Nu finns hårdvara som kan kontrollera Internet

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer den här maskinen ersätta äldre datorer/switchar/routrar som utför samma uppgifter idag. Den nya kan göra samma uppgifter mycket mer effektivt, vilket leder till mindre prestandaförlust och högre prestanda på nätet. Samtidigt blir det lättare för ComHem att administrera deras system.

Med allra största sannolikhet kommer det inte användas för att blockera p2p trafik eller strypa den till konstant 2mbit eller liknande, utan istället för att prioritera HTTP/mail/VoIP/spel-relaterade paket som är känsligare för störningar och fördröjningar än stora filöverföringar och p2p-trafik.

Att det skulle vara ett helt nytt arbetssätt är bara bullshit, då till och med konsumentprodukter har stöd för paketshaping idag.
Undrar dock lite över hur den känner av vilken krypterad trafik som är BitTorrent trafik, och vilken som är t.ex. filer överförda över ett VPN. Krypteras all krypterad torrent-trafik med samma nyckel, eller prioriterar de helt enkelt ner all krypterad trafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej, SWECLOCKERS SKÄRPNING!

Varför vilseleda folk med denna artikel precis som att ComHem är ute efter att filtrera bort P2P och annan "olaglig" trafik??

Denna "maskin" ger dem mycket möjligheter, finns inte ett endaste lite uns om att de skulle använda den till det.

Det är ungefär lika smart som att skriva något liknande om säg Volvos XC90 när den kom som att: "Ericsson har köpt ett stort antal tjänstebilar av denna modell och bilen kan även användas för att medvetet köra ihjäl andra människor".

"Nu finns mördarbilen på marknaden - Ericsson lägger order"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nej, SWECLOCKERS SKÄRPNING!

Varför vilseleda folk med denna artikel precis som att ComHem är ute efter att filtrera bort P2P och annan "olaglig" trafik??

Denna "maskin" ger dem mycket möjligheter, finns inte ett endaste lite uns om att de skulle använda den till det.

Det är ungefär lika smart som att skriva något liknande om säg Volvos XC90 när den kom som att: "Ericsson har köpt ett stort antal tjänstebilar av denna modell och bilen kan även användas för att medvetet köra ihjäl andra människor".

Korrekt, men det är gemene 14is som inte vet vad dom snackar om som panikskriver och tror att piratkopiering är en rättighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vad är poängen? Jag har betalt för 24mbit, då ska jag fan ha 24mbit när jag tankar också. Dom kan ju inte prioritera ner mina paket bara för att jag använder min anslutning till fullo?
Com Hem suger pung lika mycket som Chello gjorde på sin tid.

Betalt för 24? nej UPP TILL som det står i ditt avtal, görom gör rätt.
Chello är UPC mer behöver man inte säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Fel väg att gå med sån här utrustning.

Bygg ut näten istället. Hur tror ni det blir när TV och filmuthyrning kommer igång på allvar? Och i HD kvalite?

Nu menar jag inte det fejkskiten som dom kör med idag som har låg bitrate utan det som ska konkurera med blu-ray.
Ca 36Mbit/s, inget som dagens ADSL klarar och det är betydligt mer än vad Herr Svensson tankar från Piratebay.

Hjälper inte ett dyft med sån här utrustning då.
Än mindre om ni tänker en familj på 5 pers, alla tittar på olika tv kanaler. Grattis att få det att fungera med dagens nät.

Sluta vara såna jäkla bakåtsträvare med såna här skitgrejer!

PL handlar inte bara om kapacitetsproblem utom över huvud taget att prioritera trafik i näten, statestik osv.

Se denna maskinen som en utveckling av QoS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Haha.. och utav de är det väl 110 som inte vet hur eller vad det är för något.

Dock är det faktum att har man bara comhem att välja på, ja.. då kan man ju räkna med att p2p är strypt.

Därför upmanar jag någon som har comhem att SÄGA till om de kan ladda upp i full hastighet.

ComHem 24/10 här och får ut 19/10 alla timmar alla dagar i veckan, något mer du ville?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
omg! hade ja vart kund på BBB hade jag sagt upp det direkt

jag börjar bli rädd nu någon måste göra något mot detta

blir nog till att gå med i piratpartiet och slåss för friheten på internet!!!

:'(

zee what?!!? vad har BBB med detta att göra?!?!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
Troligtvis kommer den här maskinen ersätta äldre datorer/switchar/routrar som utför samma uppgifter idag. Den nya kan göra samma uppgifter mycket mer effektivt, vilket leder till mindre prestandaförlust och högre prestanda på nätet. Samtidigt blir det lättare för ComHem att administrera deras system.

Med allra största sannolikhet kommer det inte användas för att blockera p2p trafik eller strypa den till konstant 2mbit eller liknande, utan istället för att prioritera HTTP/mail/VoIP/spel-relaterade paket som är känsligare för störningar och fördröjningar än stora filöverföringar och p2p-trafik.

Att det skulle vara ett helt nytt arbetssätt är bara bullshit, då till och med konsumentprodukter har stöd för paketshaping idag.
Undrar dock lite över hur den känner av vilken krypterad trafik som är BitTorrent trafik, och vilken som är t.ex. filer överförda över ett VPN. Krypteras all krypterad torrent-trafik med samma nyckel, eller prioriterar de helt enkelt ner all krypterad trafik?

"Nu finns mördarbilen på marknaden - Ericsson lägger order"

Ersätta är fel dessa sitter melan routrar/switchar osv eftersom det är en "analysator" och inte fungerar som en router eller liknande.

Permalänk
Medlem

har en fråga,

kommer det bli lätt för poliserna att ta nerladdare, eller internet levrantörerna tillåter inte dem att gå in och kolla vilka som laddar ner ?

och på vilket sätt är det som de hittar en ?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Ersätta är fel dessa sitter melan routrar/switchar osv eftersom det är en "analysator" och inte fungerar som en router eller liknande.

Det jag menade var att de ersätter paketshapingen som tidigare kan ha utförts av routrar/switchar.

Permalänk
Medlem

Provocera?

Permalänk

ska sluta helt med datorer och gå över till papper igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
text......

Dessutom är det ju vi användare som driver det åt det här hållet.

Det är inte användaren som ska anpassa sig efter marknaden utan
marknaden som ska anpassa sig efter användaren?

Har inget i mot att de prioriterar VOIP och annat realtids användande,
bara det inte börjas med censur och kontrollera vad som får skickas och inte!

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
Det jag menade var att de ersätter paketshapingen som tidigare kan ha utförts av routrar/switchar.

aaah

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
Det är inte användaren som ska anpassa sig efter marknaden utan
marknaden som ska anpassa sig efter användaren?

Har inget i mot att de prioriterar VOIP och annat realtids användande,
bara det inte börjar med censur och kontrollera vad som får skickas och inte!

word

Permalänk
Medlem

Tanken är väll att köra QoS och prioritering.

Men faktum kvarstår att de fullt möjligt att gräva ner i protokollen med DPI. Fullt möjligt att få fram en lista med alla som tankar torrent, vad den heter, vilken tracker osv.. Med rätta verktyg efteråt kan man även återskapa just de filer du laddade ner.

Permalänk
Medlem

Det här luktar illa :S
Tycker inte det spelar någon som helst roll om det är frågan om prioritering eller inte. Betalar jag för en tjänst så skall jag ha den tjänsten, inte "nästan" den tjänsten eller den tjänsten om ingen annan gör något viktigare. Speciellt inte när de verkyg de säger behövs för detta även kan användas till att inspektera allting jag gör online utan att jag har det minsta vetskap om det.

Edit**
40Gbps är för övrigt inte mycket att hurra för, inte när projekt som skall ge folk gbit-uppkopplingar nu drar igång.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tanken är väll att köra QoS och prioritering.

Men faktum kvarstår att de fullt möjligt att gräva ner i protokollen med DPI. Fullt möjligt att få fram en lista med alla som tankar torrent, vad den heter, vilken tracker osv.. Med rätta verktyg efteråt kan man även återskapa just de filer du laddade ner.

Kan du med dagens utrustning också så vad spelar det för roll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det här luktar illa :S
Tycker inte det spelar någon som helst roll om det är frågan om prioritering eller inte. Betalar jag för en tjänst så skall jag ha den tjänsten, inte "nästan" den tjänsten eller den tjänsten om ingen annan gör något viktigare. Speciellt inte när de verkyg de säger behövs för detta även kan användas till att inspektera allting jag gör online utan att jag har det minsta vetskap om det.

Edit**
40Gbps är för övrigt inte mycket att hurra för, inte när projekt som skall ge folk gbit-uppkopplingar nu drar igång.

??
Jag förstår inte vad du menar med " betalar jag för en tjänst ...." vart kommer nästan ifrån osv?

Kan idag också se vad du exakt gör på internet, en ISP kan vällja att logga all din trafik om dom vill där dom kan återskapa exakt det dom vill ha osv, finns inga begränsningar.

Permalänk

storhetsvansinne är vad jag tänker på... fi fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Kan du med dagens utrustning också så vad spelar det för roll?

??
Jag förstår inte vad du menar med " betalar jag för en tjänst ...." vart kommer nästan ifrån osv?

Kan idag också se vad du exakt gör på internet, en ISP kan vällja att logga all din trafik om dom vill där dom kan återskapa exakt det dom vill ha osv, finns inga begränsningar.

Seriösa ISP:er försöker inte sätta dit kunder, hjälper bara till om någon statlig instans kräver det. Vill bara förtydliga det.

Permalänk
Medlem

Om nu p2p tar upp en sådan väsentlig del av trafiken, vilket det gör och har bevisats så är detta helt rätt.

Bandbredd är inte gratis, kan inte sägas för många gånger för folk verkar uppenbarligen inte begripa. Detta är fett mycket bättre än att de höjer priserna för att folk sitter och tankar olagliga som lagliga saker via p2p.

Tex vill man väl hellre att trafik för onlinespel, videosamtal ska ha högre prioritet än att höja priset och uppgradera hela nätet för att folk trycker via p2p?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

någon kanske har påpekat det tidigare i tråden men videostreamingsiter såsom youtube tar upp långt mycket mer bandbredd än vad p2p-nätverk gör.

hur högt hamnar då detta i prioriteringen? detta rimmar inte särskilt väl med net neutrality.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Citat ”DPI [djup paketinspektering] är en kritisk del av vårt nätverk som ger oss möjlighet att ge den bästa möjliga servicen till våra kunder.”

Gud vilket kvaliciferat skitsnack, dom menar väl så dom kan censuera sådant som div orginisationer säjer åt dom att göra.

Bra bra då ska vi inte fundera på Comhem varken nu eller i framtiden, även om jag kan få det, är nöjd med mitt BBB fiber

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

hälften av svaren i denna tråd är så skrämmande att jag gott och väl funderar på att söka mig annorstädes. iaf

tänk er att ni sitter på er 10mbit lina, ni använder 100% av linan till p2p tankning, i rummet intill sitter någon förälder och slår igång internet browsern, vad händer?

scenario 1, er isp har inhandlat liknande utrustning som i artikeln, er förälder kommer av den utrustningen bli tilldelad bandbredd till surfning och voIP osv, p2p datorn kanske bara får 9.8mbit, men den andra datorn får resterande 0.2mbit.

scenario 2, er isp har inte liknande utrustning, p2p kommer fortfarande att ha 10mbit, era föräldrar ingen varpå en utskällning eller utdragen kabel blir svaret.

detta scenario behöver inte ens ha flera datorer inblandat, räcker med att du själv sitter och tankar, och ska försöka spela eller surfa, kommer inte gå sådär bra utan den utrustning som talas om i artikeln, såvida inte specifik mjukvara i datorn sköter denna uppdelning. (den produkt typ som talas om i artikeln finns redan, och används flitigt redan nu, det "fantastiska" med denna är den höga igenomsläppnings hastigheten)

så vill jag avsluta med en ond blick mot artikelförfattaren, är det hänt extra swec siktar mot eller, ffs, ge oss sakliga artiklar, inte domedags profetior som endast blir bränsle till alla dessa läsokunniga forumtroll som uppenbarligen huserar häromkring.

Visa signatur

well well, what to say?

Permalänk

De bolagen är ju värre än en fungerande damsugare...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det skulle bara resultera i att när Torgny Tankare ringer till sin ISP och säger att han vill ha en lina så får han svaret att "Nej, det går inte. Vi har ingen mer kapacitet i ditt område. Du får vara utan".
Att ringa runt till andra leverantörer kommer inte att ge så mycket eftersom många av dem av rena kostnadsskäl kör på samma infrastruktur.

Så då kanske en "upp till"-lina med trafficshaping är att föredra trots allt? Må inte smurfhitsströmmen sina för allt i världen

Nja, jag föredrar än "minst från" lina.

Varför? jo, visst bandbredd kostar, men vad fan.. stäng ute de som laddar ner XXX per månad och problemet fixat. Det är ju KNAPPAST så att det "tar slut" i området. Kanske tid att uppgradera deras servrar istället för att behöva prioritera hårt?

Det här verkar mer som ett sätt att "lura" kunder att deras p2p bara går i "halvfart" på grund av andra.

Som sagt, inte en person som har comhem som kan säga om det går att få full hastighet i sin lina ?

Permalänk
Medlem

Skojar du eller?
Hade ComHem i 2 år, kom aldrig upp i full hastighet, vad jag än gjorde, fick totalt 6 olika modem från dom eftersom jag hade lite speciell kontakt med supporten...

Anyway!

Denna "teknik" kommer nog bara användas vid ADSL trafiken väl?
Kan inte tänka mig att dom vill bevaka något i Fibertrafiken då den är rätt så underbelastad... Iallafall Telia´s. Får ut mer 65 mbit när jag betalar för 10 mbit.
Rätt skönt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Du betalar verkligen inte för 24Mbit, du betalar för UPP TILL 24Mbit.
Tror ingen leverantör till privatpersoner garanterar hastigheter i sina avtal.

Undrar hur många gånger man har hört folk gnälla över hastigheten på sina anslutningar? >.<

Tror ärligt talat att de flesta skiter fullständigt i att läsa igenom avtalen/villkoren innan de skriver under/godkänner. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Quality of Service

Permalänk
Avstängd

Nu efter att ha läst nyheten lite mer noggrann så verkar de inte helt fel, om de används på rätt sätt alltså. För de handlar väl om att om jag t.ex. inte använder internet så sänks automatiskt min hastighet så någon annan som laddar ner något kan utnyttja min bandbredd och sen så fort jag använder internet så höjs min hastighet, eller något i den stilen?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Skojar du eller?
Hade ComHem i 2 år, kom aldrig upp i full hastighet, vad jag än gjorde, fick totalt 6 olika modem från dom eftersom jag hade lite speciell kontakt med supporten...

Anyway!

Denna "teknik" kommer nog bara användas vid ADSL trafiken väl?
Kan inte tänka mig att dom vill bevaka något i Fibertrafiken då den är rätt så underbelastad... Iallafall Telia´s. Får ut mer 65 mbit när jag betalar för 10 mbit.
Rätt skönt!

Jaha då är comhem bara en j1231 massa luft alltså..

Skönt.
Klaga gör folk på telia, men de har i alla fall lite mer kvalitet ibland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isengard_
Hoppsan isp:n kommer nog bita sig själv i svansen med dena mokaper. den kunde ju till o med läsa av all krypterad trafik som torents inte bra=(

SVERIGE SKÄRPNING

Det kan se att det är torrenttrafik, inte vad du tankar om den är krypterad. Viktig skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vad är poängen? Jag har betalt för 24mbit, då ska jag fan ha 24mbit när jag tankar också. Dom kan ju inte prioritera ner mina paket bara för att jag använder min anslutning till fullo?
Com Hem suger pung lika mycket som Chello gjorde på sin tid.

Men om du kan tanka i 20mbit samtidigt som du spelar CS för att de prioriterar det istället så är det väl bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Som många andra redan sagt att införa traffic shaping som stryper p2p trafiken är ett självmord för den operatör som gör det, det är just därför de inte kommer att införa det.
Inte tror ni väl att ISP:na är så dumma att de stryper flödet hos de kunder som betalar dyra pengar för feta linor! Kunderna skulle fly snabbare än råttor från ett sjunkande fartyg. Inga kunder inga pengar, alla företag fattar detta utom då möjligtvis upphovsrättsindustrin som med de senaste utspelen tycks vilja att kunderna ska vända dem ryggen.

Kontentan - bara för att det finns betyder inte att det måste användas.
Men visst med dagens politiker och lagar så förstår man att folk sitter som på nålar varje gång internet nämns i nyhterna.

Trafikshaping och QoS är inte samma sak som att strypa linan.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

Ja men se där. Com Hem är redan helt värdelöst från början, så det är bara att bojkotta skiten.
Har haft problem med mitt internet länge från och till och dom har totalt ignorerat att göra något åt saken.
Deras kundtjänst är helt värdelös, och ringer man för sent kan man riskera att bli bortkopplad efter att ha väntat i 30-40 minuter.
Personalen är sisådär, dom sätter nog inga större krav på dom dom anställer.

Och nu detta.
Finns bara en sak att göra, säga hejdå Com Hem.
Alla som är missnöjda borde göra detsamma, man ska inte bara ta att företag beter sig illa.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk

Död åt denna produkt! Ond, bråd död!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Död åt denna produkt! Ond, bråd död!

Förklara, gärna i detalj, varför du tycker detta. Det kan väl inte vara så att du i likhet med 90% av de som skriver här helt enkelt inte begriper vad du har läst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Förklara, gärna i detalj, varför du tycker detta. Det kan väl inte vara så att du i likhet med 90% av de som skriver här helt enkelt inte begriper vad du har läst?

Liknande produkter har funnits länge - som det också står - så rubriken är felaktig som nyhet.

Notera exempelvis denna över fyra (4!) år gamla nyhet:
http://www.idg.se/2.1085/1.53505

Och vi som "inte begriper vad vi har läst" tror att detta kommer, som det har gjorts tidigare, användas till att strypa trafik. T.ex. kunde jag _aldrig_ få över 320kbit/s på DC++ då jag hade en 10MBIT-anslutning hos en av dessa ISPer i nyheten även om det i övrigt gick snabbare vid HTTP t.ex..

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Förklara, gärna i detalj, varför du tycker detta. Det kan väl inte vara så att du i likhet med 90% av de som skriver här helt enkelt inte begriper vad du har läst?

Personligen tycker jag inte det är intressant (i comhem-fallet) vad den här kan göra. Utan vad den kommer användas till, och där tror jag inte det handlar om lite lätt prioritering.