Permalänk
Medlem

S2231WSE eller L220x?

Skärmen skall användas till i princip allt. Det kan hända att jag gör mer av något slag efter ett tag, men jag kommer att spela, kolla film, redigera bilder, surfa, skriva osv.
TN-paneler är uteslutna.
Tack för att ni röstar!

PS. Skriv gärna vad ni tror eller vet vad skillnaden mellan dessa skärmar är, förutom det uppenbara såsom upplösning och utseende

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

vill bara poängtera en sak om s2231, dock om ngn har ny info om att detta är borta får gärna säga till, då det nu är enda anledningen till att jag inte köper den. Alltså att den har ojämn gamma över moniorn så den är rödaktig på en sida och blåaktig på den andra.
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=37996

me båda skärmarna har väll sina skavanker så...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Tack för poängteringen, jag vill höra allt!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en tråd om detta för ett tag sen, men fick inte många svar :(.

Iallafall, jag bestämde mig slutligen för L220X därför att:

- Billigare än Eizon, ca 500 kr. (Om man köper den från Multitronic).
- Upplösningen, sitter vid Apple 23" med den upplösningen i skolan och jag gillar det skarpt.
- Inputlag är OK. De test som finns visar på att det inte förekommer några eftersläpningar i spel. På Eizon's tester verkar dem klaga rätt mycket på att den är seg för spel.
- Svärtan ska vara bättre på L220X. De flesta som köpt den har inte upplevt mycket eller någon BLB. På Eizon förekommer/kan det förekomma BLB i form av ett X, som många verkar störa sig lite på.

Detta är vad jag vet. Beställde den sista L220X från Multitronic idag och kan bekräfta de punkterna när jag fått hem den.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack unisol för värdefulla tankar!

Har bara hört positiva saker med L220X, men ändå är det 4 mot 3 till Eizo's fördel.

Keep it coming!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0dy
Tack unisol för värdefulla tankar!

Har bara hört positiva saker med L220X, men ändå är det 4 mot 3 till Eizo's fördel.

Keep it coming!

Vad är till Eizons fördel?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Vad är till Eizons fördel?

4 röster mot 3 _var_ till Eizo's fördel, inte längre... WOOHOO ^_^

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0dy
4 röster mot 3 _var_ till Eizo's fördel, inte längre... WOOHOO ^_^

Jaha.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni fortsätter rösta!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Lenovon leder fortfarande.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Jag gjorde en tråd om detta för ett tag sen, men fick inte många svar :(.

Iallafall, jag bestämde mig slutligen för L220X därför att:

- Billigare än Eizon, ca 500 kr. (Om man köper den från Multitronic).
- Upplösningen, sitter vid Apple 23" med den upplösningen i skolan och jag gillar det skarpt.
- Inputlag är OK. De test som finns visar på att det inte förekommer några eftersläpningar i spel. På Eizon's tester verkar dem klaga rätt mycket på att den är seg för spel.
- Svärtan ska vara bättre på L220X. De flesta som köpt den har inte upplevt mycket eller någon BLB. På Eizon förekommer/kan det förekomma BLB i form av ett X, som många verkar störa sig lite på.

Detta är vad jag vet. Beställde den sista L220X från Multitronic idag och kan bekräfta de punkterna när jag fått hem den.

Har du fått skärmen än? Vill veta vad du fått för första intryck.

Tack alla andra som röstar och skriver sina åsikter osv!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Jag har en 2231WSE på ingång i början av nästa vecka
får se om ja orkar skriva nått om mina tankar

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

gör gärna det matte, och ta bilder om du kan, vill gärna veta hur den skärmen presterar, funderade starkt på att köpa den förut men blev lite avigt inställd till den efter det konstiga färggrejen, så om du inte har det på din så eställer jga nog en

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det hade vart jättesnällt om du kunde göra!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Har fått hem den nu, och vid uppackning och första anblicken ser den väldigt fun ut. Tyckte att den såg lite tråkig ut på de bilder som fans, men upplever inte alls det nu.

Väl inne i windowsmiljön känns allt väldigt klart och fint. Tycker text och liknande är mycket lätt att läsa. T.ex. här i forumet är det väldigt behagligt att läsa. På my förra HP w2207h fick jag anstränga mig mer.

När det gäller film, så testade jag en bluray version av Surf Up. Vad ska man säga.... helt fantastisk bild, tycker jag som är lagom kräsen på kvalitén. Gick runt lite medan filmen visades och betraktningsvinklarna är kanon, som jag igen jämför med HP'n jag hade innan.

Sen drog jag upp ett nytt powerpoint med helt svart bakgrund och kollade på balcklightbleeding. Hur jag än vred och vände på huvudet hittade jag inget. Inga döda pixlar heller.

Testade lite FPS-spel, Enemy Territory... flyter kanonbra. Får bara anpassa mig lite till upplösningen, men kändes väldigt bra!

Så, lite snabba reflektioner. Ni får fråga på så svarar jag efter bästa förmåga.

PS. Ska försöka hitta nån bra kamera att ta nått kort med.

Hare gött!

EDIT* Detta va L220X

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

fasiken nu blev man ju sugen på den endå
ngt du kan göra är att fota den med en neutral grå bild för att se om det är ngn färgskiftning i ett mörkt rum hellst tror jag, samt då backlight.
Tydlig text och bra bild är ju ett stort + i min bok så...
hur funkar eazyup foten eller vad den heter? ja hade tänkt använda den för att sänka vinkeln på monitorn iland när jag ritar så jag har den nedanför mig i lite vinkel, undrar om detta går att ställa in utan att den börjar röra sig själv eller ngt i den stilen.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Skärmen går att vinkla en hel del faktiskt och kan sänkas ner en bra bit. Jag har väl ungefär både på mitten av höjd och vinkel just nu. Det ska nog inte vara några problem att hitta ett läge där du har lätt för att rita. Foten är väldigt "lätt manövrerad" och hålls kvar i det läge man vill ha utan några bekymmer.

Angående BLB. Jag försökte släcka ner rummet så mycket som möjligt, och det gick inte att urskilja några skiftningar. Dock skiner solen nu, och lite dagsljus slinker in. Men om man som sagt jämför med w2207h så är detta en makalös förbättring.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

ah tänkte nog på fel skärm nu va? det var lenovon du fixat right? ngn med komentarer på eizon? kanske kan bli en lenovo med en annan monitorarm, men då blir det ju en tusing dyrare. hmm. men ta bilder endå, tror många vill se.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Angående BLB på Lenovon så har mitt exemplar i alla fall lite i två hörn. Det går är svårt att se i dagsljus men syns på kvällen.

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag kört min Eizo S2231 i några timmar och jag måste bara säga WOW!

Första intrycket va bara helt enastående det märks verkligen att dom kalibrerar från fabrik , färgerna är helt chockerande jämnfört med min gamla TN skärm det känns som man satt med svartvit förut

Foten är också helt suverän hela armen snurrar på plattan som sitter fast på bordet så man kan vrida skärmen helt å hållet med en väldigt enkel handrörelse, går även att höja extremt högt och lågt ner.. kan ha skärm kanten kanske 2 cm från bänken och upp till 3-4 dm ovanför den.
går även att vända skärmen helt å hållet 90 grader för kodare och sånna som skriver mycket osv.

Ramen är väldigt tunn och knapparna är små och diskreta och fyller sin funktion, det enda med designen jag saknade lite va nån form av kabel samlings plats bakom skärmen så man kan dra undan dom lite snyggt längs foten inte direkt nått jag dör av.

Bildkvalitén är helt underbar.. drar man ner lite HD wallpapers och ställer skärmen på "picture läget" sitter man nästan bara och tittar på sin bakgrundsbild istället för att arbeta.
Skärpan är väldigt bra över hela skärmen i mitt tycke
även , testat ta fram helt svarta bilder och BLB existerar inte överhuvudtaget.
Vinklarna är helt sjuka.. det spelar ingen roll vart man sitter det är lika klar bild endå.. mil ifrån vad jag är van med.

8ms är skärmen som kanske kan kännas mycket på papper , men jag har spelat lite snabba spel och spelat HD film och panoreringar är väldigt mjuka och har inte alls nån form av ghosting av vad jag kan märka.

Bifogar några bilder som kanske inte är världens bästa men det visar väl lite gran... är det något ni vill att jag ska ta bild på så fråga så kan jag nog ordna det, har dock ingen crt att prova responstid mot så det kan jag inte göra.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

grymt matte!, om du skulle kunna vara jättesnäll och fota av den i mörker med grå bild och svart bild, grå för at se om det är ngn färgskiftning och svart för att se BLB. funkar som sagt bra att göra en powerpoint fil med bakgrundsfärg, men skulle tro det går att göra en lika stor bild som skärmen i paint och fylla med neutralgrå eller svart och spara sedan visa i fullskärm i windows egen bildvisare.
Den ser väldigt snygg ut! skall nog ha en sådan i svart.
hur funkar tilt funktionen på skärmen? kan man ha en lågt med en 45 graders vinkel eller nått?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Tilt: ja inga problem så länge det är bakåt.. det går inte att tilta frammåt alls.. vilket är lite synd

bilderna du frågade efter är svåra att få dom så nära verkligheten som möjligt men jag tror jag lyckades ganska bra
kameran avslöjde lite saker som man inte alls såg innan

färgerna är lite sviktade ute i kanterna både höger och vänster
och svag BLB går att se i alla 4 hörnen

hoppas det duger!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

grymt, det verar visa att din inte lider av det där men en lätt toning av gråa områden från rött till blått, och den har ungf sådan BLB, men vad jag förstått ser man det endå inte i vanlig användning, och det skall bli mkt mindre om man kör ungf 50% ljusstyrka, vilket visst rekomenderas, tror det var lite lägre, för att få 140cd/m (är trött så jag kan ha missat enheten korrekt).
det är allefall 100 ggr bättre än min TN skärm så.
var köpte du din? tänkte köpa min på antingen scandinavian photo, komplett eller dustin.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jo detta va ju allt taget me brightness på 100% drar jag ner till 50 så syns det inte överhuvudtaget.
och som du säger så syns det inte om man inte verkligen jagar det.
Och detta med tilten det går att tilta bakåt 45 grader som du säger så skärmen är "inpackad" det är så den kommer så det är inget att montera eller nått man drar bara ut en spärr och fäller upp skärmen.

jag köpte min på dustin, beställde i fredags fick den idag som hittat!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Tack till alla som har skrivit massa nyttiga saker, postat bilder och så...
Nu är jag nöjd och säker på att det är en L220X jag vill ha!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

skall kolla med scandinavia photo när de kan tänkas få in en, så kan man kanske teta den i affär och kollar pixlar innan man köper, de brukar ha väldigt bra service så. Annars blir det nog dustin.
jättetack till er som orkat ta bilder och svara.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Matte54

Med din skärm så följde det med ett fäste som du monterar på baksidan av foten just för att samla ihop kablarna lite snyggare.

// Honda600

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk

Hittade det här om L220X i ett annat forum:
"i just tested various resolutions and they're all blurry. if you intend to use this panel at any resolution other than the native WUXGA then you won't be happy."

http://forums.lenovo.com/lnv/board/message?board.id=Thinkvisi...

Länken kommer från ett inlägg från en annan tråd som också handlar om L220X.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7491...

Moderator -- Man kanske borde konsolidera dem under en gemensam rubrik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waveshell
Hittade det här om L220X i ett annat forum:
"i just tested various resolutions and they're all blurry. if you intend to use this panel at any resolution other than the native WUXGA then you won't be happy."

http://forums.lenovo.com/lnv/board/message?board.id=Thinkvisi...

Länken kommer från ett inlägg från en annan tråd som också handlar om L220X.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7491...

Moderator -- Man kanske borde konsolidera dem under en gemensam rubrik?

Jaha ja.. Jag som trodde alla TFT-skärmar betedde sig så :S Det som fortfarande lockar folk till att behålla/skaffa CRT.

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk

L220X verkar vara lite ojämn i kvalitet mellan skärmarna. Hörde något om att det fanns en special edition med samma namn men för 8000 kr som företag kunde köpa. Dessa ska visst vara mer hårdtestade. Litar inte på helt på detta. Men det skulle ju förklara lite av ojämnheten i skärpa som vissa tycker sig se. De flesta verkar i alla fall mycket nöjda med den. Tror jag plockar på mig en... men den är så ful. Fast man vänjer sig nog snabbt. Om inte annat så får den väl min snygga sony att se ännu bättre ut.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg