PS3 från USA, fel videoutdata-inställningar

Permalänk
Medlem

PS3 från USA, fel videoutdata-inställningar

Jag har köpt ett PS3 från USA, och igår köpte jag GTA4 (i sverige), men när jag ska spela får jag upp meddelandet att jag inte kan spela spelet med de videoutdata-inställningar som jag har.

Jag kör med vanlig ljud- och bildkabel, måste jag använda nån annan (HDMI) för att det ska fungera? Eller fungerar det inte för att spelet är från Sverige och mitt PS3 från USA?

Har försökt leta efter trådar som kan hjälpa mig i frågan, men tyvärr utan framgång...

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är regionskodat, men inte säker. Dvs. funkar inte att köpa ett PS3 i USA och sedan köra europeiska spel. Bara en gissning..

EDIT: Strunt i det jag skrev, PS3:an är inte regionskodad

Permalänk
Medlem

Tack Prophan för svar!

Jag ringde till playstation-supporten (visste inte att det fanns) och de förklarade att jag bara behöver köpa en hdmi kabel så kommer spelet att fungera, dessutom blir det grym bild och ljud

Online high-five (haha)

Permalänk
Medlem

Re: PS3 från USA, fel videoutdata-inställningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meptin
Jag har köpt ett PS3 från USA, och igår köpte jag GTA4 (i sverige), men när jag ska spela får jag upp meddelandet att jag inte kan spela spelet med de videoutdata-inställningar som jag har.

Jag kör med vanlig ljud- och bildkabel, måste jag använda nån annan (HDMI) för att det ska fungera? Eller fungerar det inte för att spelet är från Sverige och mitt PS3 från USA?

är det PS3 eller TVn som visar meddelandet? en US PS3 gar bara ut NTSC via de analoga videoutgångarna. har du en platt-TV bör det dock funka om du kopplar med komponent (där formatet oftast klaras oavsett standard) eller HDMi.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

det är ps3:an som visar meddelandet. jag har en platt-tv så hdmi-kabel borde fungera.. hoppas det. ska fixa en efter jobbet, springa hem o testa. om det inte fungerar kommer jag att dränka mina sorger med fifa08..

peace!

Permalänk
Medlem

PS3 är regionsfri så själva systemet är det inte fel på. Men GTA4 är en av de få spel som inte går att visa PAL video om man kör SD (standar definition). Köp en HDMI och kör högupplöst så kommer det ticka på klockrent. Och sjukt mycket finare bild blir det med.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
[...] Köp en HDMI och kör högupplöst [...]

Tack för snabbt svar SlimJim!

Funkar en vanlig Hdmi-kabel på ett playstation från USA eller måste jag specialbeställa? ser alla hdmi-kablar likadana ut? det finns ju säkert superkablar och vanliga kablar, jag nöjer mig med en vanlig kabel, måste väl finnas på Claes Ohlsson.

Permalänk
Medlem
Citat:

ser alla hdmi-kablar likadana ut? det finns ju säkert superkablar och vanliga kablar, jag nöjer mig med en vanlig kabel, måste väl finnas på Claes Ohlsson.

ja det är en en universalstandard så det finns inga tekniska skillnader även om kablarna kan se väldigt olika ut. och ja, billigaste möjliga duger bra om du inte planerar monsterlängder på den, (över 10m typ) det blir inga kvalitetsskilnader heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack AndreaX!

Mina dagar i hemmet (borde vara ute i solen ) är räddade!

Ha en grym helg!

PS. finns det något speciellt tillvägagångssätt när man kopplar med Hdmi-kabel eller är det bara att koppla in o köra som vanligt? DS

Permalänk
Medlem
Citat:

PS. finns det något speciellt tillvägagångssätt när man kopplar med Hdmi-kabel eller är det bara att koppla in o köra som vanligt? DS

att trycka i den försiktigt möjligen är la det enda man behöver tänka på, HDMi-kontakterna är lite ömtåligare än de flesta.

men annars, nja.. du får ju ändra utsignal i menyerna när du byter. eller så kan du återställa maskinen (hålla inne startknappen tills den tjuter vid start) så får du välja där lite halvautomatiskt sas.

men det blir nog hakuna matata ska du se, och ha det lite gott i solen med ja. tror faktiskt jag ska kosta på mig lite cancerbehndling själv en stund, det är fint nu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag bumpar denna tråd då jag även stöter på samma problem som författaren!

Jag sitter på en crtTv och har en amerikansk ps3. Jag har kopplat genom en scart som omvandlar till pal och jag kan spela ps2 spel, t ex gta san andreas, men då jag ska spela gta4 så får jag meddelande att det går itne att starta spelet med mina videoinställningar?

Jag funderar om det är bättre att lira på dataskärmen ( syncmaster 225bw)?

Om så vara fallet, ska jag då köpa en hdmi/dvi kabel och koppla mellan och kan jag samtidigt ha skärmen kopplad till datorn?

Jag vill helst lira på tv´n och om ni har något tips så får ni gärna dela med er av dom.

En polare till mig har en svensk ps3 och han lirar på sin crt-tv genom composit, hur kommer det sig att de funkar för honom men inte för mig genom scart?

Många frågor, jag vet

Permalänk

För att du försöker lira PAL-spel på en NTSC-konsoll medan din polare försöker spela PAL-spel på en PAL-konsoll.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

kollade just på baksidan på fordralet, trodde jag hade ntsc, men icke, det var pal=).. kom på att jag köpte det ifrån london istället för usa, bra miss av mig.

Jaja är det bara att köpa en hdm/dvi kabel och köra genom datorn då?