Raptor 150 eller Spinpoint F1?

Permalänk
Medlem

Raptor 150 eller Spinpoint F1?

Är i dagarna att köpa ny burk, men nu har jag kört fast och fått ångest. Hur gör jag med HDD.

Jag ska alltså ha en disk som jag ska köra OS, program och spel ifrån.

Lagring är eg en ickefråga då jag har allt skräp på servern, jag vill bara ha prestanda. Så vad väljer jag? Är de nya 1TB HDD lika snabba/snabbare än raptorn (tänker främst på spinpoint F1 serien) eller är Ratorn fortfarande att satsa på.

Dessutom undrar jag lite hur det är med ljudnivån på Raptor 150 Server, kollar man på prisjakts omdömmen så verkar det som om den är lika tyst som en 7200 varvare, har dock 36GB varianten i en annan burk och den låter fan så mkt mer.

Tycker att jag har kollat runt överallt och alla säger olika saker, så ni får hjälpa mig att bestämma mig Jag kanske har missat nåt sjukt smart alternativ, 2 stycken spinpoint 500GB i RAID1?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa Tech Reports artikel om den nya VelociRaptor. Anledning till att jag länkar just den är bara att det är den senaste hårddisk-artikeln de gjort, och de jämför med tidigare tester. Så både den gamla Raptor och Samsung F1 finns med i jämförelserna, tillsammans med en massa andra diskar. Så kolla på testresultaten och dra din egen slutsats. Något underligt med det testet är dock hur lång tid det tar att boota windows, där resultaten är väldigt konstiga.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, vet inte om jag blev så mkt klokare dock.
Har sneglat lite på VelociRaptor men 2300 är rätt mkt pengar för en HDD. Om jag dessutom skulle få för mig att köpa en till för att köra RAID 0 eller 1 så är det nästan 5 papp för ett par sletna magnetskivor :/

Ingen som har lite subjektiv input? Har suttit och tittat på HD Tach-staplar hela dagen som alla visar olika saker.

Edit: En grej till, det kommer släppas en 320GB singelplatta i F1 serien också, kasnke 2 sådana i Raid 0 skulle spöa en Raptor som systemdisk?

Visa signatur

nej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Ingen som har lite subjektiv input? Har suttit och tittat på HD Tach-staplar hela dagen som alla visar olika saker.

Med tanke på att du ska använda disken som systemdisk är accesstiden viktigare än överföringshastigheten och då är det fortfarande Raptorn som gäller. F1-disken må ha högre överföringshastighet då den packar informationen tätare än Raptorn men den har mkt sämre accesstid då den snurrar långsammare än Raptorn. Detta förutsatt att du med Raptor menar den nuvarande generationen, den kommande/nya generationen (VelociRaptor) ska ha en överföringshastighet motsvarande F1, men jag skulle ändå inte rekommendera den, jag tycker den är alltför dyr för vad man ska ha den till, det känns ganska meningslöst att köpa 300GB när man egentligen knappt behöver en tiondel av den. Och om man kikar på en sådan kan man lika gärna satsa några hundralappar till och köpa en 16GB SSD och få ännu bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Tack för länken, vet inte om jag blev så mkt klokare dock.
Har sneglat lite på VelociRaptor men 2300 är rätt mkt pengar för en HDD. Om jag dessutom skulle få för mig att köpa en till för att köra RAID 0 eller 1 så är det nästan 5 papp för ett par sletna magnetskivor :/

Ingen som har lite subjektiv input? Har suttit och tittat på HD Tach-staplar hela dagen som alla visar olika saker.

Edit: En grej till, det kommer släppas en 320GB singelplatta i F1 serien också, kasnke 2 sådana i Raid 0 skulle spöa en Raptor som systemdisk?

Ska du köra vista så bör du ha en lite större disk! en velociraptor är nog ett bra köp, men den kostar ju en del! spelar du mycket så är en sån att föredra!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx

Edit: En grej till, det kommer släppas en 320GB singelplatta i F1 serien också, kasnke 2 sådana i Raid 0 skulle spöa en Raptor som systemdisk?

Western har en disk med en 320gb platta däremot verkar den med 2 st 320gb vara snabbare, den är även snabbare än F1 i de flesta test.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3269&p=2

Har en wd6400aaks själv och den har helt klart imponerande prestanda.

Har gjort några hdtune test där 6400aaks blev nästan skumt överlägsen(alla diskar är defraggade och fyllda till 60-80%

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

VelociRaptor!

Jag skulle aldrig använda nått annat än en raptor som systemhårddisk. Ja tills SSD börjar bli billigare och vanligare i alla fall.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan är det WD6400AAKS som gäller idag. 2x320GB-plattor och grym prestanda med låg ljudnivå. Samsung har problem med tillförlitligheten, så det märket håller jag mig undan.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

I mellan de två hade jag valt raptorn, fast skulle annars ha tagit en eller två vanliga diskar.

Liksom även om raptorn skulle ha halva acesstiden så är fortfarande en SSD minst 40gånger snabbare, villket inte gör en raptor särskillt snabb (?).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hej!

Alla mina 4 Samsung SpinPoint T166 diskar funkar hur bra som helst. Ska köpa en F1 750GB eller F1 1TB nu snart.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Hej!

Alla mina 4 Samsung SpinPoint T166 diskar funkar hur bra som helst.
/Mvh x_link.

Vad tillförde den informationen för nått om jag får fråga ?!
Mina och en miljon andras hårdiskar fungerar oxå men det var ju inte det trådskaparen ville veta ^^

För övrigt så kör jag 150GB raptor nu som systemdisk och jag är nöjd, det går riktigt fort att installera saker å ladda spel osv.

Jag störde mig på ljudnivån första dagarna men nu efter 1 månads användande stör jag mig inte överhuvudtaget.

Visa signatur

Dator 1 : Gigabyte EP35 DS4 | E8400 | 4GB PC6400 | 8800GTS | Corsair 650W | 150 GB RAPTOR | 2x 500GB CAVIAR | HP w2207

Dator 2 : ASUS A8N SLI | AMD 3500+ | 2gig Pc3200 | 2x 6800GT SLI | tagan 580W | 19" tjockis

Permalänk
Medlem

Är Samsung F1 750GB 32mb mkt sämre än 1TB versionen?

Är Samsung HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2 en bra hårddisk för medelsvensson? **-Musik/Film/Spel/Multitasking**

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Samsung har problem med tillförlitligheten, så det märket håller jag mig undan.

Fakta i förhållande till försäljningsvolym tack! =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exotisk
Är Samsung F1 750GB 32mb mkt sämre än 1TB versionen?

Är Samsung HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2 en bra hårddisk för medelsvensson? **-Musik/Film/Spel/Multitasking**

Behöver du utrymmet så är det utan tvekan en schysst disk. Själv har jag aldrig förstått poängen med att ha några ms lägre accesstid på sin hårddisk då den extra tusenlappen kan läggas på bättre grafikkort/skärm/processor/annat..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Har en F1 som jag är riktigt nöjd med (du ville ha subjektiv info).

Den rymmer mycket, är snabb och tyst.

Diskarna du valt är ju två helt olika ligor, så därför tycker jag att det är dina behov som ska avgöra. Är du ute efter en bra och tst disk så är det ju F1, men ska du ha en snabb och bra disk så är det raptorn.