Permalänk

Ny HD-tv, 37-40 tum

Hejsan!!

Ar ute efter en ny tv-apparat da min nuvarande borjar bli alldeles for sliten. Jag ar ute efter en full-hd tv som jag skall kunna koppla till datorn via hdmi, kolla film med urlacker kvalitet och spela ps3 pa. Prisklassen pa LCDaren bor ligga pa ungefar 11 000 kronor och jag antar att den ska vara 1080p eller vad det heter. Small pa med forslag nu grabbar!

tack pa forhand

mvh hulken!

edit: har spanat lite pa netonnet, hur ar dessa:

Sony KDL-40D3500AEP

Samsung LE-40N87BD

Philips 37PFL7603D

Edit: Men kom som sagt med fler forslag! Snabb responstid ar vall ocksa viktigt antar jag?

Permalänk

åter igen VARFÖR lcd?!

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Avstängd

bättre för dator och drar generellt mindre ström = bättre för miljön

Permalänk

min pioneer drar 0,1 w standby och 170 w vid användandet. det är inte mycket. och är det inte viktigare att ha bra bildkvalite till filmer än dator? för lcd är ju inte i närheten på plasma med bildkvalite.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

är det inte lätt att det blir inbränningar på plasma om man har den till datorn, då det ofta är statiska bilder? Vet att man kan se spår av inbränningar på min plasma efter bara en liten stund om jag kopplat den till datorn ( de försvinner iofs ganska fort igen), men om man har den permanent som skärm till datorn kan det väl bli värre?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

inte med min plasma iaf. men andra kan ha det problemet. och det är bara de första 100 timmarna man ska bränna in fosforn. efter det ska det vara lugnare.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrunkenMonkey
för lcd är ju inte i närheten på plasma med bildkvalite.

Lever du kvar i dåtiden? plasma var bättre för något år sen men LCD har kommit ikapp i dagsläget och är enligt mig bättre på alla punkter.

Philips 7603 är uppföljaren till 9632 som har riktigt bra bild och den nya ska ha förbrättrats på bland annat input lag som funnit innan. Skulle jag köpa en ny skulle jag nog köpa en av 7603:orna. Apparaterna har riktigt bra bildbehandlig och även om du kollar på vanliga nerladdade 700MB XviD så kommer det se skitsnyggt ut.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrunkenMonkey
åter igen VARFÖR lcd?!

Varför inte lcd? Börjar bli trött på myten att plasma är så jäkla mycket bättre än lcd. Visst, vid dvb kan plasma vara vassa, men kopplar man till datorn är lcd överlägset bäst. Pioneer gör bra plasmor men det är fortfarande dyrt som skräcken och knappast prisvärt jämfört med en riktigt bra lcd.

Som hunden skrev är nya philipsen helnice, jag skulle rekomdera något ur samsungs m-serie (t ex LE-40M87BD).

Permalänk

då kan du ju sätta vilken lcd som helst bredvid min så kanske du förstår poängen

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Re: Ny HD-tv, 37-40 tum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 89hulken^
Edit: Men kom som sagt med fler forslag! Snabb responstid ar vall ocksa viktigt antar jag?

Det är inget man ska stirra sig blind på. Responstiden kan spela roll på äldre modeller men nya apparater har inga problem med just responstid. Däremot bör man hålla ett öga på audio/video-lag på tvn vilket kan störa spelande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Lever du kvar i dåtiden? plasma var bättre för något år sen men LCD har kommit ikapp i dagsläget och är enligt mig bättre på alla punkter.

Jag hoppas du skämtar!? Den viktigaste aspekten vad gäller tv, och det som mänskliga ögat uppfattar bäst, är kontrasten och lcd är skitdålig vad gäller kontrast fortfarande. De bästa lcd har native kontrast på ca 2000:1 och allt över det är sk dynamisk kontrast som kan förstöra känslan i vilken filmscen som helst.

Det som pratar för lcd är skärpa och inget annat. Sitter man och tittar på windows skrivbord och surfar 95%+ av tiden man använder tvn så passar en lcd. I annat fall så är plasma överlägset.

Permalänk
Avstängd

de har nog inte ens 2000:1 i riktig kontrast. Tycker också plasma är fullständigt överlägset. Stod i valet mellan dessa två och det blev till slut plasman.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219942
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=179331

Permalänk

Även jag håller med om att plasma är överlägset idag. Skulle inte för mitt liv byta ut min PZ700 mot någon LCD TV idag. Färghantering, svärta, kontrast och responstid är ju klart bättre på plasmorna.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
de har nog inte ens 2000:1 i riktig kontrast. Tycker också plasma är fullständigt överlägset. Stod i valet mellan dessa två och det blev till slut plasman.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219942
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=179331

Men plasman är ju en hel del dyrare också och hamnar inte i hans prisklass. Även PZ700 är några tusenlappar över budgeten så dom kan ju inte vara med i jämförelsen.

Jag säger inte att plasmorna ni har köpt är dåliga, bara det att plasma inte alls är överlägsen LCD. Sen är det lite självklart att ni tycker era aparater är bäst när ni laggt ut minst 15k på dom, då är det knappast att man skriver på ett forum att man gjort ett dåligt köp

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Fast vi har nog kollat runt också
Tänkte inte ens på vilken prisklass det pratades om, jag anser att allt under 15 000kr är budgetsegmentet. Men för ca 10 000kr finns det alldeles för mycket att välja på, chansen att göra ett dåligt val är inte så stort då det mesta är av bra kvalitet. För ca 10 000kr kan jag nog hålla med om att plasma inte är överlägsen lcd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men plasman är ju en hel del dyrare också och hamnar inte i hans prisklass. Även PZ700 är några susenlappar över budgeten så dom kan ju inte vara med i jämförelsen.

Jag säger inte att plasmorna ni har köpt är dåliga, bara det att plasma inte alls är överlägsen LCD. Sen är det lite självklart att ni tycker era aparater är bäst när ni laggt ut minst 15k på dom, då är det knappast att man skriver på ett forum att man gjort ett dåligt köp

Nästan alla som köpt tv och betygsätter dessa på prisjakt har gjorts sitt livs köp.
Tror fan inte det finns en enda tv med lägre än 8a i betyg.
Jo, okej, ett par enstaka borde det vara men det av ett urval på flera hundra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Att det alltid måste bli ordkrig vad som är bäst ;]
Både LCD och Plasma har sina för- och nackdelar, det är upp till användaren att välja. Nu frågar Hulken efter en lämplig LCD-tv, varför motsätta sig hans önskemål genom att jiddra om plasma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Även jag håller med om att plasma är överlägset idag. Skulle inte för mitt liv byta ut min PZ700 mot någon LCD TV idag. Färghantering, svärta, kontrast och responstid är ju klart bättre på plasmorna.

Kontrast och responstid instämmer jag helt i, dock är detta en smaksak. Jag har personligen aldrig upplevt problem med responstiden vad gäller LCD (6/8) på nyare apparater vad gäller filmer, sändningar eller spelande. Om kontrasten nu är så extremt viktig så kan man lika väl importera en OLED-skärm.

Vad gäller färghantering och svärta så finns det extremt bra LCD-apparater som piskar "vanliga" plasma och är och trampar på tårna på de bästa plasma-apparaterna. Nu kostar dessa givetvis en god del kosing, men poängen är att LCD är nästan och i många fall ifatt plasma vad gäller just dessa två.

Tillbaks till Hulken, av de du listat tycker jag du ska ta Sony KDL-40D3500AEP, Bravia-serien är extremt prisvärd och kvalitétsfylld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrunkenMonkey
då kan du ju sätta vilken lcd som helst bredvid min så kanske du förstår poängen

Vi ställde våran Pioneer brevid samsungs senaste LED lcd 52" och jag måste säga att de kostar ungefär lika mycket men att jag helt klart diggade bilden på LCDn bättre. Vi körde sedan ltie testprogram och lite ps3, filmer från dator, inte så jätte stor skillnad men enligt min smak fördel LCD.

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon100
Vi ställde våran Pioneer brevid samsungs senaste LED lcd 52" och jag måste säga att de kostar ungefär lika mycket men att jag helt klart diggade bilden på LCDn bättre. Vi körde sedan ltie testprogram och lite ps3, filmer från dator, inte så jätte stor skillnad men enligt min smak fördel LCD.

Jaha, ingen tv-bild då?
Har ingen pioneer själv men vad jag vet ska i princip all bildförbättring vara av när man kollar på vanlig tv.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

ja och även film.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Kollar man på vanlig tv kan man enligt mitt tycke strunta i att köpa en dyrare tv..
Är väldigt imponerad utav Pioneers plasma tv-apparater då färgerna är oerhört realistiskt återgivna. Kontrasten är även bättre på plasma men det är inte så dåligt på lcd. Kopplar man komponent istället för hdmi kan man på de flesta tv-apparater (lcd & plasma) ställa in bilden till närmare perfektion och därmed minimera den bristande kontrastens prägel.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Kollar man på vanlig tv kan man enligt mitt tycke strunta i att köpa en dyrare tv..
Är väldigt imponerad utav Pioneers plasma tv-apparater då färgerna är oerhört realistiskt återgivna. Kontrasten är även bättre på plasma men det är inte så dåligt på lcd. Kopplar man komponent istället för hdmi kan man på de flesta tv-apparater (lcd & plasma) ställa in bilden till närmare perfektion och därmed minimera den bristande kontrastens prägel.

Eeeh! Jaha? Så om man kollar mycket på tv duger det med en billig tv som har dålig bildbehandling och dålig uppskalning av lågupplöst material? Vill nog säga att det är tvärtom. Bra bildbehandling kostar. Visa upp en HD-signal på sin native upplösning fixar de flesta apparater bra. Det är vid visning av lågupplöst som det visar sig om det finns bra bildbehandling i tvn.

Native kontrast på lcd är dålig och att du kopplar via komponent eller hdmi kommer inte ändra det. Med komponent kommer du troligtvis få en lite softare bild som kan passa väldigt bra till film men troligtvis tappa skärpa. Skulle det finnas fler inställningar om man kopplar via komponent? Jag har tvärtom på både tv och projje, alltså mer inställningsmöjligheter via hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jaha, ingen tv-bild då?
Har ingen pioneer själv men vad jag vet ska i princip all bildförbättring vara av när man kollar på vanlig tv.

nej hade ingen HDmottagare på jobbet och allt annat vägrar jag fan kolla på

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Angående Plasma vs LCD... den dagen någon kan visa mig en LCD med denna svärta
http://img111.imageshack.us/img111/9867/svrtangonhg9.png

Då skulle jag kunna tänka mig att fundera på om LCD är nära plasma i bildkvalite, just nu är det inte ens nära.

Om du har begränsad budget köp Panasonics nya plasma serie, sjukt bra tv imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenomorph
Angående Plasma vs LCD... den dagen någon kan visa mig en LCD med denna svärta
http://img111.imageshack.us/img111/9867/svrtangonhg9.png

Då skulle jag kunna tänka mig att fundera på om LCD är nära plasma i bildkvalite, just nu är det inte ens nära.

Om du har begränsad budget köp Panasonics nya plasma serie, sjukt bra tv imo.

Lite dyr men men http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219943
Om de nu kommer fasa ut lysrörs-backlight kommer kontrasten komma upp i nivåer som är löjligt höga.

Edit: Ska tillägga att det helt klart finns lcd med lysrörs-backlight som kommer upp i alldeless tillräcklig svärta. Det är inte som för 1-2 år sen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• Corsair Obsidian 800D • i7 920 @ 4.0GHz • Radeon 5870 • Asus P6TD DELUXE • Corsair 6GB 1600MHz PC3-12800 • Intel X25-m 80gig • Dell U3011 •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzzman
Lite dyr men men http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219943
Om de nu kommer fasa ut lysrörs-backlight kommer kontrasten komma upp i nivåer som är löjligt höga.

Edit: Ska tillägga att det helt klart finns lcd med lysrörs-backlight som kommer upp i alldeless tillräcklig svärta. Det är inte som för 1-2 år sen.

Okej, men Ultroz säger, de har fortfarande dåliga betraktningsvinklar eller hur?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzzman
Ska tillägga att det helt klart finns lcd med lysrörs-backlight som kommer upp i alldeless tillräcklig svärta. Det är inte som för 1-2 år sen.

Det är ju svårt det här! Tillräcklig svärta enlig vem? Inte för mig iaf.

Slår man av allt som har med dynamisk kontrast att göra på en lcd så får man en väldigt dassig bild jämfört med plasma. Problemet med dynamisk kontrast är ju att man tappar så otroligt mycket detaljer i mörka scener.

Lcd har blivit väldigt mycket bättre, men plasma står ju inte stilla i utvecklingen heller. Senaste modellerna i full-hd har native kontrast 30 000:1 och dynamisk 100 000:1. Det är siffror man bara kan drömma om på en lcd än så länge. Jag vet, siffror kan man bolla med på många sätt för att det ska se bra ut.

Sitter man väldigt mycket med datorn kopplad till tvn och surfar och läser så passar helt klart lcd bäst, men när det kommer till bildkvalité på film så är plasma så mycket bättre fortfarande.

Båda teknikerna har sina fördelar och nackdelar och jag hoppas att båda fortsätter utvecklas så fort dom gör nu. Bra att det finns mycket att välja på när det är dax att byta tv igen. Hoppas lcd kan bli rejält mycket bättre, svårt att hitta bättre svärta än en avstängd lcdpanel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Okej, men Ultroz säger, de har fortfarande dåliga betraktningsvinklar eller hur?

Visst, betraktningsvinkeln på en lcd är klart sämre än på plasma. Sen varierar ju detta kraftigt mellan olika paneler, det är otrolig skillnad på min 42pfl9632 och min le32s81. Fördelen mot plasma är ju att det inte spelar nån roll om solen skiner in när jag kollar på tv, matt yta är ju skönare än glansig. Man kan fortsätta väldigt länge med såna här jämförelser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Sitter man väldigt mycket med datorn kopplad till tvn och surfar och läser så passar helt klart lcd bäst, men när det kommer till bildkvalité på film så är plasma så mycket bättre fortfarande.

Jag kan ju säga detsamma, enligt vem? inte mig iaf... närå, men på allvar, svärta är en viktig del men för många är det inte en dealbreaker om tvn har 10000:1 eller 1500:1, om detta vore fallet skulle väl plasma konkurera ut lcd helt. Jag menar lcd säljer mycket mer idag av de båda teknikerna och dom flesta köper ju tv för film och tv-tittande. Detta gäller även om man endast tittar på storlekar från 42".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Båda teknikerna har sina fördelar och nackdelar och jag hoppas att båda fortsätter utvecklas så fort dom gör nu. Bra att det finns mycket att välja på när det är dax att byta tv igen. Hoppas lcd kan bli rejält mycket bättre, svårt att hitta bättre svärta än en avstängd lcdpanel.

LED-tv har ju fördelen att den kan skifta backlighten lokalt och i princip stänga av den helt och få otroligt djup svärta. Det är den tekniken som förmodligen kommer fasa ut bildrör.

Tyvärr kommer en hel del plasma försvinna från marknaden, bl a Philips ska sluta tillverka nya paneler och helt satsa på lcd och komplettera med led-tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Eeeh! Jaha? Så om man kollar mycket på tv duger det med en billig tv som har dålig bildbehandling och dålig uppskalning av lågupplöst material? Vill nog säga att det är tvärtom. Bra bildbehandling kostar. Visa upp en HD-signal på sin native upplösning fixar de flesta apparater bra. Det är vid visning av lågupplöst som det visar sig om det finns bra bildbehandling i tvn.

Native kontrast på lcd är dålig och att du kopplar via komponent eller hdmi kommer inte ändra det. Med komponent kommer du troligtvis få en lite softare bild som kan passa väldigt bra till film men troligtvis tappa skärpa. Skulle det finnas fler inställningar om man kopplar via komponent? Jag har tvärtom på både tv och projje, alltså mer inställningsmöjligheter via hdmi.

Syftade på att det som visas på tv är skräp. Om man betalar lite extra får man bättre tv-kanaler och även bättre bild samt ljud.

Ang. Native kontrast så är det relativt. Att den är dålig på lcd måste sättas i relation till en annan enhet. I relation till plasma eller 3lcd projektorer?

Det stämmer att bilden är mjukare via komponent. Det kan uppfattas som ngt sämre skärpa. Bilden via hdmi är väldigt skarp men ger dåliga bakgrundsförhållanden.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB