Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
LED skärmarna ska vara väldigt mycket bättre vid utomhusbruk. Och det är en ren och skär rekomendation att betala det där extra för LED skärmen, 700 kronor eller så.

Finns väl inte för 1530?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har tänkt på att köpa en 1530, men jag har några frågor.

1. Vad är det för skillnad på "default"-nätverkskortet och den där "draft n"-saken?

2. Jag har förstått att man får bättre prestanda om man ominstallerar Vista, men hur ska man göra det så att den där "Dell Media Center" eller vad det heter fortfarande finns kvar och så att den går att starta med den knappen?

Permalänk
Avstängd

Någon som kan länka till den bästa/senaste drivrutinen för grafikortet(spel drivrutin). Ska helst vara en orginal av nvidia.
Uppskattas skit mycket!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

om det nu ska vara nvidias så e det väl bara att kolla deras hemsida...........................................

Permalänk
Avstängd

slutar alltid med att jag misslyckas, jag och drivruitner=epic faliure

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
slutar alltid med att jag misslyckas, jag och drivruitner=epic faliure

Var det inte någon som länkade de "bästa" drivisarna rätt nyligen?

Permalänk
Medlem

Ska införskaffa mig en m1530 är det tänkt. Spelar ypperligt, surfar, ser på film, musik. You know, the usual stuff.

Följande system:

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)

Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska - PRODUCT RED

1 års grundläggande garanti

Crimson Red XPS M1530 (PRODUCT) RED och kamera med 2,0 mp för CCFL-skärm

15,4-tums Widescreen™ WXGA (1 280x800) TFT-skärm (220 nit) med TrueLife™

Fingeravtrycksläsare Biometric för XPS M1530 (PRODUCT) RED

4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Lite frågor:

1. Borde jag tänka på något speciellt?

2. Är det stor/vesentlig skillnad på skärmvalen?

3. Finns den enbart i röd färg här i Sverige?

4. LED, värt att vänta på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Någon som kan länka till den bästa/senaste drivrutinen för grafikortet(spel drivrutin). Ska helst vara en orginal av nvidia.
Uppskattas skit mycket!

Ladda bara hem den senaste stabila från dom. Den är alltid bäst i 99/100.

Citat:

Lite frågor:

1. Borde jag tänka på något speciellt?

2. Är det stor/vesentlig skillnad på skärmvalen?

3. Finns den enbart i röd färg här i Sverige?

4. LED, värt att vänta på?

1. Nej, egentligen inte. Tänk över om alla portar finns som du behöver, det ända jag kan rekomendera.

2. Jag skulle tagit 1440x900 upplösningen, skönt att ha lite mindre upplösning.

3. Nej, svart kommer ju deafult, och blått som extra. Du kan också köpa en s.k. PRODUCT Red.

4. Det är osäkert när den kommer till sverige, och den kommer nog vara lika svår att få som den till 1330. Den är iofs. i USA nu, så den borde vara på G. Var så säker. Om du tycker att en lättare, strömsnålare, bättre ljus är värt nästan 1000 kronor, så ska du vänta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag upprepar mina frågor, om någon skulle ha missat dem.

Jag ska beställa idag, så svara gärna snart

1. Vad är det för skillnad på "default"-nätverkskortet och den där "draft n"-saken?

2. Jag har förstått att man får bättre prestanda om man ominstallerar Vista, men hur ska man göra det så att den där "Dell Media Center" eller vad det heter fortfarande finns kvar och så att den går att starta med den knappen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickBomb
Jag upprepar mina frågor, om någon skulle ha missat dem.

Jag ska beställa idag, så svara gärna snart

1. N, eller IEEE 802.11N som den så fint kallas, är den nya trådlösa standarden som är på väg in. Den tillåter mycket högre hastigheter en förut, uppåt 300mbit/s. Innan det har 108mbit/s varit max som förts över trådlöst, men då måste det vara två komponenter som stödjer varandra. Jag tog inte det här alternativet på mitt val, då mitt internet inte går snabbare en 24Mbit och det ända den sammarbetar med trådlöst är PS3an, och den stödjer inte ens N.

2. Klart det blir en viss prestanda ökning om du har en "ren" installation av Vista, men frågan är om det är värt besväret? Du får ju en laptop som funkar tiptop med alla drivrutiner som behövs. Har du tid, gör det.

Ang. media grejjen så är det bara att installara om den, det är ju bara ett program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ang. media grejjen så är det bara att installara om den, det är ju bara ett program.

...med en egen partition. Jag rensade bort allt och har då tillgång till hela HD-utrymmet (250GB i mitt fall.)

Permalänk
Medlem

P37uR, Men jag kunde inte byta färg på hemsidan iaf..

Edit: Jag kunde nu byta färg, råkade pilla med en "Product RED". Därför det var lite crazy. Blev det lite billigare igen då, och sen så fick jag svart färg med.

Någon som vet vilka rabatter som är "in action" för tillfället?

EDIT2: "Product RED", har en 320 gb 5400 rpm hdd, men den vanliga har *250gb 5400 rpm* eller *200gb 7200 rpm* för 500 kr mer. Är det värt det? Skulle jag märka skillnad bland hastigheterna så pass mkt att det är värt att betala 500 extra och få 50 gb mindre hdd?

EDIT3: Jag kommer beställa med 4 gb RAM då jag tycker det känns mest vettigast för framtiden. Måste jag ha något annat OP eller klarar man sig med 32bit? Den tar inte upp all ram då va? Har fått höra att det rör sig om slängar av typ 3.4 gb - 3.6 gb som 32 bits är kapabel att använda.

Permalänk
Medlem

D9LHWS$T8$761D är 10% gäller till 05.14

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamsen
P37uR, Men jag kunde inte byta färg på hemsidan iaf..

Edit: Jag kunde nu byta färg, råkade pilla med en "Product RED". Därför det var lite crazy. Blev det lite billigare igen då, och sen så fick jag svart färg med.

Någon som vet vilka rabatter som är "in action" för tillfället?

EDIT2: "Product RED", har en 320 gb 5400 rpm hdd, men den vanliga har *250gb 5400 rpm* eller *200gb 7200 rpm* för 500 kr mer. Är det värt det? Skulle jag märka skillnad bland hastigheterna så pass mkt att det är värt att betala 500 extra och få 50 gb mindre hdd?

EDIT3: Jag kommer beställa med 4 gb RAM då jag tycker det känns mest vettigast för framtiden. Måste jag ha något annat OP eller klarar man sig med 32bit? Den tar inte upp all ram då va? Har fått höra att det rör sig om slängar av typ 3.4 gb - 3.6 gb som 32 bits är kapabel att använda.

Rabberna som är igång står i Dell Rabbater tråden. Fram till 14 Maj är det 10% och studenkoden står också i den, t.o.m. 8 Aug eller nått.

Du känner skillnad på 5400 RPM och 7200 RPM, RPM har du på din PC nu, och det är kanske därför många människor tycker det går lite segare att bläddra bland stora mappar med 5400 RPM. Du bootar också windows snabbar, men det handlar om några sekunder.

Om du beställer 4Gb RAM och vill använda allt behöver du kika på ett 64 bits OS.
Windows Vista 32-bit klarar av att hantera ~3,12 GB RAM. Så du köper 1gb i onödan, kan man säga.

Visa signatur
Permalänk

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-
cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler
Tangentbord Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB
Hårddisk 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad
Trådlös anslutning Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Gedis Bundle Reference N05X5306
Standardsupport 1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad
Primärt batteri Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
Färgval Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
LCD-skärm 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

paketet går för 10012,05 kr

Känns som att detta är ett prisvärt paket, undrar bara hur länge batteriet räcker om man sitter och spelar? Är den trådlösa anslutningen som jag valt en sådan som stödjer N-draft eller vad det pratas om?

Sen det här med försäkringarna "drulle garanti"? är det någon som tycker det är prisvärt att lägga till olycksförsäkringen? eller förlängd på-plats-garanti?

Det ända som hindrar mig att beställa är att folk säger att högtalarutgången sitter på framsidan, det verkar ju jävligt dumt att sätta den där när man har tangentbordet framåt.

Permalänk
Medlem

Jag har precis PRECIS beställt ett sånt system som du visa där Sevenfourty. Kommer senast den 26:e. Grattis till mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sevenfourty
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-
cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler
Tangentbord Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB
Hårddisk 200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad
Trådlös anslutning Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Gedis Bundle Reference N05X5306
Standardsupport 1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad
Primärt batteri Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
Färgval Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
LCD-skärm 15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

paketet går för 10012,05 kr

Känns som att detta är ett prisvärt paket, undrar bara hur länge batteriet räcker om man sitter och spelar? Är den trådlösa anslutningen som jag valt en sådan som stödjer N-draft eller vad det pratas om?

Sen det här med försäkringarna "drulle garanti"? är det någon som tycker det är prisvärt att lägga till olycksförsäkringen? eller förlängd på-plats-garanti?

Det ända som hindrar mig att beställa är att folk säger att högtalarutgången sitter på framsidan, det verkar ju jävligt dumt att sätta den där när man har tangentbordet framåt.

Ja, du har en 802.11N kort. Jag skulle inte tro att batteriet klarar sen mycket mer en 2h om du sitter och spelar på den konstant, grafikkortet och cpun går på högvarv hela tiden.

Klart om du är drulle så är det ju bra. Precis som hemförsäkrningens drulle försäkring, bara det att man slipper betala självrisk. Det täcker också annat, som stöld i vissa fall.

Varför stör det dej? Du har väl inte en sladd som täcker hela skrivbordet?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ja, du har en 802.11N kort. Jag skulle inte tro att batteriet klarar sen mycket mer en 2h om du sitter och spelar på den konstant, grafikkortet och cpun går på högvarv hela tiden.

Klart om du är drulle så är det ju bra. Precis som hemförsäkrningens drulle försäkring, bara det att man slipper betala självrisk. Det täcker också annat, som stöld i vissa fall.

Varför stör det dej? Du har väl inte en sladd som täcker hela skrivbordet?

Okej.

vet du hur det ligger till om jag skulle råka slänga den i golvet, Hur lång tid tar det för dom att hämta den? eller måste jag skicka in den? och hur lång tid tar det för reparationen? Och om modellen skulle utgå får jag en likvärdig eller en för samma pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ladda bara hem den senaste stabila från dom. Den är alltid bäst i 99/100.

1. Nej, egentligen inte. Tänk över om alla portar finns som du behöver, det ända jag kan rekomendera.

2. Jag skulle tagit 1440x900 upplösningen, skönt att ha lite mindre upplösning.

3. Nej, svart kommer ju deafult, och blått som extra. Du kan också köpa en s.k. PRODUCT Red.

4. Det är osäkert när den kommer till sverige, och den kommer nog vara lika svår att få som den till 1330. Den är iofs. i USA nu, så den borde vara på G. Var så säker. Om du tycker att en lättare, strömsnålare, bättre ljus är värt nästan 1000 kronor, så ska du vänta.

Jag har beställt 1330. Stod då jag beställde det skulle vara Led. Vad menar du med att det är svårt? Får inte alla som beställer LED? :

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
vad ingår i "3 års garantisupport för maskinvara (Hardware Warranty Support)" för 1500 kr ? Ingår reparationer och reservdelar eller tillkommer det kostnader om något går sönder ??

edit: Klarar xps1530 av att spela upp hd-material ?

edit2: Jag har inte så bra koll vad gäller 64bitar, men om jag väljer 4gb i konfigen kommer jag få 4 gb om jag kör 64bitars OS va?

jag vill hest inte upprepa mig, men jag är väldigt nära att beställa nu. Det är första ch andra frågan jag väldigt gärna vill ha svar på....

Permalänk
Medlem

Jag vill tippsa om dells support som man kan ringa till, MEN(!), som jag tycker är bättre, att chatta med de online. Fungerar kanon och kopiera sedan va de har sagt, om det skulle bli något som de lovar men inte håller.

Permalänk

Jag fick hjälp av en trevlig support på dell.. Här är en del av konversationen

Kund:
Vad betyder "3 års garantisupport för maskinvara (Hardware Warranty Support)" för 1500kr när man beställer bärbar dator?

Agent:
Det betyder garanti och support i 3 år

Kund:
betyder det att inte tillkommer extra kostnader om någon hårdvara måste bytas inom 3 år ? såsom teknikerkostnader och ny hårdvara syftar jag på

Agent
Det stämmer. Är det något som går i sönder som inte du orsakar, tex en hårddisk går i sönder eller liknande, så kommer vi ut på plats och fixar det kostnadsfritt. Du betalar då inget för tekniker eller delar.

Kund:
om man inte köper denna extra så gäller ovanstående i ett år eller?

Agent
Ja, men då kommer vi inte ut och fixar den utan då skickar vi iväg den istället och du får tillbaka den på c:a 2-3 veckor

Kund
Har du någon aning om när LEDskärmar kommer till xps1530 ?

Agent
Vi får ingen information om eventuellt kommande komponenter, så jag kan inte svara på OM, eller isf NÄR de kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej.

vet du hur det ligger till om jag skulle råka slänga den i golvet, Hur lång tid tar det för dom att hämta den? eller måste jag skicka in den? och hur lång tid tar det för reparationen? Och om modellen skulle utgå får jag en likvärdig eller en för samma pris?

Om du tappar den i golvet går det på försäkringen, s.k. Drulle försäkring. Det är just sånna fall som den faktiskt täcker, förutsagt att det inte var "meningen". Om deras tekniker tycker att den inte går att reparera, bygger dom en ny, alternativt bygger ihop en "liknande" produkt, med samma specs, du får ALDRIG en produkt med samma pris, som du betalade. Specifikation är alltid specifikation. Sämre ska du inte få.

Jag gjorde t.o.m. så att direkt när jag fick min Dell stationära för några år sedan, så gjorde jag ett par benchmarks, med ett 6800GT kort, ny installlation av XP och helt fräsch, fick typ 12500p i 03:an tror jag. Sen, 2 år senare pajjade grafikkortet, och dom ville ge mej ett X800XT, från ATi. Jag testar kortet och får reda på att det gav "bara 11500p", så jag ringer och klagar och får ett 7800GT istället! Så, specifikationer är ALLTID specifikationer. Du ska aldrig få sämre en vad du haft.

Citat:

vad ingår i "3 års garantisupport för maskinvara (Hardware Warranty Support)" för 1500 kr ? Ingår reparationer och reservdelar eller tillkommer det kostnader om något går sönder ??

edit: Klarar xps1530 av att spela upp hd-material ?

edit2: Jag har inte så bra koll vad gäller 64bitar, men om jag väljer 4gb i konfigen kommer jag få 4 gb om jag kör 64bitars OS va?

Bra, du fick svar från support agenten på första frågan. 1530 ska självklart klara av hd-filmer. Det finns ju som tillval att köpa BD och den har HDMI ut, så något annat vore ju otänkbart.

Angående OS:et så får du Windows Vista Home Premium 32Bit installerat på din PC, oavsett om du beställer 3Gb eller 4Gb minne. Ditt problem att få 64Bit, hävdar Dell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vill man ha 64bitars får man inskaffa det själv, dell har inte 64bitars till sina system, utan det får man köpa själv

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Kan man byta skalet på 1530? Alltså det färgade på utsidan av datorn. Och om man kan, varifrån kan man köpa nya?

Mvh,

Permalänk
Medlem

Men alltså vad sitter det i? LED skärmen finns ju i USA, borde ju komma hit när som helst! Blir så irriterad på att man inte kan få ett bra svar av DELL. Nån som har något insider tips?

Permalänk
Medlem

Två frågor:
1) Tror ni att det dyker upp någon uppgradering på grafikkortet från det 8600M GT som sitter i idag till något vassare? Tror ni dett sker under detta år?

2) Finns det några bilder på skärmarna med de olika upplösningarna? Vore kul att se skillnaderna, t.ex. på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Tja!

Har ett par frågor om Schenker-leveranser till er som fått er 1530 levererad av dem...
(Har försökt läsa villkor å grejjer på deras sida , men det va ju så jävla snårigt )

Jag jobbar ju många mil hemifrån så...

1. Har man ingen möjlighet att få kvällsleverans? Nån av er som frågat om det?

2. Måste JAG kvittera försändelsen vid leverans, eller kan jag låta någon annan göra det åt mig?
(Tror jag sett den frågan förut i denna långa tråd...tror svaret va nån gissning om att det inte skulle gå..är det så?)

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Två frågor:
1) Tror ni att det dyker upp någon uppgradering på grafikkortet från det 8600M GT som sitter i idag till något vassare? Tror ni dett sker under detta år?

2) Finns det några bilder på skärmarna med de olika upplösningarna? Vore kul att se skillnaderna, t.ex. på skrivbordet.

1) Ja, det kommer att komma ett mobilt 9x00 Gx kort senare i år, såklart. Räkna med att det kommer någon gång under sommaren. Dom här 8600GT korten har varit ute på marknaden ett tag.

2) Well, inte för att vara kaxig, men ta en bild, upplösning förslagvsvis 1280x1024 eller vad den där upplösningen är, sen tar du en 1440x900 bild och kollar på den. Thats pretty much the difference, fler pixlar, finare bild. Oftast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxxa
Tja!

Har ett par frågor om Schenker-leveranser till er som fått er 1530 levererad av dem...
(Har försökt läsa villkor å grejjer på deras sida , men det va ju så jävla snårigt )

Jag jobbar ju många mil hemifrån så...

1. Har man ingen möjlighet att få kvällsleverans? Nån av er som frågat om det?

2. Måste JAG kvittera försändelsen vid leverans, eller kan jag låta någon annan göra det åt mig?
(Tror jag sett den frågan förut i denna långa tråd...tror svaret va nån gissning om att det inte skulle gå..är det så?)

Tack

För att få kvällsleverans, ring till dem, tror det var på tisdagar och torsdagar de skickade ut på kvällen,

Varje gång jag har beställt så är det ju skrivet på farsans namn och jag har kvitterat ut 1 gång och morsan 1 gång, ring och fråga schenker, bara man är över 18 år så ska det gå. och att man har sagt det till schenker.