gäller uppgraderingen till 64Qam så sker det automatiskt. Hade det innan men blev nedgraderad igen.

Jösses, kan du fortfarande inte uppgradera?!.
Bor ju oxå i Gamlestan och har precis fått 10/10 aktiverat....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

jag kollade mina sidor där fanns bara 24/1 som uppgradering så jag ringde in till kundtjänst och bestälde där inga problem! sitter nu på 10/10.

Permalänk
Medlem

Vet att det är lätt att gnälla eftersom man inte har blivit uppgraderad själv, men visst lägger de fram det som att alla kunder kan få de nya tjänsterna i pressmedelandet?

http://comhem.se/press/080428_Com_Hem_hojer_fran_8_mbs_till_1...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Ja, det är det som irriterar mig.
Jag bryr mig egentligen inte så mycket, skulle givetvis vilja ha 10mbit upload men för min del är det inte katastrofalt om jag får det imorgon eller om en månad. Däremot tycker jag inte man skall gå ut med pressmeddelande och erbjuda en tjänst till alla när det i verkligheten är runt 20% av de potentiella kunderna som inte kan få den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Zinken

Kanske inte förklarade riktigt här. Det fungerar inte ALLS! Får ingen IP adress

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Har du 10/10 enligt "mina tjänster" på deras hemsida så de inte uppgraderade till månadsskiftet eller någt?

Enligt mina sidor:
Bredband
Medium 10/10 Mbit/sDownload Upp till 10000 kbit/s
Upload Upp till 10000 kbit/s
Startdatum 2008-04-29
Bindningstid 0 mån (kvar: 0 mån)

Zinken

Permalänk
Medlem

Fick 24/10 imorse men enligt bredbandskollen har jag 23,4mb/sek ner och upp har jag 8,92mb/sek. ringde comhem o fråga o de sa att de va max jag kunde få. Varför diffar de från person till person?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.