Flimrig bild på hd filmer i projektor?

Permalänk

Flimrig bild på hd filmer i projektor?

Hallå!
Köpte nyligen en HTPC och har märkt ett störande problem då jag spelar upp hdfilmer i VLC till min hd-projektor (Optoma HD70). I bilden uppkommer flimrande sträck över hela skärmen. Sträcken blir fler och fler desto mer som händer i filmen, t.ex. så är det mer flimmer på en 16:9 film än en 2.35:1 film.

Har fått tips om att det kan vara sladden som är dålig men då problemet uppkom i och med datorbytet och jag inte haft problem tidigare så verkar det konstigt.

Har idag ett Grafikkort NVIDIA GeForce 8600 GTS (256 MB) och kör en dvi-hdmi sladd till min projektor.

Tacksam för hjälp

Permalänk

Gäller detta enbart VLC? Testa att köra in ett paket med Codecs och kör via WMP.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Gäller detta enbart VLC? Testa att köra in ett paket med Codecs och kör via WMP.

Har endast provat i VLC men ska nu testa det du säger.. såg något på wikipedia som liknade mitt problem om det nu kan vara till någon hjälp: http://en.wikipedia.org/wiki/Page_tearing

edit: provade nu diverse mediaspelar och codecs men samma problem kvarstår, det märkliga är att strecken endast uppkommer på min projektor och inte min vanliga skärm.

Permalänk

Prova med andra uppdateringsfrekvenser. Se även till att du har rätt upplösning. Du kan ju också kolla i nVidias kontrollpanel så det inte är några konstiga inställningar där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Prova med andra uppdateringsfrekvenser. Se även till att du har rätt upplösning. Du kan ju också kolla i nVidias kontrollpanel så det inte är några konstiga inställningar där.

Har kollat runt lite i nvidias kontrollpanel men hittar inte direkt något konstigt där, inte för att jag är någon expert. Uppdateringsintervallet står på 60 Hz vilket jag tror ska stämma..

Permalänk
Avstängd

Testa dels en kortare kabel och dels att köra pixelmappat mot projektorn om du inte gör det. Min HC1100 gör sådär när jag skickar 1080p- material till den och den måste skala ned det. Grafikkortet gör det betydligt bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Testa dels en kortare kabel och dels att köra pixelmappat mot projektorn om du inte gör det. Min HC1100 gör sådär när jag skickar 1080p- material till den och den måste skala ned det. Grafikkortet gör det betydligt bättre.

Var hittar jag denna inställning ? Jag kör endast 720p material och upplösningen på prollen är 720p. När det gäller sladden så fungerade det perfekt innan jag bytte dator så det verkar konstigt.. tack iaf

Permalänk
Medlem

Re: Flimrig bild på hd filmer i projektor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberweiss
I bilden uppkommer flimrande sträck över hela skärmen. Sträcken blir fler och fler desto mer som händer i filmen

Det du beskriver låter som fenomenet som kallas: tearing
Jag hade det problemet med vissa DirectShow outputs, exempelvis Haali renderer.
Lyckades dock aldrig få bilden perfekt med min htpc så det blev en popcorn hour istället, som funkar perfekt

*edit: jag har dock lcd tv...

Permalänk
Avstängd

Har du 1280x720 som grafikkkortsinställning så är det redan pixelmappat därifrån. Har du samma grafikkort som innan så det inte heller kabeln. Får ursäkta mig, känner att jag inte läst de senaste trådarna vidare noggrant... Skulle det vara tearing så går det att läsa i grafikkortsinställningarna, i stort. Kan kolla på nvidias och atis inställningar när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag får tearing i både VLC och FFDShow med 720p-material på min 720p-projektor. Lösningen för mig var CoreAVC... Allt flyter perfekt nu, långsamma panoreringar flyter smidigare än på bio

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk

när jag bytte från crt till tft så fick jag tearing, bytte grafikkort och det löste sig..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uberweiss
Var hittar jag denna inställning ? Jag kör endast 720p material och upplösningen på prollen är 720p. När det gäller sladden så fungerade det perfekt innan jag bytte dator så det verkar konstigt.. tack iaf

Olika grafikkort har olika stark utsignal så om du bytt grafikkort så kan det mycket väl vara sladden. Har du under fem meter verkar det dock osannolikt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?